Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
Pisti és dodo köszönöm a választ,most méricskélek s majd jelentkezem.
Sziasztok
Co hegesztőt építek diódáim 250A. 8x4mm huzalból tekerve a szekunder oldal, hypersil trafón ..üresjárati fesz 50v, munkafesz 32V. max-on.Vagyis ha hegesztek akkor 27-28V körül mozog..Azt írja (erdgab) hogy ez túl magas fesz! .....Munkatársamnak is ugyanilyen feszültséggel dolgozik az épített co-ja és tökéletesen megy neki.. kérdeznék ,hogy milyen huzal, menetszámú a jó beolvasztó sönt? ezzel kínlódok.Nem olvaszt be szépen.. Idézet: „.Azt írja (erdgab) hogy ez túl magas fesz!” Hol írtam én ilyet?Nem emlékszem rá.
Szia Pisti!
A rajzod alapján buheráltam a CO előtoló panelt.Adtam neki 26V AC tápot a zéneren 2,19V mértem,gondoltam valami zárlatos és elszívja a tápot.Ellenőriztem minden kondit,minden diódát,tranzisztort így elsőre.Totál zárlatos volt a T3 tranzisztor minden irányban,valaki BC548 rakott bele én kicseréltem BC547-re ez nagyobb feszt bír.A zárlat továbbra is megvolt,így leválasztottam az 555 IC-ket is a tápról.Ezek közül az IC1 volt halott (gondolhattam volna a tranyóból),kivettem,tettem foglalatot s bele az IC-t.Javítottam a hibás snubbert,C14 és R20 csere.Szimuláció:Betáp a9-a8 lábakra,13V DC rendben,a1,a2,a3 lábakra 10kB poti,b9,a7 lábakra motor,b7,b8 lábakra nyomógomb.A nyomógombot megnyomva kattannak a relék (át is adnak,néztem) a potival szépen szabályozható a motor fordulata,nem melegszik semmi.Valójában nem is a PWM rész volt a rossz,hanem a rossz tranzisztor (BC548) választás miatt lassan kialakuló tranzisztor zárlat és a C14-R20 hiba magával rántotta IC1 555-öt s ezek elszívták a segédtápot (13V DC) ezért állt le a PWM rész is.Szerintem,most működőképes a panel,de majd a tulajnál fog kiderülni élesben.Köszönöm a segítséget Tanár Úr !
Mi az hogy beolvasztó sönt???
Ha jól gondolom folytótrafóra vagy tekercsre gondolsz. A feszültséged a trafó üresjárási feszültsége az egyenirányítás előtt 50V? Vagy egyenirányítás után puffer kondival? A trafón a tekercsek hogyan helyezkednek el mert az sem mindeggy. A folytót pedig csak próbálgatással fogod tudni belőni. Fogsz egy közel azonos keresztmetszetü trafólemezköteget és rátekersz 20-30 menetet olyan huzalból amilyen a trafó szekundered. Kipróbálod és ha nem jó zaksz még rá vagy veszel le belőle.
Örülök a sikeres javításnak nekem is ez a panel lessz a gépemben .
Egyszerű mint a faék és javítható.
Szia , igen a fojtótrafóra gondolok,az üresjárati fesz a pufferkondival 45eUF ,diódák után 50V,hegyesztés közben esik 28V-ra ....A trafón a tekercsek biztos jók, azt profi hozzáértő tekerte...egy irányba,ha erre gondolsz.
Azt hittem a fojtó ,az megy úgy ,hogy 30 menet 32mm2 huzallal egy 160W-os trafóra biztos tuti..
"az megy úgy ,hogy 30 menet 32mm2 huzallal egy 160W-os trafóra biztos tuti.."
Egyáltalán nem biztos hogy tuti. Egyrészt azért,mert 32mm2-es huzalból a 160VA-es vasra 32 menet nem fér rá,másrészt pedig -feltehetőleg E-I mag - Co hegesztőben nem igazán válik be. E-I magot AWI hegesztőben szoktak alkalmazni,közel akkora keresztmetszetű vasra mint a főtrafó. Elterjedt megoldás a sima "I" mag, 25-30cm2 rajta kb. 30-32 menet . A vasmag hosszát úgy kell megválasztani,hogy a menetsorok száma kettőnél több ne legyen.
Jól van az a 160w trafó csak hasracsapással ment ..de értem akkor ...kb ugyanakkora kell mint egy szekunder oldal..ha jól értem..
Kondizva jó az 50 volt az rendben van.
Az én gépemen is kb annyi . A terhelt feszültséged is jó . A trafó tekercsei ezek szerint jól vannak elhelyezve egymáshoz képest. Na de a beolvadásod miért nem jó! Lehet kontakthiba a testelésnél és a munkakábel csatlakozónál. Lehet hibás esetleg hiányzó folytó! A te esetedben ez van. Csinálj egyfolytót és jó lessz a gép . A vasmag hasonló vaskeresztmetszetű legyen mint a főtrafó. Kicsit lehet kissebb de a felénél kissebb ne legyen. erre tekerj 30 menet huzalt ami elbírja a munkaáramodat és próba. A testelő csipesszel kösd sorba .
így van !! Átlátod.. Épp ezzel szenvedek..mert hegeszt a gép csak nagyon gyatrán ...ezért is kérdezgetem ,hogy a fojtótrafó az milyen kell ,hogy legyen ..?a jelenlegi fojtó is jól van benn, a testel sorba..
Az számít,hogy honnan merre kötöm be?? Értem ezalatt,hogy a tekercselés belselyétől kifelé , a tesfelé,vagy az mind egy?
A bekötés mindeggy.
Akkor van folytó benne? Próbáld hangolni mert sokat javíthat rajta. Próbáld nagy és kis áramoknál is mert nehéz olyan folytót csinálni ami jó a teljes tartományban.
Ha a géped gyatrán hegeszt, annak nem a fojtó hiány az oka. A gépnek fojtó nélkül is kell hegeszteni, legfeljebb erősebben fröcsköl,valamint a varrat nem szép sima.
A fojtó a hegesztőáram simítását végzi, azaz arról gondoskodik,hogy az íváram ne tudjon leesni nulla értékre. A probléma akkor szokott adódni a fojtó nélküli gépekkel,ha az előtoló is a hegesztő egyenirányítóról kapja a delejt, akkor tényleg művészet a géppel hegeszteni-de nem lehetetlen. Próbáld meg: a jelenlegi fojtóddal köss párhuzamosan egy kb. 1m hosszú; 2,5-3mm átmérőjű sárgaréz huzalból(pl. hegesztőpálca)készített légmagos tekercset. Ha ezzel a megoldással a géped szebben hegeszt, akkor a fojtó a ludas. Ezt a megoldást több nagy gyártó is alkalmazza azért, hogy a fojtót ne kelljen minden géphez külön-külön hangolni. Ennek a megoldásnak különösen kisebb feszültségen("áramon")való hegesztésnél van jelentősége. A fojtóról tehetnél fel egy fotót. Már csak azért,hogy lássuk, nem kivitelezési hiba okozza-e a bajt a gépednél. Még egy kérdés,ami talán a legfontosabb: a munkakábel a pozitív póluson van? Mert Co hegesztésnél ott kell lennie.
"...kb ugyanakkora kell mint egy szekunder oldal..ha jól értem."
Na ezt meg én nem értem...
Sziasztok
Co hegesztőhöz az alábbi trafó ezekkel az adatokkal megfelel-e ?
Hát ,ha a kínai vonalat akarod követni, akár elég is lehet, (persze a vaskeresztmetszeten kívül jó néhány paraméter ismerete fontos lenne)de ha normális Co hegesztőt akarsz készíteni, akkor ahhoz kétszer ekkora vaskeresztmetszet dukál.
Szia olvastam a sárgaréz pálcás megoldást és nem jövök rá hogyan működik.
Ki fogom próbálni mert a gépem amit feljavítottam nagy áramon széppen dolgozik de kis áramon szerintem csúnya varatot csinál . Szóval hogyan működik és mekkora átmérőjű tekercset készítsek a sárgaréz huzalból? Ja és a meneteket egymás mellé szigetelve vagy széthúzva szigeteletlenül készítsem?
Nem tudom,hol olvastad a sárgarézből készült tekercselést hegesztőnél, de én még nem hallottam róla.
(persze ettől függetlenül lehet ) de én nem javasolnám. Mivel a sárgaréznek sokkal rosszabb a vezetőképessége mint a vörösréznek, emiatt ugyanakkora áram mellett sokkal nagyobb hő fejlődik benne,vagyis sokkal jobban melegszik.Tehát a tekercs ohmos ellenállása lesz sokkal nagyobb a vörösrézből készült tekercsnél. Sárgarezet régen az egyfázisú motorok segédfázis tekercseként szokták alkalmazni,ha nem akartak segédfázis kondit beépíteni,- de akkora áramnál mint ami egy hegesztőgépben a szekunder tekercsen átfolyik, eléggé szerencsétlen megoldásnak tartom. Ha a géped kis áram mellett nem dolgozik szépen, akkor a hibát a fojtónál keresd. Próbáld meg kikötni, és úgy is próbáld ki,mi változik az eredeti állapothoz képest.
1023448-es hozzászólás feljebb 5-6 hozzászólással .
Nem fogalmaztam elég világosan bocsi. Ha a folytóval párhuzamosan egy egy méteres sárgaréz huzalt kapcsolok akkor változik a folytó karakterisztikája. De hogy a huzal elférjen ehez fel kell tekercselni egy légmagos folytótekerccsé. Erre gondoltan.
Igen, így már világos. Azt még régebben én írtam, annak kapcsán,hogy kis áramoknál a fojtó induktív lengései károsan módosítják az ív jellemzőit. Mint ahogy ott is írtam, 3mm átmérőjű sárgaréz hegesztőpálcából készíthető el - de ha van 10x0,5mm-es kanthal ellenállás szalagod, az még jobb. Én hullámosra szoktam készíteni, de láttam már légmagos tekercs formában is, pl. egy 200A-es Fronius-ban. A hullámos kialakítás azért is jobb,mert a rajta átfolyó áram hatására fellépő mágneses erő nem húzza egymáshoz a csupasz meneteket - tehát a huzal csupasz marad, a jobb hűtés érdekében a ventilátor légáramában célszerű elhelyezni.
Persze az egészet egy 8-10mm vastag bakelit lemezcsíkra célszerű szerelni, amivel a felfogatás és a kivezetések kialakítása is profi módon megoldható.
Csak azért gondoltam hogy elég lesz mert régebben valaki 30cm2 EI vasra csinált trafót az meg kb 600W, amíg a legrosszabb 20cm2 hipersil katalógus szerint is 800w körül van. Lehet van még egy ugyan ekkora vas utánajárok.
Ökölszabályként tanultuk harminc-egynéhány évvel ezelőtt,hogy a trafóból kivehető teljesítmény a vaskeresztmetszet négyzete. Ez a tétel kb. 1T gerjesztésre vonatkozik. Eszerint egy 30 cm2-es vasból 900VA teljesítményt lehet kivenni 100% Bi-vel. Ha jobban meggerjesszük a vasat,akkor nagyobb teljesítmény tudunk kivenni, de ezzel együtt természetesen nő az üresjárási áramfelvétel is. Tételezzünk fel egy 40cm2-es vasat, 1T körüli gerjesztéssel, az 1600VA teljesítményt ad ki. Ha 100A hegesztőáramot és 16V ívfeszültséget veszünk figyelembe,a kapott eredmény -a veszteségeket elhanyagolva - már közelebb áll egy jól használható trafó fogalmához , bár az optimális ívfeszültség 15+(0,04*I) ami 100A mellett 19V ívfeszültséget jelent(ene). Tehát ha egy jól használható Co hegesztőt akarunk készíteni, akkor inkább 40-50cm2-es vasban kell gondolkozni a fentebb leírtak okán.
Szia a vasad tényleg kicsi de ha lenne még egy pár akkor az már jó lenne.
Nekem volt 32 cm2 -es EI vasra tekert trafóm de nagyon kínai. Alu tekercsekkel és nem lehetett vele dolgozni rendesen még kasznizni sem. Ha van még egy pár vas akkor van teljesítménytertalékod és nem kell túlgerjesztened a vasat .Mondjuk hipersil vasnál 1,4 T-vel számolnak ami így is sokkal jobb a lemezes vasaknál. Másik előny hogy jóval kevesebb huzal kell a magasabb gerjesztés miatt.
Üdv ismét a szakiknak! Felébredtem a téli álomból cirka két év után.
Itt kezdtem, és itt hagytam abba. Néhány oldalon keresztül mpisti és lhanzi segítségével fejlesztettem. Most felmelegítem a töltött káposztát! Átterveztem a kapcsolást a hegesztőmhöz. (lásd melléklet) Holnap ha minden jól megy megcsinálom hozzá a nyákot. És jövök újra kérdezni!
Sziasztok, figyelmesen olvasom a topikot.
Van egy DSA-100-as tipusu barkacsgepem, a fotrafoja egy bizonyos idoutan hegesztes kozben, ugytunik mindha tulmeegedne,huzalbeeges stb. . MEH telepen talalt toroid trafot, megfelelo bemeresek utan tekercselve, a kovtkezo tapasztalatokra tettem szert. Mivel a toroid trafonak kicsi a vesztesege kis arammal nem lehet hegeszteni. Itt es mas forumokon irjak a CO2 hegesztohoz nem jo az esokarakterisztikaj trafo az enyem abszolut nem olyan , mivel a legkissebbfokozaton is egetett 1,2mm huzallal. A hegeszto gep merete a hetra bevonatos hegeszto trafomeretenek megfelelo. Addig csokkentettem a menetszamot a szekunderoldalon a meg a stabil ivfogas lehetosege szertefoszlott. A kerdesem az lenne, hogy toroid trafos hegesztonel mikent lehetne szabalyozni az aramot, hogy ne egesse az anyagot, vagyis szeretnek hegeszteni 0,6 drottal lemezket es 1.2huzallal egyebb vasakat is. Velemenyem szerint a toroidtrafo nem alkalmas hegesztesre. Ez utobbi kijelentese kerek kritikakat, avagy javaslatokat a toroidtrafo jovobeli hasznalatara vagy eldobasara. Addig csokkentettem a szekunder menetszamot, hogy ne egessen amig lehetettlen lett az ivmegfogasa., A lehetosegeim kozott szerepel a szekunder tekercseles novelese, de akkor megint egeti a vekony lemezt, a tovabbi lehetosegeket ratok bizzom.
Ha eldobod a trafót dobd hozzám!
Az a baj hogy amikor éget akkor a feszültséged megfelelő lehet de az áramod sok a huzalhoz. Amit tehetsz: Mivel tegyük fel 150 ampernél nem tud többet a trafód (méreteket nem írtál) A primer tekercs ha gyári 230 voltos akkor a szekunderen max 27-30 voltot kell mérned. Ez az alap . Ezzel ha megvagy már hegesztenie kell maximális árammal. Ha fokozatokat akarsz rakj a trafódra +meneteket a primer tekerccsel sorba kötve. 1 fokozat változása a szekunder feszültségben 2-3 volt legyen . A szekunderen ami mérhető lessz a fokozatokkal kapcsolgatva egésszen 15-18 voltig menjél le. A másik hogy van-e neked folytód a gépben? Mert ha nincs akkor tegyél bele egy soros folytót ami simítja a lüktető egyenáramot és kicsit ejt a kimeneti feszültségen terhelés alatt. Esetleg rakj fel képeket és mérési adatokat.
Szia, a primer tekercs nem gyari sajat tekeresu.
Fizikai laborban mertuk ki a mag maximalis gerjeszteset. A menetszam 1/V-ra adodott, folyto a gyari van benne. A trafo mikor elkeszult szekunderfeszultsege 28V-ra sikeredett ez egyenaram. 3-4mm vastagsagu zartszelvenyt is kepes volt ategetni 1,2mm huzallal. Mivel alul a primer ezert ketmenetenkent elkezdtem letekerni szimetrikusan a szekunderbol, mint irtam a vegeredmeny most mar bizonytalan az ivfogas vekonyabb huzallal is. Nincs valakinek zomancselyem szigetelesu drotja 3mm-es atmeroben ujra tekerni a szekundert. Szerintetek valami triakkos szabalyzas jo lenne-e? Az eredeti trafot visszatettem de ez tenyleg csak potyogtetesre jo bemelegszik es vege visszaeg mindig a drot a fuvokaba, egyebbkent a szekundere aluminiummal van tekercselve.
Mivel a MIG/MAG védőgázas hegesztés lapos karakterisztikás, emiatt fix szekunder feszültséggel csak az adott feszültséghez tartozó munkapontban fog a trafó jól dolgozni, ami jelen esetben az adott feszültséghez(28V DC) 260A adódik. Ha 100A árammal szeretnél dolgozni, ahhoz 20V DC feszültség kellene.
Tehát a legolcsóbb megoldás a primer fokozatkapcsolós megoldás lenne. Ha ez semmiképpen nem megy(nem akarod a primer menetszámot további fokozatokkal növelni) akkor a szekundert szabályozottá kell alakítani, pl. tirisztorokkal. A meghajtó kört úgy kell kialakítani hogy a minimális potiállásnál 15-16V DC legyen , így a géppel lehet vékony lemezeket is hegeszteni.
Mint emlitettem, ketmenetenkent csokkentettem a szekunder menetszamot addig a szintig ameg nem estem at a lotuloldalara. Primer oldalon van harom fokozat.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |