Fórum témák
» Több friss téma |
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Sziasztok.
Segítségeteket szeretném kérni egy RFT EO-213 típusú oszcilloszkóp javításában! (A szkópról dokumentációt itt találtok.) Az első és legnagyobb probléma, hogy a képernyőn nincs sem pont, sem vonal. A szkópban most cseréltem elkókat (szinte az összeset) és a tápegység -12V-ja ennek ellenére is ingadozik,a feszültség állító potit (R517) hiába tekergetem nem hagyja abba az ingadozást, bár a feszt állítani lehet. Az ingadozás azt jelenti, hogy eleinte megvan a körülbelüli -12V de pár másodperc múlva elkezd ingadozni a fesz és nem is hagyja abba csupán -3V környékén ingadozik tovább. A másik probléma amit szerelés közbe észrevettem, hogy a 4 db végfoktranyó közül 2 db jelentősen melegszik (T309 és T308; nem tudom hogy ennek így kell-e lennie avagy sem). A képcsőben a fűtés jó, mert látszik hátulról, hogy ízzik a fűtőszál. A tápegység többi feszültsége megfelelő szinten van, a stabilizálatlanok még magasabbak is mint kellene (de csak egynéhány volttal). A szkópban van még egy inverter is ami a magasfeszültséget állítja elő, de azt megmérni nem tudtam mivel, csupán hallani lehet a magas kapcsolási frekvenciát, ebből gondolom hogy az működik rendesen. Még olyan jelenség tapasztalható kikapcsolás után néhány pillanattal, hogy a képernyőn megjelenik a pont és végigmegy, de nem vízszintesen, hanem a jobb alsó "sarokból" indul és a bal felső "sarokban" (vagy korábban, félúton) kialszik. Milyen módon tudnám orvosolni ezeket a problémákat?Sajnos a gond nem kevés, de a javításhoz rendelkezésre áll egy kisebb szkóp (EO-201) és egy multiméter. A segítségeteket előre is köszönöm. Idézet: „tápegység -12V-ja ingadozik, a feszültség állító potit (R517) hiába tekergetem” Szerintem kontakthibás a feszültségbeállító poti, mindenképpen cseréld ki.
Sajnos mostmár addíg jutott a dolog, hogy a feszültség lecsökkent 0,3V-ra. Végignéztem a -12v-ot előállító részben a diódákat amik a multi szerint jók, továbbá a tranyók sem zárlatosak (bár ettől függetlenül lehet hogy nem jó vmelyik) és a potinak sincs baja. A kapcsolási rajzon látható -20V helyett kb. -25V van a T508 tranyó kollektorán, bár ez sztem nem baj (csak így nagyobb feszt kell elfűtenie a tranyónak).Nekem a Zener dióda (GR517) gyanús, mivel azon kb 1V esik a 6,8V helyett.
Inkább a c511,R514,R515R519,R520 között kersgélj.
A GR517 a -6.5V tulfeszültség elleni "védelme" Idézet: „Inkább a c511,R514,R515R519,R520 között kersgélj.” A kondi teljesen új, az ellenálloknak pedig megfelelő az értékük. Most egy percre stabil lett a -12V de utána megszűnt.
Szia
Az hogy kevés, és ingadozó a kimenő fesz, valamint a szabályzó poti hatástalansága nekem azt mondja, hogy nem tudnak kinyitni rendesen az áterestzrőtranyók. Emiatt nincs meg a Zener fesz a szabályzó tranyó emitterében. 1 Mérd meg az R522 két végén a feszt. Ennek a puffer feszültségnek kell lennie, vagy szakadt a 22 Ohm. 2. Forraszd ki a C511 egyik végét. Ha ez a kondi átvezet, akkor a leírt hiba jelentkezik. Ha kondi nélkül beáll a kimenőfesz, és szabályozható, akkor keress egy jó 10 mF-os kondit ide. Kondi nélkül az R514 bázis felöli oldalán 12 plusz 2 V-nak kell lenni ( kb -14V), mert a kimenőfeszhez adódik a három dióda nyitófeszültsége. 3. Ha nem jön meg as kimenőfesz az elöbbi mérések során, akkor mérd meg az áteresző és a meghajtója bázisán és emitterén a feszt. A bázis és emitter között soha nem lehet 1-2Vnál nagyobb fesz. Ha ennél nagyobbat mérsz, akkor vagy az áteresző vagy a meghajtó tranyó emittere vagy bázisa már szakadásban van. Cseréld őket. Ha nincs,tehetsz BD242-t a KT816 helyére, BC303-at a KT517 helyére. 4. A terhelés is okozhat táphibát ( itt nem erre tippelek) Válaszd le a tápot, és úgy mérd, Vigyázz, nincs benne túláram védelem. 5. Adj külső tápból -12-t a szkópnak, és nézd az áramfelvételt. Igy a külső hibát is ki tudod szúrni. Sok sikert
Kicseréltem a KT816B tranyót egy BD244C-re azóta a -12V stabilan megvan, tehát ez a probléma megoldottnak mondható. Azonban van egy másik probléma ami a mellékelt képen látható, hogy a vonal nem vízszintes helyzetben van. Hogyan lehetne ezt "vízszintesbe hozni" ?
Nem fordult el a képcső? Vagyis elromlás előtt jó volt?
A képcső nem fordult el, azt elforgatni a képcső végén lévő panel miatt sem lehet, sem pedig a szkóp háza miatt. Ahogy most áll a képcső régebben így volt jó. Állítólag egyes szkópokban van vhol erre a célra egy poti, hogy "egyenesbe lehet hozni" a "vonalat", de kérdés hogy ebbe van-e és ha van melyik az? (Kapcsolási rajzot tudok beszkennelni ha kell.)
trace vagy trace rotation feliratú potit keress. Én eddig amiket használtam mindíg az előlapon találtam meg. Ha digit (nem a Te eseted) a vezérlés, lehet menüből is.
Idézet: „trace vagy trace rotation feliratú potit keress.” Sajnos ezen a szkópon (mármint az előlapon) nincs ilyen poti. Lehet, hogy valahol vmelyik panelon van? (Van kapcs. rajz minden panelhoz, egyes potikhoz van is írva vmi németül, de én egy szót sem tudok németül sajnos.)
Az hogy régebben a cső hogy "állt" valahogy az NDK szkópokat nem érdekli.
Inkább teker vissza kézzel.
A mértan feliratú poti állítása esetleg segíthet. Azt ugyan nem tudom mit fordított így a fordító, de a figyeled a kalibrálójelet, látod a hatását.
A képcső foglalata elmozdulhat a nyákhoz képest. Az ágyucsövön belül el lehet kicsit fordítani a képcsövet, csak keresd meg hol van rögzítve. Az ágyucsövön szokott lenni egy kivágás, és azon keresztül egy bilincs rögzíti a szkópcsövet. Ha a bilincset meglazítod, akkor a foglalatnál fogva el lehet fordíani a csövet. Az is lehet, hogy a foglalat van megfogva egy bilinccsel. Mindezt bekapcsolva kell végezni hogy lásd mikor fedi a csíkot a rasztervonal. A képcső foglalat legtöbb kivezetése kb 1500V-on van. Ezért légy óvatos. Elöbb kikapcsolva probáld elfordítani a csövet, mert lehet, hogy a gumipárnákhoz van tapadva az üveg. Ha megindult, akkor kapcsold be, és nézd a vonalat. Egykézzel forgasd, és közben ne érj a vázhoz. Azt is figyeld, hogy amikor a bilincset ujra meghuzod, kicsit el fog fordulni. Ezt próbáld előre bekalkulálni. Igy 1-2 mm-en belül lehet elcsavarni a képcsövet. Az is lehet, hogy a gumipárnák nem hagyják, hogy jó pozícióba forgasd. Akkor szedd le a maszkot az elejéről, és hozzáférsz a gumipárnákhoz. Tegyél vékonyabbat oda ahová kívánkozik. Például régi egérpad vagy egyéb szivacsos anyag jó lehet.
Ja, a geometria trimmerpoti felé a képcső 5-ös lábáról indul el egy drót. Ennek alapján megtalálod.
De azt is csinálhatod, ha mindezek fent nem jönnének be, hogy a raszterhálós előlapot szépen kivágod, és ferdén visszaragasztod
Utána kicsit mindig kényelmetlen lesz a nyakadnak, ha szkópozol, de legalább egyedi lesz
Megtaláltam a potit (R308) de hasonlóan változtatja a vonalat, mint az előlapon lévő kontraszt poti (még mielőtt elállítottam volna, alapos tisztítás, kontakt sray és ellenállás mérés hogyan is állt). Mivel nem változtatott a vonal helyén inkább a csövet fordítottam el, semmilyen probléma nem volt ezzel, nem akadályozott semmi, így mostmár az is jó. (Lásd a mellékelt képet.) (Azért gondoltam korábban vmilyen alkatrész hibájára, mert egy másik szkópnál az segített hasonló problémán, hogy az összes elkót kicseréltem és ebben az esetben nem az eszembe se jutott hogy a csövön fordítsak )
És a legfontosabb dolog, köszönöm mindenkinek a segítségét.
Sziasztok !
A szkopomon ferden all a vonal. Bar elolvastam az elozo hsz-ben a megoldast, megis raknek fel kepet, hogy latni lehessen, hogy nez ki kivulrol meg belulrol az egesz..Nem akarom megontani, legyszi segitsetek, hogy mit mihez kepest kell elforditani Koszonom.
Szögletes csöveknél a sugár forgatását állandó mágneses térrel oldják meg a mit egy tekercsban folyó áram állít elő.
Az előlapon elérhető egy potméter -Trace rotation-felirattal. Ennek állításával lehet vizszintesbe állítani a az alapvonalat. Ha nem szabályoz vagy nem eléggé akkor ellenőrizd a sugár forgató tekercsen folyó áramot (Egyenáram néhány 10- 100 mA a szokásos áram és általában nincs rajta nagyobb feszúltség de azért óvatosan!) vagy esetleg a rákapcsolt feszültséget -változik-e a potméter állítására és a tekercset szakadásra. A tekercset a képcső nyakán a kónusz tövében találod meg. (A feltöltött képen fehér gyűrű egy piros és egy fekete vezeték megy róla a panelre.)
Sziasztok!
Tudnátok segíteni EO 213 ügyben? Vettem a neten egy hibás példányt, sikerült is megjavítani, viszont hiányzik róla a csövet takaró napvédő ( a kör négyszögesítése), ill. jópár gomb. Ha van valakinek bontott, vagy hibás példánya kérem írjon nekem. Előre is köszönöm.
Sziasztok !
Fentebb emlitett oszcilloszkopnal mikor negyszogjelet nezek a fuggoleges vonalak alig latszanak.Ez igy ok, vagy mi lehet az oka?
Ha gyors a felfutás, akkor a függőleges vonal nem látszik, mert "kevés ideig" éri a sugár az ernyőt. Komolyabb szkópokban van erre áramkör, ami ilyenkor nagyobb fényerővel járatja a csövet (csak a felfutási idő alatt).
Ebben az egyszerű példányban nyilván nincs ilyen áramkör, tehát így normális....
Sziasztok!
Kaptam egy szokopot persze roszat (azért is irok) még soha nem javitóttam szkopot. A helyzetet neheziti az is hogy minden oroszul van rajta és nincs kapcsolási rajzom hozá. Orosz oldalakrol biztos le lehet szedni valahonan de sajnos kicsit se tudok oroszul. A tipusa C1-112A gyártóról fogalmam sincs. Ha esetleg valkinek lenne rajza az megköszöném. Az egészet egy papir dobozban kaptam a házát még keresik. Meg jonéhány tranzisztort is kiszedtek már belőle. A táp és a képcső megy (van egy zőld pőty középen) lehet inkáb a Oszcilloszkóp készítése házilag képcsőböl forumba kelet volna irnom Köszi a segitséget előre is.
Íme. Nem túl jó, de a semminél több. Valaha ezt adták hozzá, szokásos szovjet csomagolópapírra nyomtatva...
Nagyon szépen köszi! :worship:
Holnap megkeresem a djvu nézegetőm és megnézem.
Nem akarok hálátlanak tűni, de nics véletlenűl nyákrajz?
A triggerje teljesen szét van hulva egyszerűbb lene uj nyákot maratni és átrakni az alkatrészeket. A NAND kapu lábkiosztása megegyezik a 7400 esével?
Sziasztok!
Sikerűlt nagyábol feléleszteni a szkópot. kirajzolja már a jelet amit kap már csak a jel alk forditása és a jel megálítás nem megy valmiért csak nem tok rájőni miért nem értem hogy műkődnek ezek az áramkörök. Valaki el tudná magyarázni "mere folyik az áram"?
Vettem egy PM-3226 Philips oszcilloszkópot. Postán jött. Probájam ki, meneget de nem vagyok megelégedve. Meglehetősen torz szinuszjelet mutat szerintetek táp probléma? probáltam a fő tápkindikhoz párhuzamba tenni mégegyet nem lett változás. Szerintem megért már egy Teljes elkócserét csak a problémám hogy mind elfektetett elkók vannak benne, és kicsit furán mutatna függölegesekkel, vagy más hiba is előállhat. Megvan hozzá a kapcsolási rajzom is. Felteszem azt is. Kicsit furcsálom a hálózati trafó előtt megjelenő szabályzást
Ui: a jelet egy hálozati trafórol kapja |
Bejelentkezés
Hirdetés |