Fórum témák
» Több friss téma |
Csak azért szeretnék a relé tekercsnél maradni, mert kisebb, szebb, és asszem stabilabban fel is lehet majd fogatni. Amit tekertem (az a 30 Ohm-os) nem lett valami szép, és nem is vélem olyan strapabírónak, hogy belerakjam a mociba.
Inkább beleépítem még az elektronikába ezt a védelmet, és tuti nem lesz olyan gond, hogy kis fordulaton (rúgással indításkor) nem ad jelet. Milyen értékűek legyenek az alkatrészek? Nem elég az, amit Benzol mondott? Azaz csak egy ellenállás párhuzamosan a jeladóval.
Arra vigyázz hogy lassú ne legyen.
A tirisztor gyujtásához gyors áraminpulzus kell. 5000 fordulaton gyorsan adja a jelet. :no:
Nem lenne egyszerűbb áttekerni a generátort mint építeni egy invertert. (főleg ha nincs akumlátor)
A közvetlen tekercs előnyei : -olcsóbb -egyszerübb -megbízható -jobbhatásfokú -nem kell neki doboz -alcsony fordultnál is termel nagy feszültséget
rajtad áll egyetlen alkatrésszel több...
pár dolgot meg kell mérni aztán lehet számolgatni...
Értem. Holnap mérek egy csúcsfeszt (ahogy a képen mutattad) a relé tekercsével.
Lenne még valami: a "Motorgyújtás" topicban írtad még asszem valahol az elején, hogy nem kellene a tirisztorra negatív impulzusokat engedni. Szóval akkor ez azt jelenti ugye, hogy egy diódát is sorba kellene kapcsolni?
ez most gondolom nekem szól XD
én meg mondom az előnyeit: -egy rekercsel többet tok világításra használni!!!!! -2utasan egyeniránythatom a nagyfeszt, és takarékosab is, mert amíg a tiri kisüti a kondit, addíg a DC/DC nem dolgozik.. -méretre nem nagyobb mint 2 esetleg 3 gyújtótekercs (a DC/DC része) -univerzálisan beépíthető akármelyik gépbe anélkül, hogy tekerni kéne a generátort, csak EI meg egy 7812.. -fordulatszámfüggetlen, 7 voltos akkufesztől már műxik.. az első szikta amit kiad az eléri a 4cm -t levegőben lehúzitt gyertyapipával olyan nincs hogy nem indul.. nem az olcsóság volt nekem a lényeg.. de így se egetrengető összeg.. megbízható legyen és akkuval menjen, hogy több villanyom maradjon.. de jobb lett mint akartam.. ennyi csá ja és az egyik fő tervezési szempontom pont az volt hogy ne tekercsről kapja a nagyfeszt...
a zenner megoldja nyitóirányban diódaként műxik...
de betehetsz egy 1N4001 et esse nagy, filléres dolog...
hy ez a rajz má olyan régi hogy nem is emléxem rá
legelső próbálkozások eggyike.. sztem felejtsd el XD most az CDI5,5 megy a gépemben és eddig hibátlan, tehát ez a végleges.. nem kispályázunk egyedi gyuszit mindenhova ha beavatsz a terveidbe akkor gyorsan összedoghatunk egy pöpec CDI gyuszit.. (miylen a géped, milyen tápok állnak rendelkezésre, mennyire tucc blebuzerálni a fémmel ? jeladó milyen/milyen lehet) CDI5,5lényegében egy DC/DC konverter a 320 Volthoz tiris, kondis rész, és egy monostabil, ami a DC/DC-t kikapcsolja amikor kell és a tirinek is adja a jelet egy differenciáló és egy vágó áramkörön keresztül induktív jeladós de illeszthető bármihez... csá
de akkor nem sorba henem így..
a pirosakat is be lehet rakni , de azt nem tom méretezni ahoz kéne a pontos jelalakja a jeladótól jövő jelnek.. mert nem szabályos .. de a lényeges része az bőven kiemelkedik a zavarból a jelalakra én kb valami ilyet tippelek, pirosnál kell levágni... a - részt meg teljesen le kell vágni. és azt a rezgést a végén azt se ártana megszüntetni, de nem szükséges.. csá sztem
Rendben, köszi!
Majd próbálkozom, de nem mostanság, mert javításra vár a moci.
teljesen korekt cucc tuti hogy műxik, egyetlen rész ami nekem nem tecik az a nagyfesz egyeniránytása...
ugye egyszer csak egyutas lehet, ez nekem má rossz ... de a - félperiódus én egy ellenálláson is átvezettem volna ( D3 al lenne sorba egy R) a jelformáló része az is pöpec, de ha nagyon nagy impulzus jön az kinyírhatja a fetet .. szal megint mondom, hogy tedd vissza azt a 30 ohmos jeladót vagy tekerd át a relécuccot... túl sok az a menetszám... csá
Hát akkor ezen a tekercses dolgon még gondolkodom. De első helyen nálam még mindig a relé van.
Próbálkozom, aztán ha nem bírja a tirisztor (nem nagy pénz), akkor az általam tekertet fogom használni.
Néhány adat a japán jeladótekercsekről : kör keresztmetszetű vasmag a hossz~12mm megtekerve 0.095-ös huzallal 1600 menet 100ohm. Téglalap alakú vasmag 2x4mm keresztmetszet 11mm hossz,0.08 huzal 2000 menet, ellenállás nagyobb mint 200ohm. Minden jeladóban ferritmágnesek találhatók általában 10x14x4mm méretűek. Ezek gyengébbek ugyan mint a vinyókban található neodymium szupermágnesek viszont nincs meg az a kellemetlen tulajdonságuk,hogy ~80 celsius fok fölött elvesztik mágnesességüket,igy működésképtelenné sem válnak egy forró motorblokk belsejében. Krisz! Ha mindenáron ragaszkodsz a lendkerékbelsőben való elhelyezéshez akkor mágnesesen árnyékolni kell a tekercset,különben több szikrád lessz a kelleténél.
Mex látom nagyon komoly ismereteid vannak a motorokról .
Azt esetleg el tudnád mondani hogyan működik az a mágneses jeladótekercs (benne van a mágnes ??? . Vagy valami metszet rajzot tudnál mutatni.
Paint-ba: nem méret és műszaki rajz helyes, de a lényeg látszik.
Idézet: „mágnesesen árnyékolni kell a tekercset” Ezt miképpen lehet megoldani? Lendkeréken kívül nincs semmi hely. Akkora hely van hagyva a gyújtásnak, hogy ott épp elfér az alaplap és a lendkerék. A blokkot meg nem akarom szétfurkálni. Bár így már el tudnám érni, hogy lendkeréken kívülre kerüljön a szerkezet, viszont akkor meg a lánckerék akadályozna, ill dobálná rá az olajos "trutyit".
Ha kör alakú a csévetest akkor legegyszerűbb egy lefenekelt vascsőbe tenni,a falvastagság min 3 mm legyen. Nem tudom ,hogy forgácsolási lehetőséged illetve tudásod van-e, ennek hiányában marad az esztergályos. Szögletes csévénél darabokból kell összeállitani és hegeszteni. Készithetnél egy fényképet a blokkról a lendkerék felszerelt állapotába.
Megoldjuk valahogy ezt az árnyékolást, kellett már ettől bonyolultabb dolgokat is alkotni fémből.
Lendkerék lent, lendkerék fent, relé tekercs. A relé felfogatását gondolom ne vezessem át az árnyékoláson, mert akkor olyan, mint ha nem is lenne árnyékolás, ugye? Gulyi: A kókány csúcsmérővel lemértem előbb a 34 Ohm-os tekercset, eredmény 0.1V alatt bőven. Aztán a relé tekercset, itt már 3V. A tesztet úgy végeztem, hogy kézben fogtam a tekercset, a mágnest pedig egy 15-ös fúróra tapasztottam, fúrót pedig a 600-as max fordulatú csavarozóba raktam, ill megpróbáltam a lehető legkisebb légrést elérni.
Csavarjunk még egyet a dolgon! Ahogy látom 4 db mágnesed van. ennek következtében simán vezérelhetnék a gyújtást. Egy fordulat alatt 2 szikrád lenne egy a helyes időpontba egy pedig az alsó holtpont környékén,ami nem zavar semmit. A relétekercset kifelé forditva közel a mágnesekhez kész is van a jeladó. Nem is kell árnyékolás. Ad is feszkót rendesen (túl sokat is). Ilyen gyújtás is létezik gyáriban,igaz ott a gerjesztőtekercs a jeladó is egyben. Már csak az a kérdés hogy az alaplapot el lehet -e állitani annyira,hogy a két mágnes közé essen a jeladó mikor a dugó a gyújtási helyzetben van.
Sajnos nem ilyen egyszerű. 6db mágnes van.
A relé vasmagját is lehetne használni rögzitésre,de az árnyékolásnak U alakban körbe kellene vennie,és a lehető legtávolabbra essen a vasmagtól. Gyakorlatilag egy mágneses árnyékoló falat kell létrehozni. Mivel normál vasból épitkezel tanácsos minél vastagabb anyagot használni ,igy sok erővonalat tud magába zárni-nem ad utat a jeladótekercs felé.
Kipróbáltam ezt a mágneses jeladót és működik :yes:
Tettem egy nagyobb tekercs mögé ferro mágnest (hangszóróból) és amikor vasat mozgattam előtte feszültséget termelt Talán ez megoldás lehet az árnyékolásra is, mert a mágnes taszítja az erővonalakat. Nagyfényű ledet is lehet használni feszültségmérésre 1,5 voltnál felvillan. :wink:
Hmm, hogy is van ez? Néztem a rajzot, de nem tudom, mi áll, mi mozog? Hogyan rendezzem ez az alaplapon?
Ami mozog az nincs rajta a rajzon. Ez egy beépitett mágnesű jeladónak a skicce. Egyébként a lendkerék külső oldalán lévö bütyök készteti működésre.
Tehát akkor van a tekercsem, annak az egyik felére rátapasztom (vagy csak a közelébe teszem?) a mágnest, a másik oldalról (vagy ugyanarról?) pedig mozgatok egy vasdarabot?
Hát végülis így nem a mágnest kellene felragasztani a megszakítót vezérlő bütyökre, hanem a vasdarabot, és a mágnes sem lenne közvetlen kitéve a melegnek. Ez jobb ötletnek tűnik (feltéve, hogy tényeg az árnyékolást is megoldja), csak a fenti dolgokkal még nem vagyok teljesen tisztában.
A mágnes közvetlenül érintkezik a tekercs vasmagjával csak nem jól rajzoltam. a vasmag másik vége előtt mozog a bütyök. Ez a jeladó úgy néz ki mint amit Benzol linkelt be.
Neked maradni kellene a mágnes nélküli verziónál mert a megszakitóbütyöknek nincs éles sarka,a tekercsben ébredő feszültség nem tüske alakú tehát a gyújtási időpont bizonytalan lesz. Maradjon a mágnes a bütyökre ragasztva. A hőfokprobléma ha előjön akkor mégiscsak külső jeladó kell (min ahogyan már javasoltam. A blokkot megfúrni meg csak a vasmag átmérővel kellene,vagy csak egy sima menet is elég.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |