Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Nagyfeszültség sorkimenő trafóval
 
Témaindító: (Felhasználó 1306), idő: Márc 1, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   82 / 97
(#) karpi válasza _BiG_ hozzászólására (») Dec 9, 2011 /
 
Haat ,elegge fifikas a DC nagyfeszultseg a konnektorban ,aztan draga kapcsolouzemu DC-DC konverter kell a hasznalatahoz .Mindem kutyunek kulon kulon .Aztan az egyenaram nagyon veszelyes aramutes eseten , sokkal veszelyesebb mint a valtoaram.
SZoval meg utanna kell nezni .
(#) _BiG_ válasza karpi hozzászólására (») Dec 9, 2011 /
 
Idézet:
„Haat ,elegge fifikas a DC nagyfeszultseg a konnektorban”

Na, senki sem küld DC nagyfeszt a konnektorba.

Itt villamos erőátviteli hálózatról van szó, konyhanyelven távvezetékről. Nem fogyasztót táplálnak vele közvetlenül, csak energiaszállítást szolgál.

Ahol kell, ott DC/AC konvertálást végeznek és onnan már AC elosztással megy tovább a power, hagyományos 3 fázisú lokális hálózaton.

Igazad van, nézz utána
(#) Hodinka válasza karpi hozzászólására (») Dec 20, 2011 /
 
Idézet:
„Aztan az egyenaram nagyon veszelyes aramutes eseten , sokkal veszelyesebb mint a valtoaram. SZoval meg utanna kell nezni .”

Pont hogy élettanilag a kisfrekvenciás váltakozóáram a veszélyesebb,nem is kevéssel...
(#) alfa007 hozzászólása Dec 28, 2011 /
 
Nos, van egy kis karácsonyi ajándékom számotokra.
Kb. 2 és fél hónappal ezelőtt készítettem egy két részből álló videót.
Az első részben a ZVS meghajtás frekvenciáját átlapítottam meg a FET-knél.
A második részben pedig fény derül a "tünci-münci" színű vezeték titkára.

Még valami, a videóban bemutatott mérést csak SAJÁT felelősségre szabad kipróbálni, az esetleges szkóp halálért NEM vállalok felelősséget!
A videókban mért értékek TÁJÉKOZTATÓ jellegűek.

Utólag is kellemes karácsonyt. Űdv. Alfa.
(#) alfa007 válasza alfa007 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Még nem is mondtam, hogy még november eleje környékén fejeztem be egy után építéssel.
A neve: multitranszformátor
Még jó pároldallal volt róla szó.
Az alkatrészek(trafók) a lomex-l való, mert le volt értékelve. 1500 Ft-ból még ki jött.
Ja, a videón látható szerkezet először ráz, aztán kérdez(ha valaki óvatlan, de már nem is tud a kérdésre válaszolni).
Bővebben: Link
Nyugalom most nem fárasztok senkit szövegeléssel.
(#) Collector válasza alfa007 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Az ilyen sorbakötéssel vigyázni kell, mert a trafók szigetelése nem biztos, hogy sokáig elbírja ezeket a kV-okat.
(#) gaben62 válasza _BiG_ hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
A dc. nagyfeszültséget nem lehet nagyobb távolságokra szállítani, pár száz km.re sem. mert nem transzformálható kisebb feszültségre, ráadásul a légkábel ohmos ellenállása Dc. fesz.nél nagyon sok veszteséget okozna, így a betáplált feszültséghez képest, az elszállított, távoli helyen megjelenő /leadott U, értéke feleakkora sem volna.
Egyáltalán nem gazdaságos, és kivitelezhetetlen is lenne, a valóságban.
(#) Collector válasza gaben62 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Már vannak HVDC rendszerek. Transzformálni nem lehet közvetlen, tirisztorblokkokat használnak a szaggatáshoz, és úgy már lehet.
Bővebben: Link
(#) Hodinka válasza gaben62 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Idézet:
„A dc. nagyfeszültséget nem lehet nagyobb távolságokra szállítani, pár száz km.re sem.”

Pont az a lényeg,hogy DC-nél nem folyik kapacitív áram a vezetékek között,ezért sokkal gazdaságosabban továbítható nagyobb távolságokra,továbbá a meddő áram okozta fázisjavításos macera sincs jelen mint AC-nál.Lényegében sokkal előnyösebb tulajdonságai vannak a DC-nek,csak azért nem olyan elterjedt,mert drága a kivitelezése.
(#) Hodinka válasza alfa007 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Ezt egyszer én is kipróbáltam,csak én 2x3,3(6,6)kV-os láncot hoztam össze.A végeredmény végülis az lett amit Collector írt,az utolsó trafó szénné égett.
(#) Collector válasza Hodinka hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Ha valahogy le lehetne szigetelni a táplálást mondjuk 2kV-onként, akkor egész nagy feszültséget el lehetne érni velük, csak ez a feszültség növelésével hatványozottan drágul. Tehát 2kV-onként külön biztonsági leválasztótrafókról járatni a trafó blokkokat, és persze ellenütemben.
(#) _BiG_ válasza gaben62 hozzászólására (») Jan 8, 2012 /
 
Mivel megszólítottál, válaszolok, de csak ismételni tudom, amit itt a szaktársak is leírtak, meg én is.

A DC rendszert csakis nagyfeszültségen (1 MV körül) lehet ilyen nagytávolságú átvitelre használni, de a hagyományos AC rendszer is ugyanilyen feszültségtartományban használatos erre, ebben nincs különbség.

Az ohmos veszteség az áram csökkentésével kompenzálható - ezért van a nagyfeszültségű átvitel. Ráadásul az AC hálózatot ugyanúgy megavoltos nagyságrendre kell szigetelni (750kV * gyök2 = 1060kV), viszont az effektív feszültség kisebb, tehát nagyobb effektív áram kell ugyanahhoz a teljesítményhez - növelve az ohmos elem hatását.

Az induktív ellenállásról nem is beszélve.

Az AC esetében a hullámhossz is számít, ezért 1500km-nél hosszabb távvezeték nem építhető rá. A DC-nél ilyen határ nincs.

De ezt már leírtam.
Meg a konvertálási lehetőséget is. Lásd kép, amin egy tirisztoros konverter látható. Meg itt egy ismertető.

Tehát használják, nem kivitelezhetetlen.
(#) alfa007 válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Túl sokáig nem szabad, de primer oldalt így is túl van méretezve(240V). Tanulmányoztam szerencsére jól elvannak szigetelve a tekercsek magtól, de max. 5kV-t bír.
(#) alfa007 válasza Hodinka hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Ez a trafólánc kb 4.3-4.4kV-s e-fölé nem is igazán szeretnék menni.
(#) Hodinka válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Idézet:
„Ha valahogy le lehetne szigetelni a táplálást mondjuk 2kV-onként, akkor egész nagy feszültséget el lehetne érni velük, csak ez a feszültség növelésével hatványozottan drágul. Tehát 2kV-onként külön biztonsági leválasztótrafókról járatni a trafó blokkokat, és persze ellenütemben.”

Erre már gondoltam én is.Lényegében egy leválasztótrafó is elegendő,csak a szekundert úgy kell kialakítani,hogy több jól elszigetelt kisfeszűltségű tekercsből álljon,de akkor is eléggé primitív megoldás ez így.Nekem mondjuk ez a trafó tetszett meg,Bővebben: Link,Bővebben: Link
Mindenbizonnyal itt is ellenütemről van szó.Csak a vasmag szerkezete az ami nem világos a számomra.Itt most valóban nyitott vasmaggal helyezi üzembe,vagy esetleg zárt vasmagról van szó amelynek a tekercsben látható "I" alakú mag csak egy része? Mindenesetre egy hálózati trafónál ez elég különös felhasználási mód.
(#) Collector válasza Hodinka hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Csak szét kéne kapjam a röntgentrafómat, hogy belenézzek, szerintem annak nincs baja, és 160kV szerintem megvan.
(#) alfa007 válasza Hodinka hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Szerintem nyitott mag van benne. Ha jól megfigyelted nincs benne hely külső keret számára.
(#) alfa007 válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Röntgentrafód is van? Azt ne mond hogy a helyi kórháztól kaptad.
(#) Collector válasza alfa007 hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Már raktam fel róla képeket.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
Még tavaly egyébként megmértem a kimeneteit, bár nem lettem előrébb vele, a rajz nem hozzá tartozik, de hasonló lehet a belseje (Bővebben: Link) Lehet elhozom majd a laborból az endoszkópot, és belenézek vele először.
(#) alfa007 válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Hmm, very nice. Lehet hogy módosítanod kell a bestéseken, ha bár nem biztos. De jobb ha bele nézel.
Amúgy ez lesz majd a DC táp 2.0? Mert Tesla tekercshez kicsit sok lenne.
Vissza terve a multi trafóra lehet hogy én is szimmetrikus DC tápot készítek belőle ami 10kV kimenettel fog rendelkezni. Csak mos nincs rá időm, mivel finom elektronikai cuccok építéseivel vagyok elfoglalva.
(#) Hodinka válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Ahogy elnézem valóban nem a legegyszerűbb feladat lenne szétszedés nélkül beüzemelni.Mondjuk az NT1-es nagyfesz trafó primer tekercsét még ki lehetne következtetni a kivezetések között az ohm-os ellenállások alapján,mivel ennek valamelyest kissebb ellenállásúnak kellene lennie a fűtőtrafók primerjeihez képest,de akár induktivitás méréssel is kikövetkeztethetőek a tekercsek.Viszont amíg az NK1 -es mágneskapcsoló érintkezői nyitva vannak,addig a kimenő nagyfesz aljzatokon nem jelenik meg feszültség.Ahhoz a mágneskapcsoló tekercsét is ki kellene keresni.Mellesleg kíváncsi lennék miféle érintkezők lehetnek ezek 160kV mellett.Ezen kívül még az NT1-es szekunderénél lévő NR1-es ellenállás értékét is meg kellene valahogyan tudni,mert lehet hogy sima áramkorlátként fungcionál,de az is elképzelhető,hogy valami primitív módon egyfajta biztosíték szerepét tölti be,akár a régi elektron TV-k sorkimenőinél.
(#) Hodinka válasza alfa007 hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Idézet:
„Szerintem nyitott mag van benne. Ha jól megfigyelted nincs benne hely külső keret számára.”

Hát 50Hz szinusz + rúdvasmag,nem egy szerencsés párosítás.
(#) alfa007 hozzászólása Jan 9, 2012 /
 
Ó amíg el nem felejtem.
Aki látta a ZVS freki mérős videóim, meg próbálta reprodukálni a látottakat?
Kíváncsi vagyok néhány dologra.
Kinek sikerül a mérést elvégezni?
Kinek jött ki ugyan olyan jel a FET-eknél mit, nekem?
Ki vizsgálta meg két csatornás szkópal?
Ki mekkora frekit mért?

Akinek más eredmény jött ki, kérem jelezze.
Köszönöm.
(#) Hodinka válasza alfa007 hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Ahány zvs,annyi féle frekvencia.Én mondjuk az induktív hevítőnél ideális szinuszt kaptam,viszont 5-6MHz környékén már erősen torzult volt a jel.
(#) Collector válasza Hodinka hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
A biztosító a 2. képen a bakelitlemezen van. Egyébként még van egy olyan fotó, ami eredeti állapotában készült, levágott vezetékekkel, abból talán ki lehet találni a funkciókat. Láthatóan az 50-esen van egy vaskosabb kivezetés, illetőleg az 50-60 kivezetés közt gyakorlatilag multiméterrel nem mérhetően kicsi az ellenállás, szóval nagy eséllyel az a primer tekercs (ha 1 fázisú a trafó, amit valószínűnek tartok). Már néztem egyébként kimenetet, és áramfelvételt, de nem nagyon történ semmi sem, ha jól emlékszem áramot is alig vett fel 50-60 közt toroidról, 20V-on 150mA. Ja egyébként valószínűleg valamilyen félvezetős egyenirányítás lehet benne, mert nincs kivezetve az egyenirányítócső fűtése, legalábbis semelyik kivezetéshez sem passzol.
Szóval furcsa dolgok vannak itt, a legjobb lesz szétkapni, csak a fedél hozzá van csavarozva a vasmaghoz, így csak emelővel lehet kiemelni a belsejét, ahhoz meg le kéne vinni a pincébe, vagy hegesztenem kéne egy jó nagy állványt kintre.

trafóka2.jpg
    
(#) Hodinka válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Most már engem is furdal a kíváncsiság,ha nem laknék messze segítenék szétkapni.
(#) alfa007 válasza Hodinka hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Jó, talán még esetleg talán valami hevedernek tűnő keret lehet, de a vastagsága talán 1-1.5 cm lehet.
(#) sastas01 válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Ugorj el ide hozzánk, Debrecen felé!
Van egy hintaágy- állványunk azzal a kocsibl a motort is kikaptuk, ugyhogy párszáz kiló meg sem kottyan neki.
(#) alfa007 válasza Collector hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Tényleg nem rossz ötlet szétkapni, és pl. dokumentálni.
Gondolom úgyis frissíteni akarod a weboldalad. Na egy jó kis leírás anyag.
(#) Collector válasza sastas01 hozzászólására (») Jan 9, 2012 /
 
Rádobom 2 méterről a bicikli csomagtartójára, és már tekerek is
Következő: »»   82 / 97
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem