Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napelem alkalmazása a lakás energia ellátásában
Témaindító: Router, idő: Júl 15, 2006
Témakörök:
Szia!
Régebbi DC-s vezérléseknél előfordul a Fet-l való ki/be kapcsolás,de üzem közben egy relével/mágneskapcsolóval rövidre zárják. Ne melegedjen . Persze bonyolitja a vezérlést . A 3f mágneskapcsolók 3 munkaérintkezője sorba kötve már alkalmas 100-300 V dc megszakitására. Ettől nagyobb feszültségen valódi egyenáramű mágneskapcsoló szükséges (ivfúvú tekercsel ) Siemens ,Bosch változat 660......850V ra.
1200 wattos, 4A folyik rajta körülbelül. Viszont azt hiszem hogy megoldottátok a gondomat a relé párhuzammal! Köszönöm szépen, holnap próba!
Mekkora jó ötlet! Én azt hiszem hogy megoldottad a gondomat!
Lényegében "ingyen" van.
Ja 8 sorba kötve, nem olvastam el az egész hozzászólást.
STW25N80K5;
IXFP20N85X ;IXFH20N85X;IXFH20N80P A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2021
Sziasztok.
Egy napelemes töltésvezérlő dc load kimenetére köthetek nyugodtan egy relét? Maximum 5Ampert lehet vele kapcsolni, és nekem egy kicsit többet kéne.
Amennyiben a relé nem vesz föl többet mint 5 amper. Ami nem valószínű.
A relé melyik részét akarod a kimenetre kötni? Nem egyértelmű a kérdés. Ha több mint 5 A-t akarsz kapcsolni az 5 A-es terhelhetőségű relével, akkor a relé nem sokáig fogja bírni.
Köthetsz, de a kimenetet egy fet kapcsolja általában, meg kellene védeni a relé feszültséglökéseitől (ha esetleg nem lenne a vezérlőnek belső védelme). A dc load + és a dc load - kapcsokra kellene tenni egy diódát, biztos, ami biztos... ( a katódot a + kapocsra).
Diódát mindenképpen gondoltam tenni rá, úgy ahogy ITT is van a rajzon.
A relé 30A, a vezérlő Dc Load kimenete bír maximum 5 Ampert.
Egy sima 12V 30A autós relé. A számok szerint tudom leírni, hogy melyik részét. A relén a 85 a tekercs egyik vége az GND, dc load - A 86 az +12V. dc load+ A 30-as lába az az akkumulátor +-ra és a 87-es kivezetésre kapcsolja a +12 voltot.
Sziasztok!
A lényege ; a relé tekercse a LOAD kimenetre , diódával vagy egy 47µF elkóval párhuzamosan. A szükséges teljesitményt meg az akkuról közvetlenül venni (persze az érintkezővel kapcsolni) A camping /lakókocsi kapcsolásokban az inverter van igy bekötve. Mellesleg hány Ah -s az az akku? Mert a 30A -t nem fogja órákig birni ! Itt nem elég az X Ah -t elosztani 30A rel.!
A bekötéssel nincsenek gondjaim, itt inkább csak arra lettem volna kíváncsi, hogy köthető e relé a LOAD kimenetre minden gond nélkül.
Csak a relé a 30A, nem fogok vele akkora áramot kapcsolni, max 12A lesz rajta, csak az már elég nagy áram ahhoz, hogy relé nélkül elbírja a LOAD kimenete. Idézet: „Mellesleg hány Ah -s az az akku? Mert a 30A -t nem fogja órákig birni !” 200Ah az akkumulátor, de az a fogyasztó ami a LOAD kimenetén lesz, azt röhögve elviszi a napelem.
Üdv.
Van egy merész és elég hajmeresztő kérdésem. Van egy orion omkl80A névre hallgató mobil klímám. Az oldalán található adatlapja szerint 1130w csipeget. Mekkora napelem park és inverter(?) kellene hogy úgy tudjam használni hogy ne paksi atomerőművet terheljem vele? Igen tudom hogy nem 2 forint lesz, és hogy szigetüzem, meg hogy akkor fog üzemelni ha süt a nap, Ha nem süt nem is kell hogy menjen. A hozzászólás módosítva: Jún 24, 2021
Szerintem valamekkora akkura szükséged lesz, mert valahogy stabilizálni kellene a kimenő feszültséget, mivel a napelemek feszültsége erősen függ a napsütés intenzitásától. Viszont a mobilklímád feszülségigénye ehhez képest csak egy szúk sávban mozoghat. Vannak ugyan erre megfelelő elektronikai megoldások az inverterekben, de az elég drága.
A kérdés egyáltalán nem hajmeresztő, sőt (én is ilyenben gondolkodom).
Tegnap szereltem fel a klímámat, az adatlapon 1100 W elektromos teljesítmény felvétel van megadva, de biztos ami biztos, megmértem, eredmény: 950 W. Tehát először is kell egy minimum 1,2 kW-os színuszos inverter (ezt magam fogom csinálni). Lehet 12, 24,36, 48 V-ról üzemelő. Minél magasabb feszültségről üzemel általában annál jobb a hatásfoka. Én 24 V-ról fogom üzemeltetni. Akkumulátor is kell, hogy stabilizálja az inverter bemenő feszültségét (esetemben 2 db 12 V-os 100 Ah/db) Tehát ha 50 Amper folyik 24 Volt-on az 1200 watt. Vagyis annyi napelem kell hogy 24 V-on fedezze ezt az áramigényt (+ legalább másfélszeres rátartás) Mivel nekem van egy rakat 125*125 0,5V 8A max panelom , így rugalmasan tudom összeállítani a nepelem táblákat. Ha veszel napelem táblákat adatlapon rá van írva az áram maximuma amivel tölteni képes, tehát 50/áram minimum ennyi az elméleti napelem szám. De a ceruza mindent elbír, ezért javaslom egy napelem táblánál mérést végezni és úgy kalkulálni. Ezenkívül még ott van hogy használsz e MPPT-t vagy nem. Nos, ha mindent veszel ez sokba fog kerülni (*** sokba) Na! Disztingválj! A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2021
Moderátor által szerkesztve
Azt tudod hogy az hagyományos klíma kompresszornak nagyon nagy áram kell az indításhoz?
Szia!
A 10x áramfelvétel ? Ezért szokás Grid-Tied invertert használni. A hálózatról indul , viszont az állandó üzem már akár napelemről is mehet--kiegészülhet.
Bocsi egy kis gondolathömpölygés
![]() Napelem DC termel. Ebből "drágán" AC állítunk elő, mert a régi hálózatunk ezzel üzemel. Eszközeink jelentős része kapcsoló üzemű táppal van szerelve, illetve a motoros dolgaink is egyre többször inverteresek. Nem kéne "kihagyni" az áramátalakítást ? Mondjuk egy sziget üzemnél ? Tudom az egyenáram továbbítása veszélyesebb, bonyolultabb... offoff egy kapcsitáp üzemmódú "dugasztáp" hogyan reagálna AC 110V helyett DC 110V-t kapna ? Idézet: „egy kapcsitáp üzemmódú "dugasztáp" hogyan reagálna AC 110V helyett DC 110V-t kapna ?” Valószínűleg működne, de 140-150V DC-ről már biztosan. A legtöbb ilyen táp 100-250V AC-ról működik. Annyi történne mindössze, hogy a bemeneti graetz 4 diódájából mindig ugyanaz a 2 működne csak, de ez nem hiszem, hogy problémát okozna.
Anno ezen töprengtem ...
Ha a házam világítását 12-24 V ledekkel oldom meg akkor a napelemekkel töltött akkukról "direktben" mehetne. Egy router, vagy más számtech. eszköz kapcsitápja ( de lehet, hogy egy PC-é is ) működ(het)ne egyenáramról... Egy inverteres "modern" hűtőszekrény ? /De ez szigorúan csak ötletelés ! /
Régebben nekem is volt napelemből DC 300V mini hálózatom, szinte minden megy róla amiben kapcsolóüzemű táp van, és a hálózat inverter átkapcsolás is szünetmentesen átlapolással megoldható. Arra kell figyelni hogy nagy teljesítmény esetén nem lehet csak valamit kihúzni a konnektorból mert ívet húz(hat), erre olyan megoldás kellene mint az elektromos autók töltés csatlakozója, ott is vannak segéd érintkezők amelyek szükség esetén bontják a tápellátást elektronikusan és vagy DC kontaktorral. Soha nem értettem mi ez a para az egyenáramtól, hiszen a villamos, meg a trolibusz, meg a metró is arról megy.
A DC-vel a tűzveszélyessége a probléma. Ahogy előttem már írták, ha megszakítod ívet fog húzni, és nem csak a villásdugó kihúzásáról, relé pogácsáiról vagy egy kapsolóról van itt szó, hanem a mezei olvadóbiztosítóról is ami minden készülékben ott van. Régen játszottam az egyik saját készítésű kapcsolóüzemű tápommal (végfokhoz készült, 150V körüli DC-vel), adott terhelést kötöttem rá, majd elemeltem róla. Jó nagy ívet húzott. Utána a látványon felbátorodva bekötöttem egy elektródafogót és tettem bele egy elektródát mintha hegeszteni akarnék azzal az ívvel. Olyan kb. 3cm hosszúságú ívet sikerült fenntartanom, gyakorlatilag akármeddig, csak a terhelés melegedése miatt hagytam abba.
Nem nehéz kitalálni mi történik akkor, ha egy így táplált készülékben egy zárlat miatt elolvad a primer biztosíték. Semmi, mert az üvegben kialakuló íven keresztül folyik tovább az áram.
Igen egyenáramot 30V ig lehet csak hagyományos biztosíték, jelfogóval megszakítani, most utána néztem vannak speciális biztosítékok nagyfeszültségű egyenáramhoz, gondolom van benne ívoltás, legegyszerűbb esetben talán homok.
Ha megnézel egy mezei mikró nagyfesz biztit az is úgy néz ki, hogy hosszra kb. kétszer akkora, plusz az egyik fele rugósra van kiképezve ami szétrántja kiolvadás után a szálat. Pedig ott AC van nem DC, de kell a fesz miatt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |