Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Először próbáld ki, aztán igény szerint használj csillapító anyagot. A karosszériával ne érintkezzen semmi ami gátolná a páralecsapódás lehető leggyorsabb elpárolgását, mert annak rozsdásodás lesz a vége. Ezt mint volt karosszériás írom.
Nagy benne a légsebesség, rosszul van méretezve (ha egyáltalán méretezve van)
Sziasztok srácok!
Tegnapkipróbáltam a kocsimban a kalaptartósmegoldással az összes hangszórót, ami pillanatnyilag a bitokomban van.Az eredmény a következő: Ugye elsősorban az általam megvett Monacor 30-casok tesztelése volt a cél. Nem volt jó azerősítőm mikor először próbáltam, ezért újra kellett hallgatnom vele a zenéket. Már azelső pár zenénél kiderült, hogynagy szar az egész. Simán a fejegység végfokáról hajtva próbáltam szettbe kötve akét közép és kétmagas sugárzóval és nem nagy hangerőn, hogybírjaaz Alpine fejegységemvégfoka. 15-16-os fokozaton hallgathattam a 35helyett, mert külömben tiltogatott volna. Nem probléma, mert hangszórót tesztelni úgyis többet ért közép hangerőn. A kalaptartóba szerelve a hangszórókat volt némi mély a hangzásban, de legtöbb zenestílusnál hasznavehetetlen. Próbáltam előrenyitni a hátsó ülés támláját, mondván úgyis több száz litert kívánna a hangszóró, de úgy meg annyi hangja sincs mint előtte. Közben míg halgattam végigolyan érzésemvolt hogy elfáradtak a végfokok, mert nem volt hangerő és már 16-os fokozaton halgattam a CD-t. Nos szerintem elértem azt a pontot hogy végeszakadjon a Monacor hangszóróim pályafutásának nálam. Nem tudom milyen körülmények között szólna ez akét hangszóró szépen. Kipróbáltam zárt ládában, két féle mérettel, és mindkettő másik márka leugatjaa fejét. Beletettem most a kalaptartóba is ahováteremtették és sokkal rosszabb a helyzet. Szerintem javulnia kellett volnaa hangjának, mivel nyitott rendszerű. A Winisd 200 liter feletti a JBL progi 500 és 800 litereket ír hozzá ha dobozba akarjuk tenni. Gyanítom hogy azok is ugyanezt az eredményt hoznák, úgyhogy nincs miről beszélni. Legfőbb gond a hangszóró érzékenységéval van szerintem. 93Db, az egy nagymarhaság. Kizárt dolog. Ha pedig ez az érték nincs helyesen megadva a gyári adattábláján,akkor a többi miért lenne pontosabb? Miután kivettem a mMonacorokat a kalaptartóból, pusztán kiváncsiságból kipróbáltam hogy működik a JBL GT5-12 és a felújított Infinity hangszóró a kalaptartóban. Egyik 30-cas lyukat letakarva kellett próbálnom, mert ezekből csak egy van itthon. Egymás mellé nemakartam tenni őket, mert nem akartam hogy bármelyik a másikat pumpáljamiközben az nem működik. Az eredményaz volt, hogy mindkettő sokkal jobban szól a kalaptartóban mint a két odateremtett Monacor. Nevetséges. Ez a két hangszóró ládába lett tervezve és mégis szettbe kötve is sokkal jobban és szebben szól mint a Monacor. Viszont a láda hiányamiatt kevés volt mindenképp a mélyhang. Beletettem a ládákba mindkettőt és életre kelt a zene akocsiban. Nem szól szépen, de komoly basszuskerekedett, bármelyiket meghalgatom. Egyébként a Monacort most nem tettem ládába, mert multkor már megállapítottam,hogy ott is csapni való. A két másik hangszóróval kapcsolatban picit dilemmázok, mert nem tudom eldönteni, hogymelyiket tartsam meg. Mindkettő tetszik valamiért,de mivel ketten kétfélék, a kocsimban csak egyiknek lehethelye. Nézegettem,a JBL manualja 49 literes ládát javasol reflexládához. Ez 2 literrel kisebb láda mint anno nekemvolt a Magnat Xpress láda. Gondolkodom,hogy megépítem azt és belepróbálom mindkettőt, mert az egy nagyon jó láda. Viszont néztem a Média Markt-ban egy JBL ládát és meg is mértem. Érdekes módon az lényegesen kisebb literszámrajön ki.Nem értem. Elvileg gyári ládájaa JBL-nek. Akkor miért kisebb az ajánlásnál? Lenne néhánykérdésem,amire igazán mondhatnátok pár választ. Ha megcsinálok egy 49-50 literes ládát, ami aMagnatrahasonlítéstudom hogy jól szólt a Magnat hangszóróval, Belecsavarozom aJBL-t, ami elvilegjobb és erősebb hangszóró, van esélyem,hogy jól fog szólni? Literszámban az ajánlás környékén lesz, csak az alakja másabb. Pontosabban a méretek máshogy vannak arányítva. Pontosan milyenanyagból kellene csinálni a ládát? Az anyag neve és a vastagsága érdekelne. Érdemes picit vastagabból csinálni, hogy ne rezegjen, vagy atúl vastag sem jó?
winISD -vel méreteztem és a program által megadott méretek alapján készült.
Valahol mintha azt írták volna, hogy akkor "fütyül" a cső, ha kicsi. 7 cm átmérőjű csövet tettem bele mert most ez volt, de a winISD 10cm-t írt.
19mm-es mdf-ből szokták ,előlapot lehet esetleg 2rétegből ,vagy akár a többit is de irgalmatlan súlya lesz a ládádnak, én ikább a doboz merevítését ajánlanám keresztmerevítésekkel.a doboz formája mély tartományban lényegtelen. akár egy kockát is csinálhatsz. A méret az ami számít és a reflexcső. Az pedig nem jó hozzáállás ,hogy keresünk a hsz-hoz egy dobozt, minden hangszóró más, más a jó doboz neki. Persze sok variáció itt nincs,az az 50körüli doboz megfelelő neki ,de majd precízen kell neki tervezni a reflexcsövet például.
Sziasztok! T-S mérés során milyen helyzetben legyen a hangszóró? A mágnes legyen alul a padló fele, vagy a membrán nézzen a padló fele, a kosár széleinél felemelve valamivel. Esetleg élére állítva ? Röviden: hol és hogyan helyezzem el a hangszórót ha doboz nélkül mérem, és hogyan legyen dobozos mérésnél? Köszi!
Szia! A hangszóró bejáratásban csak fenntartásokkal hiszek, de valaminek még lenni kell, hogy a Monacor ilyen rosszul teljesített.
Sziasztok!
Van egy Big Bull X2-esem és milyen doboz kellene neki? Mekkora? Nyitott,zárt? Autóba kellene. Hány wattot merjek neki adni szinuszba?
Pedig hihetsz a hangszóró bejáratásában, mert oriási különbségek vannak a vadonat új és a bejáratott állapot között.
Ez olyan dolog, hogy azt írják fél hangerőn, vagy akárhogy is, de nem max terhelésen kell járatni, de igazán egy több órás döngetés után fog bejáródni a hangszóró és valób an olyankor lesznek érvényesek a gyári adatok.
Szia! Tudom hogy nem jó hozzáállás, ha a dobozt keressük a hangszóróhoz. Azt is tudtam, hogy meg fogom kapni a fejrekoppintást érte. De ti hogy szoktátok csinálni? Az sem jó hozzáállás ha mondjuk egy kész ládához választok egy hangszórót. Ha úgy vesszük én utánajártam annak hogy mekkora dobozt igényel a hangszóróm és azt a literszámot tervezem megcsinálni. Ezt azért vehetjük úgy hogy akár meg is terveztem, hiszen valaki megtervezte helyettem a gyárban. Ha esetleg arra gondolsz hogy beletettem próbaképp másik két ládába, hogy kicsit tájékozódjak, akkor igazad van. Ez mindjuk tényleg rossz megoldás lenne, csak tudod ha már egyszer itt van a két láda, akkor miért ne próbálnám bele. Mindenképp érdekel a téma és kiváncsi voltam, hogy hogy alakul a dolog a méretezést illetően. Még arra milyen kiváncsi leszek, hogy hogyan szól majd az 50 literes ládával.
19-es mdf megfelelő? Én a vastagabb anyag alatt azt értettem, hogy ha esetleg létezne a 19-es helyett mondjuk 22-es, vagy valami,akkorazt érdemes lenne-e választani? Duplázni nem szeretném a falát, mert szerintem nehéz jól megcsinálni. Szerintem a két réteg rezonálna egymáson. Az elejét viszont duplára kell csináljam, mert nem akarom hogy kilógjon a hangszóró. Egyébként az a Magnat láda, ami elkészítésre kerülne, az nem reflexcsöves, hanem reflex nyílása van. Megv vannak a méretei is,24cm-t lóg be a ládába. Ahogy megfigyeltem, a tervezés során megtervezzük a ládát és a literszámra van kiszámolva a reflexcső mérete. Tehát nem a hangszóróhoz van méretezve a cső, hanem a ládához. Vagyis közvetetten... Vatelinezni és vattázni mindenképp érdemes, vagy csak ha nem tetszik a hangja? Van arra valami jó leírás, hogy aszövetezést hogy érdemes csinálni? Vagy egyáltalán az egész módszerre? Azt mondod, hogy a literszám meggtartásával lényegtelen a láda alakja. Akkor helykihasználás céljából megcsinálhatom úgy is, hogy egy hosszúkás láda legyen, aminek az egyik lapos oldalában lenne ahangszóró? Úgy, mintha a CRX-em hátsó üléstámlája helyett találnám ki. Akárelőrehajthatóra is csinálhatnám. Köszi!
Köszi! Bár ilyen elhelyezés kérdésre nem igazán utalnak.
Én csak annyit mondtam ,hogy egy az egyben nem megfelelő az a doboz, jelen esetben a reflexcső méretezésével kell majd foglalkoznod. Mélyfrekvenciánál lényegtelen a doboz formája, ahogy a legpraktikusabb, illetve a vatelin és egyéb csillapítóanyag is fölös mélyhangoknál. tudtommal nincs köztes méret, két lapot szoktak egymásnak ragasztani, egy asztalos meg tudja csinálni jól, de ha te inkább nem vállalnád be, akkor használj masszív keresztmerevítéseket!
Sziasztok!
Valahogy lelehet mérni, vagy kiszámolni egy mélyhangszóró teljesítményét, mert egy hangszóróról csak annyit tudok hogy 38 cm és 4 ohm, de hogy mennyi a terhelhetősége azt nem. Köszi előre is!
A terhelhetőségét úgy lehet kimérni , hogy elkezded terhelni ,és amikor tönkremegy az volt a terhelhetősége.
Egyébként egy 38 cm-es már 200W sinuszt elszokott viselni, de gyárója válogatja...
Ez valóban "holt" biztos mérési eljárás
köszi!
Az biztos hogy leégésig terhelve pontos meghatározást lehetne adni, és kiderülne hogy némelyik sal a ráírt teljesítmény harmad része alatt elszállna Amúgy a 200W sinust úgy érted hogy 200W-ot rákötök és elbírja vagy úgy hogy mivel ha egy hangszó sinusos teljesítmény 200, akkor a felével azaz 100w-al ajánlatos hajtani? köszi!
A szinuszos jobban terheli. De úgyis csak addig lehet terhelni amíg elnemkezd torzítani. Éppenezért jobb ha az erősítő nagyobb és így a hangszórót ki lehet rendesen hajtani. Ellenkező esetben egy csutkára tekert pl 30W-os erősítő már 10% felett torzít, ami simán kinyírhat egy 200W-os hangszórót is. A torz jelet nem szeretik a hangszórók.
Remélem a gyártó elvégzi pár mintán helyettünk.
Írod - immár sokadjára - , hogy az erősítő torzítás nélkül szolgálja ki a hangszóró maximális teljesítményét. Okfejtés belátva. Ilyen felállásnál mit tehet az amatőr a hangszórói védelme érdekében?
Nem hajtod annyira, hogy torzítson. Mindegy melyik miatt, hangszóró vagy erősítő.
Köszi a tanácsokat! Sokat tanultam belőlük.
Az lesz itt a gond, hogy nem igazán ismerem a hangszóró torzítást. Soha nem állítottam össze olyan rendszert, ahol az erősítő teljesítménye azonos vagy nagyobb a hangszóró terhelhetőségénél. Valami oknál fogva leragadtam az 1:2 szabálynál.
A halható torzítások amik jobban veszélyesek. Ha túlvezérelnek egy hangszórót akkor annak kitérése a lineáris tartományon kívülre kerül .Xmax paraméter. Védekezni úgy lehet ,hogy nem tekered túl. (nem adod kölcsön balfékeknek)
Doboztervezésnél ezt is figyelembe kell venni. Nagyobb dobozban ,mélyebbre megy , de kisebb lesz a terhelhetősége. Kisebben nő a terhelhetőség ,de az alsó határ magasabban lesz. Ennek az egészséges egyensúlyát kell megtalálni . Kivételek persze vannak , Pl ha csak a terhelhetőség számít , mint a TOP ládáknál .Alája meg van szub támogatás .
Nincs baj az 1:2-es aránnyal, de nagyon fontos hogy bárhogy állítja össze az ember a rendszert, semmiképp se számítson biztosítéknak a hangerőt illetően. Véleményem az, hogy nincs bolondbiztos rendszer. Hacsak nem határolja az ember az erősítő potiját. Persze ez csak egy amatőr véleménye. Vannak itt szakvélemények is, amit érdemesebb megfontolni. Szerintem nem érheti baj a hangszórót, addig, míg szépen szól. A nagy terhelésű hangszóró pedig abban az esetben, ha a terhelés meg van adva neki és kihasználva a határai, Nem túlterhelésre gondolok, biztosan veszít az érzékenységéből. Nekem akárki akármit mond, elhasználódik, megtörik a pilléje, stb. Lehet nem pillének hívják, arra a szövetes rugós részre gondolok ami alul vana tekercsnél. PL. Egy hangosítós hangfal hangszórói buli után biztosan másképp szólnak, mert érezhetően meglazulnak a membránjai. Ami viszont erdekes, képes regenerálódni.
Bocsi a meséért, lehet hogy nem is ide tartozik.
Összeállt tegnap a JBL sub-om végleges ládája.
Ma tömítve beszereltem a hangsugárzót és a speakon csatlakozó aljzatát és azt vettem észre, hogy a speakon csatlakozónál szuszog. Nem a tömítésemnél, hanem ahol az aljzat és a dugó között létesül a kontakt - "az aljzatban". Ez normális? Hestore-ból vásárolt darab, vadonat új.
Szia! Ez normális dolog.
Még nem volt időm bejáratni sem, de ez a szuszogás nem fog beleszólni a hangképbe, nem lesz zavaró?
Hagyjam így?
Természetes, hogy beleszól, csak az a kérdés, hogy mennyire. Ennek kiküszöbölésére egy belső "harangot" szoktam építeni, s akkor légmentesen lelehet zárni. Persze ez minimális térfogatveszteséggel jár. Tervezéskor be kell kalkulálni. Ha nagyon hallható a szuszogás, akkor érdemesebb utólag beépíteni a harangot.
Ha tudtam volna, hogy ez ilyen...
Mit tudnál ajánlani helyette? Most egy 25mm-es furat van a dobozon a csatlakozónak, ezt bővíteni még tudom. Lényeg, hogy légmentes legyen. Harangot nem szeretnék a dobozba, mert macerás. |
Bejelentkezés
Hirdetés |