Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű feszültség szabályozó kismotorhoz
Témaindító: KeserűCukor, idő: Ápr 9, 2006
Teszel bele erősebb tirisztort, oszt jónapot.
Elvileg azt is meg lehetne csinálni, hogy egy step-down konverterrel szabályzott 14V-ot állítani elő...
1. Hogy 1 fázisú -e? Passz... 12 tekercs sorba kötve , úgy elrendezve mint egy csillagmotor. Körülötte forog a "lendkerékmágnes". Sztem inkább 12 fázisú, de ez csak tipp, meghaladja a tudásomat. A fenti kapcsolásnál van jelentősége?
2. Erősebb tirisztorra tudnál konkrét tipust mondani? 3. Ez a step-down konverter nekem kínai. Ha a megvalósítása egyszerűbb mint a neve, jöhet. :yes: SzT
Vannak ott diódák, vagy kijön a tekercsből két szál drót, és az megy be a szabályzóba?
Pl. BT152-800R Ez 20A-t tud. Egyszerűnek nem nevezném a step-down konvertert
Én megépítettem, és a két ellenállat elkezdett füstölni, ennyi....
Nem is megy.... Mi lehet a hiba?
Jlyen kivitelű generátorral még nem találkoztam ami 12 szegmenses és csak egy fázisú. Nincs a tekercselés környékén valami "buhera"? Az ilyen szegmensszámú generátorok 3~ kivitelűek,a csillagpontjuk nincs kivezetve. Ezek nagyteljesitményű utcai motorokon találhatóak. Terhelés nélkül mérve ezeken is felszalad a feszültség akár 100V-ra is ,de a 200V-ot nem éri el. Ezért is gyanús a fenti traktorgenerátor. Na de a kérdésre válaszolva az a szabályzó nem alkalmas ilyen nagyságú üresjárati feszültség kezelésére,márcsak a tranzisztorok E-C feszültségtűrése miatt sem. Ezenkivül az ellenállásokon is túl nagy disszipáció lép fel. Tehát nem elég a tirisztort nagyobb áramúra cserélni. A BT152 egyébként is lassú erre a helyre.
A tekercsekről 2 szál jön le, egyik a test, a másik bement a régi szabályzóba, onnan kijött a szabályzott fesz, ennyi. Az egész teljesen gyári, ahogy a japánok összerakták x éve, semmi buhera.
Azért füstölt le, mert kidörzsölődött a vezeték szigetelése. Az eredeti elektronika kb gyufásskatulya méretű volt, körülötte hűtőbordával. Kb ilyen:Kép: Hivatkozás SzT
Az eredeti irásodhoz képest ez a tekercs 4 szegmenssel kevesebb. Na de nem ez a lényeg. A japán szabályzók egyik válfajában a tirisztor nem mint áteresztőelem szerepel,hanem a feszültség korlátozására oly módon, hogy testeli a tekercset a beállitott töltőfeszültség felett. Az egyenirányitást külön diódák végzik. Meg kellene tudni (az elektronika szétbontásával) milyen tipusú a szabályzás. Óvatos bontással fel lehet tárni a vastagréteg,álalában kerámia panelt,be lehet azonositani az alkatrészeket is. A tirisztor és a diódák általában egy vastagabb rézlemezen helyezkednek el,de nem diszkrét tokozásúak igy nem is cserélhetőek. Ilyen tipusú szabályzót nehéz épiteni,mert gyors tirisztorra és diódára van szükség (képes a tirisztor beragadni),ez általában nagyobb fordulatnál jelentkezik. Háromfázisra már gyártottam ilyet de macerás a fentebb emlitett okok miatt. Ezért érdemes a vezérlőpanelját feltérképezni. Egy nagyon alap rajzot felteszek,ha megtalálom,bár az inkább csak az elvet szemlélteti.
Ez a rajz egy motoros oldalról származik.átrajzoltam és módositottam az alkatrészek tipusát. Az egészet hűtőbordára kell szerelni,mivel melegedni fog. A kettős diódát és a tirisztort is szigetelve kell rögziteni. A feszültségfigyelés nevű kapcsot a gyújtáskapcsoló közbeiktatásával kell az akkumulátor pozitiv sarkára kötni, a zavarok elkerülése végett.
Idézet: „testeli a tekercset a beállitott töltőfeszültség felett.” Az jó néhány amper lehet, bírni fogja? Idézet: „Meg kellene tudni (az elektronika szétbontásával) milyen tipusú a szabályzás. Óvatos bontással fel lehet tárni a vastagréteg,álalában kerámia panelt,be lehet azonositani az alkatrészeket is.” Ez nem megy, az egész egy tömör széntömbbé vált A rajzodat kipróbálom, hátha... Alternatív megoldásként jó lenne akár egy mechanikus fesszabályzó is de milyen és hogy kössem be?
Miután a tekercsek és a mágnesek közt relative nagy a légrés,nem fog túlzottan nagy áram kialakulni,mert a rövidzár hatására az erővonalak mintegy "kifújódnak a vasmagból". Ez a tipusú szabályzás nagyon sok japán motor sajátossága. Előnye,hogy bombabiztos,nem teszi tönkre a gyújtáselektronikát akkor sem,ha meghibásodik. Még annyit: a kettős dióda akkura menő vezetékébe be lehet tenni egy15A-os késes biztositékot,ha zárlatba menne a dióda akkor sem tud leégni a tekercs. Egyébként a kapcsolásnak 14.2V-feszültségre kell szabályoznia,zavarmentes működés esetén.
Ha jól értelmezem a rajzodat, és ha igazam van abban hogy 12 fázisú delej jön ki a generátorból, a tirisztor ha egyszer begyújt, nem fog kikapcsolni, csak ha leáll a generátor.
Rosszul gondolom? SzT
Nem értelmezed jól a rajzot,és nem 12fázisú "delej" jön ki a generátorból! A generátorból1fázisú!!!!,a fordulatszám függvényében változó frekvenciájú áram jön. Mint tudjuk a váltakozó áramnak van pozitiv és negativ félperiódusa. Jelen kapcsolásban a pozitiv félperiódust testeli a tirisztor,ha a töltésfigyelő elektronika bekapcsolja. A kikapcsolás minden nullaátmenetnél (vagy annak közelében ahol a tirisztoron átfolyó áram a tartóáram értéke alá csökken)bekövetkezik. Miután a tirisztor egyirányú eszköz (ellentétben a triakkal) ez az állapot fennmarad a negativ félperiódusban,majd az újbóli bekapcsolásra a figyelőelektronika készteti,ha szükség van rá. Javaslom,hogy az elkészitésnél kérj meg valaki hozzáértőt,nézze át az elkészitett kapcsolást az anyázás elkerülése végett!!
Idézet: „A generátorból1fázisú!!!!,” Nem kötözködés, csak nem értem: minden tekercs a saját 1 fázisát állítja elő, és adja hozzá a többi tekercs időben eltolt 1-1 fázisához. Hogy lesz ebből összesen egy szinuszhullám? Idézet: „a fordulatszám függvényében változó frekvenciájú áram jön. Mint tudjuk a váltakozó áramnak van pozitiv és negativ félperiódusa. Jelen kapcsolásban a pozitiv félperiódust testeli a tirisztor,ha a töltésfigyelő elektronika bekapcsolja.” Ez tiszta. Idézet: „A kikapcsolás minden nullaátmenetnél (vagy annak közelében ahol a tirisztoron átfolyó áram a tartóáram értéke alá csökken)bekövetkezik.” Ez is tiszta, feltéve hogy tényleg 1 fázis, és van nullátmenet. Idézet: „Javaslom,hogy az elkészitésnél kérj meg valaki hozzáértőt,nézze át az elkészitett kapcsolást az anyázás elkerülése végett!!” Köszi a javaslatot! Azért átlátom a kapcsolást, csak az 1 fázissal van bajom .... SzT
Egyébként, megépítem és ha működik, tényleg 1 fázis. Legföljebb nem fogom érteni, miért...
SzT
Deritsd ki hány pólusa van a gerjesztőmágnesnek. Ha a fénykép a szóbanforgó traktorgenerátorról készült akkor 4-északi,és 4 déli pólussal rendelkezik. A nyolc darab tekercs pedig változó menetiránnyal van felcsévélve,igy a bennük létrejövő feszültség összeadódik,egy szinuszhullámot képezve. A nullátmenet akkor jön létre amikor az egyes mágnespólusok a tekercsek előtt pontosan középen helyezkednek el. Ha kézzel lehet forgatni akkor kipróbálhatod:ez a legkissebb ellenállású hely. Ettől jobbra-balra mozditáshoz jelentős erőt kell kifejteni. Ezt az egészet oszcilloszkóppal könnyű megjeleniteni,az elektronika működésének ellenőrzéséhez pedig a legcélszerűbb műszer.
Idézet: „Nem kötözködés, csak nem értem: minden tekercs a saját 1 fázisát állítja elő, és adja hozzá a többi tekercs időben eltolt 1-1 fázisához. Hogy lesz ebből összesen egy szinuszhullám? ” Ha azonos periódusú színuszhullámokat adsz össze, akkor az eredmény is színuszhullám lesz. Pl. a hálózati 400V is úgy jön ki, hogy két egymáshoz képest eltolt 230V-ot összeadunk, és az eredmény egy 400V-os színuszhullám.
Keress rá a szuperpozíció -nak nevezett fogalmora, majd miliméterpapíron rajzolj fel 2 színuszhullámot, aminek azonos a periódusideje és eltérő a fázisa. Ezeket grafikusan add össze és megkapod azt a színuszhullámot, amit keresel.
Bár ez állóhullámokra van, de érthető lesz a lényege, ha megállítod az animációt egy tetszőleges pontban: Ezt kellene tanulmányoznod. szerk.: Bocs rossz helyre ment, természetesen SzT - nek válaszoltam Idézet: „Ha azonos periódusú színuszhullámokat adsz össze,” Itt lesz a kutya elásva, én végig időben eltolt hullámokra gondoltam. A kép egyébként nem a szóban forgó generátorról készült, a neten találtam. Szétszedem még egyszer, és megnézem a tekercselést és a mágneseket is... SzT
Lehetnek eltoltak (külömböző fázisúak), csak a periódusidejük (frekvenciájuk) legyen azonos. Ez teljesül is egy ilyen generátornál.
Tegnap a szóban forgó generátor közelébe jutottam újra, sajnos műszer és fényképező nélkül, így csak leírni tudom az "adatait": 12 tekercs párosával ellentétesen tekercselve, kb. 20 menet kb 2 mm -es vezetékkel, körülötte 3 mágnessel. Szimuláltam a fent ajánlott szabályozási módot: egy sodrott vezetékkel testre zártam egy kicsivel alapjárat fölötti fordulaton.
A motort érezhetően terhelte, egyszerre 2 elemi szálat még elégetett, 3-4 szálat már nem. A pár másodperces "kísérlet" után érezhetően melegedett a generátor.Hogy ez hány amper lehetett ? :nemtudom: Ma hívott fater, hogy 22000 Ft-ért kínáltak neki eredeti szabályzót, valószínűleg megveszi... SzT
Üdv Mindenkinek!
Mex által berakott bt-151 tirisztoros kapcsolás átalakítható úgy, hogy a bemenő fesz 0-120V-ig az áramerrősség meg 20 A legyen? A kimenő fesz meg 14,4V. Vagy sokat akarok? Ez egy 3~ generátor egyenirányítása utáni "áteresztő" szabályozója lenne. Nagyon megköszönnék egy skiccet. Köszönöm
Csak egy kérdés:milyen motor generátoráról van szó?
Saját gyártmány. 11 fázistekercs, 1 HV tekercs a tiri gyújtáshoz. Fázistekercsek fázishelyesen párhuzamosítva, deltakötésben. (illetve most kísérletezek egy "egymenetes" tekercseléssel, ahol nem párhuzamosítok, hanem sorosan alakítom majd ki a menetszámot vastagabb dróttal)
Mi már konzultáltunk erről (most is köszönöm még egyszer), illetve a CDI részéről. Az azóta is kifogástalanul megy. Jelenleg egy fázisonkénti söntölő tirisztoros fesszab van rajta, de mivel zárt térben van és hűteni nincs esélyem, nagyon melegszik a stator. Működik próbapadon, de kipróbálnám más szisztémájú szabályzással is. Ami érdekes, hogy direkt testelésnél nem a tirisztorok melegednek, hanem a tekercsek. Ha műterhelést teszek rá, akkor a melegedés csökken, de még jelentős.
Csak azt tudom mondani,hogy a gyári megoldások mind söntstabilizátorok háromfázisú kivitelnél. Azoknál is jelentős a tekercsek melegedése. A kérdéses BT151-en alapuló kapcsolás is söntstabilizátor csak félhullámú és egyfázisú. Éppenséggel át lehetne tervezni,de a melegedési problémát ez sem oldaná meg. Ha meg áteresztő tipusú stabilizálást akarnál az több mint tekintélyes nagyságú hűtőfelületet kivánna,véleményem szerint ilyen teljesitményű generátornál nem járható út. Még annyit:általában csillagkapcsolású tekercselést alkalmaznak.
Sziasztok! Valahol ráleltem én is egy fesz-szabályzó kapcsolásra!
szerintem ua mint a fentiek! Kérdésem a köv: ugyebár a simsonban van 3 tekercs: Gyújtás, világítás töltés! Javaslatokat kérnék, mi lenne ha a világítás, illetve a töltő tekercset kiszedném, letekerném mindkettőt, majd kb 0.8-as vezetékből hajtok rájuk kb 15 v-ot, majd Félutas egyenirányítással egyesítem őket.... majd ez megy a szabájzóba, azután az akkura(~5Ah)! ez 2 tekercs elméletileg szolgátat annyi áramot, hogy hogy töltse az akkumulátort illetve ellássa elektromosan a villamos hálózatot! konkrétan 60/55 ös halogén fényszórót szeretnék, aminek kell ~5 A! a tekercsek darabonként gyárilag ~40 Wattosak! a kettő együtt ~ 70-80 Watt lenne (elméletileg) ez Kb 8-A terhelhetőséget jelent ami kiszolgálja a Halogén fényszórót, és még a töltés kielégítő mértékű! Azért akarom átalakítani, mert igy nem fordulatszámfüggő a fényerő... Elméletileg konstans feszültségünk lesz... Ez csak egy kósza ötlet, amiről szeretném kikérni a véleményeteket.... Elöre is köszike mindenkinek! ---/nagyelek@freemail.hu/---
Igen ezt a szabályzó ák-t még én tettem közzé. Egy-egy nagyobb terhelhetőségű diódán keresztül a pozitiv félhullámot rá lehetne kapcsolni a tirisztorra,bár nem tudom,hogy a két tekercs milyen fázisviszonyba áll egymáshoz képest. A lényeg, hogy kell lennie a periódusok közt szünetnek aholis a tirisztor kikapcsol,ellentkező esetben nem tud,és igy nem lesz szabályozott feszültség.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |