Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Melyik sarura gondolsz? A kép amit csatoltam egy gyári végfoké (eladó ).
Egy 4 csatornás Proline. Fent van az apróban, eladó.
Kimesz a konyhaba begyujtod a rezsot, edesanyad gyuszujet felteszed, telenyomod onnal, a "kabelkoteget" folyasztoszerbe, aztan a rezson levo gyuszube. )
En igy szoktam. Tobbszori hasznalat utan erdemes lefolozni az ont, mert sok lesz a koksz (leegett lakk).
meg hát
de amúgy bebuktam csak nem lett olyan mint amilyenre szerettem volna.
itthoni körülmények közt ez nem járható út sajna. Vagyis se rezsó se annyi ón. Bent a cégnél....
szal a trafóból majd csak holnap lesz valami
Ezt kipróbálom.
Működik forrasztó vízzel is, ami biztonságosabb de sokkal drágább. A sósavval legyél nagyon körültekintő. Merítéskor nem fröccsen, de ha kapkodsz és bénázol, akkor könnyen sérülés lehet belőle, amit meg sem érzel rögtön. Tehát csak ésszel!
nyugi sósavon nevelkedtem
A nagy betáp sarukra.
Egy magunk által épített feszültségátalakítótól mekkora hatásfokot várhatunk el? Mi az, amit érdemes/szükséges megcélozni?
Nekem a mentorom azt mondta, hogy 85%-tól jónak mondható, 90%-os hatásfok akár elérhető. Viszont igen körülményes már a pontos hatásfok mérés.
Cél? Egyértelműen a 99%. (:
Erre a kérdésre pontos választ csak méréssel kapsz. A 12V-os push pull tápokkal két probléma van ami miatt nem lehet igazán jót csinálni. A nagyon nagy primer áram és a forrás (akku) belső ellenállása, terhelhetősége. Ehhez még hozzájön az is hogy járó motornál a táp szinte kizárólag a generátorból nyer energiát, ami a 800W körüli összteljesítményével és nagyobb belső ellenállásával elég rendesen korlátozza a tápból kivehető teljesítményt.
Például a Macrom végfokom elvileg 200-250W körül nyom hidalva a 4 ohmos ládára, de már 70% körüli kivezérlésnél is ütemre halványodnak a fényszórók és a műszerfalon is minden. A szép az hogy a 90-es években 2010-re ígérték hogy elterjed majd a 42V-os rendszer.
Na sikerult mar lemerned a tapod tudasat ? Ebbol a szgep tap magbol mekkora teljesitmenyt lehet kiszedni ?
Talaltam itthon vasmagokat. ER vasmag, es a kozepso kor atmeroje , az 15 mm, a kisebbiknek csak 10 mm , mekkora teljesítmenyt lehet ezekbol kivenni ?
Végre elkészült a trafó is. BK után teszt
[OFF]Szuper a módszer Bassmester [OFF]
Közbe trafó adatok:
Primer: 2-2 menet 180db 0,224mm rézhuzal Szekunder: 10-10 menet (ennyi fért sajna ) 50db 0,224mm rézhuzal Számítások szerint 60-75V kimenet lesz 12V-15V bemenő mellett. Mínusz veszteségek.
Szép munka. Végül, hogyan pucoltad meg forrasztáshoz a sodratokat? Érdekelne engem is
Nagy lesz a szórási induktivitás a két primer között, ugyanis úgy tekerted, hogy elkezdted a tekerést, feltekertél 2 menetet, aztán a csévetest közepére értél, itt kivezetted, ez megy a +12 V-ra, ezután tovább tekerted, megint 2 menet, ez megy a másik drain csoportra. Vagyis a két primer között jó nagy távolság van, így jó nagy szórás is.
Most már mindegy, legalább próbáld ki, de jó nagy veszteség lesz a snubbereken. Óvatosan az árammal, mert iszonyú túlfeszültségek lesznek. ( El kellett volna olvasni, hogyan kell megtekerni egy ilyen trafót. Több helyen is le van írva. Pláne, hogy litzéből tekerted. )
Jó lesz, csak kicsit sok lett a szekunder keresztmetszete a primerhez képest. 5A/mm2 áramsűrűséggel 850W-os lesz a primer, és a szekunder meg 1200W-os Persze max kitöltésnél. Mekkorára állítod majd be a kimeneti feszt?
Inkább lehetett volna még tenni rá még primert.
Köszi! Úgy ahogy Bassmester szokta.
Igen a 2 primer egymás mellett van. Akkor ez így nem jó sajna. Akkor tudom hogy most a tesztek alatt hogyan repült el a szekunder körben az egyik schottky tokból egy 200Vos dióda.
A jelenség úgy volt hogy mindent rendben találtam, ekkor még nem volt a pozitív a trafón. A remotét földbe kötöttem. Ekkor leállt a táp. A trafóra rákötöttem a tápot (3,5A áramgenerátor volt beállítva a tápon) szépen el is indult. vcs nélkül a 63Vos elkókon 72Vot mértem, nem is hagytam tovább kínlódni a kondikat. Ekkor a szekunderen nem volt snubber. Abban a pillanatban mikor a remotét negatívra kötöttem volt egy kattanás. A következő indításnál az áramgenerátor egyből jelzett, az egyik fet melegedett. Hát elrepült az egyik dióda fele. Gondolom a kikapcsolásnál a trafóban a hirtelen összeomló mágneses fluxus akkora feszültséget tudott indukálni a szekunderben snubber nélkül amit a dióda nem bírt ki. Hidegen elszállt. Majd meglátom mi mennyire melegszik és ha nem fekszik, vagy nagyon rontja a hatásfokot akkor muszáj leszek megint áttekerni. De sebaj, gyakorlás teszi a mestert.
60Vra szeretném. Terhelés hatására nem nagyon kellene leesnie a feszültségnek 40V alá.
kb 300-400mA az üresjárati.
Igaz hogy nagyobb a szekunder teljesítménye de, az erősítő ami rá lesz kötve abban lesz áramkorlát. Tehát 20A-nál nem fog tőbb kifolyni a szekunderből. 20A meg 40V-nál fog folyni.
Üdv!
Lenne pár nem egészen konkrét kérdésem amit nem sikerült letisztáznom. 1) Eddig ahány autós erősítőt láttam belülről az összesben a magon tömör vezetékek képezték a tekercseket és nem litzek. Miért hagyják figyelmen kívül a skin hatást? 2) Mi is az a snubber? Visszaolvasva csak annyit fejtettem meg, hogy sok problémára ajánlják és valamiféle feszültség védelmet foglal magába. Szóval mi is az a snubber? Hogyan működik? Létfontosságú? A primer vagy szekunder oldalon alkalmazzák? A legjobban azt köszönném meg, hogy ha valaki tudna mellékelni pár kapcsolást a snubber rész bekeretezésével. Onnan már magamtól is meg tudnám fejteni. Készítettem már kezdetleges kapcsolóüzemű tápokat itthon és nem tartalmaztak snubbert viszont jól működtek, a jelalakok is szépek voltak. 3) A biffiláris tekercselés. Ha tegyük fel 4 menetre van szükségem és biffiláris tekercselést alkalmazok akkor az 2 vagy 4 menet marad? 1 biffilárisan tekert menet 1 menetnek számít vagy 2-nek? (elnézést, hogy nem írtam ki a számokat de így kicsit áttekinthetőbbnek véltem a nehézkesen megfogalmazott kérdésem) Remélem így is értitek.
1. Fogalmam sincs. Talán csak az olcsó kínai erősítőkbe van így. De amire nincs ráírva hogy kínai az már hamisítvány.
2. Snubber. Ez egy soros RC tagokból álló áramköri rész. Elvileg méretezni kellene de mi csak hasraütés szerüen beteszünk valamilyet. Tisztelet a kivételnek. A feladata csillapítani a nagzfrekvenciás magasfeszültségű tüskéket, túllövéseket amiket az ellenállás elfűt. Pl 55V-os fet kapcsolgat nagy áramot tekercsre pl primerre ha így jobb és mikor kikapcsol, az önindukciójánál fogva indukálódik egy hatalmas ellenirányú feszültség ami nagyságrendekkel több mint a fet Uds-e pluszba a benne lévő dióda ilyenkor nyitóirányú feszültséget kap és melegszik. Tehát a snubber védi az alkatrészeket az úgymond felesleges melegedéstől...
Snubber az a FÉLVEZETŐ kapcsolási veszteségeit hivatott csökkenteni, de pontos méretezés nélkül szinte biztos, hogy az eredő veszteség (a snubberen+a félvezetőn) nagyobb lesz, mint snubber nélkül csak a félvezetőé.
Két fajátja van : bekapcsolási snubber (nem nagyon láttam még gyakorlatban ( soros RLD)), meg kikapcsolási snubber ( párhuzamos RCD). (R: ellenállás, C: kondi, L: indukt. , D:dióda). Bekapcssnubber feszültségtüskét eredményez kikapcsoláskor, kikapcssnubber meg áramtüskét eredményez bekapcsoláskor (a felvett energiát a kapcsolóelemen és az ellenálláson ürítik ki).
Üdv mindenki!
Ma a lehetőségekhez képest elég jól megkergettem az átalakítómat... 104kHz-en éppen hogy 100W fölött produkált. (kb. 48V a kimeneten, 21 ohm terhelés, és kb. 12V betáplálás). Aztán lementem a frekvenciával olyan 70kHz környékére, és a kimeneti feszültséget ekkor már be tudtam állítani 52V-ra is, szintén 21,5ohm terheléssel. A bemetáplálás feszültsége ekkor már csak 11,3V lett. Gondolom ezért melegedtek annyira a FET-ek is, mert akkor már nem nyitottak olyan jól. Jah amúgy 12V-os akkumulátorról hajtottam a tápomat, mert nincs itthon izmosabb cucc. Az akku feszültsége üresjáratban 12,3V körül volt. Ha a gate ellenállásokat kisebbre cserélném, és lenne rendes betáplálás, akkor megkeresném az épp. optimális frekvenciát, ahol elérhető a a) maximális kimeneti teljesítmény b) maximális hatásfok Egyébként hatásfokot nem tudtam mérni sajnos, mert ha már csak 0,1ohmot is tettem volna sorba az akkuval, akkor legalább 1V-ot esett volna a tápfesz. A FET-ek melegedtek, de még tapinthatóak maradtak a 4 ujjas bordák. Mikor levittem a frekvenciát, és már 120W fölött szedegettem ki a kapcsolásból, akkor már megfoghatatlanul forró volt a borda, de a dupladióda bordája kellemes melegségű volt, a folytótekercs pedig max 35-40°C lehetett. A kimeneti feszültség AC komponense 3,4Vpp volt, de csak 1-1 tüske időtartamra. Lehet, hogy a kivezetékelés is folyt rajta, de én a pufferen mértem. Szumma szummárum: 120W az már biztos!
Szóval lehet meg kellett volna várni míg egy hozzá jobban értő megválaszolja kérdéseid
Én csak azt tudom mondani amit tanulgattam a hozzáértőktől de a szándék megvolt
Köszönjük
Esetleg valami linket tudnál adni ahonnan a snubber méretezésről, képletéről stb lehet olvasni, tanulni?
Beültettem mindent a tápba.
Ami most nyugtalanít az a tápom hatásfoka. 31% kb 10 perc múlva elég melegnek tűnik kézzel a borda. kb 50C° körül. Mi lehet a baj? Csak 0,5A folyik ki a kimeneten.... Mi lesz ha majd mind a 20A-t ki akarom szedni? Bemenet 13,3V@2,7A Kimenet 30W izzó -> 22,3V@0,5A |
Bejelentkezés
Hirdetés |