Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Műhelyünk felszerelése, szerszámai
Téma, a műhelyünkben előforduló készülékek, anyagok, szerszámok, eszközök bemutatására, kitárgyalására.
Nagyon régen nekem is volt konuszos tokmányom. Azt sem lehetett könnyen levenni, addig amig belülröl ki nem fúrtam és vágtam bele egy M8-s menetet. Azután már elég volt a tokmányba behajtami egy M8-s csavart ami szépen kinyomta a konuszos tengelyt.
Itt a kónusz a fúrógépben van, a tokmányba gyárilag van belesajtolva melegen a kónuszos szár. Olyan, mint az oszlopos fúrókon. Ami van a fúrógép oldalán ovális nyílás, oda kell beütni az éket, csak nem ér el addig a kónusz vége.
Gondolom, ezért is akarom rendbe tenni. Ha arra gondolok, hogy ez mit kaphatott eddig, meg vagyok lepődve, hogy csak ez az egy csapágy van kikopva. Ma már cseréltem rajta hálózati kábelt, mert a rági már életveszélyes volt, igazítani kellett a kapcsolón, a huzalozást is rendbe kellett teni.
Megpróbálom leírni. Csinálsz két éket. Olyan széles lapos acélból aminek a közepén tudsz egy olyan rést vágni, hogy két oldalról az ékpályával szemben be tudd tolni a tokmány és a tengely közé. Az egyiket letámasztod az asztalra, a másikat meg ütöd. Szét szokta szedni.
Arra vigyázz, hogy a gép felőli a tengelyre támaszkodjon, ne a gép házára. Ha nagyon ragaszkodik a gép felőli vége, megvan az esély, hogy a tokmányt kapja le a kúpos tengelyről, erre azért figyelj.
Szia. Én két ékkel próbálnám meg a kiütésre szolgáló nyílásban. Az egyik nem is kell, hogy ék legyen. Fontos, hogy egy "bütyköt" kell rá applikálni (leginkább hegeszteni), ami a morze kúp (tokmány tengely) végére rátámaszt a nyíláson belül és persze nem szorul meg. Aztán már csak a másik éket kell beütni a nyílásba.
Kijött! Átvittem nagyapámhoz, csak megkérdezni, hogyan rakta össze, mert tudom, hogy mindig kiesett neki a tokmány. Ő meg megfogta és nagykalapáccsal kiütötte a tokmányt! Ütött rá akkorát, megijedtem, hogy eltöri a házat. Utólag látom, hogy miért nem akart kijönni. Nagyapám kalapáccsal eldeformálta a kónusz hengeres szárát, úgy ütötte bele. Remélem a kónusz furata nem deformálódott.
Mindenkinek köszönöm a segítséget.
Közben kiszedtem a tönkerement csapágyat, hamarosan lesz bele véve egy új. Kimostam belőle a régi már ragasztóvá vált gépzsírt, újra lesz zsírozva. Apám azt mondta, szerez jóféle direkt szerszámgépekbe való gépzsírt (valami metabond vagy hasonló névű, kék színű) és azzal lesz átkenve.
Olyan szépek a kezeim, megfogta ez a gépzsír, holnapig valahogy jó lenne lesikálni. Olyan szagom van,mintha több évtizede egy gépészeti gyárban dolgoznék.
Esti kézmosás elött egy nem túl kicsavart citromot dörzsölj szét a kezeden. Különös figyelemmel a körmeid és az újjaid belső felületén. 5-10 perc után körömkefés hagyományos kéztisztitás. A másnapra is gondolva valami börbarát krémet is használhatsz.
Megpróbálom. Nem mintha nagyon zavarna amúgy, hogy zsíros a kezem, de mégiscsak iskolába megyek. Krém mindenképp lesz, mert az acetonnal való mosogatás betett a kezemnek. Én hülye elfelejtettem gumikesztyűt húzni.
A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2015
Ne is törődj vele,majd a dunyha leviszi!
Szervusztok,
Mi a véleményetek az USB -és mikroszkópokról jobbak mint a nagyitós lámpák például hidegfórasztás keresésre ?
Tudom. Nem is azért mondtam. Szeretek ilyennel foglakozni.
Közben ahogy tanulmányoztam rájöttem, hogy nem a csapágy van kikopva, azzal minden rendben. A hiba beljebb van. Az a tengely amiben a kónusz furata van, az egy hosszú perselybe van belenyomva, az van kikopva. Ezt a perselyt fog kelleni kipréselni és másikat esztergáltatni bele. Úgy gondoltam, hogy az új persely belső furata nem 20mm-esre lesz esztergáltatva, hanem csak 19,9mm-esre. A 20mm-es tengelyből pedig leesztergáltatok 0,1mm-t, mivel hullámos a felülete. Így pontos lesz. Ez már nem is ilyan bonyolult feladat szerintem egy esztergályosnak.
Sziasztok!
Egy különlegesebb szerszámról érdeklődnék, ami nem sokaknak lehet otthon, de azért talán páran használtak különféle darabokat... Nyomatékkulcs. Kinek milyen márka, típus vált be, milyet érdemes beszerezni, aminek az ára talán mégsem verdesi a csillagokat?
Mihez kellene? Létezik kb. 1000 méretben és nyomatékhoz. Van, amelyik kb. egy méteres karal rendelkezik és van, amelyikkel M2,5 ös anyát is lehet tekergetni. Utóbbi első ránézésre olyan, mint egy vastagabb csavarhúzó.
Csatlakozom: Mihez kell?
Köznapi életben évente kétszer találkozom vele, amikor az évszaknak megfelelő gumit felnistől átszerelik. Nemrég volt ebben a témában cikk az Ezermester folyóiratban. Ha érdekel, előkeresem...
Hokedli villamosítva és használatba véve. Élvezet vele marni
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2015
Idézet: Ugye szék villamosítást nem tervezel ? „Hokedli villamosítva” A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2015
Ejha! Ezt a 3D-s fehér zsinórt a hokedlin martad?
Csak a fénykép kedvéért van ott.
Mellesleg én inkább azon a csipeszen gondolkodnék el, hogy mire kell?
Köszönöm a válaszaitokat.
Elsősorban autó szerelgetéshez vásárolnám. Kb. bármelyik részén csak különféle nyomatékokkal javasolt meghúzni a csavarokat, ezért gondolkoztam el rajta.
Létezik házi készítésű is, sokan használják nap mint nap, csak hozzá kell kalibrálni egy gyárihoz.
A lényege annyi, hogy egy adott hosszúságú és átmérőjű vasrúd rugalmasan elhajlik az erő ellenében. Össze van hegesztve vele párhuzamosan egy másik, és annak a vége kihegyezve, ami egy skálára mutat. Ahogy húzod a csavart, hajlik a rúd, a skálán pedig leolvasod az értéket. Ránézésre én is gagyinak gondoltam, de össze volt hasonlítva gyári kulccsal és meglepően közeli értékeket mutatott. A szerelőm vagy 10 éve dolgozik vele, motorokat is újít fel stb. szóval bevált neki.
A gyári meg kattog és nem engedi a túlhúzást...
Cserébe jó drága. Viszont nem kell odafigyelni.
A zsinór lafogását hivatott akadályozni. A sámli (szerű) is ezzel készült?
Akkor olyat kell venni... És persze utána soha többé nem szabad kézzel egyetlen csavart sem meghúzni, mert kézzel alapból túl lehet húzni.
Autónál szerintem az egyetlen érzékeny pont a hengerfej csavarok, de ahhoz ideális esetben nem nagyon kell hozzányúlni. Többet érsz azzal, ha egy normális szerszám készletre ruházol be.
Másfajta szerszámok vannak, mármint dugókulcs és villáskulcs készletek, azoknak nincs hiánya.
Ezért is van még mindig csak gondolati szinten a nyomatékkulcsos ügy...
Sziasztok! Tanácsot szeretnék kérni Tőletek.
Van egy 3x42V-os 500 W-os motorral szerelt karos fúrógépem. (A fiatalabbak kedvéért, mert ők nem ismerhetik, úgy néz ki mint egy ipari elektromos, vagy levegős bontókalapács. A motor két oldalán van egy egy markolat annál fogva lehet megfogni. Az egyik markolat elforgatásával lehet be és kikapcsolni. A motor végén van a melltámasz felfogatás helye. (A melltámasz sajnos nekem nincs meg.)) Egy sebességes igen alacsony kb 150-180-as fordulatú. Morse kúpos fúrókhoz szoktam használni általában, de van hozzá 16-os tokmányom is. A hatalmas forgatónyomaték miatt állványos gépként használom. A gép és az állvány is velem egyidős vagy kicsivel idősebb, talán 50 éves lehet. Eddig fixen be volt kötve egy 1KVA-os trafóba. Szeretném bonthatóra megoldani a csatlakozását, mert helyhiány miatt a tábori kohó mellett tárolom, de használni ott nem mindig tudom, nagyobb munkadaraboknál, vagy ha nagyobb vasat kell melegítenem. Sajnos nincs a régi 3x42V-os aljzatom és dugvillám ami több mint 10A-al terhelhető. Tudjátok, ami a piskótára emlékeztet, szögletes csatlakozó villákkal. Milyen csatlakozót ajánlatok hozzá. A másik problémám, hogy ilyen hatalmas forgatónyomatékú géphez nagyon jó volna valamilyen vészleállító. 24V-os DIL052-esem van azzal gondolom a primert bontani. Milyen vészleállítót javasoltok és hova helyezzem el, mert a melóhelyemről nem tudok jó példát venni, mert az egyáltalán nem esik kézre, csak a balesetvédelmi előírás miatt van felszerelve. Az a fajta vagyok, aki még a munkásdzseki zsebeit is begombolja forgógépes munkavégzés előtt. (Láttam már esztergályoson leszakadt munkáskabátot és csak annyival megúszta a felcsavarodást.) Egyszer késes körkiszúró használatakor nagyon jó lett volna a vészleállító megléte. A fúráskor hűtéshez eddig vizet használtam amit egy személykocsi ablakmosó szolgáltatott akkumulátoros táplálással. A hűtőfolyadék szivattyút is hálózati tápegységről akarom táplálni. Ezért mindenképpen kell egy külön tápegység ami a vezérlést is ellátja. Van e tapasztalatotok arról, hogy az ablakmosó szivattyú mit szól, ha hűtőemulziót szivattyúzok vele, vagy maradjak simán a csapvíznél? A 3 fázisú trafó elé gondolok betenni egy fáziskimaradás automatikát, a szekunder és a motor közé, meg hőkioldót, mert az ördög sosem alszik. Nem szeretnék egy ilyen szépen megtekercselt motort újratekercselni. Mit javasoltok esetleg, még mivel lássam el a fúrógépet? Előre is köszönöm a segítségeteket! Alajos
Nekem az Aldiban időnként kapható van. Összehasonlítottam a cégnél levőkkel és nem tér el 5%-nál jobban az ottani legalább 10x drágábbaktól, csak a karja hosszabb valamivel az azonos nyomaték tartományúaktól. Ami egyszer jól is jött mert Opelen cseréltem vezérműszíjat, csak bakokra tudtam emelni a kocsit akna hiányában, a hosszabb erőkarnak köszönhetően könnyen tudtam meghúzni a főtengely végén levő szíjtárcsának az anyáját aláfeküdve is.
Sajnos a fúrógép leírásánál elfelejtettem említeni, hogy a kézi elektromos fúrógépeknél megszokott szénkefés motor helyett, ebben a gépben rövidrezárt forgórészű motor van.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |