Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
ha stby re negatív tápfeszültséget kötsz nem fog bekapcsolni tehát nem fog működni az erősítő olyan mintha nem lenne bekapcsolva
És akkor a mute is ugyan így van ha jól gondolom. És ha nem kötöm sehová?
Sziasztok!
Négy sztereo bemenet van az erősítőn, amit csináltam. kicsit elakadtam a földeléssel. Hogy közösítsem a bemeneteket? Dual mono az erősítő és egy 10k log sztereo poti a hangerőszabályzó. Biztosan elszúrtam valamit. Alaphelyzetben alig hallható sustorgás, de amint rákötök egy jelforrást RCA-val brummos lesz az erősítő. csak az segít rajta, ha annyira lehúzom az egyik RCA-t, hogy ne érje a földelés. Aki tud adjon valami jó ötletet. Esetleg kisértékű ellenállásokkal közösítsem a bemeneti földeléseket?
Szia! Jó lenne látni egy egyszerű vázlatot a föld és a jelkábelekről. Ide is írhatod.
Ebbe is bele tudod rajzolni. Bővebben: Link
A 2 kimenet valóban összeért. A gyári, soha be nem épített csatlakozó volt zárlatos. Így bízzon az ember az új dolgokban... Mostmár egyértelművé vált, hogy a melegedős oldal a jó. Igaz, aggaszt, hogy ennyire melegszik. A másik oldal továbbra is halott. Annyit még megfigyeltem, hogyha a potit a legnagyobb ellenállású helyzetbe tekerem, akkor 3,6V-ot mérek a 20 ohmos ellenálláson (A működő oldalon is ennyit mérek a legnagyobb ellenállású ponton). Ahogy ebből a végállásból kimozdítom, azonnal 0-ra esik az ellenálláson mért feszültség. Lehetséges, hogy a poti a rossz? A rossz oldal gate feszültsége 0,16V, a jó oldalé 10,12V (utóbbi nem sok kicsit?). Holnap kicserélem a rossz oldalon a fetet, az 1µF-os kondit és a potit is.
A fet cserével egyetértek, a potit se árt. A kondi nem biztos, hogy rossz. Ez a kapcsolás bizony melegszik, a fetnek hűtőborda, az ellenállásnak szellőző nyílás dukál. Bővebben: Link
Ha nem kötöd sehová nem fog szólni! Mindenkét a stby re pozitív tápfesz kell
Kicseréltem a fetet. Az volt a hiba oka, már működik rendesen.
Tudom, hogy melegszik, de amit ez csinál az már túlzás. Az 20 ohmos ellenállok 1 perc után olyan forróak, hogy nem is lehet őket megfogni, egy zene végighallgatása után pedig már szaguk is van. A feteken sem olyan kicsi a hűtőborda, mégis forró. Majd csinálok róla képet, csak teljesen le van merülve a fényképezőbe az akku. Arra gondoltam, hogy nem lenne érdemes a gate feszültséget csökkenteni? 10V körüli érték nem sok nekik?
Ja és a búgás! Most hogy jó mindkét oldal, sokkal jobban búg. Ez már zavaró. Próbáltam a tápra plusz kondit rakni, de 4400µF-nál sem halkul a búgás.
Szia.
Az a 10-12V én úgy gondolom , alaphelyzetben kivezérlés nélkül rengeteg. Az IRFP-fetek nyitófeszültsége általánosíthatóan 5v környéki, és az nem is kimondottan hangfrekire van, Az N-mos funkciójú fetek a 2s.xxx és társai már audió célra vannak, azok nyitófeszültsége már kevesebb, pontosan annyi lenne a feladatod, hogy ellenőrizd a fet típusát adatlap szerinti nyitófeszét, azt csak maximum 25%-al haladhatja meg a meghajtó fokozat feszültsége, ami a Gate-t nyitja. Sokszor a TO92-es tokozású tranyókon semmi érdemleges adat nem mérhető beforrasztott állapotukban, ezért érdemes kivenni őket és a tranyó vizsgáló állásba a bétájukat megnézni. Gyanítom neked a feszültségerősítős része teljesen odalehet, vagy pedig a keresztirányú torzítást beállító fokozat hibás, (potmeter tranyó stb...) A melegedést, továbbá okozhatja az is, ha a dff fokozat felől egyenáramú tranziensek érkeznek a fesz erősítő fokozat felé (rosszak a tranyók) Érdemes ellenőrizni a különböző "blokk-ok" egyenáramilag való leválasztása működik-e. És továbbá azt is , hogy a gate-k előtti ellenállás (ha van) az adott értékű-e.
Akkor megpróbálom a gate ellenállásokat növelni.
Most jut eszembe... Külső tápot használok az áramkörhöz, méghozzá egy 12V-os 1A-es kapcsolóüzeműt. Nem lehet hogy kapcsolóüzem miatt az áramköröm nagyfrekisen gerjed, és emiatt fűt annyira? De akkor miért a hálózati 50 Hz-et hallom mégis benne?
Természetesen van rajta hűtő lemez. Sőt nem lemez, hanem borda. Én is gondoltam a trimerre, de ahhoz hogy féltápot állítsak be a 20 ohmos ellenálláson ugyanolyan értékre kell beállítani nem? 100K trimer és 220K feszültséget oszt a gatere. Ha most kb 50K ellenállásban van 6V a 20ohmos ellenálláson, akkor 220K-s trimer esetén is ugyan oda kell állítsam, nem? Javítsatok ki, ha tévedek!
Rendben. Megpróbálkozom a beállításával. A csövet nem én tettem előre, ez nem az én kapcsolásom. Egy próbát azért megért. Köszönöm a segítséget!
Szia! A 20 ohm ellenálláson 6V feszültség 1,8W hőt termel. Egy 5W-os ellenállás 70-80 fokra felmelegedhet tőle.
A féltáp beállítás a kimeneten ideális, de nem szükségszerű. Csökkentsd a poti segítségével az ellenálláson eső feszültséget addig míg a számodra szükséges legnagyobb teljesítményt torzítatlanul hallgathatod. Az erősítődet feszültség stabilizátorról járatnám, akkor a brum elkerülhető.
A 100K trimert helyettesítettem 220K-val. A búgás nem gyengült. Jelen állapotában a gate feszültség 6V, az ellenálláson 2,21V esik, az áramkör teljes áramfelvétele 0,41A. Nem értem a búgás okát.
reloop! Szerintem is a tápegységgel kéne variálni. Mit ajánlasz? A 78XX sorozat 0,41A folyamatos terhelésnél igen keményen melegedne.
Munkapontot érdemes szkópos méréssel beállítani, 1KHz szinusszal vezérelve, műterhelésen mérve, szimmetrikus vágásra állítanám be. így kapod a legkisebb torzítást és a legnagyobb teljesítményt. Brumm táp hibája is lehet, de rossz huzalozás is okozhatja.
Nincs szkópom. Huzalozással kapcsolatban pedig még nincs dobozba, próbáltam én már mozgatni a tápkábelt erre-arra, meg a bemeneti csatlakozó kábelét is, de semmi sem változott. Szerintem kizárásos alapon a táp lesz.
Sajnos szkóp nélkül, feszültségre nem tudod pontosan beállítani. Működni fog, de nem tudod kihozni belőle az optimumot.
Nem a vezetékek elhelyezésére gondoltam, GND pont(ok) rossz összekötésére, földhurokra.
Ha vissza olvasol egy kicsit, akkor valamelyik bejegyzésemnél csatoltam a nyáktervemet. A nyákon törekedtem rá, hogy ne legyen hurok, ezt meg is valósítottam, nyákon kívül pedig nincs semmi sem összekötve. Szóval hurok maximum a bemenő jelet biztosító készüléken keresztül alakulhatna ki, de mivel külön földelés eleve nincs a nyákomon, illetve mivel a jelet egy USB-s hangkártya biztosítja, ezért nem hinném, hogy az összekötésekkel lenne baj. Most végignéztem még egyszer, de nem hiszem, hogy itt keresendő a probléma.
Megpróbáltam egy sima trafóról táplálni. Egyenirányítás és 6800µF puffer után még jobban búg, mint a kapcsolóüzeművel. Konkrétan annyira, hogy a búgás mellett a zenét nem is lehet hallani. Nem értem a dolgot. Nem először építek erősítőt, de ilyen még nem volt. Mivel csöves dologról van szó, nem lehet hogy a csővel van valami probléma? Ez az első csöves áramköröm.
Láttam a nyákot, próbáld a bemenet GND pontját a potihoz kötni, ne a táphoz, cső fűtését viszont a táp bemenet GND csatijához kösd, ne a potihoz, így a fűtés árama a bemenet földelésén keresztül folyik, ami nem előny . Cső miatt nem lehet brumm, a tápot is kizárnám, ha a trafó terhelhetősége elegendő volt.
A 7812-ből egy-egy csatornánként, egy a csőfűtésnek.
A kimeneti DC-t újragondoltam, a fet miatt 4V-ra állítanám, mivel a gate source feszültség miatt kb. 8V lesz a kimeneten a DC csúcs. Érdekesség képen, egy másik (cső+fet kapcsolás) a "starving student" a cső fűtőszálát használja munkaellenállásnak. A hő nem vész kárba.
CHZ!
Eszközölni fogom az általad említett megoldást. A trafó terhelhetősége elegendő volt; 1,7A reloop! Rendben van. Akkor 3db 7812-vel fogom megoldani, és 4V-ra állítom a kimeneti feszt. Ez a starving student tényleg érdekes. Sajnos most nem túl sok időm van ezzel foglalkozni, örülök, hogy eddig is sikerült eljutni vele. Újra fogom tervezni a nyákot, a táp részt is rátervezem majd, és minden csatlakozót beforraszthatóra választok. Köszönöm az eddigi segítségeteket, remélem az új tervel működni fog!
Szia!
Most mértem meg multiméterrel a Pioneer erősítőm leadott teljesítményét(tudom multiméterrel nem az igazi) Az eredmény annyi hogy 16W lett 8ohm-on,most akkor ennek az RMS értéke mondjuk 10W? És ha 16W csúcs így szól akkor az 50W RMS elég lehet egy szobába,persze ha jók a méréseim? 100W meg egyenesen falromboló teljesítmény ezek szerint... Belegabalyodtam a dologba... Üdv!
Hello!
Multiméterrel is meg lehet mérni a teljesítményt parasztosan, ha egy trafóról 50Hz-et használod a méréshez. Feltekered, míg torzítani nem kezd, majd vissza, míg el nem tűnik. Ekkor kiszámolod a teljesítményt és az RMS értéket fogod kapni. (Egy RC taggal lehet segíteni az szinusz tisztaságán) De a hallott teljesítmény "jobban függ a hangfal hatásfokától, mint az erősítőd teljesítményétől".. üdv! proli007
Köszi!
Még nem olvastam ezt a cikket de jó! Az érzékenység sokat számít
Köszi!
A trafós dologgal azt nem értem még hogy mekkora legyen a bemeneti feszültség? csengőtrafóm van itthon ha a 3V-os kimenetét egy potméterrel/ellenállással lecsökkentem az úgy jó lenne? Üdv!!
találtam egy hangfaltesztet(50Hz),azzal kipróbálom holnap
Annyiból vinne előre a számítás,hogy az újabb mérésnél is 16-20W körüli eredmény jön ki,akkor az 50W bőven elég lessz a mostani hangrendszerhez is,pláne ha lecserélem és érzékenység alapján választok hangszórókat |
Bejelentkezés
Hirdetés |