Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Fordulatszámmérő kétütemű motorra
Ajánlok neked egy tökéletesen müködő kapcsolást:
20 ledes fordulatszám mérő Ez biztos, hogy müködik. Én már több darabot is készítettem belőle. Mindegyik elsőre indult és azóta is tökéletesen megy. Az oldalon amit linkeltem mindent megtallász hozzá, amire szükséged lehet (kapcsolási rajz, nyákrajz, beültetési rajz, mindez érthető magyarázattal). Elvileg mennie kell 6V-os rendszeren is hisz a fordulatszámmérőnek 5V-ra van szüksége amit, Stabilizátor IC-vel, illetve 5.1V-os Zener diódával állít elő magának. Igaz a nyák Simsonhoz van megtervezve (tehát a Simson óratartójának a mérete) de ez könnyedén, egyszerű módosításokkal felszerelhető bármilyen motorra.
6 voltos akkumulátor van a motorban, akkor úgy mondom. Néztem ezt a kapcsolást, ez alatt értettem a másikat, de oda volt írva, hogy 12 volt, aztán nem is mélyedtem bele. De igazad lehet, azért kell bele a stabilizátor és a dióda, mert az 5 voltot ezek segítségével állítja elő.
Hello!
"Elvileg mennie kell 6V-os rendszeren.." Így van, mindössze egy LF50CV típusú alacsony maradék feszültségű stabit kell hozzá választani.. üdv! proli007
Igazad van. Hisz a 7805-nek legalább, hogy stabilan menjen kb. 7V kell. Alapjáraton pedig szinte kizárt, hogy egy 6V-os rendszer 7V-ot leadjon. De amít linkeltél, azzal jó lesz. :yes: Ha Zsolt32 ezt az összeállítást választja, (és nem hibáz el semmit építés közben), akkor lesz egy tökéletesen müködő fordulatszám mérője.
Tehát akkor a 7805-ös stabil IC-t kell kiváltani egy LF 50 CDT-vel ugye?
Így van. Még a lábkiosztásuk is ugyan az. Tehát csak beleteszed a 7805 helyére, és menni fog, még módosíttani sem kell semmit a nyákon. :yes:
A Simsonom 6V-os, ez a kapcsolás saját kísérletezés eredménye, a generátorról veszi a jelet. Nagyon megbízható.
Képek.
Hello!
Hümm. Mit értesz azon, hogy nagyon megbizható? Tehát teszi a dolgát, mükdik ahogy kell, szerintem ez egy alap elvárás egy fordulatszámmérőtől. Vagy esetleg nagyon extrém körülményeknek van kitéve, és ott is helytáll? Ha saját tevezés és müködik is, akkor gratulálok hozzá, minden elismerésem. Te ezekszerint biztos elég jól érthetsz az elketronikához, minden elismerésem a Tiéd Még egy kérdésem lehetne: ezt Te, hogy gondoltad: Idézet: „a generátorról veszi a jelet.” Két lehetőség van, félreírtad, tekercs helyett, vagy rosszúl tudod. A generátor a mozgási indukció elvén müködik, tehát ha egy állandó mágnes körül tekercset forgatunk, akkor benne feszültség indukálódik. Tehát ebből következően, Te a jelet csak és kizárólag a tekercs kivezetéseiről veheted le. Sőt pontosítok, azon belűl is: A gyújtástekercsről, a világítástekercsről vagy a töltőtekercsről. De mind a 3 tekercshez más áramkör szüksége, hiszen nem ugyanolyan nagyságú jel vehető le róla, de ez már csak kiviteli kérdés.
Hello!
Kissé kötözködésnek tűnik a hozzászólásod, ezért inkább én válaszolok.. (Bár nekem nincs is motorom..) - Vélhetően azt érti, "megbízható" alatt, hogy az impulzus elvételi hely miatt, nincsenek zavarjelek, ettől a működése nem kapkodó, vagy kritikus a jel becsatolása. - Ha megnézted volna ezt a linket, amit csatolt, és elolvastad volna, akkor láthattad volna, hogy "Simson generátor 59/b jelű kiveztése". És kételkedéseddel ellentétben, én úgy látom, hogy a bemenet kialakítása, alkalmas a jel feldolgozására. üdv! proli007
Ha még a 100k A pontra menő ellenállást csökkenti még biztosabb lehet a korrekt indítás.
Nekem fogalmam sincs, hogy ezen az "59b" kivezetésen mekkora feszültség van..
Pontosan nem tudom, de a töltéstekercsen sincs csúcsban huszon voltnál több.
Félreértés ne esen, én nem szerettem volna kötöszködéskén hosszászolni. Isten ments. Én nem vagyok rosszba reloop kollegával. Sőt Mi már ezt a kapcsolást privátba kibeszéltük, sőt még meg is osztottunk egymással egyéb kapcsolási rajzokat, megbeszéltünk dolgokat... stb. Én szimplán pontosítani szerettem volna. Ha ez nem így jött ki a hozzászolásomból, akkor én fogalamztam félreérthetően. Én ismerem a Simsonokat. Nekem nem kell bemutatni őket. Én is rendelkezek egyel, és már jópár simsont láttam már szétszedve, és szedtem is szét már párszor az enyémet teljesen darabokra. A Simson elektronikája sem új számomra. Bár azért biztosan létezik még olyan darab amit nem vettem szemügyre közelebbről. Az a generátor ami az Ővébe van az egy eléggé régi típusra jellemző. Valószínűleg S50B lehet, Vagy pedig a legelső S51B közül valamelyik. De ami típusokkal én találkoztam azoknak a töltőberendezéseiben, először is egyenírányítanak, majd pedig stabilizálnak. De van folytótekercses töltési megoldás is. A legtöbb "ma még forgalomba lévő" simsonban nem is ilyen a tölrőberendezés, tehát hiába is írná hogy 59/b jelű kivezetés, soaknak ez nem mondana semmit! Tehát mivel a fordualtszámmérőnek váltakozó feszültségre van szüksége, ezért mindenképpen a töltő elektronika elé kell bekötni. Vagy pedig arra a pontra, ahol csatlakozik a tekercs a töltőberendezéshez. Véleményem szerint ez az 59/b lehet ez a pont. Bár ha megnéznénk a töltőberendezés "belsejét" akor lehetne biztosat mondani. Az enyémet én saját magam vezetékeztem újra, mivel az elöző tulaj sajnos nem tudom mi céllal, de össze vissza kötött, mindent tehát még csak véletlenűl sem úgy müködött semmi ahogy kellett volna, ezért ésszerűbbnek láttam ha 0-ról indulok. Az enyémben az töltés gyárilag úgy van megoldva, hogy: először egy greatz-híd egyenírányít, majd pedig egy KT206-al felépített áramkör végzi az akkumilátor töltését. Én már a KT206-os Tirisztort cseréltem mivel tönkrement benne. Helyette TIC 206 ment bele, azóta is tökéletes töltésem van. Tehát a lényeg, hogy a fordualtszámmérő bemeneti jelére egy tekercsről érkező váltakozó feszültség érkezzen. Az már csak kiviteli kérdés, hogy hogyan jut el oda, akár még az 59/b pontról is kerülhet oda.
Szia! Hirtelen ezt a rajzgyűjteményt találtam. Van jobb is, csak az most nem akar előkerülni. Mint helyesen írod, a töltő tekercs kivezetéséről van szó, belenéztem néhány rajzba, elég következetesen használják: világítás=59, töltés=59b.
A legkönnyebben a gyújtáskapcsoló hátán lehet megtalálni. Még az utángyártott kapcsolókon is ott a számozás. Azért esett erre a tekercsre a választás, mert meredek felfutó élű jelet szolgáltat, szemben a világítástekercs terhelés közbeni jelével. Magában az áttérést a gyújtás jelről, az áramfejlesztő jelére az váltotta ki, hogy magas fordulatszámon az általad is használt kapcsolás nálam akadozott. Hosszan kísérleteztem a tranzisztor kollektorkörében lévő kondenzátor értékének finomhangolásával. Arra jutottam, hogy az a kapacitás amely a lecsengő gyújtásjelből a csúcs utáni impulzusokat még épp kellően elnyomja, az magas fordulatszámon már nem képes két gyújtás között elegendően feltöltődni. Az áramfejlesztőről vett jelnél ez a kondenzátor feleslegessé vált. A másik szándékom a rajz közzétételével az volt, hogy az eredeti - sokak által megépített - kapcsolásban szereplő, bosszantóan felesleges diódát ne ültesse be mindenki szolgai módon.
Akik Simsonra szeretnének fordulatszámmérőt kötni itt találhatnak áttekinthető rajzokat a jármű villamos hálózatáról.
Ami rajzot én mutattam, az használható világítás tekercsről is. Ahogy írtad egy kondenzátor cserével. Most pontosan nem tudom így hirtelen mekkorára cseréltem, de ha kell mondok pontos értéket. Nekem világítás tekercsről megy az általam linklet kapcsolás, csupán egy kondi cserével. Ha az a kondi cserélve van, akkor magas fordulaton is tökéletesn dolgozik. Nekem nem gyári a motorom, átesett egy komolyabb tuningon, így belefeorg (üresbe a 10000-be), terhelés alatt pedig 8500 fölé forog el, és nem akadozik, hála a kondicserének. A gyújtástekercsről én is áttértem, mivel valóban magas fordualton pontatlanná váltak róla a jelek. De a világítástekercs és a töltőtekercses megoldás nálam is, és több ismerősömnél is akaiknek építettem bevált. Bár tirisztoros gyújtás esetén a gyújtástekercses megoldás is jól müködik, (ez csak 2 motoron lett tesztelve), csak megszakítós gyújtásnál jönnek elő a zavarjelek magas forulaton. (ez több motoron lett tesztelve, és a megszakító zavarást okozott). Bár ez megfelelő szürőáramkör beiktatásával kiküszöbölhető lenne, de idő hiányában, erre nem tudtam sajnos időt fordítani, ezért is megy nekem világítás tekercsről.
Szia! Megépítettem ezt a kapcsolást ,http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/61/61ed37decda179d1275fd98cd5427add.png
Elsőre kifogástalanul működött a gyertyakábelre akasztott kb. 5mm átm. szigetelt többszálas rézdrótról vezérelve a bemenetet.1méter-fél méter hosszuról is jó volt. A Babaetta sztem nagyobb feszültséget ad ki mint 6V,abból csinálhatsz tápfeszt.
Sziasztok,
Végre találtam egy fórumtémát ahova feltehetem a problémámmal kapcsolatos kérdésemet. Van egy Aprilia 50-es robogóm, ahhoz készítek fordulatszámmérőt. Építettem egy Jose Pino féle PIC-es fordulatszámmérőt. tachometer2 A kapcsolás, PC-ről, jelgenerátorral meghajtva működik, mutatja a fordulatszámot. A robogóban zavarszűrős gyertyát raktam, hogy ne zavarja be a digitális áramkört. Meghajtás nélkül, rendben üzemel is járó motor mellett. Meghajtásnak (gyújtásjel) a Jose Pino féle inductive pickup-os változatot szerettem volna. Sajnos nem vált be. Másodszorra a LED-es fordulatszámmérő-nél lévő 555-ös meghajtást építettem meg, szintén inductive pickup-al. Sajnos ez sem vált be, még rá sem kötöttem a fordulatszámmérőre a meghajtást máris kiakadt. Az a jelenség, hogy ha jár a motor folyamatosan újraindul a PIC-es áramkör, pedig bemeneti jelet sem kap, és a táp sem a motorról jön, hanem külön ceruza aksiról (4db AA aksi). Ami közös, hogy mind a 2 áramkör ugyanazt a tápot kapja, tehát valamilyen zavarásnak lennie kell. Ami különbség lehet simsonhoz képest hogy az én mocimnak CDI gyújtása van. Van valakinek ilyen tapasztalata, mit lehet ezzel csinálni, hogy rendben működjön, vagy van valakinek működő meghajtása? Előre is köszönöm a válaszokat.
Annyi a megoldás, hogy ami jelet veszel le a gyújtáskábelről azt egy 10k-s trimmer potival húzd a fordszám mérő földjéhez. Mint egy hangerő szabályzót úgy kösd be, a trimmer csúszkája legyen a gyújtáskábelről jövő drót.
Szia, azt hiszem értem mire gondolsz. :yes:
A potit az árnyékolt kábelre, a gyújtás felőli, vagy a másik végére, a ford.mérő felőli végére rakjam. Kipróbálom mindkét végén... Apropó árnyékolt kábel. Én egy közönséges árnyékolt antenna kábelt használok (75ohm), mert még csak teszt jelleggel üzemel, ez megfelelő? Lehet-e ez az oka a problémának? Természetesen az árnyékolás a testen van. Köszi. Üdv.
Sziasztok
Kaptam egy autós műszerfalat, melyben van fordulatszám mérő is. Csak kíváncsiság képen kérdem, hogy meg lehet-e hajtani valahogy az órát egy két ütemű motorról?
Hello!
Két feltétele van. - Illeszkedjen a tápfesz, és a bemeneti impulzus jelelvétele. - Lehessen nagyobb tartományban kalibrálni. Tekintve, hogy a kétütemű egyhengeres motor (ha az) fordulatonként egy impulzust ad, A négyütemű motor két fordulatonként egyet, tehát a négyütemű négyhengeres motornál egy körülfordulásra két impulzust ad. Vagy is a felét fogja mutatni, ha ez a helyzet áll fenn.. üdv! proli007
Sziasztok.
Digitális multiméterből hogy lehetne kétütemű robogóhoz fordulatszámmérőt vagy kilométerórát készíteni?
Szia! A ledes kijelző helyére bekötheted a voltmérőt, és lesz egy fordulatszámmérőd. A kalibráció nem lenne könnyű, de megoldható.
Akkor a leolvashatóság még szóba sem került. Össze-vissza pörögnének a számok még állandó fordulatszám mellett is, nem beszélve, hogy lassan reagálna a fordulatszám változására. Egy analóg vagy LED soros sokkal könnyebben követi ezt, és nem is olyan nehéz értelmezni a kijelzést.
A sebességmérésre pedig a legjobb megoldás egy digitális bicikli óra. Pár ezer Ft-ért már kiváló minőségűt lehet venni, és még a gyújtás sem fogja zavarni. Nekem a Cateye Velo 5-tel vannak jó tapasztalataim.
Sziasztok!
A többek által megépített kapcsolás "Jel" bemenetét ráköthetem a világítás szálra a generátornál? A világításom csak járó motornál működik és fordulatszám-függő a fényereje. Mellékelem a robogóm kapcsolási rajzát. kapcs_rajz Köszi.
Szia! A generátorra kötöttem a Szimón. Ott az akku fesz alatt szép meredek a jelnövekedés. Most látom milyen egyforma a két téma.
Ezek szerint én is ráköthetem?
Ezt a meredek jelnövekedést nemigazán vágom...
A generátor tekercsről jövő feszültség csak akkor torpan meg mikor mikor eléri az akkuét, onnan a töltés már visszafogja. Addigra az 555 már rég átbillent. A világítás tekerccsel voltak gondjaim bekapcsolt lámpánál, alacsony fordulaton.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |