Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » SAL autós erősítő hiba
Témaindító: Marty McFly, idő: Okt 11, 2008
Témakörök:
Helo mindenki!
A következő dologban szeretnék segítséget kérni! A napokban vettem egy SAL saf2070 240W telljesítményű autós erősítőt! Hídba kötve és 4Ohmon tudja a 240W-ot, 4Ohmon hídba kötve 220W! Ehhez van még egy 300W 4Ohm hagszóróm egy ládában amit hajtani szeretnék vele! Időm még nem volt hogy beszereljem az autóba, viszont a lakásban kipróbáltam, hogy működik-e! Tápnak egy 250W-telljesítményű 12V-os transzformátort, használtam aminek a kimenő feszültsége egyenirányítva és pufferelve is van! Így a kimenő feszt mérve 16-17V közötti feszt mérek! Már körülbelül 3 féle autós erősítő működött róla hibátlanul órákon keresztül! Most sem történt másképp, csak ezekután jött a probléma! Annyit tetem hogy az erősítőről lekapcsoltam a tápot, majd egy pár másodperc elteltével vissza! Ezt aközben tettem hogy az erősítő maximum hangerőn szólt! Arra voltam kíváncsi hogyha a szoba hagszóróim is szólnak mellette és kikapcsolom menet közbe akkor menyire lesz érezhető a hiánya! Szóval mikor vissza kapcsoltam arra lettem figyelmes hogy az erősítő nem szól, és hogy a rajta talűlható piros led pirosan világít, majd szép lassan kialszik, ahelyett hogy átváltott volna zöldre! Aztán megfigyeltem hogy világít zölden de nagyon halványan! Ezekután rákötöttem egy számítógép tápegységére próbaképp! Ekkor folymatosan pirosan vilgított! Vissza az előző tápra, ekkor átváltott normálisan zöldre, de továbbra is néma! Próbáltam állítgatni a hangerőt, és a ferkvenciavágást hátha máshgyan szól, de amikor az X-overen átkapcsoltam akkor sem történt semi! A kérdésem a következő! Miért csinálhatja ezt, és hopgyan lehetne megoldást találni a problémára! A segítségeket előre is köszönöm!
Hali! Nézd meg a kondikat ic-ket nem-e elszállt v melyik. Jobb ötletem nincs.
Helo!
Köszi a segítséget! Hogyan nézzem meg? Lekaptam a tetejét, és látszólag jó minden.
Hali Mérd le hogy egyáltalán kap e rendesen áramot. Ezt úgy értem h nyomass rá egy számgép tápot vagy akármit ami elvileg adna neki elég áramot. És ha nem megy akkor nézd meg a kivezetéseket is. Mostmár tényleg nincs jobb ötletem szóval várj a bölcsebbek válaszára
Megmértem! A bemeneten még ott a megfeleő feszültség, viszont a kimeneten nincs feszültség, pedig elvileg lennie kéne, mert bemenő jelet is kap.
Akkor biztos h vhol középen lesz a hiba.
A sávok a panel alján megvannak még? Ónozd át őket . Javaslom kicserélni a kondikat is lehet h nem látszik rajt h meghalt de előfordulhat h az a hirtelen töltés nem tett neki/nekik jót! Szóval ennyit tudok mondani
Hello osciloscop nelkul nem tudom mivel mertel sinus feszultseget de van egy tippem keres biztositekokat a final ic kimeno jele utan.
"Ezt a közben tettem hogy az erősítő maximum hangerőn szólt!"
Jól jegyezd meg,erősitőt soha nem kapcsolunk be feltekert potméter állással.Szóval mindig lekell tekerni a potmétert,mert különben hirtelen túlvezélődik az erősitő,és valami alkatrész elszáll. tamas88
Hello! Egy multiméterrel mértem a kimenő feszt! Arra gondolsz hogy esetleg lennie kellene valahol a panelon beforrasztható biztosítékoknak?
Igen ebben igazad van! Meg is volt a tanulópénz
Néhány számot írnék le! Kicsit méregettem, és esetleg valaki neme tudna a jelenségekből következtetni valamire! Lemértem a pontos bemenő feszt, ami 11,43V, aztán lemértem a feszt a kimeneten, váltóba semmi, viszont most jelet nem is kapott, szóva hídba kötve egyenfeszt mérve 0V, a bal csatornán 0,05V, a jobb csatornán pedig -0,04V! Ezek után adtam neki jelet, és váltófeszt métrem a kimeneteken! Így hídba kötve is, és jobb bal csatornán is 0V mérhető!Az erősítő ledje állandóan halványan és pirosan világít! A tápnál van az erősítőn egy 20A es biztosíték! Ezt leelenőriztem és 100% hogy jó!
Szia! én nemrég élesztettem fel egy ugyan ien erősítőt. Annak zárlatos lett a kimenete, nagyon hasonló volt a tünet, abba elszált a végfet majd elszáltak a táp fetjei is, sőt még a tl494 is. Én kiforrasztottam a két egyenirányító középső lábait, az egyik a + a másik a - majd kicseráltem az ic-t meg a két tápfetet és a led rendesen zöldre váltott, utánna megmértem meik végfet szált el, majd azt is kicseréltem. és jó is lett.
Tovább jutottam! Rákapcsoltam a nagyobb tápot 16-17V és a led megint szépen átváltott zöldre! Úgy látom az erősítő áramköröknek nincs bajuk, hanem a LEDhez eléggé közel van, és szerintem a védelmi áramkör része lehet, egy TL494CN nevezetű IC ami kegyetlenül melegszik, anyira hogy nem állta a kezem! Ennek mi lehet az oka?
Hello! A TL494 nálad is melegedett?
A TL-nek annyi... Nézd meg a tápfeteket is. Lényegében kövesd Peti Janka leirását.
Kimértem a TL494-et! Az IC működik!
Mérj a két nagy puffer kondin feszt. Ha megvan a +-tápfesz akkor nem a kapcsitáp a hibás.
a pufferen nem fogsz tudni feszt mérni, mert ahhoz szét kéne forgatni az erősítőt....a végtranyok középső lába a kollektor, ott mérj, lehetőleg közbe ne csússzon be a lábak közé a mérőfej.+- 20-25 v közt kell legyen a táp.(kb! erősítőfüggő és ezt nem ismerem),ha nincs meg akkor két okból is letilthat a táp. vagy végfok(ilyenkor99% zárlatos egy vagy több végtranyó,esetenként meghajtó is),vagy valamelyik tápfet makkant meg ,ezek is általában zárlatba mennek.
mindkét esetben táp nélkül, lehetőleg kisütött tápkondikkal kell megmérned hogy zárlatba ment-e valamelyik.ez a vonal viszont azért már némi hozzáértést feltételez...
Idézet: „Hídba kötve és 4Ohmon tudja a 240W-ot, 4Ohmon hídba kötve 220W!” Idézet: „Kimértem a TL494-et! Az IC működik!” Hogy csináltad? Van a kimenetén négyszögjel? Megvan a referencia feszültség? Működnek a komparátorok? Nem zárlatosak a meghajtótranyók? Szabályozza a kimenetét? Üdv Inhouse
"Hídba kötve és 4Ohmon tudja a 240W-ot, 4Ohmon hídba kötve 220W"
Sorry! Javítanék 2Ohmon 240W, 4Ohmon 220W! Az IC-t úgy vizsgáltam hogy megmértem a frekvenciát az egyenirányítók, és a test között!
Szia!
A tl494 ic 2 pwm jelet küld felváltva általában 2-4 fet gate-jére ezek kapcsolóüzemben a 12v-ot rányomják a trafóra, és feltranszformálja az adott feszre a szekunder oldalon (egyenirányítva)a kondikat. Ha megvan a szekunder fesz(üresjárat) akkor az IC visszaveszi a vezérlést (kitöltési tényező). 2 db hibaerősítője van, az egyik a feszültséget figyeli, a másik egy söntön keresztül a kimenő áramot. Ha az IC valóban működik, akkor kell lennie szekunder fesznek, ha zárlat van, akkor pedig le kell választani a 2 végfokot, és egyenként visszatéve(2db sosor égő javasolt a szekunder tápfeszbe + -) eldönthető a hibás végfok. vagy már eleve a kapcsoló fetek zárlatosak, illetve szakadtak. A Teljes hangerőn való lekapcsolás inkább a végfokot szokta tönkre tenni.Ezért nem ajánlott a teljes hangerőn a hangszóróvezetéket sem kihúzni, véletlen kirántani, mert az amúgy is feszültségük határán dolgozó végtranyók, fetek a hangszóró (hangváltó) indukciójától kifekszenek. Ha az elektronika nem az erősséged, kérjél meg valakit,akinek van műszerezettsége,vagy szervíz. A fetek párszáz forintból kijönnek.Más baja nemigen lehet.Valahol van talán kapcsolási rajz róla esetleg utána nézek. Ja... Autóban max 14.4 V fordulhat elő . A házi táp 16-17 V eleve több, mint a megengedett.Az alkatrészek(tápoldal) több feszültség miatt mégjobban melegednek pl. 494-es ic lehet, hogy megdöglött, félig a háromszöggenerátora még megy...
szia! nekem egy olyan kérdésem lenne, adott egy autóserősítő a tápjában 3-3 fet van elszáltak már feltámasztottam az erölködőt de csak 1-1 fetet mertem belerakni mert úgy halottam párba kell válogatni őket. erröl mi a véleményed? és ha tényleg kell válogatni akkor hogyan? Előre is köszi a válszt.
Dobd ki a p***ba, aki SAL erősítőt vesz annak állandóan elszálnak benne az egyes cuccok
Ez egy szakmai fórum aminek szinvonalát nem emeli az ilyen hozzászólás! Ha nem tudsz a témához hozzászólni (javítás) akkor inkább csak olvasd. Megértésedet köszönjük!--vicsys
Az enyém nem sal csak nem tudtam hová tegyem fel a kérdést azért itt tettem fel.
itt a rajz, ettől egyszerűbben nemigen tudod megoldani a válogatás problémáját. egyébként elméletben valóban válogatni kell,de a gyakorlati tapasztalat az, hogyha nem az erdeti fetekkel pótolsz,hanem valamellyest nagyobbal (nagyobb Amper, kisebb belső ellenállás-ez is fontos !), akkor nem kell válogatni. mégegyszer mondom, ez a gyakorlat része.elméletben, ha nem válogatsz, mindig lesz egy, amelyik elsőnek nyit,és többletterhelést kell elviselnie (ezért nem szoktak diódákat sem párhuzamosan kötni).
Udv
En sok ilyen berendezést javitotam mar meg,mondjuk nem SAL volt de szerintem az alap ugyanaz.Na kerem a piros led mikkor bekapcsol,azert van hogy megvedje az ertekesebb alkatreszeket.Ilyenkor kimegyen egyb kis OHMOS elenalas,altalabban egy 47 ohmos van erre a celra.Altalabban a bemeneti tranyok,aram sztabilizatorok a fettek.Nem IRFZ van bene?Ezt kitudod merni dioda vizsgaloval egy multival. Moderálva--vicsys
Kicseréltem az erősítőben az összes végfetet, a 2 tápfetet, és a TL494-et! Az egyenirányítók működnek! Amikor bekapcsolom akkor azt történik hogy amikor átváltana pirosról zöldre, akkor ehelyett elkezd valami kattogni benne egyre gyorsabban! Ekkor áram le! Miko9r újra próbáltam ugyanez megint! Mitől lehet ez??
Udv
Van valami rakotve a kimenetre vagy uresen is igy katog?Nem tom mijen,de vannak egyes erositok amiben reles vedelem van,ha zarlat van a kimenetelen egybol lekapcsol ezzel megvedi hogy leegjen a vegfok. Nem tudnal kepet felteni a belsejerol
esetleg egy fotót nem tudsz tolni? legalább nagyjából látnánk, kiről van szó...
Feltöltöttem egy képet! Egyébként az még az érdekes hogy ebbe nincs relé! Akkor mi kattoghat?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |