Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   69 / 206
(#) mikulamotor hozzászólása Feb 15, 2010 /
 
Üdv mindenkinek! Egy alap kérdésben kérnék segítséget .Kérdés az lenne hogy a BT 151 et milyen feszültségtől lehet begyújtani és mi az a legnagyobb feszültség amit rá lehet engedni a vezérlő szálra. Köszönöm előre is.
(#) jano49 hozzászólása Feb 15, 2010 /
 
szevasztok.uj vagyok a fórumon. a plazmagyujtásu gyertya megépitéséhez a kondenzátor beszerzéséhez tudna valaki segíteni. 470pF, 15kV-os kerámia tárcsakondi, előre is kösz.
(#) jancsi_87 hozzászólása Feb 16, 2010 /
 
Sziasztok:
Egy kis segitségre lenne szükségem.
Yamaha sr 125 ös 4 ütemü motorkerékpárról lenne szó és az a gond vele hogy ha elkezdem hajtatni és a gyertyát közelitem a blokkhoz akkor a blokk és a gyertya felső pólusa között hatalmas szikra látható de amikor hozzáérintem a blokkhoz akkor a két pólus között nagyon gyenge a szikra vagy egyáltalán nem is látható.
Ez mitől lehet.
Ha valakinek van ötlete kérem irjon előre is köszönöm:
Jani
(#) Krisz03 válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 16, 2010 /
 
Próbáltad már másik gyertyával? Gyanús, hogy a lerakódott koromréteg miatt "zárlatos" lett a középelektróda a testtel.
(#) laccy88 válasza laccy88 hozzászólására (») Feb 16, 2010 /
 
hello!
Aprilia tuareg 125 motoron levő TM 14-05 típusú gyújtóelektronika kapcsolási rajzára lenne szükségem!
Nagyon megköszönném ha segítene valaki!
(#) lanti válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 16, 2010 /
 
[quote]

Egyszerű megoldást mondok! Gáztűzhely a lángba a gyertyát majd ha kiégett minden akkor nézd meg jobb lesz mint az új!
(#) Krisz03 válasza lanti hozzászólására (») Feb 17, 2010 /
 
Igen, ezzel is letakaríthatja a kormot, ami a zárlatot okozza, de talán a kromofág (védőfelszerelés használata!) alaposabb munkát végez.
(#) jancsi_87 hozzászólása Feb 18, 2010 /
 
Sziasztok.
Az lenne a kérdésem hogy egyhengeres négyütemű motornál miért van minden felső holtpontban gyújtás holott csak minden másodikban kellene hogy legyen.?
(Fűnyírómotorról van szó aminek a gyújtását szeretném ráépiteni egy szintén egyhengeres négyütemü motorkerékpár blokkjára.)
(#) Krisz03 válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 18, 2010 /
 
Szimplán csak az egyszerűség miatt. Sokkal könnyebb minden felső holtponton gyújtani, mint figyelni, hogy mikor van sűrítő vagy kipufogóütem.
(#) jancsi_87 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 18, 2010 /
 
Akkor ha én most ezt a fűnyíró motor gyújtást ráépítem a négyütemű egyhengeres yamaha motorra akkor nagy valószínűséggel működni fog annak ellenére hogy a kipufogó ütemben is gyújt? (Nyilván a gyújtást jó helyre kell belőni).
Köszönöm a segítséget:

Üdv: Jani
(#) Krisz03 válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 18, 2010 /
 
Természetesen, működni fog. Eddig is volt, és ezentúl is lesz egy felesleges szikra, ami kipugóütemben semmi kárt, és semmi hasznot nem eredményez.
(#) jancsi_87 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Akkor ezek szerint egy kétütemű motor mondjuk simson elektronikus gyújtásával is működőképes lenne a dolog?
(#) Krisz03 válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Éppenséggel működne, de azért figyelembe kellene venni, hogy a négyütemű motor kíván némi előgyújtás-szabályzást. Ez valószínűleg még a fűnyírógyújtáson sincs megoldva, mert azok állandóan szinte azonos fordulaton járnak.
(#) gulyi88 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Igaz, de nem azt jelenti hogy előgyújtásvezérlés nélkül nem megy rendesen. Én itthoni fűnyírón meg a kapálógépen kikötöttem a korlátzást, sokal jobb (és gyorsabb) velük így dolgozni.
(motort meg lehet venni olcsón, ha esetleg kikönyököl a hajtókar, de eddig semmi bajuk (használtak voltak és korlátozás nélkül 1 éve mennek.))
(#) Krisz03 válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Tuning rotakapa
(#) gulyi88 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Ha használsz ilyet, akkor ajánlom, hogy próbáld ki, minőségileg és időben is jobb a végeredmény. Csak olaj legyen mindig bőven a motorban.
(#) Krisz03 válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Van rotakapa, bár még nem használtam. Így is néha ereget egy kis kék füstöt, szóval nem szeretném bolygatni, mert csak nagyobb baja lesz. Egyébként hogyan és miként történik ennek a korlátozásnak a kikötése?
(#) gulyi88 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 19, 2010 /
 
Ha megkukkolod a karbi pillangószelepmozgató redszerét, akkor ott láthatod hogy 2 részből áll.
Egyik rész a motorblokkból jön egy rudazattal, a másik meg a gázkarról.
A rudazat bent egy röpsúlyos szerkentyűköz kapcsolódik kapcsolódik (az meg logikusan a fötengelyhez), tehát ha magas a fordulat, akkor ezen a rudazaton keresztül visszavesz a fojtószelepállásból, függetlenül attól, hogy mekkora a gázállás, (hiába húzod csutkáig a gázt a fojtószelepet a rudazat állítja, azt meg a röpsúly... így valósul meg a korlátozás, ettől van oylan "doromblós"/"hullámos" hangja is, meg a kék füst oka is erre a röpsúlyos szabályozásra vezethető vissza. (fordulatszám leesik, akkor a neki egy gázfröcsöt, amitől majdnem megfullad szegény és azért prüszköl))

Szóval a teendő, hogy a rudazatot leszedjük a karbiról és fikszen rögzítjük a motorból jövö végét valamilyen névleges helyzetben, mert nem akarjuk hogy bármi is elszabaduljon, rossz helyre kerüljön a motorban),
és a gázkar állását egy darab 1,5mm-es rézdrót rudazattal közvetlenül rákötjük a fojtószelepre
(fix gázállásnál ne lötyögjön sokat a fojtószelep.)
Motorolajat nem spóroljuk ki belőle, és kb ennyi


így megbuherálva szinte öröm kapálógépezni
(#) Krisz03 hozzászólása Feb 25, 2010 /
 
Helló!

Van valakinek tapasztalata ezzel a gyújtáselektronikával: Bővebben: Link? Konkrétan nem a hátrányaira (megszakítóvezérelt CDI) vagyok kíváncsi, hanem, hogy miként működik?
Én úgy gondolom, hogy zárt megszakítónál a tirisztor is zárt (katód és gate ugyanazon a potenciálon van), tehát D3-on és a trafón keresztül töltődik a kondi. Amikor kinyit a megszakító, D1-en negatív impulzus kerül a katódra, tehát az negatívabb lesz, mint a gate (vagy másik irányból közelítve a gate pozitívabb lesz, mint a katód), tehát a tirisztor kinyit. A kondi pedig az ellenállásokon és D2-n keresztül kisül a trafón.
Amiért tulajdonképpen feltettem a kérdést az az, hogy Simson megszakítós alaplapjába beleraktam egy tirisztoroshoz (CDI-hez) való tekercset, működik is a motor, de szabálytalan időközönként, elég sűrűn kihagy a gyújtás, és 2-2500 fordulatot nem igazán lehet túllépni.
Az ellenállások mit határoznak? Én csak egyet használtam, az eredőjüket, és 4.7-30 Ohm között próbáltam pár értéket, de ez a dadogás megmaradt. Tirisztort a rajzon szereplőt használtam, tafó pedig Simson CDI. Ja, és 1µF-os kondi hiányában sorbakötöttem 6db 6.8µF/100V-osat. Eredőjük végülis ugyanaz.

Krisz
(#) gulyi88 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
Szerintem ez nem megszakítós.
Ezt a gerjesztőtekercs vezérli.
Pozitív félperiódus alatt tölti a kondikat, negatív félperiódussal meg begyújtja a tirisztort.
A gerjesztőtekercs a gyújtáshoz a 2 katódköri munkaellenálláson és a géten áramot folyat át (gyújtóirányú áramot), ettől begyújt a tiri, és a munkaellenállásokon elkezd folyni a kondikból az áram, ez az áram olyan feszültséget hoz létre a munkaellenállásokon, ami a GK átmenetet záróirányba viszi. (azaz meg van oldva, hogy a tirisztor csak addig kap gyújtójelet, amíg begyújt)

A kapcsoló csak söntöli a tiri gyújtójelét, magyarul ez a leállítója.

Ez ilyen régi kapálógépgyújtás lehet, ahol a lendkerékben csak 2 darab mánes van egymásmellett a kerület többi része üres.

Ez a simsonba minden pólusváltáskor gyújt egyet, vagyis 6 mágnes van, akkor 3 szikrát dobna egy kör alatt, ha bekötötted a megszakítót, akkot az kisöntölhet párat belőle.
(#) Krisz03 válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
De, ez megszakítós. Itt egy másik változata, a kapcsoló fölé "Unterbrecher" van írva, ami németül megszakítót jelent: Bővebben: Link.

Ja, még annyit, hogy olyan, mintha a gyújtótekercs túlterhelődne. A rendes CDI gyújtással alapjáraton 160V-ot mérek váltóban a tekercsen. Ennél viszont alig 50-60V-ot.
Mondjuk azt a 160V-ot is keveslem, főleg azért, mert ahogy emelem a fordulatot, még csökken is (analóg műszerrel mértem). Ez egyébként egy utángyártott tekercs a Simsonhoz, és tartalmazza a rövidrezárt sort.
(#) gulyi88 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
Akkor viszont a megszakító és a gerjesztőtekercs együtt intézik a tirisztor gyújtását.
De ehhez az kell, hogy a megszakító akkor szakítson, amikor a gerjesztőtekercsen éppen negítív félperiódus van.
(#) Krisz03 válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
Igazad lehet. Talán valami olyasmi összefüggés lehet itt is, mint a megszakítósnál (nem az akkusnál, hanem az energiaáthelyezésesnél), ahol akkor kell nyitnia, amikor a gyújtótekercsben a legnagyobb áram folyik.
(#) gulyi88 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
jaja, csak itt ez energia a tirisztor gyújtására megy,
Itt nem fontos az árammaximumnál nyitni ahhoz, hogy a szikra maximális legyen, mert annak az energiája már a kondikban várakozik, a tirisztor meg egy kisebb rúgástól is bepöccen, azaz szikra minőséggyengülés nélkül állítható a gyújtás helye (amíg negítív tartomyán alatt szakít a megszakító, és a tirit képes berúgni.)...
(#) nyemi hozzászólása Feb 25, 2010 /
 
Megtaláltam egy régi kedvenc cikkemet ami egy DC-CDI gyújtás építéséről szól , elég tanulságos. Kíváncsi vagyok a véleményeitekre a tirisztor beragadás elkerülő áramkörről. Üdv nyemi
(#) jancsi_87 hozzászólása Feb 25, 2010 /
 
Sziasztok:
Olyan problémám van, hogy a motor indításakor egyszer van szikra egyszer nincs és ha van is akkor is folyamatosan gyengül arra lennék kíváncsi, hogy ez adódhat abból, hogy a gyújtótrafó nem jó.
Vagy netalántán a cdi rossz?
Egyhengeres négyütemű motorról van szó.
(#) mex válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
A CDI akkus táplálású, vagy tekercs állitja elő a tápot?
Utóbbi esetben lehet tekercsbaj, erre utal a gyengülő szikra is.
(#) jancsi_87 válasza mex hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
Van egy lendkerék meg két felvevő tekercs ennek a két tekercsnek a kábelei mennek a cdi-be és a cdi-ből jön ki többek között a trafó két kábele. A két felvevő tekercs ellenállását megmértem és az a gyári adatoknak hajszál pontosan megfelel. (230 ohm)
(#) mex válasza jancsi_87 hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
Ez csak azt jelenti, hogy nem szakadt a tekercs. Ettől még lehet menetzárlatos, azt sokkal nehezebb kimutatni ohmmérővel. Mindenesetre a gyengülő, kihagyó szikra a tekercsbajt valószinűsiti, ha egyébként a csatlakozások rendben vannak. Járó motor mellett szkóppal kellene mérni a tekercsekről lejövő feszültség csúcsértékét, ebből egyértelműen kiderül, hogy a hibát valóban ez okozza -e. Az általam javitott gyújtások 80-90%-ban ezzel a hibával küszködtek, maga az elektronika, és a trafó sokkal ritkábban hibásodik meg.
(#) jancsi_87 válasza mex hozzászólására (») Feb 25, 2010 /
 
És járó motor mellett ha mérem a feszültséget annak kb mekkorának kellene lenni?
Köszönöm segítséget.
Következő: »»   69 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem