Fórum témák
» Több friss téma |
Ez a leszabályozás dolog mindig foglalkoztatott,a Savonius különösen alkalmas a vizsgálatára.A Savoniusról sokan olvasnak és írnak mindenfélét,én viszont mérni is tudok rajta,azaz mivel még pillanatnyi szélerősséget nem tudok mérni és adatot gyűjteni,így csak megfigyelésnek lehet nevezni.Az biztos,hogy üresjárásban bekorlátozza a fordulatot,az enyém 10m/s-nál 60f/p körül forog és ezután már csak igen lassan növekszik.Terhelés hatására már másképpen viselkedik,a rákötött MPPT-s inverter képes a fordulatot stabilizálni,kivesz 20W-ot és a kerék forog 20-at,növekszik a szél egyre jobban ráterhel,kivesz 200W-ot és a kerék alig forog többet.Mióta mérek nem fújt 6-8m/s-nál nagyobb szél,szerintem a fordulat terheléssel visszaszorítása nagyobb szélnél is hasonló lesz és nem fogják takarni egymást a lapátok,méréssel meg lehet találni az optimumot.A szélgépek adatlapjairól nem derül ki,mi szabályozza le a teljesítményt.
Engem a megtérülés gondolata foglalkoztat. Ehhez kell legalább 12-18 négyzetméter felület szélenergiája, és semmi elektronika, azonnali energia felhasználást kell alkalmazni, rásegítve a fűtésre és melegvíz előállításra. Most úgy gondolom, hogy a Darrieus kerék ehhez a gondolathoz csak akkor használható, ha sikerül egy nagyon egyszerű kapcsolót kitalálni, ami a felpörgött kereket a terheléshez kapcsolja.
A Savonius és a Darrieus két különböző elv alapján megy, a kettőt nem érdemes összehasonlítani.
A Darrieus-H kérdéseidre tőmondatokban az én végcélom szerinti szempontok alapján:
- Méretezésre évek alatt sem akadtam rá. Nagyon bonyolult a matematikai modellezés, mivel a lapátok igen hosszú, az átmérőnek megfelelő úton (a vízszintes tengelyűeknél ez csak a lapát vastagsága 10-20 cm, itt több méter) találkoznak, futnak bele az előttük haladó lapátok turbulenciáiba amik milyenségét ráadásul az érkező szél örvényessége is befolyásol. Így maradt számomra a minél több iparszerűen gyártott (nem házi barkács próbálkozás) elemezgetése és néhány NASA, Sandia mérés tanulmányozása. Sok féle lapátprofilt használnak, de úgy tűnik, hogy a néhány kb. 3-5 m-s átmérőig inkább asszimetrikus, e felett szinte kivétel nélkül az egyszerűbben gyártható szimmetrikus profilt használják. A jellemző húrhossz/átmérő arány 3-15 m tartományban 10-3 %. - A megindulás miatt szerintem is a kettőnél több lapátos (3-5) a célszerűbb választás. Azt persze ne feledjük, hogy a szél nem egy határozott irányból fúj, hanem 10-30 fokos folyamatos irányváltoztatással, ami itt jól jöhet. Az induló nyomaték számszerűen kíváncsiak számára a szárnyprofil adatlapok görbéi szerint számítható. Én még nem jutottam ilyen aerodinamikai számítási magasságokba. - Én inkább csak tsr tartományról beszélnék, úgy 3-8 közöttiről. A terhelést úgy kell kiagyalni, hogy a hasznosítandó szélsebesség tartományban ezen belül forogjon. Minden egyes lapátnak a teljes körbefordulás alatt két olyan szöghelyzete van amikor nulla a forgatónyomaték, minden más helyzetben pozitív. Ezeket a nulla helyzeteket tudjuk a több lapáttal kiküszöbölni, viszont csökken a fordulat és ezzel a max. hatásfok is. - A viharállósága jobb, mint a HAWt kerekeké, de nagy vihar, 80 km/ó felettinél úgy vélem mindenképp mechanikus vészfékkel kell ellátni (szerintem a HAWT-okat is). Én 2 db 90°-al elforgatott, 2 lapátost akarok építeni NACA0018-s profilokból. Így megmaradna a 2 lapátos magas fordulata, ugyanakkor az induló és üzemi nyomatékeloszlás egyenletesebb lenne. Lassan, de halad a projekt.
A generátorod 3 fázisát egyenirányítanod kell,ha akksit akarsz vele tölteni! Utána meg gond nélkül rá lehet kötni ezt az elektronikát. Elvileg nem kell töltőelektronika sem.
14,1V-ra állítod be a kimenetet,és áramkorláton keresztül töltesz.De van egy kis gond,ha az elektronika bemenetére több fesz kerül mint amire a kimenet állítva van,akkor egyszerűen átenged! Ami be,az jön ki! Ezt vedd figyelembe.
Örülök, hogy halad a Darrieus-H "projekted". (Annak kevésbé, hogy az enyém lassabban.)
A korábbi infocserénk óta sajna én se találtam méretezési módszert (ld.: Sziriusz-nak írtak). Tetszik a lapátszög folyamatos változtatása. Én ezt nem merem bevállalni, felteszem fix +1,5°orrkiállással a NACA0018-asokat. 4 db-ot, két szembenálló lefele, 90°-al elforgatott másik pár felfele. Így a két lapátossal azonos felületem, fordulatom, hatásfokmenetem és lapát anyagmennyiségem lesz, ugyanakkor nyomaték szempontjából nénylapátosként viselkedik. Én a páros, páratlan lapátszámnak nagy gyakorlati jelentőséget nem tulajdonítok a folyamatos szélirány ingadozás miatt, ugyanakkor szeretnék minél magasabb tsr tartományban maradni. A 4-10 m/s-s szélsebesség az én megcélzott hasznosítandó tartományom is. Mivel várhatóan nálam hamarabb lesznek eredményeid, borzasztóan kíváncsian várom. Bár egy játék méretű, "Mekk Elek stílusú" 1 m2-nyi mérő modelt egy ablaktörlő motorral lehet, hogy mégis feltudok állítani az ősz folyamán, hogy már látnám az én lapátaimmal mit művel.
Sziasztok!
Nincs most időm végig olvasni a fórumot, de mi lenne ha a Hugh Pigott féle síktárcsás generátor "tekercs tárcsáját" kitakarással az ellentétes irányba forgatnánk? Elvileg a kerületi sebesség megkétszereződne, viszont kommutátort kellene alkalmazni hogy levegyük az áramot. Ha valaki már felvetette az 5letet vagy hülyeség ennyit vacakolni vele akkor bocsi!
Most láttam meg a napelem katasztrófa képed. Őszintén sajnálom! Nem kis pénz hever összezúzva a földön.
Elgondolkodtató, de utólagos ötletekből már biztosan bőven van a padláson, nem szaporítanám.
Tudom,hogy a megtérülés nagyon foglalkoztat,ez is megindulási szempont.Én egy évig mértem a szelet mielőtt elkezdtem és egyre sötétebb gondolataim lettek a megtérülésről,mivel mindenképp meg akartam csinálni,elkezdtem és nem is bántam meg.A 12m2-es Darrieus-H meglesz tavaszra és addigra a mérési rendszer is,így legalább mindannyiunknak lesznek méréssel alátámasztott kiindulási adataink.Mintha úgy emlékeznék asszinkron generátorban gondolkodsz,a nálunk létrejövő szelek nem fogják azt a szívességet megtenni,hogy erősen és egyenletesen fújjanak.A közepes szelek aránylag egyenletesek,de a nagyobb szeleket mindig csomagokban kapod.
A lapátszöget csak bizonyos esetekben akarom változtatni,de optimalizáló méréseket mindenképpen csinálok.Én is ezt a profilt fogom használni,egysíkú 3 lapátos változatban,de nem tudom eldönteni milyen szélességű lapátokat csináljak a 7m átmérőjű rotorhoz,hogy az említett széltartományban minél nagyobb tsr-t tudjak elérni,szerinted?A jellemző húrhosszt és átmérő arányt nem értettem pontosan.
Sajnos méretezési elvet erre se találtam, de nagyon sok gyári típust megnéztem. Néhánynál megadták a méreteket is, másoknál egyszerűen az optikai torzulást figyelembe véve lemértem a képekről a húrhosszakat. Ezek alapján alakult ki bennem az a nézet, hogy a 3-4 m rotorátmérő környékén leginkább ennek 10-15 %-a a lapát húrhossza, míg a 15-17 m-seknél már csak 5-3,5 %-a. Vagyis a rotor átmérő növekedésével arányosan csökken a lapát húrhossz a 15 %-tól 3 %-ig. Az okát nem tudom, de felteszem, hogy aerodinamikában még nálunk is jártasabb szakemberek nem alaptalanul követik ezt a logikát.
Én a végleges nagy álomhoz, a 12 m átmérőjűhöz 60 cm körüli húrhoszt választok jelenlegi ismereteim szerint. A 7 m-esedhez talán 40-50 cm körüli húrhossz kellene, illetve én ilyet tennék. Nagyon nehéz ezt optimalizálni, mert a szélkerekek hatásfokát a tsr függvényében szokás megadni, de ugyanakkora tsr értékhez sok szélsebesség és fordulat tartozik. A hatásfok pedig a Reynold szám miatt a szélsebességektől közel a tsr szerinti mértékben függ. Vagyis a hatásfokmenetet nem egy grafikonon, hanem nomogrammokon, a szélsebességek és tsr-k egyidejű függésében kellene ábrázolni. Ilyet még nem láttam, rengetek mérési adat kellene hozzá. Reméljük, hogy majd a mieink is hozzájárulnak a pontosabb értékeléshez.
Szia Barret,
Igen én is így gondoltam, hogy ki kell hagynom a jelenlegi töltésvezérlőt. Ám amit írsz az "átengedésről" egy picit megrémít. Nálad nem volt ebből még gond ? Mekkora áramot képes átengedni ez az elektronika, anélkül, hogy tönkremenne ? Még egy kérdés: azt írod, hogy "áramkorláton keresztül töltesz". Mivel én nem vagyok villamos szakember, ezt hogy kell elképzeljem ?
A lapát húrhosszának a profilba húzható leghosszabb egyenest érted?
Nekem már vannak szélgépeim. Ha készítek egyet, az vízszintes tengelyű lesz, és vasgyűrűs generátorral. Ez biztos fog működni, és van hozzá anyagom. Azt meg mindjárt leírom, miért érdekel a Darrieus.
Ha nincs számítási eljárás, fel kell használni a vízszintes tengelyű szélkerék lapátjainak méretezési elveit.
Azzal nem értek egyet, hogy minden lapát a teljes körülfordulás alatt két helyen nem ad le forgató nyomatékot. Szerintem végig ad le, csak változó nagyságút. Az pontosan mit jelent, hogy +1,5 fokos orrkiállás?
A Darrieus szélkereket miért nézegetem? Végig gondoltam a megvalósítást, és tényleg van benne fantázia. Én így készíteném el:
7-8 méter magas oszlop, az alján a billenthető. Két szál 1/2 coll-os cső végein 2-3 méter hosszú szárnyprofilok fából (a 4db szárny lehet alakra hajtott PVC csőből is, az 1/2 coll-os cső helyett lehet 2 db. 3 méteres deszka is). A lehajtó csapágyazott tengely 3/4 coll-os cső, túlnyújtva az oszlopon, hogy az 1/2 coll-os cső merevíthető legyen. A lehajtó cső az oszlopon kívül van csapágyazva, így a lehajtás pl. gumitárcsás vagy csapos tengelykapcsolóval elhúzható az oszloptól, hogy a végére bármi kényelmesen feltehető legyen. A csapágyakhoz nem kell csapágyház, célszerű módon csavarral rögzíthetőek egy oszlopra hegesztett vízszintes tartóra. A merevítő és kikötő huzal 2-3 mm-es horganyzott drót, felhasználási helytől függően 1 vagy több szálban (ez utóbbi összesodorva). Az áttételezésre is hasonló stílusú megoldásom van. Átgondoltam, a billenő oszlop 4 lapáttal két emberrel szerelhető és felállítható. Ez a nagyságrend, a 12-18 négyzetméter működő felület már a megtérülés lehetőségét is magába foglalja. Aki idáig elolvasta, biztos rájött, hogy szinte lomokból megépíthető a szerkezet. A nagy kérdés, hogy hajlandó elindulni?
- A lapát típusra, méretekre, állásszögre vonatkozó méretezést nemigen lehet párhuzamba állítani a vízsz. tengelyűvel. Én inkább a sorozatban gyártott gyári típusok arányos és átgondolt "másolását" választom a szinte lehetetlen aerodinamikai méretezés helyett. (Pl. egy véletlenszerűen kiragadott))Úgy gondolom, hogy ezeket egy durva méretezés után kisérlet sorozattal optimalizálták - én így csináltam volna.
- Mivel a pillanatnyi forgató nyomatékot minden szöghelyzetben az összes lapát pillanatnyi Lift és Közegellenállási (Drag) erőinek sugárra merőleges eredője biztosítja bizony lehet nulla, közel nulla, szerencsétlen profil és lapát állásszög választásnál akár negatív is. - A lapát húrja és az érintő által bezárt szög az állásszög a lapát orránál mérve (mindíg a lapát orra halad előre). A hirtelen kipattant építési ötlet egynek nem rossz, sok van. Szerintem is sokkal egyszerűbben, hétköznapibb anyagokból megépíthető, mint bármelyik HAWT. Én azért óva intenék bárkit Darrieus-H esetében a fa szerkezetek használatától. A vízsz. tengelyűeknél nagyságrendekkel nagyobb turbulenciák, anyag rezonanciák lépnek fel erősebb szeleknél, viharoknál.
Áramkorlát egy fogyasztó,ami elfűti a beállított áram feletti többletet. Pl egy fűtőbetét.
A másik kérdés: Nekem lúgos akksim van,18V10,5A az előírt töltöáram! Ennyi áramot nálam még nem kapott soha,sem ekkora feszültségre nem emelkedett az akksi feszültsége töltés közben. Hogy az elektronika mennyit bír,azt nem tudom.De gyanítom hogy 40V-ot nem tolerálna terhelés nélkül tartósan De nem járattam még terhelés nélkül,terhelve meg nem éri el ezt a feszültséget. Áramerősség meg nem zavarja szerintem az előirt feszültségen belül. Ebben az elektronikában áramkorlát is van,azok a 0,22 ohmos ellenállások.Értékükkel változtatható a max kimeneti áram. Nálam kb 6A.
Gondoltam készítek egy szélsebesség mérőt és gyorsan össze is hoztam valamit.... csak azt nem tudom hogy mit tegyek a végére, mi legyen a kanál? Tudnátok ebben segíteni? Ping-pong labda, vagy sima műanyag kanál is megfelelő??
Válaszokat előre is köszönöm!
Pillepalack nyakakat. Mellékelek képet is hozzá. Én hármat tettem, de te tegyél négyet.
Ha jól saccolom a laminált parketta méretéből (ha azon készült a kép), akkor 30-40 cm lehet a sugár. Ehhez 6-8 cm átmérőjű bármi félgömb, kúp szerű fej jó lesz csak ne legyen karimája. Üdítős, ásványvizes palack nyak; fagyis, pudingos tálka; legidálisabb a merőkanál (egyenes állásúnál a nyelével együtt is használható).
(A konyhában óvatosan keresgélj - lebukás veszélyével jár!)
Íme a H rotorom. Nem működik. Holnapig hagyom, aztán szétszerelem. Szolgáljon mentségére, hogy a lapátok egyébre készültek.
A szél irány mérőknél sikerült már valakinek kitalálni, megnézni, hogy milyen eszközt használnak erre?
Én egy egyszerű opto és mechanikus számlálót találtam ki. Jó volna jobbat, egyszerűbbet csinálni.
A lapátok miből készültek? Hogy néz ki a keresztmetszetük? (A fényképről nem tudom kitalálni.)
Szóval akkor a kis ping pong labda, vagy a kanál nem jó? Az túl kicsi?
Ha jól saccoltam a sugarat, akkor kicsinek tartom. Azok 10-15 cm-s sugárhoz illenek inkább.
Ahham értem ... kösz!
És mindegyik kerékpár kilométerórát belehet állítani kis kerék átmérőre?
A lapátok fenyőfából készültek. 14 cm széles és 2 m hosszú. Mellékelem a keresztmetszetéről a képet.
Nem vagyok jártas a témában. Csak egy fajta kerékpár km órát ismerek, azt amelyiket lehartól kaptam. A sziriuszé egész más. Valamelyik fórumtag hátha válaszol.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |