Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   13 / 99
(#) liderces válasza kadarist hozzászólására (») Okt 1, 2011 /
 
Ha lehet szájbarágósan! Közbenső kör fesz az pontosan hol mérjem? Van egy panel amire a tápfesz csatlakozik onnan megy kettő vezeték ezen is gondolom mérhetek feszt ez már talán egyen áram? Hát a motorról anyit hogy ha bedugom három fázisba akkor megy forog
üdv
(#) kadarist válasza liderces hozzászólására (») Okt 1, 2011 /
 
A pufferkondenzátorok feszültségét nézd meg. De inkább valamilyen olyan gond lesz, amihez a távgyógyítás kevés.
(#) liderces válasza kadarist hozzászólására (») Okt 1, 2011 /
 
Hát ettől félek én is! puffert megnézem holnap
(#) liderces válasza kadarist hozzászólására (») Okt 2, 2011 /
 
Puffer kondik fesz 308V ez sok vagy kevés? üdv
(#) vgyula válasza liderces hozzászólására (») Okt 2, 2011 /
 
Szia!
Az a feszültség megközelítőleg rendben van.

Üdv.: Gyula
(#) Szirty válasza Traimmm hozzászólására (») Okt 7, 2011 /
 
Hali Traimmm!

Idézet:
„Kis külső 20 wattos ventillátor megoldja.”


Mit?
Miért nem használod a válasz linket a válaszoláshoz? Esetleg az idézet BB kódot?

Ahogy most csinálod sokszor nem lehet tudni mire és kinek válaszoltál...
(#) Tomi111 válasza erbe hozzászólására (») Okt 7, 2011 /
 
Üdv!

Erbe-nek is igaza van.
Egy szivattyú vagy ventilátor lefojtva kevesebbet fogyaszt, mint teljes terhelésen.
Nálunk a cégnél működik nagy teljesítményű elszívó ventilátor.(pontosan nem tudom, de néhányszor 10kW-os motorral). A motor természetesen csillag-deltában indul, a nyomó ágában motoros szelep van, ami indítás előtt teljesen lezár, majd utána indul a motor. A szelep csak akkor nyit, mikor deltában teljesen felpörgött a ventilátor.

Üdv! Tomi
(#) mpisti válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 7, 2011 /
 
Az csak természetes, hogy mint a szivattyú, mint a ventilátor a szállított közeg mennyiségével arányos teljesítményt igényel. Ha a szívó vagy a nyomóágat lezárjuk, akkor csak a súrlódási veszteség leküzdéséhez szükséges plusz teljesítményt veszik fel. Néhány évvel ezelőtt végeztünk kísérletet e témával kapcsolatosan, energiamegtakarítás céljából porelszívó rendszernél.
75kW-os motorral hajtott ventilátornál nyitott rendszernél a teljesítményfelvétel 71,6kW volt, lezárt szívóággal 31,9kW. Tehát a zárt rendszerrel történő indítás nem ördögtől való gondolat.
(#) bodgabo válasza mpisti hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Ventillátornál még oké, de szivattyúnál nem igazán "egészséges" fojtani a szívó ágat, mert könnyen felléphet kavitáció ami "megeszi" a járókereket. Nyomó ágon fojtva viszont nem vagyok meggyőződve hogy csökkenne a fogyasztása, mivel egy örvényfékként üzemelve melegíti a vizet mégis általában így szabályozzák a szállított mennyiséget, vagy a szivattyú szakaszos üzemeltetésével.
(#) Szirty válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 8, 2011 /
 
Hali!

Igen. Gyakran használt módszer nagy teljesítményű ventilátoroknál.
Nálunk 500 kW-os ventilátor lezárt szívótorkkal pörög fel (frelvenciaváltóval hajtott motor) majd "run on ref" után nyit a torok.
(#) tabakiki hozzászólása Okt 23, 2011 /
 
Valaki meg tudná mondani, hogy mikor kell frekiváltóhoz fékellenállás? Hogy lehet kiszámolni hogy mégis mekkora ellenállású kell?
(#) Ideiglenes válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Olyan esetekben szokás fékellenállást használni, amikor a motorra visszadolgozik a hajtott rész, például csak egyszerűen lendületből. Lakapcsolod a motorról a villanyt, de a rendszer még percekig forog.
Ebben a szituációban ha a frekvenciaváltó kimeneti frekvenciáját csökkented, az azt eredményezi, hogy a motor nemhogy fogyasztaná a villamos energiát, hanem visszafelé fog termelni a frekvenciaváltó felé. A motor fordulatszáma ilyenkor nagyobb, mint az adott villamos frekvenciához tartozó szinkron fordulatszám. A visszatermelés azt eredményezi, hogy a frekvenciaváltóban levő kondik a normál egyenirányított hálózati feszültségnél nagyobb értékre töltődnek fel. 230V-os hálózatnál gyök 2-vel szorozva 320V az egyenirányított feszültség, ezért pufferkondenzátornak 400V-osat tesznek be az ilyen frekvenciaváltókba. Ha a motor visszatermel és a kondenzátoron a feszültség 400V fölé emelkedik, az tökremehet ettől. Egy áramkör szokta figyelni a belső feszültséget a kondikon és mint a duzzasztógátaknál jelentkező túlzott szintemelkedést szabályozottan leeresztik.
Méretezést viszont nem tudok. Arra az adott frekvenciaváltó kézikönyve szokott ajánlani értékeket.
(#) tabakiki válasza Ideiglenes hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Köszönöm a választ. Tudsz konkrét példát mondani amikor szabadon futással áll meg a motor és nem fékezéssel?

Itt felvetődött bennem az a kérdés, hogy motor fékezése mivel történhet?

A fékmotor azt rá kell szerelni az asszinkron motorra?
Az asszinkron motorok tartalmaznak féket?
(#) tabakiki hozzászólása Okt 24, 2011 /
 
Elfelejtettem megkérdezni, hogy frekiváltós motor hajtásoknál a motorkábel árnyékolásának mi a szerepe?
(#) bodgabo válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Zavarszűrés. A kimenő jel nem tiszta szinusz, hanem nagyfrekis PWM-mel van előállítva, így rengeteg felharmonikust tartalmaz.
(#) tabakiki válasza bodgabo hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Tehát akkor tulajdonképpen az elektromágneses összeférhetőség miatt,hogy megakadályozzuk a felharmonikusok miatt a kábel "sugárzását".
(#) mpisti válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Az aszinkron motor fékezésére többféle módszer terjedt el. A legdurvább a mechanikus fék. Faipari gépeknél is szokták alkalmazni azért,hogy a szerszám 10s-nál rövidebb idő alatt álljon meg, illetve közlőműves motoroknál tartófékként. A másik megoldás a fékelektronika alkalmazása, ahol a táplálás megszüntetése után szabályozott egyenáramot kapcsolnak a motor tekercseire, és ennek eredményeként a motor a beállított fékezőáramnak megfelelő ütemben lelassul majd megáll. A harmadik a fékelektronikás frekvenciaváltó alkalmazása. Itt a 3 fázisú táplálás megszűnése után egy, a frekvenciaváltó belső főáramú körébe beiktatott fékellenálláson keresztül kap a motor két fázisa egyenáramú táplálást.
A fékezést egy direkt erre a célra beépített IGBT végzi, ami vagy alaptartozéka a frekiváltónak, vagy opcióként rendelhető a frekiváltó beszerzésekor.
(#) mpisti válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
Az imént a hsz. módosítás elveszett,ezért újból leírom a kiegészítést.
Fékmotort csak darun láttam, a feladata a mechanikus fékként szolgáló fékszalag működtetése volt.
(#) mpisti válasza bodgabo hozzászólására (») Okt 24, 2011 /
 
"Nyomó ágon fojtva viszont nem vagyok meggyőződve hogy csökkenne a fogyasztása, "
Próbáld ki. Én is ezen a véleményen voltam, amíg ki nem próbáltam. A víz viszont tényleg felforr,ha tartósan el van zárva a nyomóág. Persze ezt nem 1kW-os motornál kell próbálni,hanem pl. 15kW-os motorral hajtott szivattyúnál.
Ott már jelentős a különbség.
(#) Szirty válasza tabakiki hozzászólására (») Okt 27, 2011 /
 
Helló tabakiki!

Idézet:
„Tudsz konkrét példát mondani amikor szabadon futással áll meg a motor és nem fékezéssel?”


Rengeteg példa van erre.
Szinte minden olyan motor, amit mágneskapcsoló, vagy lágyindító táplál, és nem fékmotor, az így áll meg
Frekvenciaváltós hajtásoknál a ventilátoroknál, szivattyúknál gyakori a szabadonfutásos megállítás.

Idézet:
„Itt felvetődött bennem az a kérdés, hogy motor fékezése mivel történhet?”


Frekvenciaváltós hajtásoknál ahogy a többiek is már leírták: történhet lefutó rámpával (a frekvenciaváltó csökkenti a frekvenciát). Itt szükséges lehet a fékező ellenállás használata.

Történhet egyenárammal (DC fékezés). Ilyenkor a motor lassulása kevésbé kézben tartható (majd megáll valamikor).

Elektromechanikus fékkel (fékmotor) de frekvenciaváltós hajtás esetén ezt nem a motor lelassítására és megállítására, hanem a rögzítésre használják.

Idézet:
„A fékmotor azt rá kell szerelni az asszinkron motorra? Az asszinkron motorok tartalmaznak féket?”


Az elektromechanikus fékkel egybeépített motorokat nevezik fékmotornak.. Nem csak aszinkron lehet természetesen.
Pl. emelőgépeknél alkalmaznak fékmotorokat, de ezeknek csak kis százaléka daru. Ezzel nem is merül ki az alkalmazási terület. Minden olyan helyen alkalmazzák, ahol meg kell akadályozni a az álló motort, hogy a tömeg/teher, stb elmozdítsa a helyéről.
Pl. szállítószalagoknál és szervó motoroknál is igen gyakori.
(#) kábé hozzászólása Okt 31, 2011 /
 
Üdv mindenkinek!

Egy másik topicban már kérdeztem az omron j1000-ről és kérdeznék ismét asszem itt a helye.
Nagyon nem ismerem a lelküket, de most kötöttem be 1 fázis betápról és szépen megy is. Viszont látom a papírján, hogy az "analóg input" bemeneti pontjainál egy 2 kohm-os trimmerpoti van. Ez szerint ha oda bekötök egy ilyet akkor gombnyomkodás helyett a potival tudom szabályozni a motort "remote" üzemben?
Köszi.
(#) zsolass hozzászólása Okt 31, 2011 /
 
Üdv! Kérdésem az lenne hogy ismeri e valaki ezt a gépet mert infot a google nem nagyon ad. tipusa: Scandialogic SL 2200-130 fault-ot ír hibának pedig rövidzárlat.firmware: AB M-310

Kép0007.jpg
    
(#) Szirty válasza kábé hozzászólására (») Nov 1, 2011 / 1
 
Hali kábé!

Idézet:
„Ez szerint ha oda bekötök egy ilyet akkor gombnyomkodás helyett a potival tudom szabályozni a motort "remote" üzemben?”


A b1-01 (reference source) paraméter 1-re állításával tudod elérni, hogy a sebességet az A1 analóg bemenet (ahol a poti van) határozza meg.
Közben az S1 DIP kapcsolónak "V" állásban kell lennie, különben az A1 bemenet 20mA-es árambemenetként működik!

Mindez benne van a J1000 user anualban is!
(#) kábé válasza Szirty hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Hú, de jó, köszönöm!

Eddig csak a magyar nyelvű rövid utasítás olvasgattam+ a paramétertáblát.
Akkor még tovább kérdeznék. Kellene rá tenni egy lábkapcsolót amivel indítani ill. leállítani lehet a frekiváltóra kapcsolt motort. (egy koszorúkötő gépen menne).
- Ezt akkor a digitális beneten az S1-SC pontokra kötött pl. mikrokapcsolóval megtehetjük? Persze gondolom akkor a paramétereknél b1-02-nél ezt szintén ki kell választani.
- továbbá nem jöttem rá, hogyan lehetne a relékimenetet arra használni, hogy azzal egy másik motorvezérlő relét indítsak? Ezt nem értem a paramétertáblából.

Két motor van a gépen együtt kell indítani és állítani, de csak az egyik sebességét kell szabályozni.

Köszi.
(#) Szirty válasza kábé hozzászólására (») Nov 1, 2011 / 1
 
Helló kábé!

Idézet:
„Ezt akkor a digitális beneten az S1-SC pontokra kötött pl. mikrokapcsolóval megtehetjük? Persze gondolom akkor a paramétereknél b1-02-nél ezt szintén ki kell választani."”


Pontosan!

Ha két motort teljesen együtt kell indítani, akkor indítsd mindkettőt a mikrokapcsolóval, ami a pedálban van.
Ha azt akarod, hogy a 2, motor akkor induljon el, amikor a frekvenciaváltós motor már elindult, akkor indíthatod a frekiváltó relékimenetéről (MA-MB-MC).
A H2-01 határozza meg a kimenet funkcióját. Ezesetben 0-ra (During run) kell állítani. A relékimenet bekapcsol, ha a frekiváltóra kötött motor forog.

Ha azt akarod, hogy a 2. motor csak azután induljon el, amikor a frekiváltós motor már teljesen kipörgött, akkor ezt a paramétert 2-re (Speed agree) kell állítani.
Ilyenkor a gyorsító rámpaművelet elvégzése után kapcsolja csak be a kimenetet, amikor a motor már teljes sebességgel forog.
Ilyen beállításnál vigyázni kell, mert ha menet közben eltekered a potit (azaz megváltoztatod a referenciát) akkor a frekiváltó rámpázni fog és arra az időre amíg gyorsul vagy lassul kikapcsolja ezt a kimenetet.
(#) kábé válasza Szirty hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Köszönöm, ma du. vagy holnap kipróbálom.
Üdv!
(#) kábé válasza Szirty hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szia!

Kipróbáltam és egész jó lett.
A relékimenetnél van annyi, hogyha 0-ra (during run) állítom a paramétert akkor rögtön a gomb megnyomása után meghúz a relé, de kiesni csak a motor megállásakor esik ki a relé. Ugye itt még lesz valami kifutása a másik motornak. Ha 2-re állítom akkor meg felpörgés után húz meg, a másik motor meg már dolgozik.
Próbáltam a kifutási időt 0-ra levenni, de a kis 400 w-os motor majdnem felborult akkorát ugrott .
Meglehetne csinálni, hogy mindkettőt 0-ra rakom, de szvsz nem tesz jót sem a frekiváltónak sem a motornak.
(#) Szirty válasza kábé hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Helló kábé!

Idézet:
„A relékimenetnél van annyi, hogyha 0-ra (during run) állítom a paramétert akkor rögtön a gomb megnyomása után meghúz a relé,
...
Ha 2-re állítom akkor meg felpörgés után húz meg”


Így van erre lehetett számítani (pontosan ezt írtam le előre).

Mit szeretnél?
(#) kábé válasza Szirty hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Igazából az lenne a jó ha rögtön húzna és rögtön ki is esne, nem venné figyelembe a felpörgést és a kifutást, de szerintem jó lesz majd valamelyik módon. Aztán megszokják.
(#) Szirty válasza kábé hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
Hali kábé!

Akkor állítsd a relé funkcióját during run-ra, a motor leállítását pedig szabadonfutásra. Akkor nem lesz a motornak "kifutása" és a relé azonnal el fog ejteni, ahogy megszűnik a start parancs.
Következő: »»   13 / 99
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem