Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
Kicsit szélsőséges, de jó példa:
5A-es FET-tel kapcsolhatsz 5A-es áramot is. De akár 3A-t is. Viszont melegedni fog. Főleg az átkapcsolás pillanatában. Hűtőbordát igényel. Viszont egy 50A-es FET-nek ez meg sem kottyan. Nem kell neki hűtés. És még nem is gondoltunk arra, hogy kap egy nagyobb motort.Biztonsági tartalékot mindig kell hagyni. Főleg ha pl 20-40ft a különbség benne ![]()
Köszönöm,de nem vagyok elektrós,és tanulás céljából kéne ez nekem ...
![]() a pic-em egy 16f877a tipusu. a FET egy irf 530-as,ebből van 4. Ahogy láttam az a FET az hasonló,ami a kapcsolási rajzon van Akkor még mit kell vennem? az a tiny13v,az gondolom egy pic. Köszönöm,és bocsi a kérdésért ![]()
Nem kell 50A, egyetlen oka volt hogy ezt választottam, mégpedig az, hogy logikai szintvezérelt. Hűtés egyáltalán nem kellett neki, még csak meg sem langyosodott. Én egy gyorsító áttétellel hajtottam, és 500mA-nél nem evett többet. Egy festéktöltő berendezésbe építettem három külön léptetőmotort mindegyikhez saját vezérlővel.
A bipoláris még nincs dokumentálva, azt teljes H hidakkal oldottam meg (ezt építettem a laminálómba, most tesztelem).
A 300 ohm ne vezessen félre, motorja válogatja! Én 2ohm-os motorokat használok.
tiny13= Attiny13 (AVR)
A tiny13 az nem pic, hanem avr. Mindkettő mikrovezérlő, de más a gyártója (meg persze minden másban is más
![]() A pic az a microchip gyermeke, az avr-ek meg az atmel találmánya. Természetesen nem csak avr használható erre, ha a pic a szimpatikusabb akkor használd azt!
köszönöm a választ. Feltételeztem én is hogy nem kell 50x-esre túlméretezni egy alkatrészt. Viszont ehhez a logikai szintvezérlés részéhez nem értek. Esetleg egy linket, vagy ha pár szóban ellehet mondani leírnád?
Megköszönjük a bipoláris leírásást is. Viszont az unipoláris ezek szerint lett dokumentálva? El lehetne esetleg kérni? ![]()
jó,az okés
![]() ![]() de akkor más nem is kell? csak a FET? és kész?
köszönöm, így tényleg világos a dolog. Amit én linkeltem az IRF-es volt, szóval kilőve.
úgy tönkremegy,ha a tekercsek közös pontjára 0v-ot teszek,és a irf 530-as N csatornás fet-el meg vezérlem az 5voltot logikai szinten?
elvileg ugyanúgy feszültség van a tekercseken. Lehet ezzel egy nagy hülyeséget mondtam
Egyáltalán nem mondtál hülyeséget, szeritem úgyanúgy működnie kell a rendszernek.
Gondolkodok miért alakulhatott ki az másik verzió a köztudatba jobban.... Talán nyákrajzolásbeli előnyök miatt? Inkább a földet vezetik be több helyre, minthogy a táppal szarakodnak...
Találtam egy használaton kívüli alaplapon FET-eket.
FET1 , FET2 24V-os léptetőmotorok lennének a páciensek. Szerintetek? Tudom nagyon skótnak tűnök, hogy mindenáron azon a 400Ft-n akarok spórolni, de ahhoz el is kell menni, kb egy bolt van ahol az is többszörösébe kerül, ha egyáltalán van... Nah meg ha van itthon csak megpróbálja az ember először azt felhasználni
Mivel a FET kb 4.5-5 volton nyit ki, igy a kimeneten felmehet a fesz akar 0.5 voltig is. De proba cseresznye (palinka)!
Mondok egy példát: Van egy tekercs "felül", és egy tranyó alul. A tranyóra adsz egy 0.7V-os nyitó feszültséget, akkor az kinyit, tehát a kollektort lehúzza földre. A tekercsen megjelenik a teljes tápfesz. Ez jó, ezt vártuk.
De ha a tekercs van alul, és a tranyó felül, akkor már nem elég a földhöz képest a 0.7V, mert ehhez hozzájön a tekercsen eső feszültség is. Szóval bonyolultabb így. Ezért szoktak ide PNP tranzisztort használni, és akkor a táphoz képest kell adni a -0,7V-ot hogy kinyisson. De ha ezt mikrovezérlővel akarod megcsinálni, akkor kelleni fog még egy pár alkatrész, hogy ezt a szintillesztést elvégezze, mert a vezérlők általában 0..5V-ig dolgoznak. Szóval meg lehet oldani, csak bonyolultabb. FET-nél nyilván hasonlóképp van, csak így egyszerűbb volt ![]() Az irf-hez kelleni fog áram is az átkapcsolás időtartamára, ehhez meg valami pilóta tranzisztor, vagy FET meghajtó. Ér ennyit??? ![]() Szerintem ezért a köztudat. Viszont próba pálesz, ahogy az előttem szóló is mondta..
A hétvégén ha lesz rá időm, akkor lehet hogy összedobok valamit a témáról.
![]()
Nah majd aNah összeraktam,csak majd szerdán megyek haza,akkor tudomkiprobálni.
De egy tápról mehet a pic is,meg a léptető motor is? Közösíteni kell a fet source lábát,meg a pic-en lévő 0v -ját. Ebből nem lesz baj? ha nem,akkor marad a próba "pálinka" ![]()
Nem, ebből nem lesz baj. A GND-ket nyugodtan közösítsd, sőt, kell is! Amiről szó volt, az a betáp! Trafóról jöhet egyetlen szekunder, de a pic-ed feltétlenül kapjon egy saját stabkockát, meg saját puffer kondit, különben szétesik a program. A motor is megérdemel egy jó nagy puffert, hogy ne rángassa meg annyira a szekundert, és így a pic tápját.
Ha nem akarsz túl nagy lovat egyszerre és elsőre megelégszel mondjuk fél amperrel, akkor biztosan menni fog! Az enyém le van korlátozva olyan 200mA-re (soros ellenállás 5W-os !!), és gyönyörűen viszi a laminátort! ![]()
A rossz hír, hogy amivel megoldottam a bipoláris motor vezérlését nem nagyon kapható a hazai boltokban.
Azért leírom: TA8428 a becsületes neve. Ez egy Full H Bridge, aminek két bemenete dönti el a funkciót (balra/jobbra/fék/stop), kettő a táp, és kettő megy a motorra. Ezt vezéreltem meg egy tiny13-mal. Ha sikerül valami helyettesítőt találni, akkor összehozhatunk egy bárki által reprodukálható vezérlőt is... ![]() Köszönöm a válaszodat ![]() a léptető motor max 92mA,az nem sok, de elviekben egyszerre is vezérelhetném a 2 motort nem? Mert elég pici a motor,és a kettőt egyszerre léptetve 2x annyi erő lenne benne. Ugyanazokra a tekercsekre rákötni a fet lábait,mint a másikra,és elviekben egyszerre mozogna. A FET jóval túl van méretezve. Lineáris labortápegységről "üzemelne", 0-30V 0-2A-es.
Ne kösd párhuzamosan a motorok tekercseit, mert nem teljesen egyformák még akkor sem, ha azonos a típus! Valami fűteni fog!
Max tegyél közéjük egy pár ohmos ellenállást, hogy inkább az fűtsön, ne a tekercsek!
Hmm...
kicsit le vagyok betegedve így nem nagyon tudok most utánnanézni, de nem lehetne esetleg megépíteni kizárólag tranzisztorokkal? vagy nagyon macerás lenne? néztem maximnál hidas megoldásokat bipoláris motorra ilyet találtam: MAX9715 de nemtudom mennyire lehet itthon beszerezni, meg ez igazából nem erre lenne való... http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/4469
TB6560-as IC kimondottan erre való. De kész megoldást is lehet találni, ha valaki nem hajlandó végigvinni a tervezést, teszteket, kudarcot, és közösen akar egy projektet létrehozni.
Ha unipoláris motorod van, akkor nézz vissza két oldalt, ott van a rajz amit fetekkel csináltam! Ehhez nem kell semmi speckó ic.
Mi van azzal a vezérlővel amit múltkor linkeltél? A TB6560-at eléggé lehúztad még a múltkor. Amit linkeltél az nagyon pici volt, de ugyan akkor szerinted 2A-es. Az elég lenne ide bőven.
Amit a múltkor linkeltem, az a MiniBee.
2A@35V, bipoláris. Mivel az oldal tiltja a reklámozást, így nem gyakran linkelgetem. Na meg építeni akar mindenki ![]() TB6560-at nem húztam le, csak a kínai vezérlőt, de ezt már hagyjuk. H2 is ezzel az IC-vel van felépítve, és nagyságrendekkel jobb és pontosabb. H2-ben még van tervezés és becsület.
Köszi,és igen a unipoláris motorjaim vannak javarészt, de akad bipoláris motorom, és arra sem ártana egy vezérlés.
Néztem a linkelt IC-ket is amiket küldtetek, de 2600 pénz az elég komoly összegnek hangzik. Tranzisztorokból épített híd nagyon macerás lenne?
Hali
Nem tudom hogy mekkora a motor, de a L298 tud hajtani egy motort, es olcsobb. A tranyos hidat meg lehet probalni, de az sem lessz olcsobb (foleg ha elszallegy par tranyo es a motor is).
Az árát nem találom. Szerintem ha 1A-ig nem kell hűtőborda, akkor a kollégáknak ez teljesen megfelelő lenne, csak kérdés mennyibe kerül 3 ilyen.
3 ilyen vetekszik a kínai vezérlő eladási árával. És meglepő, de tényleg nem kell rá hűtés 1A-ig.
Viszont mint írtam, itt mindenki építeni akar, így szerintem egy komplett vezérlőt sokak elvetnek. |
Bejelentkezés
Hirdetés |