Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motor akkumlátor, mint tartalék áramforrás
Lapozás: OK   1 / 1
(#) neutrino hozzászólása Márc 6, 2011 /
 
Egy kis mítosz vadászatra hívnám a tisztelt Fórumtársakat. Nem vagyok valami nagy elektro-guru, ezért ha eleve hülyeséggel jövök akkor kérlek benneteket, csak halkan nevessetek ki

Halottam egy-két rész információt arról, hogy gyári akkumlátorokat, mint pl. egy motorbicikli akksija lehet használni mobiltelefon, mp3 lejátszó vagy GPS készülék feltöltésére. Hogy honnan szedtem én ezt? Egyszer egy filmből, az Éli könyvéből. Illetve korábban említette egy külföldi túratársam, hogy ő bizony ilyet használ.. Az ő állítása szerint nagyon jó megoldás, működik és nem károsítja a készülékeket. Ezzel szemben én azért szkeptikus vagyok, ezért is fordulok hozzátok, hogy tanácsot és véleményt kérjek a dologról. Most felteszek egy vagon kérdést, illetve próbálok mellékelni egy pár képet az ismerősöm cuccáról.

-Először is, tényleg elképzelhető hogy egy pl. 24 voltos akksiról néhány dróttal fel fogom tudni tölteni mondjuk az iphon-omat kint az erdő közepén, minden transzformátor és gyári töltő nélkül?

-Károsíthatja e a készülékemet, ha így töltöm? Mondjuk az akksi 24 voltos, de a töltéshez nekem csak 18 volt fesz kell. Vagy minden egységesen feszültségen tölt?

-Elvben meddig tudok használni egy ilyen akksit?

-Illetve hány töltést tudok vele végre hajtani?

A válaszokat előre is köszönöm!
(#) hadnagyakos válasza neutrino hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
Megoldható. Ha a tölteni kívánt eszközön belül van a töltésvezérlő elektronika, akkor minden gond nélkül.

Gondolom az IPhon 5V-ot vár a bemenetén. Ha igen, akkor csak egy 7805-ös IC és meg is van oldva a feladat + egy csatlakozó a kábel végére.
(#) Steven19 válasza neutrino hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
Az akkufeszt mindenképpen illesztened kell majd a készülékedhez amit felakarsz tölteni.
Tehát közbe kell iktatnod egy stabilizátort ami megfelelő feszültségre csökkenti a készülékeid számára az akkumulátorod feszültségét.
- Ha illesztve van az akkudhoz a készüléked akkor nem fogja károsítani és minden további nélkül addig töltheted az akkuddal amig annak kapacitása bírja. Vonaton én is így szoktam tölteni az mp4 lejátszómat amikor éppen leakar merülni, teszek rá egy 9V-os akkupakkot és ennyi már tölti is.
(#) birs válasza neutrino hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
Szia! egy LM317 szabályozható stabilizátor ic és
1,2 V-tól 35V ig játszadozhatsz a feszültséggel 1,5 A
áramerősség mellett.Csak a potira vagy kapcsolóra kell
skálát csinálnod.
rengeteg kapcsolás van ehez az ic-hez.
(#) aty válasza birs hozzászólására (») Márc 6, 2011 /
 
A képen látható aksi 6V-os !!!
( és nem 24V !!! )
Igy legfeljebb 1 ill. 2 db 1N4007-es dioda ajanlott.
(#) Sebi válasza aty hozzászólására (») Márc 7, 2011 /
 
Így igaz! És a piros zsugorcsőben valószínűleg benne is van. Nagyobb (12,24V) feszültségű akksiról is megoldható a fentebb leírt módon, tápegység közbeiktatásával.
Nem javaslom az analóg (7805,317 és társai) alkalmazását, mivel akkunál ezek vesztesége nagyon számít.Pl vegyük a 24 V-ost, ami durván 5x nagyobb fesz a szükségesnél. Analóg táppal "elfűtenél" még 4szeri töltésre való energiát. Nagyon egyszerű kis kapcsolóüzemű IC-k vannak, amik pár külső alkatrésszel 95...98%-os hatásfokkal végzik dolgukat, erre a feladatra csak ilyeneket használunk. Nem beszélve arról, hogy ebben az esetben 12-től akár 40V-is terjedhet a bemenőfeszültség és a veszteségek a nagyobb bemenőfesznél kisebbek!
(#) mugab válasza Sebi hozzászólására (») Márc 7, 2011 /
 
Én csak annyit tennék hozzá, hogy akkus töltésnél nem árt az áramot korlátozni, mivel pl. Nokia töltőknél a nagyobb aksihoz nagyobb áramú töltőt adnak a kissebbekhez kissebbet. És itt a max. áram 800mA.
Egy akkus alkalmazásnál nincs alapból korlát, Tehát lehet akár több amper is, és ez nem hiszem hogy előny egy kissebb aksinál.
(#) proba válasza neutrino hozzászólására (») Márc 7, 2011 /
 
Ha erre akarod használni az akkut akkor 12V vagy nagyobb akkunál a gyári töltőt használnám mint legegyszerűbb legolcsóbb megoldás.Ha használsz valami stabilizátort az túl sok hőt termel.Szerintem ezek a telefonok 0.5-0.8A töltést kívánnak ezzel 3.5-6 W fűtést ,felesleges energia pazarlást követsz el.És az üzembiztonságról sem vagyok meggyőződve,ami egy drágább készülék esetén nem egy utolsó szempont.
(#) nedudgi válasza neutrino hozzászólására (») Márc 7, 2011 /
 
A válaszok kicsit eltérnek az eredeti témától.
Valamilyen áramkorlátozásra mindenképpen szükség van, különben a töltendő akku pillanatok alatt megadja magát.
Ha én kerülnék ilyen helyzetbe (elképzelhetetlen, mert a zsebemben mindig van egy-két vésztöltő és elemlámpa, ami legalább kétszer fel tud tölteni egy ilyen ájvalamit),
akkor egy fülhallgatóból, grafitceruzából, esetleg lapulevélből összeütnék egy korlátozó ellenállást.
Itt tehát inkább az lehet a kérdés, miből lehet összerittyenteni valamilyen használható értékű ellenállást, valamint vezetéket.
Ha készül az ember egy igazi túlélő túrára, akkor egy napelemes áramforrás, vagy kézi dinamós telefontöltő a kötelező felszerelés.
Ötletadó és az alternatíva.
(#) proba válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 7, 2011 /
 
Magam részéről a csak áramkorlátban nem hiszek.A kütyümnek (bár nincs olyan amit szerintem nem tudnák nélkülözni) semelyik két pontjára nyugodt szívvel még 1K ellenálláson (12V akku esetén max 12mA) keresztül sem kötnék 12V -ot. Ha tévedésből a kütyü úgy dönt hogy nem akar még tölteni /vagy már feltöltődött ,a 12V annyira messze van az üzemi feszültségtől, hogy a készülékre csak lemondó nyilatkozat /súlyos veszély esetén kötném rá.
(#) Nagymoli válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Kapcsolóüzemű átalakító mindenképp kell/érdemes! Lehet kapni készen, szivargyújtóról működőt is, ezek 12V-os akkuról működnek, és van bennük kapcsolóüzemű stabilizátor, túláramvédelemmel. A telefonok megoldják saját magukon belül az akku töltésmanagelését, azaz figyelik az akku feszültségét, nem engedik a túltöltést, a töltőáramot is szabályozzák, sőt az akku túlmelegedésére is figyelnek jó esetben. Így teljesen lényegtelen, hogy egy 7,2 Ah-s kis zselés akkuról töltöd után, ami a hátizsákodban vígan elfér, vagy egy méregdárga, 120Ah/12V 1kA terhelhetőségű teherautóakkuról járatod, amit viszont megemelni sem szeretnél.... Ha gyári 12V-os szivargyújtós töltőt használsz, abban azért van olvadóbiztosték is, de csak tűzvédelmi okból, az elektronikát nem védi meg, az rég tönkremegy, mire az olvadóbizti elszáll. 6V os akkunál célszerű valami egytranzisztoros "low drop" áteresztő stabit csinálni, az a legolcsóbb. És persze egy olvadóbiztostékot is javaslok bele, ne gyulladjon ki semmi, ha valami rövidzár besikeredik az áramkörbe.
(#) Nagymoli válasza proba hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Gyári Nokia töltő üresjárási, és terhelt feszültségét érdemes megnézni. Szép nagy eltérés volt a régieken, amikben 50Hz-s kistrafó volt, és nem kapcsitáp.
(#) proba válasza Nagymoli hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Tudom ,de szerintem az sem volt több 2X akku feszültségnél Ez alapján a telefonra max 7-8 V amit maximum rákapcsolnák.(más részről viszont nem tudom ezek az újabb, eleve csak kapcsoló üzemű tápra készült dolgok mennyire igénylik a töltő működéséből fakadó stabilitást.)
(#) nedudgi válasza neutrino hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Újra elolvastam a topikindítót.

Ismerősödet nagy ívben kerüld el, ha elektromosságról van szó. Igaz, nem tudhatjuk, mit töltött ezzel a vacakkal. Odáig rendben van a dolog, hogy egy motorbicikli akkuját fel lehet használni egy elektromos készülék akkumulátorának töltésére, DE
- ez önmagában nem elég, valamilyen kiegészítő még szükséges hozzá, ha használni is akarod még a készüléket. Ahogy a többi hozzászóló kifejtette, valamilyen töltéskorlátozó kell, különben a készülék tönkremehet.

A 'vagon' kérdésre a válaszok:
Idézet:
„-Először is, tényleg elképzelhető hogy egy pl. 24 voltos akksiról néhány dróttal fel fogom tudni tölteni mondjuk az iphon-omat kint az erdő közepén, minden transzformátor és gyári töltő nélkül?”

Majdnem igen. Ha csak vezetéket használsz, akkor bumm lesz, valamilyen áramkorlátozásra szükség van. Egy autós töltő, gyakorlatilag 6V-12V-24V feszültségről működik, de ez gyári megoldás. Egyszerűbb egy ilyen helyzetre felkészülni, pl egy ilyennel. Aláírom, hogy ennek feleakkora kapacitása van, mint a képen láthazó ólomakkumulátornak, de szabályozott feszültséget és áramot ad. Egy 18650-es LiIon akku kb 10Wh kapacitásával 5 dkg, a savas akku súlya 75 dkg, kapacitása kb 24Wh. Meg lehet fontolni, vojon megéri-e cipelni? Én maradok a LiIon-nál.
Idézet:
„Károsíthatja e a készülékemet, ha így töltöm? Mondjuk az akksi 24 voltos, de a töltéshez nekem csak 18 volt fesz kell. Vagy minden egységesen feszültségen tölt?”
-Igen, károsítja, ha nem használsz semmi kiegészítőt.

Idézet:
„-Elvben meddig tudok használni egy ilyen akksit? -Illetve hány töltést tudok vele végre hajtani?”
-Nem írtad meg, mit akarsz így tölteni, ezért csak tippelek. Ha a töltőd hatásfoka 70% körüli, akkor 5-6 alkalommal lehet feltölteni róla egy 3.7V 800mAh akkut.
(#) nedudgi válasza proba hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Én inkább eljátszottam a gondolattal, McGyver kelyében mit csinálnék?
Ilyenkor szóba sem jöhet, hogy teljesen feltöltöm a kütyümet, hiszen ott vannak a nyakamon az üldözők!
Másrészt én nem a készülékben töltenék, hiszen az 5V feszültségre van méretezve. Arról nem is beszélve, hogy egy mikro USB csatlakozóba vezetéket dugni ... hát ehhez nőgyógyász kell.
(#) nedudgi válasza Nagymoli hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
A 12V 7Ah ólomakku két és fél kiló! Én megérezném egyből, ha valaki beletenné a hátizsákomba!
(#) proba válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Sajna az új akkukban van elektronika is.Egyébként ha csak aku volna elegendő lehetne az áramkorlát.
(#) Nagymoli válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 9, 2011 /
 
Sokkal inkább megnéznéd, ha valaki kilopná
16 éves koromban letekertem bringával Balcsira, kormányon két hangfal, bilincsel felrögzítve, rázkódásvédelmes discman, na meg TDA2005 végfok, és a csomagtartón, a sátor, és laticellek közt egy 2,5kg-os akku. Pont kibírta egy töltéssel az utat. Páran furán néztek rám... cipelni mondjuk én sem cipelném, de láttam akkuboltban "két laposelem" méretűt, az még hátizsákos szállításra alkalmas.
(#) neutrino hozzászólása Márc 11, 2011 /
 
Köszönöm a válaszokat! Tehát akkor ebben a formában a MÍTOSZ CÁFOLVA LETT!

Akkor most lépjünk túl egy kicsit, nagyon sok érdemi választ kaptam a témában. Ezeket még egyszer köszönöm! A gyári vészhelyzeti töltőket már én is nézegettem, ki is néztem magamnak egy párat, hogy mit vennék meg. DE ezek sem mindig lehetnek nálam, én személy szerint többre tartok egy ismeretet vagy egy praktikát, mint mondjuk egy high-tec felszerelést, ezért is kezdtem el a témában kutakodni.

Tegyük fel, épp a Kairóban vagyok. És mondjuk éppen zavargások vannak, nem hogy a nethez vagy áramhoz, de még a saját szállodai szobámhoz sem férek hozzá. Tehát egy idegen városi környezetben kell túlélnem, és mondjuk fel kellene töltenem a telefonomat, mert akkor tudnék segítséget kérni... Néhány alapvető dologhoz ilyen esetben is hozzá lehet férni, ha más nem hát a szemétből. Mondjuk néhány guberált vezetékből és 1-2 bolti elemből hogyan (és még mikkel) lehetne megoldani a gondomat? Ilyen megoldásokra lennék kíváncsi..
(#) nedudgi válasza neutrino hozzászólására (») Márc 11, 2011 /
 
Nem lett cáfolva.
Ebben a hozzászólásban leírtam egy-két trükköt, amivel lehet korlátozni egy áramkörben az áramerősséget.

Arra mindenképpen oda kell figyelni (és ezért némi elektronikai ismerettel kell rendelkezni), hogy egy akkumulátort megfelelő felszereltség nélkül teljesen nem szabad, nem lehet feltölteni. Egy feszültségmérő például feltétlenül kell a teljes közeli töltöttség megállapításához.
A legegyszerűbb megoldás a 4.5V laposelem. Ez már majdnem tökéletes, mindössze azt kell megoldani, hogy a készülék megkapja a feszültséget.
Megoldás lehet még 2 db CR2032 sorbakötve, azon egyszerű okból, hogy kapacitása elég arra, hogy egy lemerült akkut 10-30% körüli állapotra töltsön. Belső ellenállása elég nagy ahhoz, hogy ne végzetes áramok alakuljanak ki. A 9V elem már csak áramkorlátozóval használható.
Ezek boltban vásárolható/(vészhelyzetben elcsenhető) dolgok.

Áramkorlátozó ellenállásnak fel lehet használni például villanyvasalót, villanykörtét, ceruzabelet. Aramforrás lehet akár egy kidobott autó/motorakkumulátor, 50 %esély van rá, hogy van benne valamennyi töltés.

És akkor jöhetnek a vadabb megoldások is, de azok inkább egy lakatlan szigetre valók.
Elemet összeüthetünk valamely elektrolitba merített különböző fémelektródák segítségével. Ehhez viszont már szükséges visszaemlékezni az iskolai tanulmányokra.
(#) sunam hozzászólása Márc 20, 2011 /
 
Sziasztok!

Motorakkuval kapcsolatos kérdésem lenne. A motoromban az akksi (12v 10Ah, gondozásmentes, "zselés") nehezen kiszerelhető, viszont kb kéthetente-havonta kellene töltenem. Mivel belvárosi ház udvarán tartom, ezért nem tudom a 220-ról tölteni, mert ott nincs konnektor.
Van viszont két másik, azonos paraméterekkel rendelkező akumulátorom. Arra gondoltam, ha azokat előzetesen feltöltöm, talán lehetne tölteni velük a gépjárműben lévőt. Szivargyújtó kivezetésem van erre a célra.

Ti hogyan csinálnátok? (Sorba, párhuzamosan kötni, kell-e inverter, stb.) Köszi előre a választ.
akksi
(#) hibbantpasi válasza sunam hozzászólására (») Márc 20, 2011 / 1
 
Szia!

A legegyszerűbb megoldás az izzólámpás korlátozás akkutöltésre.
Sorba kötöd a két akkudat és egy 12V/21W-os izzót, a töltőáramod kb. meg is fogja közeliteni a kivánt 1 A-t.
(A töltés elején nagyobb árammal fog tölteni,de ezt el fogja viselni az akku)


üdv:hp
(#) sunam válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Köszi, ki fogom próbálni. És szerinted mi lenne az egyel hatékonyabb/komplexebb megoldás?
(#) bankimajki hozzászólása Márc 20, 2011 /
 
Lusta voltam végigolvasni, de én is mondok pár okosságot. (Csak úgy általánosan a témához.)
1. Step-down (DC-DC konvertert kell használni).
2. Legyen benne áramkorlát.
3. És egy túlfesz védő elektronika sem árt.
Miért ezeket és miért így? Csupán azért, mert ezek az új nagykijelzős telók lassan 1A-ert is felvesznek a töltésük során. És ha csak egy sima áteresztőtranyós stabilizátort alkalmazunk, akkor az pl. már 12V nál elfűt vagy 7W-ot. (ha 5V kell a cuccnak.) Én ha túlélő túrára mennék, akkor egészen biztosan vennék 2db Li-Po akkut (2db 2Ah-ás cella nincs 200g.) Hozzá az LM2567-tel egy alapkapcsolást összedobnék. Ill. itt már terveztem korábban egy védelmet: Védelem (Kis átalakítással a névleges fesz.-hez megfelel a célra.)
A legegyszerűbb áramkorlát pedig az ha egy névleges értékű extrém gyors biztit alkalmazunk. (De lehet építeni egy kis FET-es védelmet is pár alkatrészből.)
Röviden ennyi.
(#) nedudgi válasza sunam hozzászólására (») Márc 20, 2011 / 1
 
Mondjuk egy TS 2576-ADJ adatlapján szereplő alapkapcsolás segítségével.
Én még megfontolnám az egy darab akkuról való töltés lehetőségét egy MC 34063 ACN felhasználásával. Ezzel talán jobban járnál, a hatásfok 90% körül lenne.
Megoldható egy légvezeték?
(#) kadarist válasza bankimajki hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Szia!
Az LM2575-ben van áramkorlát, használd inkább ezt.
(#) sunam válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Sajna a légvezeték a gangos házban uralkodó, a régi AVH hangulatát idéző kritizáló rendszer miatt kerülendő. Ha viszont egy akksival is megoldható a töltés, az nagyszerű hír. Az MC 34063 ACN-t a képen látható formában kell bekötni? Gondolom a 28 voltra vonatkozó kimeneti értékeket át kell számolni 14-re.

Kép 065.jpg
    
(#) nedudgi válasza sunam hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
A kapcsolást most nem tudom átnézi, de ha adatlapból való, akkor nem lehet gond vele.
Ez segíthet.
(#) sunam válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Igen, az adatlapból való.

Az lenne a kérdésem, hogy milyen akatrészeket kell még beszereznem ehhez a konverterhez? Használva a belinkelt excel táblát a következő értékekre tippelek:

IC: MC34063ACN
L1: 251 uH
Rsc: 0.25 Ohm
D1: 0,6 V (VF) 1V (VSAT)
C1: 152 nF
C2: ???
C3: ???
R1: 0.19 Ohm
R2: ???
R3: ???

Sok még a homályos pont.
(#) wanstonic válasza neutrino hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
Vegyél a telefonhoz(ipodhoz) egy eredeti autós töltőt, majd köss egy szivargyújtó-aljzatot a 12 V-os akkura, és kész. 12V-os, kis zselés akkukról akár egy hétig is menni fog minden, de tölteni is tudsz.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem