Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   1268 / 1385
(#) elektroncso válasza Stewe hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Azért ezt sem merném kijelenteni biztosan. Nekünk a suliban az esztergályos mester megcsinálta amikor levittük neki megköszörülni. Olyan volt mint a gyári. Az más kérdés, hogy nem vihetek le neki minden egyes 1mm-es fúróhegyet, főleg, hogy munka közben az összes rokonomat emlegette, pedig nem is ismeri őket.
Én is meg fogom próbálni megköszörülni, csak készüljön el a finom köves vízhütéses köszörűm.
A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2018
(#) Stewe válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Kézből szinte biztosan nem lesz tökéletes, de használható. Ehhez többnyire kis készüléket kell használni, ha korrekt élezés kell. A főélek szöge egy dolog, 120 és 90 fok között használható műanyagnál jobb ha kisebb mit a fémfúrók 118 fokos általános értéke), de a szimmetria már alig látható, és a hátraköszörülés néhány százados értéke se fog menni érzésre.
A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2018
(#) bbatka válasza Stewe hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
És még akkor ott van az is hogy a korong szemcseméretének is nagyon finomnak kell lennie.
(#) Stewe válasza bbatka hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Írtam is visszább, hogy 4-600 as finomság minimum kívánatos.
(#) jethro válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Én sima 0.8-as fúroval furok 30-éve egy miniplexel kézben állvány nélkül,köszörülni szintén ezzel szoktam a fogászboltban beszerzett köszörűvel.
(#) bbatka válasza jethro hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Hozzád hasonlóan élezem én is a fúrókat. Jobb híján egy vágó tárcsa oldalán, mert eddig nem sikerült találnom idehaza finom szemcsézetű korongot. Szeretnék ezen túl lépni.
(#) elektroncso válasza jethro hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Nem azért csinálok vízhűtéses köszörűt én sem, mert pár 0,8-1mm-es fúróhegyet meg kell köszörülnöm egy évben pár alkalommal, hanem kések, fa-és fémipari szerszámok is élezésre szorulnak időnként. Plusz valamit csinálni is kell a sok felhalmozott cuccból. Szeretek barkácsolni.
Utóbbi időben az elektronika egyre professzionálisabb részei felé haladok, ezért haladnom kell technikailag is. Mostanában kísérletezem a fototechnikai NYÁK készítéssel is (csak, hogy témánál maradjunk) és elég kecsegtetőek az eredmények. P20 fotólakk, 125W-os UV-A kisülőcső időzítővel és ívstabilitás jelzővel felszerelve, előhívónak vettem gyári előhívót (nem volt kedvem a mosószódákkal kísérletezni), most épp gyárilag fényérzékeny panelre várok (egy munkámba 20x15cm-es NYÁK kell, ekkora felületen nem könnyű szép egyenletes felületet fújni a P20-al). Hamarosan kipróbálom azt is, hogy nyomtattatok ki átlátszó fóliára rajzolatot és azt fotózom le. Remélem jó lesz a végeredmény.
(#) nagym6 válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Gondolom tudod, de azért leírom, az uv lámpádnak kell "bemelegedési" idő, ami után egyenletes uv fényt ad, mert csak akkor jó a kitapasztalt megvilágítási idő ha ez mindig azonos fénymennyiség.
(#) every válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Forgassad pici villanymotorral a nyákot és akár A4-est is lefújsz gyári minőségben. Ezért ne vegyél gyárilag fujtatt.
(#) elektroncso válasza every hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Próbáltam már ezt is, nem volt rossz, csak a NYÁK rögzítése okoz kis problémát.
(#) every válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Na majd elküldöm az én forgatomról a képeket.
(#) elektroncso válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Tudom. Árammérő van sorba kötve a kisülőcsővel, ezen szépen figyelemmel tudom kísérni az ív stabilizálódásának az állapotát. Csak miután stabil lett az ív utána veszem el a fényzáró takarást a panel elől (a lámpa "felfutása" közben nem éri fény a lemezt). Ezután indul az időzítő, ami a beállított idő letelte után automatikusan kikapcsolja a UV lámpát. A mellékletben a prototípus amin kipróbáltam a konstrukciót. Ha lesz végre kicsit több időm akkor kap egy rendes elosztószekrényt (a műanyag doboz két nyomógombbal megrendelésre készült, már nincs nálam). Jelen állapotban bármi érintése életveszélyes! IP00
A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2018
(#) nagym6 válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Ez egy kvarclámpa, ha jól látom. Én is ilyet használok, a hősugárzókat kiszereltem, ellenkező oldalra tettem, ne a filmre sugározzanak.
(#) elektroncso válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Igen kvarclámpa. A IR hősugárzók nekem is ki vannak szerelve az UV cső mellől, a képeken nem látszanak, de kb. 2 méterre vannak a levilágító területtől (a földre vannak a csempére letéve, a piros és fehér drót végén ami az első képen elindul lefelé). Ezeknek a rögzítésére még ki kell találnom valamit mert sajnos a kvarcüveg csövek el vannak törve, így nincs stabilitásuk.
A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2018
(#) elektroncso válasza every hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Én amikor kipróbáltam úgy rögzítettem, hogy a motor tengelyén lévő tárcsára meleg ragasztóval rögzítettem a NYÁK-ot, kis paneleknél jól működött, de nagyobbnál nem tudom sikerülne-e (még nem próbáltam).
(#) elektroncso válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 9, 2018 /
 
Gondolkodom azon is, hogy a IR lámpák hőjét hasznosítandó az általuk felmelegített levegőt kis "kompresszorral" a marató-fürdőbe vezetem, ezzel melegítve és keverve azt, a gyorsabb sebesség érdekében. Bár mióta sósav+hidrogén-peroxid keveréket használok azóta ilyen gondom nincs. De akár a P20 gyorsított szárítására is fel tudnám használni a meleg levegőt, persze szűrőn keresztül, hogy ne kerüljön bele por.
Kb. egy hónapja kipróbáltam a nátrium-perszulfátot is, szépen mar, csak kicsit lassabb mint a vas-klorid. Cserébe nem mocskol annyira. Tiszta állapotban teljesen átlátszó, ami miatt könnyű összekeverni a vízzel, szóval veszélyes, de használtan szép kék színe lesz. Viszont egy rossz a tapasztalatot is szereztem, alkoholos filccel rajzolt panelt nem lehet benne maratni, mert leoldja a filcet is (legalábbis az enyémet igen, ami elvileg direkt NYÁK-rajzoláshoz van forgalmazva).
(#) nagym6 válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 10, 2018 /
 
Ha szűrőn keresztül fújatod rá a meleg levegőt, akkor is az áramló levegő magával viszi, keveri a környezeti poros levegőt. Nekem bevált az, hogy egy kicsi grillsütőben szárítom a P20-at. Előre befűtve 50 fokra, kikapcsolva, és grillsütő előtt lefújva a nyák, utána be a sütőbe. Minél kevesebb utat tegyen meg a sütőig a panel. Az asztalt előtte letakarom tiszta nagy papírlappal, így ott nincs por, a P20 fújása is keveri a levegőt, asztal porát rávinné a panelra. Takarítani nem szabad nyákfújás előtt, csak felkeveri a port, akkor lesz totál poros a panel.
(#) Jonas hozzászólása Márc 15, 2018 /
 
Sziasztok!
Most készítettem egy nyáklapot, már le is marattam, viszont még nem fúrtam ki. A kérdésem annyi lenne, hogy nagy baj lenne ha nem védeném le a felületét? Réz nyáklapról van szó, eddig sosem értettem hogy miért kell felületkezelni, hisz a réz nem oxidálódik levegőn (én így tudom). De ettől függetlenül biztosan van értelme a védelemnek, máskülönben nem csinálnák.
Szóval ha mégis felület kezelnem kéne, mit ajánlatok, és mi ennek az eljárásnak a menete?
Köszönöm előre is a segítséget
(#) Gafly válasza Jonas hozzászólására (») Márc 15, 2018 /
 
Oxidálódik, bár ha pár napon belül összerakod, akkor a forrasztással sem lészen problémád. Pár év múlva is csak a sötétebb árnyalat fog emlékeztetni.
Ha véletlen akad egy kis fenyő/hegedű gyanta, lánykori nevén kolofónium, akkor denaturált szeszben feloldva egyszerű és olcsó (ámbár ragadhat is mint a fene egy darabig).
Vagy én például Akrilán lakkot használtam régebben. A mostani nem tudom milyen, csak azt hogy drága
(#) gerry válasza Jonas hozzászólására (») Márc 15, 2018 /
 
Szia!
Én fotózom a nyáklapokat. Amikor kimaratom, akkor nem szoktam lemosni a fotólakkot, hanem kifúrom. Utána meg még kialakítom a pontos nyáklap kontúrt(alias köszörűvel méretre igazítom). Ha mindennel készen vagyok, azután szoktam lemosni a fotólakkot a rézről. (ha a legelején galvánónozom az egész nyáklapot, akkor meg felesleges bármilyen védelem).
(#) Jonas hozzászólása Márc 15, 2018 /
 
És ameddig sikerül beszereznem valamelyiket (és az alkatrészeket,ugyanis nincs mindenből elég), ha víz alá raknám, vagy vákuum csomagolóval becsomagolnám meg tudnám óvni az oxidálódástól?
(#) bbatka válasza Jonas hozzászólására (») Márc 15, 2018 /
 
Jó a fenyőgyanta bevonat is ,de az SK10 Flux jobb. Én inkább ez utóbbit ajánlom. Látni a különbséget. Az akril lakkok is jók, de utólag már nehezen átforrasztható.
A csapvíz biztosan nem jó, tapasztalat. Inkább próbáld a vákumot.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
(#) Jonas válasza bbatka hozzászólására (») Márc 15, 2018 /
 
Világ életemben azt hittem hogy az SK10 csak a forrsztást könnyíti meg, de most olvastam igen, hogy korrózió ellen is véd , és nem is drága. És mi van akkor, ha először beforraszom az alkatrészeket, és csak a végén viszem fel a réteget hogy védjen? Vagy ezzel csak magamat szivatnám meg? Csak ez az előszőr védünk, utána forrasztunk azért nem fér bele a fejembe, mert a védőréteg fölé kerül a forrasztás, tehát azt már nem is védi. (ne értsetek félre, én nem kijelentek, csak találgatok )
(#) Hp41C válasza Jonas hozzászólására (») Márc 15, 2018 1 /
 
Leírása (ami legalább angol ellentétben a HeStore -ról letölthetővel) a forrasztási lehetőséget megtartja a bevonat.
Idézet:
„Solderability is maintained, the protective film does not need to be removed prior to
soldering, since it also acts as a highly effective flux.”
(#) bbatka válasza Jonas hozzászólására (») Márc 15, 2018 /
 
Maratás után közvetlenül vidd fel az SK10-et és várj vele 1 napot, mert ragad.
A másik megoldás hogy szárítod.
Ez egy forrasztást elősegítő anyag elsősorban.
Meglepően jó anyag.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
(#) Jonas hozzászólása Márc 15, 2018 /
 
Hát jó, ki fogom próbálni! Sajnos a maratás utáni felvitellel már elkéstem, ugyanis le van maratva, de még nincs meg a kellék, majd csak kb. 1 hét múlva lesz, addig vákuumcsomagolásban várakozik.
Köszönöm szépen mindenkinek a segítséget
(#) StefuPeti válasza gerry hozzászólására (») Márc 16, 2018 /
 
Szia.
"Amikor kimaratom, akkor nem szoktam lemosni a fotólakkot, hanem kifúrom."
Szerintem ez nem jó megoldás. Egyszer én is igy csináltam, és forrasztáskor a lukakban maradt fotólakk szépen elkezdett kiolvadni és forraszthatatlanná tette a NYÁK-omat.
(#) jdani hozzászólása Márc 17, 2018 /
 
Üdv, miért ilyen a nyákom vasalásos készítéssel?
Papíron kinyomva, erősen van rajta, tehát kontrasztosan.
Túl melegen lenne vasalva, megég a réz, vagy túl sokáig-kevés ideig vasalom?
Vagy a papírt vízben áztatom le, van valami köze hozzá?
Vagy pl a vasklorid elég sokáig marja, talán az lenne rossz?
(#) kaqkk válasza jdani hozzászólására (») Márc 17, 2018 /
 
A nyomtatás minősége miatt lukacsos a réz , az újabb nyomtatók lespórolják a tonert a felületről ezért az átvasalt anyag lukacsos amit nem látsz csak ha már kimarattad . A megoldás : nitrógőz..
A papirt tedd be egy nagy befőttes üvegbe tegyél mellé egy nitrohígítóval meglocsolt papírzsepit csukd rá az üveg tetejét és tíz perc múlva (szobahőmérsékleten) meglágyul annyira a toner hogy a mikropórusok bezáródnak. Ezután vedd ki és kb fél órát hagyd "szikkadni" a papírt majd vasald fel ....
(#) niedziela válasza kaqkk hozzászólására (») Márc 17, 2018 /
 
Vagy ha felvasaltad leáztattad, melegíts rá megint.
Az is ugyan azt teszi. De 100% sosem lesz...
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2018
Következő: »»   1268 / 1385
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem