Fórum témák
» Több friss téma |
PIC nelkul? AVR-el? (Na jo, tudom egyaltalan mikro kontroller nelkul gondoltad). Meg kellene nezni, hogy a radio vevoben (ill. annak shift regiszterenel) van-e a gond avagy az ado-nal. Amelyikben a gond van azt kell lecserelni. Mas megoldast sajnos kontroller nelkul nem tudok.
Megjött az ihlet, nekem lenne ötletem. Az impulzusok közötti holtidőt használni háromszögjelek csúcsfeszültségének változtatására, szervójellel kondit tölteni erősítővel, komparálás, és elvileg mehetne a kimenet FET-te. Kiáltson mindenki, akinek böki a szemét egy ordasnagy hiba!!
Eznézést kérek a topic-nyitótól.
Ahová írok valamit, ott megáll az élet Ha megérem a hétvégét, megint belemerülők a dolgokba, és ha valami használható dologra jövök rá, linkelek szkennelek, regélek.
En azert nem irok, mert nem egeszen ertem ez hogy mukodne. Lehet ha lerajzolnad akkor ertenem. De tovabbra is azt mondom ide digitalis aramkor kellene, hogy mikrokontroller avagy valami mas az kerdes lehet persze. Lehet PLC-vel vagy FPGA-val vagy MCU-val (mikrokontrollerrel) vagy logikai aramkorokkel, vagy valami celaramkorrel az most reszlet kerdes. A lenyeg, hogy valahgy valaminek mernie kell a bejozo jelszelessegeket (PWM jelet) es megadott idokozonkent kiadnia (tehat szinten egy PWM-et adnia ki, csakhogy a periodus ido hosszabb, es a kitoltes teljesen ugyanaz marad mint ami bejott. Tehat a meresnek es a jel generalasnak fuggetlennek kell lennie egymastol kulonben nem mukodhet.
Kitartó és fafejű vagyok, nem ismerem a digitális cuccokat ezért próbálok "analóg" gondolkodni, de tutifix,hogy van megoldás. Megpróbálom szóban, majd siccelek valami rajzot is. Müveleti erősítővel szervójelet felspanolom, a két jel közötti holtidőt negálom, és ezzel a fesszel gyártok PWM jelet ( lásd majd a későbbi rajzon), jobbanmondva háromszögjeleket. Így a holtidő változásával változik a háromszögjelem is. A semleges szervó impulzushossz beállításához monostabil áramkört használok. Nagyvonalakban: szervójel-monostabil-komparálás. Semleges pozícióban nincs jel, felette van, következő fokozatban a differenciál jel delejez egy RC tagot. Majdnem a vége: Komparátor (második) a holtidőből legyártott háromszögjel összehasonlítása a differenciál jellel. Nos, nemegyszerü..
Baromi pontosan kell illeszteni az RC tagokat, de szerintem működöképes.
Epp ez a baj, hogy az RC szervoknal csak es kizarolag az impulzus szelessege a mervado, a periodus ido nem. Elmeletileg mindegy, hogy 22ms vagy 16ms a periodus ameddig az impulzus 1ms addig a szervo pozicioja nem valtozik. Ha ezt le tudod valahogy merni analog aramkorrel es egy fix periodus idovel (tipikusan 20ms) kiadni a masik oldalon akkor nyero az otlet, ha nem, akkor nem mukodhet. Ne felejtsd el azt sem hogy ha az inputon 15ms-enkent jon az impulzus es te 20ms-enkent adsz ki jelet akkor a ketto nem lesz szinkronban tehat ezzel is kell szamolni, ezert kell a mintavetelnek es a jel generalasnak teljesen fuggetlennek lennie.
A regebbi szervo elektronika nem hasznal fix frekit, monostabillal komparalja az inputot, es a kulonbozetet nyujtja, kierositi a motorvezerleshez. EZ is megoldas lenne, de szabinak hasznalva megint ott a bokkeno, hogy bar a kitoltes nem valtozik(1-2ms) a periodus igen.
A szervo ezert 'igenytelenebb' , hiszen par ms alatt eltekerte a potijat, onnantol kezdve nem jar a motor. Mivel nem porog, nincs szabalyzas, nem is erdekes a periodusok csuszasa.
Néz szét a http://www.hobbyking.com-on
Félreérted, nem venni akarok, hanem építeni. Szeretném érteni az első alkatrésztől az utolsóig, a kihívás érdekel és a működöképes végeredmény, nem pedig hogy legyen egy szabályzóm 4-5rugóért.
Szia!
Jópár évvel ezelőtt a Rádiótechnika Évkönyben voltak/vannak leírások szabályzókról, akkor még nem léteztek brushless motorok a modellezésben (3fázisú hajtás) El kell keserítselek, nem lesz időd megépíteni diszkrét elemekből, tranyók, kondik, ellenállások a szabályzódat, közben ugyanis elszalad melletted az élet. De legyél ügyes, szerencsés, lesz kazal alkatrészekből egy füstgéped, elszáll a cucc a próba alatt... Már húsz évvel ezelőtt is a spec szabályzás lelke cél integrált áramkörök voltak, pl. NE544. És, mint említettem, ezek szimpla kefés motorokon végeztek PWM szabályozást, H-hídas FET-ekkel irányváltást. Ez van. Egyébként meg néz körül itt és... Bővebben: Link
Köszönöm a linket, és nyugi nem fog elszaladni melletem az élet arról gondoskodom. Hobbim mellett ez csak egy kitérő, de attól függetlenül nagyon érdekel ez a téma. Már így is rengeteg dolgot tanultam, és elértem oda, hogy a lassan nyugdíjaskollégák tölem kérdeznek 1-1 dolgot. Ez nem öndícséret, csak arral utalok, hogy rengeteg infónak kell utánanézni, bemagolni, átgondolni, és éppen csak logikailag próbálom végigvezetni a problémát. Valószínüleg ha összejön a motyó elég nehéz lesz ahhoz, hogy valamilyen repülő szerkezetbe véletlenül se tudjam belemüteni . A gépeimbe gyári cuccot pakolok bele, mert az tuti hogy jó.
Azthiszem félreértettétek az -"analóg" gondolkodom- ot.
Azért nem fogok nekiállni csak tranyókból, ellenállásokból, kondikból építgenti komparátort, meg miegyebet, ahol lehet Icket használok. Minél több rajzot próbálok felkutatni, felhasználni hogy számba vegyek minden lehetséges variációt.
Megoldottam a problemat, ne544 et kivaltottam 3 icvel. Tobbet nem mondhatok, MERT MAS FORUMOKON PENZT CSINALNAK MEG A SEMAKEPBOL IS! Amint az illeto publikussa teszi, en is feltoltom az en verziomat (pontosabb es finomabb a szabalyzas). En masabb iranybol gondolkodtam. Nem fogom elrontani mas uzletet, nem uzerkedek vele. Kuporgassa csak o a fillerjeit, neki fontosabb mint segiteni masokon, hiszen felsobb rendu mindannyiunknal.
Persze, nem gond, megertjuk -- csak ugye egy ilyen nyilvanos es ingyenes es onkentes forumon ugy illik, hogy adok-kapok. Azaz ha egy forumon segitseget kerek akkor illik megosztani a megoldast is... Tehat ha az a 'masik forum' penzt csinal a kapcsolasi rajzodbol az az o dolguk, reklamalhatsz meg szerzoi jogok serelme miatt fel is jelentheted oket, vagy csak legyinhetsz, hogy az meg is erdemli aki penzt ad ki egy olyanert amit innen ingyen is elerhetne. Ha pedig eleve kommercionalis celokkal dolgoztal akkor nyilvan a teljes kapcsolast en sem osztanam meg, de a teszt aramkort ami a problemara koncetral azt igen (ha mar innen kertel segitseget).
A "HADI_TITOK" egy részéről lerántom a leplet. Nagyvonalakban:
Szervójelet erősítem, rá egy kondira amelynek a feszültségét késöbb használom. A holtidőt invertálom komparátoral majd szintém kondi jön. Ezt a feszültséget egy astabil multivibrátor áramkörben hasznosítom, az ic vezérlő feszültség bemenetén. A holtidő változásával megváltozik a kimeneti frekvencia, így megoldja a csúszásokat, amelyek nekem oly nagy problémát jelentettek. A szervójelből varázsolt feszt komparálom a holtidővel változó frekivel, és kész a PWM. Megfejeltem 3 potival, az elsővel a semleges pontot lehet meghatározni, a másodikkal fullgázt lehet pontosítani, a harmadikkal pedig a referencia frekit pisztergálhati. Voálá.. bármilyen TX-RX-hez A legdrágábbtól a legótvarabbig illeszthető. 4017-es ickből készült kóder dekóderrel teszteltem, 8 csatorna felett megjelenik a picike csúszás, de szerintem f***a lett.
Ah, ertem mar, nem rossz! Otletes megoldas, gratulalok!
Pontosan hogyan is mérem, használom a holtidőt??
Van egy periódusunk amely hosszban, és tartalomban folyamatosan változhat, mindazonáltal van 3 mérési pontocskánk amire számíthatunk. Az első a periódus kezdete, a második 1-2ms változik, és vége vagyis a következő eleje. Serc-perc alatt van is már 3 imulzusocskánk amit megkoronázunk egy RC taggal. Potméter javasolt a tökéletes illesztés érdekében. Belőjjük a megfelelő feszt az 555-ös ( elszóltam magam) vezérlő feszültség bemenetére, és meg is volnánk.
Sziasztok! Tudom már vannak hasonló topicok, el is olvastam az összeset de nemigazán találtam választ a kérdéseimre. Nincs túl sok tapasztalatom de azért felvázolom a helyzetet.
Van egy modell autóm, viszont benne az elektronika nem működik boltból venni adó-vevőt meg költséges lenne. Egy olyan kapcsolást szeretnék ami képeslenne az irányítást vezérelni az "előre-hátra" irányhoz szeretnék egy sebesség szabályzót a kanyarodást pedig szervóval oldanám meg. Köszi a segítséget előre is.
Bocs, csak most lattam.
Szoval a jel ugye igy nez ki:
Tehat a periodus idejet a felfuto elekkel mered, a pulzus szelesseget pedig a felfuto es lefuto elek kozott eltelt idovel.
Így van. Egy periódusban a szervójel a "fix"(1-2ms kb), a többi változik a másik csatornák használatával. Pontosan itt a csavar a "házi szabikban". Egy kondival megfogod, és megvan a periódus holtidejével változó fesz. Egy véletlen miadt jöttem rá a megoldásra. Egyszerü és olcsó megoldás, de még mindig van mit tökéletesíteni rajta. Talán egyszer egy fóliarajz is elkészül, ha lesz időm.
Ha tényleg bele akarsz vágni, akkor szükséged lesz jópár dologra:
Mindenképpen kell egy TX- minimum 2 csatornás (házilag megoldható, ajánlott egy bolti-használt-bármilyen) , az adóval frekvenciában stimmelő vevő-"rx" ( l.s.d előző). Egymáshoz tartozó kristálypár- RX TX. És a nehezebb részhez kb 3 zsák forrasztó ón, másfél szatyor "vegyes alkatrész" (ick kondik ellenállások diófák tranzisztorok FETek) amit elfüstölhetsz. Ezenkívül rengeteg idő CSAKIS arra, hogy egy valag PDF-et átnyálazol, értelmezel, összerakod fejben. (Tipp: google -> esc , speed controller) Így 3 hetet megspórólsz az elején, és ha szerencséd van 2-3 hónap alatt meg is vagy. Ha érteni is szeretnéd, hogy miért is, és hogyan működik akkor + 2-3 hónap. Ha netán arra adod a fejed, mint én, alkoss, tervezz: kösd fel a gatyót, mert kemény fába vágod a fejszédet. Ha igazán kitartó vagy, és eltökélt, asztat mondom ess neki. És mégvalami: Ha nem érted, tanulj- ha nem megy, próbáld újra- ha feladtad, vegyél egyet, vagy teljesen verd ki a fejedből.
Sziasztok,
laikusként kérdem, van-e valamilyen módszer arra, hogy megtudjam a modellem éppen hány méterre van(mondjuk 100m hatókörben,0,5 m pontossággal)? Köszönöm !
A modelledbe kell egy ado -teljesen eltero,hogy ne legyen zavar- a tavba pedig egy vevo. Erre raksz egy tereromerot, matek, meg is van a tavolsag.
Ennek kb mekkora a költségvonzata? Tudom, a matektudást nem lehet pénzért megvenni, az anyagra gondolok
Ez leírva nagyon szépen hangzik, de a valóságban ez így nem nagyon fog működni. Ha nem teljesen vízszintes talajon van a jármű, akkor máris hamis gyorsulás értékek keletkeznek, amit ha helyzet-meghatározásra használsz, máris használhatatlan lesz.
Arról nem is beszélve, hogy otthon egy átlagos amatőr ezt nem fogja tudni megcsinálni.
Teljesen igazad van. A legjobb megoldás, ha rádobsz egy csipogót, és füllel sacc/kb kimatekozod
Igen, a két általad említett módszer pontossága és használhatósága nagyjából egy szinten van.
Ezt egy etetőhajóhoz akarom felhasználni, jövőre építeném meg egy kollégával, aki tud egy kicsit forrasztani és modellezik is. A távolság meghatározására van más ötlet is, csak mint lehetőség gondoltam, hátha tudtok vm ilyesmit.
Kell a modellbe egy gyorsulas mero, aminek segitsegevel ki lehet szamolni a megtett iranyt es tavolsagot. Ezt kell radion keresztul vissza kuldeni a kozpont fele.
Masik modszer a tradicionalis haromszogeles, de az velemenyem szerint macerasabb. |
Bejelentkezés
Hirdetés |