Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sörkollektor és elektronika
Lapozás: OK   5 / 24
(#) nagy hoho válasza Szebence hozzászólására (») Jan 27, 2011 /
 
A válaszoddal semmi gond nem volt részemről.
(#) Novak válasza Szebence hozzászólására (») Jan 29, 2011 / 1
 
Ha jól tudom, akkor vicsys kolléga nem 230V-os ventilátor vezérlést tervezett, hanem kisfeszültségű, egyenáramú motorhoz készült az áramkör. De javítsatok ki ha tévedek.

Még ősszel készült az általam tervezett elektronika, most a fiókomból túrtam elő a végleges kapcsolási rajzot. Szegény eléggé megviselt, úgyhogy előre is bocs a minőségért, de a lényeg az látszik rajta.
Ami fontos, hogy a két, "R-R"-el jelölt műveleti erősítő az rail-to-rail típusú legyen. A többi az akár egy LM324-es is lehet, ott nincs jelentősége a kivezérelhetőségnek.
Némi számolás után egyébként arra jutottam, hogy teljesen felesleges két hőmérsékletet figyelni, bővel elég csak a kollektort monitorozni. A kapcsolás már ezt szemelőtt tartva készült, és azóta is kiválóan üzemel, napi 24-órában
(#) zsoltee0001 válasza Novak hozzászólására (») Jan 29, 2011 /
 
Szia
Nagyon tetszik az áramköröd és valóban, eddig még nem hallottam, hogy valaki 220-as mocira csinált volna vezérlést.
Kérdésem lenne, hogy nem hullámzik nagyon a fordulatszám alacsony hőmérséklet esetén?
Egyébként nekem gk. fűtőventi van, ill. most lett csapágyas úgyhogy átalakítom siklóról golyóscsapágyassá, így várhatóan jópár évig nem kell hozzányúlni.
Üdv
(#) Novak válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jan 29, 2011 / 1
 
Abszolút nem hullámzik, kis fordulaton sem. Egyébként az áramkörben még az indulási, minimum fordulatszám is tetszőlegesen beállítható.
De ha felhős-bujkálós az idő, akkor is nagyon szépen követi a változásokat az elektronika, pár másodperces késésekkel reagál rá, ha előjön vagy eltűnik a Nap. Nem agresszíven, inkább olyan szép komótos tempóban (mert ugye a kollektorban van a hőérzékelő, értelemszerűen annak nem ugorhat egyik pillanatról a másikra az értéke túl nagyot).
Kiegészítésként két dolog került még be az áramkörbe:
-Az egyik egy 10 LED-es kijelző, ami mutatja, hogy milyen fordulaton megy a ventillátor (vagy másképp értelmezve, hogy mennyira van meleg a kollektorban).
-A másik egy kapcsoló (a képen bal oldalt), amivel a hőmérséklettől függetlenül bármikor elindítható a ventilátor maximális fordulaton. Ez télen kisebb havazások után nagyon praktikus, mert 5-10 perce bekapcsolva le lehet olvasztani a kisebb hómennyiséget a kollektor felületéről, így utána élvezhető a meleg, nincs leárnyékolva szegény.
(#) Szebence válasza Novak hozzászólására (») Jan 29, 2011 /
 
Nagyon szépen köszönjük, hogy megosztottad velünk a kapcsolásod!! Én is még annó, 3 éve megvettem a 230-as ventillátorokat hozzá.
(#) zsoltee0001 válasza Novak hozzászólására (») Jan 29, 2011 /
 
Nálam a lefagyás elég nagy probléma, főleg, mivel 10-es üregkamrás PC-így még kisebb a hőkibocsájtás, minek következtében nehezen olvassza le az odafagyott párát, pedig 70-75 fokos dőlésszögben áll így nem áll meg rajta a hó.
Akár 1 órával is később kapcsol be, ami gáz, ezért tervezek egy védőborírást, amit automatika fog a napfény függvényében vezérelni, a terv már megvan, igaz csak fejben, tavasszal meg is csinálom
(#) zsoltee0001 hozzászólása Jan 29, 2011 /
 
Kész lett a tuningolt ventilátorom, önbeálló siklócsapágy kiváltva, meg a szénkefe helyére is becsiszoltam bronzot, remélem így már bírni fogja
(#) zsoltee0001 hozzászólása Feb 5, 2011 /
 
Most, hogy a szénkefét lecseréltem bronzra, úgy néz ki a táp meg nem bírja mivel nagyobb lett a motor áramfölvétele.
Ha pár perc után lenyomja a PC táp magát, akkor ez azt jelenti, hogy túlmelegedett?
Szóval nem elinduláskor vágja le.
Üdv
(#) dbase hozzászólása Feb 7, 2011 /
 
Hali srácok. Tavaj nekikezdtem egy ventillátor hőmérséklet fügvényében %-os vezérlés megtervezésének mint AC és DC ventihez. Elakadtam és megosztom veletek mire jutottam.
Mindkettőnek az alap elve 0-10v ig vezérelve 0-100%-ig lehessen szabályozni. A teljesítmény részek még mennének is:
Váltóáramu:Bővebben: Link
Egyenáramú:Bővebben: Link
Ott a baj a hőmérséklet növekedése egyenesen arányosan változik az ellenállása is egy ntc nek.
Pl 25fokon 100kohm, lenne egy 100k/100k ntc fesz osztó és akkor 50% on indulna a venti. De! Én azt szeretném hogy 35fokon meg már 10V-om legyen azaz 100kohm/ 1kohm NTC kb és akkor a motor menne 100%-on, de helyette lesz 7v-kb. Remélem érthető voltam. Volt agyalás még wheatstone hidon is, egy oldalon külső érzékelő beötve, másik oldalon meg belső ntc. A szobába max 5fokot változik nemsok értelmét láttam a végére.
Volt lm35 is tervben, és a kimenete egy müveleti erősítőre kötve. Ott is az volt a baj, az erősítő is lineárisan erősített.
(#) dbase válasza dbase hozzászólására (») Feb 7, 2011 /
 
Plusz két rajz.
(#) zsoltee0001 válasza dbase hozzászólására (») Feb 8, 2011 /
 
Szia

Ezzel a jelenséggel sajnos én is szembesültem.
Nálam is kb 100kohm-os ntc van beüzemelve.
Mivel az az elvárás, hogy kb 29 foknál már bekapcsoljon és 35-40 foknál már teljes gázt adjon, szerintem csak a PIC a megoldás erre.
Ezek után olyan programot írok hozzá amilyet akarok, ha kell 50x módosíthatom (ennyi már meg is volt )
De egyébként pár hozzászólással lejjebb közzétettek egy 230V-os motort vezérlőt.
Üdv
(#) 947gyula hozzászólása Ápr 15, 2011 /
 
Üdvözlöm a Falat! Ketten is adtatok ötletet a 220 as venti szabályozására. A kapcsolási rajzot lemásoltam és megmutattam egy műszerésznek mert a villanyszerelőnek magas volt! Még magának sem csinálná meg annyi macerával jár! Nyákot csinálni, kimaratni, kifurkálni, összeépíteni a vásárolt anyagokat, kipróbálni de akár fel is robbanhat, mondta. Próbáljam meg valaki lehet hogy csinál ilyet és vegyem meg készen! Kérdezném? valóban ilyen macerás vagy nézzek egy másik műszerész után! Netán tudtok olyan helyet ahol készen meg lehet venni? Ezen nem fog múlni, úgy is meg fogom csinálni a kolit! Hali: Gyula.
(#) Szebence válasza 947gyula hozzászólására (») Ápr 15, 2011 /
 
Ha még nem csináltál soha nyákot, akkor az bizony nagy macera...
Szerintem többen is vannak a fórumon, akik egy jelképes munkadíj ellenében segítenek neked. Talán egy hirdetést kellene feladni. Üdv!
(#) Szebence válasza Novak hozzászólására (») Jún 16, 2011 /
 
Helló,

Most megint elkezdtem nézelődni, még nem csináltam meg ezt a kapcsolást, most picit jobban belemerültem és lenne pár tranzisztor illetve induktivitás, aminek az értékét, típusát nem tudom. Bekarikáztam a kapcsolási rajzon, mik azok amikre kíváncsi lenék. Tranzisztoroknál milyen típust kell használni? Vagy nincs jelentősége, csak a lényeg, hogy NPN legyen?
Az induktivitásnak mi az értéke illetve a mellette lévő dióda típusa?
A másik kérdésem, ha az egész egy nyákra kerül, és sorkapcsokkal lenne megoldva a tápellátás illetve a motorok rákötése, akkor melyik az a rész, ahol vastagabb vezetősávokat kell alkalmazni? Gondolok én itt a N vezetősávra és az 555-ös IC-től jobb oldali részre illetve helyesbítve a MOC3021-es IC vezetősávjaira.
(#) nagy hoho hozzászólása Szept 11, 2011 /
 
Sikerült 2 db gyári vizes kollektor szereznem. Darabonként 2,65 m2 felületűek. a magassága 105 mm remélem ebben elfér a sörös doboz a hőszigeteléssel együtt. Egy gond van még, hogy 130 km-re van és valahogyan ide kellene szállítani. A futárszolgálatok nem vállalják terjedelmük miatt és drágák is.
(#) nagy hoho válasza Szebence hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Jó sokat vártál a válaszra.
A tranzisztorok BC típusok ( 200 mA )lehetnek.Az induktivitás és dióda szerintem egy relé működtető tekercse lehet és a vele párhuzamos dióda bármi lehet. Az ic kimenetét védi tehát pl: 1N4148. A vezetősávot csak az N ponttól a triak A2 ig illetve az A1-től a motorig és a motortól a 0-ig kell vastag fóliával vezetni. Én a triakot nem tenném a kisfeszültségű panelra. A kapcsolási rajz szerint az LM311 kimenetét (7 láb) 30 mA-rel lehet terhelni tehát a relé választásnál ezt figyelembe kell venni.
(#) nagy hoho válasza nagy hoho hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Jobban átnézve a rajzot az LM311 komparátorként működik és a kimenete egy relét működtet ami 5 voltot kapcsol az 555 táp lábára.
(#) Szebence válasza nagy hoho hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
Köszönöm a válaszod, egy kicsit feledésbe merült ez a project, de amint lesz egy kis időm újra előszedem...
(#) zsoltee0001 válasza nagy hoho hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
Szia, oda elég tré hőszigetelés fér el, be lesz süllyesztve a tetőbe?
Miért alakítod át a vizes kolit, nem jó ahogy van?
Üdv
(#) nagy hoho válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Azért alakítom át mert a sörkollektor légfűtés amit jóval olcsóbban ki lehet hozni. Nem kell fagyálló, hőcserélő,és központi fűtés, keringető szivattyú, tágulási tartály stb.A tetőbe nem lesz besűlyesztve.
(#) nagy hoho válasza Szebence hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Egyszer majd össze jön. Én is nyolc hónapot vártam mire sikerült leselejteztetni a kollektorokat.
(#) nagy hoho hozzászólása Okt 16, 2011 /
 
Megérkeztek a gyári vizes kollektorok, ezek lesznek átalakítva sörkolivá. A doboz alumíniumból van és egy speciális üveg van benne ami most elég koszos.
Ott tartok, hogy az üveget le kellene szedni de még nem jöttem rá, hogy van összerakva. Mind a két kollektor egy része nem látszik a fotón mert ott van az épületgépészeti cég neve.
(#) zsoltee0001 válasza nagy hoho hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Szia
Bocsi, de nekem még mindig az a véleményem, hogy nagyon kár volna szétberhelni, ha nem tudod hasznosítani, akkor inkább passzold el és csinálj egy újat.
OSB alap + 20 centis deszkaanyag 10 e alatt...megéri szétszedni?
és akkor van egy 3m2 kereted 20 centi vastag falakkal amibe már jócskán fér hőszigetelés, -10 foknál szikrázó napsütésbe rendesen van jelentősége.
Amúgy is a teljes meló kb 10%-át spórolnád meg.
Nem értem, hogy akarod abba a vékony dobozba bevezetni a levegőt?
Ez csak a saját véleményem, bocsi a belevauzásért
Üdv
(#) nagy hoho válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
A doboz 105 mm belül, nem olyan vékony. Egy vizes kolit mire tudnák használni? A kertben van zuhanyozó kútvízzel, napenergiával fűtve. Ennél olcsóbb nincs.
Nekem nem meleg víz kell ha nem a lakást szeretném fűteni vele. A vizes kollektor fűtésre alkalmatlan.
Ez ha elkészül szinte örök életű. Egy osb lapból készült kollektor fent a tetőn hány évet bír ki? A benne lévő üveg speciálisan erre a célra van kifejlesztve a napfény 95 %-át bent tartja a koliban.
(#) Peter65 válasza nagy hoho hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Szia!
2010-ben volt egy sörkollektor verseny. Az a kollektor, amit először kihoztak győztesnek, egy sima alulemezből volt elkészítve. Mivel relatíve kis helyed van, lehet, hogy egy olyan konstrukció kedvezőbb volna.
(#) zsoltee0001 válasza Peter65 hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Szia
Azért megkérdőjelezném, hogy ez -10 fokba is tud meleget termelni? Mert az egy dolog, hogy júliusba dolgozik 1000-el.

nagy hoho
Ha rendesen meg van csinálva egy fa vázas koli, akkor is 10 év minimum, és nem az OSB lap miatt, hanem itt a sörösdobozok- osztó gyüjtő közötti tömítések elöregedése szab határt.
Ha megvan a 10-centi belső szabad tered (amit egyébként nem tudom, hogy mértél le, ha még szét se szedted) akkor valami jó minőségű (még véletlen se mungarocell) szigetelést javasolnék, pl, jól összetömörített kőzetgyapot, amire a 6cm-es sörösdoboz miatt 4 centi marad, ami nagyon kevés, esetleg próbálkozhatsz energiaitalos dobozokkal, ha módod van rá.
Üdv
(#) nagy hoho válasza Peter65 hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Maradnák a sörös doboznál. Azért köszi.
(#) nagy hoho válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Okt 18, 2011 /
 
Ha a mélysége kevés lenne akkor egy alu u- profillal (20x40x20mm) bővíthető lenne. A gyári keret is alu. profillból van. Egyébként milyen vastag szigetelés kellene? És milyen anyag a legjobb? A tömörített kőzetgyapot?
(#) zsoltee0001 válasza nagy hoho hozzászólására (») Okt 19, 2011 /
 
Nálam a 10 centis kőzetgyapot van beszabva alulra, ez mondjuk lehet, hogy egy picit túlzás, de mivel 20-as deszka oldalfal miatt (kell a merevség ) volt hely, hát kihasználtam.
A következő sörkolim 2nm-es lesz, ott csak 15 centis oldalfalat csinálok, ergo a szigetelő réteg is vékonyabb lesz.
Ezek a kollektorok hány négyzetméteresek?
Szerintem a kőzetgyapotra tegyél egy vékony furnér lemezt, néhány csavarral húzasd össze, így lehet a leggazdaságosabban kihasználni a helyet.
A furnérlemezre meg hőálló sziloplasztal fel tudod ragasztani az alufólia (grillfólia) hőtükröt.
Vannak már tervek?
Milyen ogy.? Dobozok ragasztva, vagy összetolva lesznek? Milyen ventit használsz?
Csövezés, viszzacsapók, hogy lesznek megoldva?
Üdv
(#) nagy hoho válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Okt 20, 2011 /
 
Köszönöm a tanácsokat! Én még nagyon az elején vagyok, a két kollektort és a kb 600 db dobozt leszámítva még nem vettem semmit.A kollektor 2,65 m2-es darabonként. A sörös dobozok alját leakarom vágni és egymásba tolni.Ez talán tartósabb, mert ha idővel a ragasztó elöregszik nem esik szét.Venti gépkocsi fűtő ventilátora lesz bontóból beszerezve.A csövezés 110-es pvc cső lenne 45 fokos könyökökkel ,hogy minél kisebb legyen a légellenállás.Dolgoztam légtechnikai cégnél néhány évet, így a visszacsapó szelep,légszűrő,venti zaj csökkentés meg lesz oldva házilagosan. Készítettem képeket ahol látszik a kollektor doboz konstrukciója. Ha kevés lesz a hely lehet magasítani alu profillal. Még nem szedtem szét mert kell készíteni két darab bakot amire felrakom és biztonságosan tudok dolgozni rajta.Nem szeretném az üveget tönkre tenni.
Következő: »»   5 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem