Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akku üzemképesség ellenőrzése
Lapozás: OK   2 / 11
(#) Skyline hozzászólása Jan 17, 2011 /
 
Sziasztok!

Én egy autó akkumulátor tesztert szeretnék építeni,működéséről csak annyit tudok hogy meg kell terhelni az akkut és küzben a feszültségesést kell figyelni,valaki tudna nekem pontosabb leírást adni hogy mégis hogyan lehetne megvalósítani ezt a tesztert?
Előre is köszi!
(#) Inhouse válasza Skyline hozzászólására (») Jan 17, 2011 /
 
Ennyire nem egyszerű...
Az akkunak a fizikai adatain kívül fontos, a feszültsége (jellemzően ez zömében már csak 12V), a kapacitása (Ah), és az indítóképessége (A).
A feszültségét megmérheted egy feszültségmérő műszerrel, egy jó és feltöltött akkunál ez 12,6-12,8V körül kell lennie.
A kapacitás mérésére van házi megoldás, itt a HE-n:
akku kapacitás mérése házilag Proli007 tollából, nagyon jó!

Az indítóképesség vizsgálata talán még macerásabb, azt inkább csak saccolni tudod, pl. ilyen saccolóval:
DHC BT301 akkuteszter
Ebben egy 0.1ohm/10W-os ellenállást kapcsol egy IRF1010E fet pár másodpercre az akkura és a PIC a programja alapján kitalálja a mérés közbeni feszültségváltozásból, hogy ez, ha rendesen mérnénk, akkor mekkora értéket tudna. Egész jó eredményeket ad. Van még ilyen műszere pl. a Bosch-nak is, Bat 110, Bat121, jóval drágábban... Most volt módom összehasonlítani a mi BT301-esünkkel, a magyar nyelven kívül eltérés volt még, hogy 10-15%-al kevesebbet mért a Bosch. Van még egy DHC 111-esünk is, az sem pont annyit mér, mint a nagy testvére. Sőt a BT301-esekből vannak újabbak, kicsit javítottak rajtuk, azoknál is van pár % eltérés.
Szóval ezt a program adja meg, amit nem fogsz találni a neten sem.

Üdv
Inhouse
(#) Skyline válasza Inhouse hozzászólására (») Jan 17, 2011 /
 
Köszönöm a választ!
Hasznos információkat tudtam meg belőle,megnéztem a tesztert is hát nem olcsó dolog
Még terhelővilla vásárlásán gondolkodom,az általad belinkelt oldalon van és nem is drága.
Üdv!!
(#) Inhouse válasza Skyline hozzászólására (») Jan 17, 2011 /
 
Az is jó, sokáig csak az volt.
Van hozzá kapacitásméréshez és indítóképesség méréséhez való ellenállás is, többféle, hogy kisebb és nagyobb akkukat is lehessen mérni.
A indítóképesség mérése nagyjából annyi, hogy pár másodpercre rábököd, felizzanak az ellenállások és közben nem szabad esnie a feszültségnek. Tehát mérni tulajdonképpen nem tud, mivel a skála csak saccolós és csak a feszültséget tudod nézni, hogy tartja-e közben...

Üdv
Inhouse
(#) Oraculum hozzászólása Ápr 16, 2011 /
 
Üdv!
Van egy ASUS eeepc 4G netbookom! Ennek a típusnak elszúrták az akkuszintmérőjét, a windows sem tudja normálisan kijelezni!
Milyen módszerrel tudnám mégis normálisan mérni? Van esetleg egy program erre vagy valamilyen kapcsolás amivel tudom mérni külön az akkuszintet?
Köszi a segítséget!
(#) zoli033 hozzászólása Jún 10, 2011 /
 
Sziasztok!
Volna egy problemem. Van néhány li-ion cellám, de fog sincs mekkora a kapacitásuk. Nem akarok műszert építeni emiatt. Ami rá van írva az marhaság..A cella új, 18650 ultrafire 3600mah, de ez ** . Mármint a 3600mah Nincs valami megközelítő módszer a mah meghatározására?
Végeztem kísérleteket rajta....
1amperes állandó terhelést adtam neki 1 órán keresztül 4,2Voltról indult a fesz.... 5perc után 3,88V ez még úgy normális, mert 4,2ről igen hamar lemegy a fesz minden li-ion akkunál....
60percnél a fesz érték 3,04V. Kb. 50percig lassan süllyedt /3,38V-ig/, majd hirtelen esni kezdett a fesz 10perc alatt 3,04-re. A másik akksim 3,41volttal zárta a 60perces tesztet. Mekkora lehet a kapacitásuk? Hogy számoljam ki? Keresgéltem, de nem találtam infót. És.... elnézést a kérdésért akit ez esetleg sért
(#) micimacko válasza zoli033 hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Ha a terhelő áram 1A, 1 órán át terhelted, akkor 1Ah=1000mAh az akkud kapacitása. A másik cella, amiben még 3,46V maradt, az nagyobb kapacitású.
Kapacitás (Ah)=áram (A)*idő (óra), vagy az áram mA-ben mérve, akkor mAh-ban kapod az eredményt.
(#) zoli033 válasza micimacko hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Szia!
Köszönöm a választ!
Igen, azt tudtam hogy ha 1A a terhelés és 60perc, akkor az 1Ah, csak azt nem tudtam, hogy egy akksinál mikor beszélhetünk töltési kisütés végéről, vagy hogy hány volt határig mérjem a merítést. Azt tudom, hogy a li-ion határa 2,75volt a legtöbb esetben, utána károsodhat. De... még 2,75v alatt is tárol energiát, és kicsit be voltam kavarva, hogy akkor most bár 3voltig néztem, de akkor ez minek számít.... közel teljes kisütésnek-e??? vajon a gyár hogy állapítja meg.. pl nézi hogy 2,75voltig mekkora áram mennyiséget tárol, és ezt adja meg mah-ban? Mindenhol azt olvasni /rengeteg helyen/ hogy ha egy akksi pl. 3000mah, akkor egy órán keresztül tudja a 3Ampert szolgáltatni, na de milyen feszültség értékek között? Feltöltött feszről indulva és...amíg csak le bírja adni a 3Ampert függetlenül a fesztől? Mert 1Volton is leadhat 3Ampert, csak ott a cella már tönkremegy li-ionnál, persze más típusnál meg nem biztos....vagy csak a cella biztonságos határokon belüli működésére érti? Azaz itt az esetemben feltöltött 4,2volt és a kisütés határáig..azaz 2,75V közötti érékre értené a 3600mah-t? /Ennyi van ráírva ugyanis az akksira / Szóval ezt a részt akartam tisztázni. Mert ha igen, /4,2-2,75v/ akkor az említett 3600mah akksi, valójában csak kb. 1100mah. Szóval aki új Ultrafire 3600mah-4000mah akksit akar venni, az tudja, hogy valójában ezek csak 1100mah körüliek kb. Sok akkuval találkoztam, és hasonló töltéskapacitásúak voltak ,csak úgy gondoltam, megkérdezem és letisztázom a dolgot már….
Szóval jól értelmezem a dolgot?
Üdv..
(#) micimacko válasza zoli033 hozzászólására (») Jún 10, 2011 / 1
 
Szia, elvileg 2,75V-ig lehet kisütni, addig mérik a kapacitást, DE! megadják, hány órás kisütéssel, tehát mekkora terhelő árammal sütik ki. Általában C/20-ra (Ah kapacitás 20-ad része nagyságú áramra), vagy C/10-re adják meg a kapacitást(20 v. 10 órás kisütés). Minél nagyobb árammal sütöd ki, annál kisebb kapacitásúnak "látszik" az akku (ólomaksinál 100%, Lion-nál is valószínű). Ha jól emlékszem, nincs túl sok különbség (Ah-ban), ha 2,75-iv, vagy 3V-ig sütöd ki a cellát, viszont az élettartama talán így nagyobb...
Nagyon vigyázz, hogy a megengedett szint alá ne merítsd az akkut, mert károsodhat!
(#) micimacko válasza zoli033 hozzászólására (») Jún 10, 2011 / 1
 
[quote]/Ennyi van ráírva ugyanis az akksira / Szóval ezt a részt akartam tisztázni. Mert ha igen, /4,2-2,75v/ akkor az említett 3600mah akksi, valójában csak kb. 1100mah. Szóval aki új Ultrafire 3600mah-4000mah akksit akar venni, az tudja, hogy valójában ezek csak 1100mah körüliek


Elvileg tudnia kellene a ráírt kapacitást, ha rendesen fel van töltve, és az ajánlott árammal sütöd ki.
(#) zoli033 válasza micimacko hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Többféle módon is töltöttem őket.... lassan és gyorsan. 1C vel, 0,5C vel, 1Amperrel, 0,5Amperrel....saját töltőjével... mindegy, hasonló eredményekre jutottam, persze az 1C nem jó tudom ,de próba az próba.
Digitális töltővel is töltöttem, beállítható a töltőáram 100ma-enként, és a töltés végén szépen lassítja a töltést egész a maximum töltöttségig. A saját töltője 600ma-es egyébként. Elméletileg akkor 3,5órán keresztül biztosítania kellene az 1ampert hisz 3,6Ah. Mivel a max kisütő árama 1,5C, vagyis ebben az esetben közel 5A, az ajánlott folyamatos terhelés 1C, ami pedig a 3,6A. Szóval ha egy órát bír 1amperrel úgy, hogy visszaesik a fesz 3,04voltra, ami majdnem kisütött állapot ha 2,75 a végső minimum....akkor 3,6 ampert negyedóráig ha bír kb. A digitális töltőmnek van egy maximális 1amperes kisütő funkciója, /100ma-enként állítható/ így tudom tesztelni az akkut meddig bírja pl. 1amperrel terhelve. Ezek új akksik, szóval sajnos ezeknek ennyi a kapacitása és kalap...ezek szerint. Kamuznak a gyári matricán sajnos. De ha azt nézzük, hogy az akku 45gramm, aminek a hasznos tömege ami energiát tárol, kb 25gramm. A li-ionnak nagyjából 160-170Wh/kg a tároló kapacitása. Vagyis 4,25Wh egy 18650-es kapacitása 25gramm hasznos tömeggel számolva, ami az adott feszültség ismeretében /3,7V li-ion/ kb 1100-1200mah a valós kapacitása. Ami 1400-1500mahnál nagyobbnak van írva 18650-es esetében, az szerintem kamu, de az említett tesztek is ezt bizonyítják ,csak épp nem voltam biztos a számokban, és hogy az akksit mikor vehetjük kisütöttnek. a japán akksiknál találtam 53-54grammos verziót, ami nagyjából 30grammra emelheti a hasznos tömeget. Így talán elérhető az 1600mah is… szerintem… Bár más embernek biztos van más véleménye is
(#) micimacko válasza zoli033 hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Ezek szerint már ebben sem lehet bízni, Néhány éve én NiMH cellákkal jártam. 5,5Ah helyett azok 1200-asok voltak...
Ezek ennyit tudnak, lehet, hogy "hamisak" (valami gagyi "utángyártott")?...
Nagyon sajnálom, hogy ilyenek a cellák. Ezzel sajnos nem lehet mit tenni...
(#) zoli033 válasza micimacko hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Azt azért nem értem, minek hazudni és becsapni az embereket. Manapság semmiben sem lehet bízni, amit nem te magad csináltál. Mindig ide lyukadok ki.
Azért köszönöm, hogy rávezettél a megoldásra az esetemben..
(#) ptibor válasza Inhouse hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Kedves Inhouse!
Egy ilyen terhelővilla félét szeretnék barkácsolni magamnak. Tudnál adatokkal szolgálni hogy mekkora árammal terheljem gépkocsi akkumulátort teszteléshez?
Pl 35 és 70Ah közöttre gondoltam, esetleg erre a tartományra 2 ellenállás kellene?
Ugyanilyen villát akarok építeni 12/7-10Ah akkuk teszteléséhez is, ezeknek mekkora terhelőáramuk legyen? Azt hallottam 12/7Ah kitűnő akkunak 0.04 ohm lehet a belső ellenállása.
Nagy segítség lenne egy nagy felbontású fénykép egy mérővilla műszerének a skálájáról is. Kérhetnék egy ilyet is?
Köszönettel pardi tibor
(#) zoli033 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 11, 2011 /
 
Szia!
1amper nem nagy áram. Főleg ha azt írják az akksikra hogy 4Ah. /3,6 és 4Ah cellákról van szó, vagyis ezt írták rá/ Az 1amper ebben az esetben 0,25C terhelés, egy li-ion akksinak röhögve kéne tudnia ezt a terhelést. A kíváncsiság kedvéért 1/10 C értékkel terheltem a 4Ah akksit, azaz 400ma-rel. Az érték... 4óra 20perc és lekapcs. Ez úgy 1700mah-nak felene meg. Amúgy egyértelmű, hogy egy akksi átlagban több ideig tud tartani egy bizonyos fesz érték között pl 100ma-t, mint mondjuk 1ampert. Nem lineáris az üzemidő és a terhelés összefüggése.
Ha így haladunk, akkor a 4Ah li-ion cella egy kisáramú led meghajtására képes és kész
Azért az botrányos lenne. Főleg hogy ezeket a 18650-es akkukat hi-power ledek meghajtásához szokták használni..és ajánlják /pl. 10Watt led flashlight... 3Amper terhelésen sst-50es ledekhez/ezeknek az akksi típusoknak tudnia kéne az 1C foylamatos terhelést,de minimum a 0,6-0,8C-t..... nemhogy az 1ampert, ami ebben az esetben 0,25C
Ha egy akksit 1/20 terhelséen kell használni, az régen rossz. Jóhogy nem már 1/100, és akkor 6Ah. Aminőségi gyengeség miatt emögé bújnak, inkább mondjuk így. Reménykednek abban, hogy a lassú kisülés közben észhez tér az akksi és tovább bírja.
Így nagyobb kapacitásra lehet kiírni, és drágábban eladni. Egy li-ion akksinak tudnia kell az 1C-t. Ha nem, akkor az rossz minőségű. Szerintem.... Más vélemény? Ki akar a gyártók védelmére kelni?
(#) Inhouse válasza ptibor hozzászólására (») Jún 15, 2011 /
 
Csináltam neked erről a gyáriról pár képet, ebben minden benne van.

Üdv
Inhouse
(#) Inhouse válasza Inhouse hozzászólására (») Jún 15, 2011 /
 
Itt a maradék...

Üdv
Inhouse
(#) sugark hozzászólása Jún 20, 2011 /
 
Szervusztok!

Van egy rakat laptop akkum, amik hemzsegnek a 18650 és 103450 Li-Ion celláktól.

2 éve az összes 5-7 féle típusú akkut leteszteltem a laptopokban: volt ami hibátlanul működött, volt amit nem töltött, volt amit fel sem ismert, de volt gyári bontatlan is.

Most szeretném letesztelni a cellákat egyesével és a legjobb cellákból összerakni 2 akkut. Az egyik gond, hogy csak akkuk vannak, laptopok nincsenek.

Természetesen mind 3,7 Voltos, a mAh érték pedig visszaszámolható az akku címkéje alapján.

Nos a kérdés, pedig a következő:

Hogyan tudom a legegyszerűbben, mondjuk egy digit multimeterrel megmérni, hogy melyik cella halott és melyik jó, és talán, hogy mire képes?

- Gondolom Ohm mérővel ki tudom mérni, hogy zárlatos e. Vagy ha zárlatos, akkor ki is gyulladt volna?

- Az Ohm mérőt rákötve egyező polaritással az érték folyamatosan nő. Fordított polaritásnál folyamatosan csökken. Nekem ez azt sejteti, hogy töltődik és kisütődik.

Nos?
(#) proba válasza sugark hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Szerintem multiméterrel nehéz lesz.
Először feltölteném ,a töltési idő,és a feszültség sokat elárul.Ezután kisütés adott árammal ,ebből ki tudod számolni az amperóra kapacitását (gondolom ez nem egyezik a gyárilag ráírttal (hiszen akkor miért is dobták ki) Valamint szerintem fontos volna valami belsőellenállás mérés,adott terhelésre mennyit változik a kapocsfeszültség (rövid idejű terhelésre ,hogy ne a kapacitásvesztést mérd) .Amely cellák ezen a teszten átmennek párba válogatva esetleg még használhatók együtt.
(az a baj ha egy rosszabb cella kerül közéjük az töltésnél túltölteti a többit ,kisütésnél hamarabb lekapcsol miatta a csoport)
(#) idlob válasza sugark hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Viszont ha sűrűn méregetsz feszültség alatt ellenállást, könnyen rövidebb lehetsz egy ellenállásmérővel.
(#) zotyo58 hozzászólása Jún 28, 2011 /
 
A töltő űgy tünik feltölti az aksikat a szokásos modon, a szokott idő alatt, de a fényképezőgép szinte azonnal lemerültnek jelzi. Hogyan tudnám ellenőrizni, hogy terhelésre a Nimh akkuk hogyan viselkednek, mert terheletlenül a feszültség 1,7, azaz megvan
Köszönöm a választ
(#) mugab válasza zotyo58 hozzászólására (») Jún 28, 2011 /
 
Akkor valamelyik eszközödet cseréld, mert a nimh még töltéskor sem nagyon érheti el az 1.7 voltot.

Nem tudom milyen akku, de fényképező lévén 1 ampert sztem. bírnia kell, tehát ha rákötsz egy 1 ohm os ellenállást rövid ideig egy cellára, akkor a feszültség nem csökkenhet 1.2 volt alá. (Feltöltés után)
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 17, 2011 /
 
Sziasztok!

Itt a hideg idő és egyre több a nehezen induló autó, a gyönge indító akkumulátor miatt.

Egy "akku tesztert", egészen pontosan, egy "12V-os savas ólomakkumulátor indító áram tesztert" építenék.

Gondolataimat papírra is vetettem, de egyenlőre még elméleti szinten van a "dolog".
Az alapgondolat a következő volt (Inhouse infója alapján...):
- egy 0R1 Ohm értékű ellenállást kapcsolna egy FET az aksira
-az akku feszültségét egy eltolt nullpontú analóg fesz mérővel mérném
-egy indítóáramban kalibrált potméterrel lehetne a terhelést változtatni.

A kapcsolási rajzban, az 555-ös IC, egy változtatható kitöltési tényezőjű meghajtó fokozat egy Power FET-hez, ami 300Hz-en "ketyeg". "U2" és "C3" védelmi szerepet tölt be, ha az akku 5V alá esik terhelés közben.A "VR1" poti egy indító áramban kalibrált forgatógomb (ezt még ki kell kísérletezni, vagy egy gyárihoz összehasonlítani).

A feszültség mérő rész közvetlenül az akku pólusaihoz lenne csatlakoztatva.

Jó úton járok?
(#) Inhouse válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 17, 2011 /
 
Meg nem mondom, hogy így oldja-e meg, vagy csak simán rákapcsolja az ellenállást adott időre és figyeli a feszültségesés karakterisztikáját...A méréshez valóban dupla vezeték megy, és spec krokodilcsipesz van hozzá... Alapból rákapcsoláskor is megterheli valamennyire, ha attól egy adott szintre esik az akku, akkor hibát jelez, ez nagyon gyenge akkuknál van. Ha bizonytalan a csatlakozás, azt is kijelzi. Ha egy adott szint alatt van a feszültség, akkor rákérdez, hogy ez töltött akku-e? Gondolom, hogy más karakterisztika jár hozzá. Elvileg töltötten kellene mérni mindet.
A lényeg, hogy 1-2s alatt végez.
Leginkább úgy tudnád ezt kivitelezni, hogy többféle akkun tudnál kísérletezni és közben lenne egy gyári műszeres ellenőrzés, mint referencia...

Üdv
Inhouse
(#) Tonybacsi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 17, 2011 /
 
Ezek szerint járhatónak tűnik az elgondolásom. Referenciának mindenképp szerzek egy gyári készüléket, lecserélt illetve új akkumulátorokból meg mostanában van bőven, tudok tesztelni.

Viszont a 0R1 és a FET kapcsolásával még azért vannak aggályaim. A 0R1 (egész pontosan 0R12) 12V-on 100A. Ez viszont 1200W! Remélem ezt- még ha rövid időre is- kibírja a FET.
(#) nedudgi válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Szerintem az analóg műszer és a négyszögjel inkább saccolást, mint mérést jelent.
Ha ilyesmire adnám a fejem, akkor én inkább kisebb FETeket és nagyobb ellenállásokat használnék, de többet párhuzamosan kötve. A FETeket mikrokontrollerrel vezérelném, és analóg bemeneteket használva mérném meg az üresjárási és terhelt feszültéget, illetve a terhelésen átfolyó áramot.
(#) Inhouse válasza nedudgi hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Idézet:
„A FETeket mikrokontrollerrel vezérelném, és analóg bemeneteket használva mérném meg az üresjárási és terhelt feszültéget, illetve a terhelésen átfolyó áramot.”


Így van megoldva a gyári. pl. DHC BT301

Üdv
Inhouse
(#) nedudgi válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 18, 2011 /
 
Köszönöm a megerősítést, akkor jól álltam a témához.
Mikrokokontroller alkalmazásával minimális befektetéstöblettel teljesen univerzális megoldás is készülhet... Lehet szimulálni például a különböző teljesítményű önindítókat, 6V , 12V, 24V megoldás is készülhet.
(#) Tonybacsi válasza nedudgi hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Egy akkumulátor névleges indítóáramát mérni egyébként is csak saccolással lehet -szerintem.
Az analóg műszer előnye pedig, hogy a skálát hozzá lehet igazítani a mért értékhez (zöld-sárga-piros tartomány).
Terhelésként szereztem már egy 2mm átmérőjű kanthal huzalt (ez valamikor egy kerámia csévetesten egy fűtés volt).
Talán, még a a legmegbízhatóbb lenne a gépkocsi saját önindítójával terhelt feszültség esést figyelni, ez pedig hideg időben akár 200-300A is lehet.
A mikrokontrollerhez meg sajnos nem nagyon értek, ezért is vetettem el a használatát.
(#) poros válasza Tonybacsi hozzászólására (») Nov 19, 2011 /
 
Ezen az oldalon hasonló kapcsolás van talán segít.Bővebben: Link
Következő: »»   2 / 11
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem