Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akku üzemképesség ellenőrzése
Témaindító: szabónagymester, idő: Jún 9, 2010
Témakörök:
Sajnos ez így igaz, még a jobb autókban is. A szivar gyújtó nincs áramtalanítva.
Jó az elképzelésed, miszerint önindító, főleg ha már volt javítva is. Simán cserélném (akár bontottra is... kölcsönbe).
Én azért még megnézném a kábeleket, bekötéseket, testpontokat, sarukat is (bár akkor is sok az amper! Én is így jártam a minap: 2.2-es diesel terepjáró, udvaron áll utoljára indítva kb 1hete (simán indult), majd indítózás közben csak katt-katt-katt közben belső világitás nullára alszik. Megmértem (béta teszteremmel ), akku kuka. Bikázás, dupla akkus Transit járó motorral...de csak katt-katt, eközben a transit helyzetjelzője is kattnál behalványodik ?! Nem semmi gondoltam. Van itt áram felvétel rendesen. Sokadik próbálkozásra csak beindult, de azután le is állt. Újra próba, de már nem tudtunk életet lehelni belé. Önindító csere!
Köszönöm, nem én javítom, de felvetem nekik, ha jelentkeznek.
Üdv Inhouse
Én sem, csak ők...
Köszönöm. Üdv Inhouse
Állítólag a bolygómű fogaskerekei szét voltak törve, amikor felújításra került. Lehet, hogy már akkor is volt valami, ami szorult?
Üdv Inhouse
Arra van valakinek ötlete ,hogy a 3/4 éve vásárolt autóban miért ment tönkre a második akkumulátor? Az áram felvételt nem tudtam megmérni nincs ekkora terhelhetőségű műszerem. Az önindító szétszedve semmilyen hibát nem találtam. Utána egy használtra lett cserélve ezzel a beépítés után az eredetihez képest jobban forgatott. Majd egyre nehezebben. A szóban forgó autó egy 5 éves WV 1,9 PDTDI .
Nehéz így megmondani, a tönkrement is lehet többféle...
Aminek teljesülnie kell, hogy minél tovább egészséges maradjon: - Lehetőleg teljesen feltöltött állapotban kell tartani, 12,4-12,5V alatt megindulhat a káros mértékű szulfátosodás - Extrém hideg/meleg is csökkenti az élettartamot, melegben szökhet a víz, hidegben egy merült akku megfagyhat - Elektrolit folyadék szintje mindig elég magas legyen, hogy ellepje a cellákat 1-1,5cm-el - A töltésnek nem szabad 13,8V alatt és 14,4V felett lennie, első esetben nem lesz feltöltve az akku, utóbbiban forr és szökik a víz - Nem szabad mélykisütni az akkut, károsodik - Nem szabad rövidre zárni az akkut, eldeformálódhatnak a lemezek, esetleg "felrobbanhat" - Nem szabad túl nagy árammal (rendszeresen) "gyorstölteni" az akkut - Extrém rázkódás is masszaleválást okozhat, de ezt kevesen tapasztalhatják meg, igazán nincs jelentősége Ha ezek közül valamelyik, esetleg több is éri, az nem fogja elősegíteni a hosszú élettartamot. Gondolom, ez nem infó neked, de legyen itt, hátha segít valakinek. 2 autó is volt itt a múlt héten, az egyiknél 14,5V-al, a másiknál 14,6V-al töltött az autó terhelés nélkül. Kicsit nehezteltem, de lehet, hogy van olyan autó, ahol a fesszabályzó a hidegre való tekintettel feljebb állítja a max feszültséget? Üdv Inhouse
Teljesen tanácstalan vagyok. A lányoméké az autó, vásárláskor már gyengélkedő akkuval vették. Ez cserélve lett lett a vásárlást követő héten. Egy 75AH Banner került bele. KB 1 hónap múlva kezdett gyengélkedni az új akku. Az indító motor olyan lassan fordított, azt hittem nem indítja el a kocsit. Mintha elakadt volna.Ennek ellenére az utolsó tized másodpercben mindig elindult. A minimális mért feszültség indítózás közben 11,5 volt alá nem csökkent. A töltési feszültség 14,2V. Az akkut kicserélték egy ugyan ilyen típusú újra az üzletben annak ellenére,hogy nem ítélték rossznak. Az új elfogadhatóan tekerte az önindítót ismét KB 1 hónapig. Ekkor elvitték a Porse szervizbe is ahol sem túlzott áram felvételt sem rossz vagy gyenge töltést nem állapítottak meg. Ekkor egy használt önindító került bele. Ezzel ismét néhány hétig megfelelően indított. Ekkor ismét kezdett egyre gyengében forgatni az indító motor. Majd a múlt héten csütörtök reggel már nem indította el a kocsit. Már nem merték visszavinni az üzletbe vettek egy ugyan olyan újat mint korábban. A kivett akku tegnap került hozzám. Annak ellenére,hogy azóta töltőn sem volt 12,2 voltot mértem rajta.
Indítózás közben mérj feszültséget az akkumulátor negatív pólusa és az önindító háza, vagy a motorblokk között. Nekem ez testkábel problémának tűnik. Sajtolt saru van ezek végén, belül is eltud oxidálódni. De lehet oxidos a felcsavarozási pontokon is.
Köszönöm ez eszembe sem jutott most . Már elég régen de találkoztam ilyennel. /cavintont iratok fel magamnak/
A 12,2V igen lemerült akku. A test kontakt mellett is lehet még valami, ami így leveszi az akkut, vagy mégsincs rendben a töltés. Vagy csak sokat nyaggatták és azért merült le.
A töltést nézd meg terhelve is, tompított/fényszóró + ventillátor max fokozaton. Ami gond lehet még, az 1 hónap ütötte meg a fülem, az az üzemeltetés, sok kicsi rövid táv, nem tud feltöltődni az akku és néhány hét alatt télen már meg is lehet a baj. Az új akku teljesen feltöltötten érkezett, eddig bírta esetleg...ráadásul most elég hidegek vannak. Üdv Inhouse
Könnyen lehet szorulás. De vajon mi?!...és ennek megállapítása már nem túl egyszerű feladat. Főleg ilyen hidegben. Ilyenkor mindenképp ajánlatos legalább egy éjszakára meleg műhelyben tárolni, majd reggel tüzetesen megvizsgálni az összes: akkumulátorral, önindítóval, motor forgással, kábelekkel, csatlakozókkal kapcsolatos szerkezeti elemet.
Utána egy éjszaka kint, majd másnap ismét mindent újra ellenőrizni, és összehasonlítani az előző napi eredményekkel. Igen...kissé időigényes a dolog. de így elég sok mindent ki lehet szűrni. Ebben a hidegben nagyon sok az akkumulátorral összefüggő hibabejelentés. Ilyenkor jön elő az addig jónak ítélt, vagy csak kicsit rosszul működő, rakoncátlankodó indítási probléma. Lassan a műhelyt fűtöm a kis teszteremmel- annyit használom-viszont ma volt egy érdekes eset: 1.9PDTDI taxi , tulaj hozott egy vadi új 55Ah-s akkut, mondván egy ideje már nem úgy teker az önindító ahogy szokott, ezért vett egy másikat, tegyem be. A régije nemrég múlt egy éves...hmm?! Csere után kértem had mérjem meg a régit: 12.4V üresen 11.4V 100A-el, (aksi tök hideg, tulaj kb 2km-t jött otthonról) tehát kitűnő az állapota. Remélem nem fagyott meg a teszterem és jó értéket adott. Ez a nagy hideg egyébként is tud X-aktás hibákat produkálni: rejtélyes olajfolyások, fagyállócsöpögések, futómű nyikorgások, kézi váltó akadozás, ELTÖRT (!) féltengely gumiharangok (na jó...ezek inkább műanyagból vannak) mindezt olyan autóknál, amik melegebb időben hibátlanul működnek.
Ha a testkábel vagy valahol máshol korrodált, nem csak az indítás nehézkes, a töltés is bizonytalan.
Hát igen, ilyen ez. Most nem is hívunk senkit vissza, hogy visszaszereljük az akkujukat (amik jók), mert nincs kedvem a fél napot az udvaron tölteni ilyen időben.
(nem műhely, autóalkatrész üzlet, csak plusz szolgáltatás a mérés és a csereakku biztosítása) Még mindig nem jelentkeztek a nagy áramfelvételű önindítóval kapcsolatban, ezt most vagy jóhír, vagy nem... Üdv Inhouse
Szerelőnél van, az jött reklamálni, van neki saját is... Csak én járok biciklivel...
Üdv Inhouse
És ha már akku...
A minap megkérdezte tőlem egy ügyfél, hogy- a most még jól induló, autó- ebben a hideg időben, ha csak nagyon rövid távokat tesz meg- de azt minden nap-, jó ha két-három naponta fölviszi a szobába az aksit és feltölti? .....hmm....?! (nem tudtam okosat mondani neki...vigye.... ) Az meg hülyén nézett volna ki, ha azt mondom:...várja meg amíg reggel már nem indul az autó és csak azután vigye tölteni, akkor már biztosan kevés az a megtett út és már nem indul -15 fokban... (-10-ben már, valószínűleg fog...) (...ja és a hideg: ma szétfagyott egy fémházas olajszűrő a peremezésnél....még hogy nem indul...egy másiknál a tetőről megolvadt jég-hó ráfolyt a generátorra, megfagyott, majd a forgórészbe is....leolvadt a hosszbordás szíj, elszakadt, begyűrődött a főtengely szíjtárcsa alá, azt lelökte, majd a vezérlés is elment....azóta csak szuszog a kipufogó könyökbe...ja...hideg van...de ezek a mai gyártású autók nem erre vannak kihegyezve...ja és elnézést kérek a kicsit OFF miatt)
Jók ezek a leírások...
Sok ügyfélnél derült ki, hogy a nemindulás előtti napon már nem indult tökéletesen, hallották a a hangján...na, akkor kellett volna töltőre rakni, aznap este és másnap sem lett volna gond... Az a vicc, hogyha olyan idő lenne, mint dec-jan környékén a felének nem is lenne gondja, ha meg tavasz lenne, akkor kb. a 90%-ának... Üdv Inhouse
Jött ma egy úr, garanciás akku ügyben. Veszem a műszereket, kimegyünk, egy taxi áll kint. Indulok a motortér felé, nono, nem oda, itt a csomagtartóban. 72Ah 640A (EN). Megmérem, 90%-os a kapacitása, 100% töltöttség (12,69V).
- Nem indul 5 fokban...próbáltam tölteni, nem veszi a töltést! - Fel van töltve, valószínű azért, és 90%-os, egy 1,5 éves (2010 nyarán vett) akkunál az még jó, meg egyébként is jónak tűnik. Adunk egy csereakkut és be kellene jönni, hogy megmérjük az autót. - Minek? - Mert a szavatosság feltétele. - Az autó jó. - Bár én mindent elhiszek, meg kell mérnem. Milyen típusú autó? - ...VW... - Azon belül? - Jó az autó, sz.r az akku...mérd meg akkor ezt! - ??? De nekem azt az autót kell mérnem, amiben az akku szokott lenni. - Ebben volt, csak vettem másikat és kéne vissza a pénz, gondolom az nem megy. - Az nem. Akkor mérjük meg ezt. - Mérjed b......jó az autó. - 0,8A állófogyasztás. Minden ki van kapcsolva? - A taxiórát nem tudom, de az nem fogyaszt. - Itt akkor is van 10W-nyi állandó fogyasztás. Indítsuk be. - 410A áramfelvétel, kicsit sok, még belefér, 2000ccm körüli dízel (már óvatosan kérdezek). - Töltés 13,7-8V, terhelés nélkül. - Rá kellene kapcsolni a fényszórót és a ventillátort maxra. - Mit, hát hogy kapcsoljam rá a ventillátort? - A kapcsolójával... - Azt nem lehet! - A fűtőventilátort? - Ja, azt lehet... - 13,9-14,0V (gázt már nem is adatok, mert leharapja a fejem). - Ez az állófogyasztás sok... - Ez a számítógép és ez ennyi a VW-nél, ott lehet reklamálni, egyébként 5-10p múlva lekapcsol. - (Mire mértünk 5p eltelt, ennél több nem igazán szokott kelleni, de úgy látom itt ezt nem tudjuk kivárni) Bent megvilláztam az akkut előtte, tartotta a feszültséget és izzott az ellenállás. - Akkor is rossz, másnap nem indul, pedig 5 fok van csak! (gondolom minusz) - Megnézzük, kitesszük a hidegre. A mi még fontos, bár megint azt fogja érezni, hogy le akarom szerelni, hogy taxira más szabályok vonatkoznak... - ...na persze... - Jó, maradjunk annyiban, hogy megnézzük és szólunk. - Az autó biztos jó, ez a rossz! - Rendben, megnézzük, viszlát! Benne van a garanciás papírban, hogy taxi és bérautó 6hónap a 24 helyett. Na ezt, hogy fogom neki beadni, mert el nem olvasta az biztos. Kap egy töltést, pótlandó a méréseket, kimegy éjszakára a hidegre. Holnap merítés, töltés, aztán megint hideg és minden nap mérés. Üdv Inhouse
Lassan, de biztosan: Jön a meleg... ezt a kis időt meg, csak kihúzzuk valahogy. És egyre kevesebb lesz az ilyen "taxis ügy". (én biztos nem ilyen óvatosan kérdeztem volna :guluszem1: ) A garipapírral kellett volna kezdened...utána jöhet a többi- a tudományos-fantasztikus, megdönthetetlen, jól hangzó tények mint pl: akkumulátor szulfát, belső kapacitás, az ionizációs belső kisülés ..blablabla....meg ilyenek. "nagyokos" taxisnak rendszerint ez már nem fér a fejébe és befejezi, vagy legalább is visszavesz.
És abban is biztos vagyok, hogyha ugyan azt az akkut -másnap- visszakapná, mondván ez egy zsír új másik, akkor megelégedve nyugtázná, hogy ez az aksi már jó, és ezzel a problémával -nagy valószínűséggel -már vissza sem jön. (ez kb. olyan, mint amikor kint voltunk Hungaroring-en, szerelőcsapattal, motorkerékpár versenyzőkkel, és az egyik pilóta panaszkodott, hogy valami gáz van a futóművel-szerinte nagyon pattog- és nem tud 2perc közelébe kerülni időben. Sebaj mondta a szerelője, menj el igyál egy kávét addig megcsinálom. Vissza is jött a srác, mondja neki a szerelő kész a gép "...most lesz a tuti..." Ment is a kölyök 1'58-at fülig ért a szája, kérdi mi volt a baj, mit állított vagy cserélt.......nagy röhögés....majd mondja "...semmit nem cseréltem, semmit nem állítottam...egyszerűen abban bíztál, ha valamit állítottam akkor jobban is kell menned, tehát jobban húztad a gázt)
Közben agyaltam rajta és szerintem itt nem lenne jó a placebo hatás.
Elhiszem neki, hogy ezzel nem indul és az újjal igen. Mégpedig azért, mert mégiscsak gond van az önindító áramfelvételével. Egy 1,9literes XXI-századi dízel személyautónál melegen csak sok az a 410A. Első hidegindítás ennél több lehet. Az akkuja 640A-t tudott újkorában, most olyan 85-90%, -10 környékén még további -10%, amit tapasztaltunk eddig. Máris kijön, hogy az első hideg indításnál átbillenhet a nem indul oldalra, kb 500A áramfelvétel és kb ennyi áll rendelkezésre. Az új akkuval azért megy, mert az újak 10-20%-al túlteljesítenek, most mértem egyet, 640A helyett 695A. Nagyon kellene egy kis Pic-es fekete doboz, de lakatfogós áramméréssel... Közben visszajött a benzines Golf, hogy amit adtunk csere akkut (használt 80% körüli állapotú), azzal indult a -18-ban is. Nálunk meg itt az akku, ami minden mérés szerint jó. Patt... Nem tudom elképzelni milyen akku hiba lehet az, amit sem a DHC akkuteszter, sem a villás teszter, sem a 10napig kint a hidegben tárolt akku mindennap való mérése nem ad ki, de 1-2 nap múlva az autóban nem indul vele. Az autóban nem mérhető hiba, patent, rendben van, autóvillamosságis a tulaj, és nem a hőbörgős fajta, csak már szeretné normálisan használni az autóját. Még egyszer visszakapta és ha mégsem jó, akkor legközelebbre a főnök beígért neki egy újat. Üdv Inhouse
Ezeket a %-os értékeket melyik műszeretek adja ki és hogyan jeleníti meg azt...hogyan működik? (valahogy én is szeretnék ilyent "belevarázsolni" a kis teszterembe... ) Gondolom a nagy árammérést DC lakatfogóval végzitek 1000A-es max tartományúval...
Hogy még hitelesebben, valósabban (is) tudjak mérni, gondoltam egy tovább fejlesztett teszterre, amivel -akár- 500A-el is lehetne terhelni akkut, természetesen folyamatos áram állítás lehetőségével. (egy ilyen műszerrel lehet, hogy a Golf "rejtély" is megoldódna)
Hát nem is tudom.
Olvasom itt a véleményekben, hogy a szivargyújtó és a rádió a legtöbb kocsiban gyujtáskulcs nélkül is üzemel. Nem tudom elképzelni! Én elég sokat használom a kocsiban nyáron a szivargyujtócsatlakozót hűtőláda üzemeltetésére. Míg menetben vagyon, gondom egy szál se, de ha megállok úgy 10-20 percre - és menne tovább a hűtőláda - lehet, hogy már be sem indulna újra a kocsi. Eléggé sok ampert felvesz ám egy ilyen hűtőláda. Nekem, ha leveszem a gyujtást, egyből leáll a szivargyújtóm is. A rádió már más kérdés. Az megy kulcs nélkül is, ámde az egész úgy van gyárilag megcsinálva, hogy egy idő után automatikusan leálljon. Tehát sosincs az az eset, hogy bekapcsolva felejteném, aztán megy a végtelenségig és lemeríti az akksit. Pedig nem is a legjobb autóm van, csupán egy OPEL. A németek ennyire nem hülyék. Lehet, hogy egy öreg Dacia vagy Lada még megengedi magának a luxust ....
12,4-12,5V alatt megindulhat a káros mértékű szulfátosodás - ez egy nagy tévedés! Többnyire 10 V alatt vagy nagyon lemerült állapotában szokott szulfátosodni.
- Nem szabad mélykisütni az akkut, károsodik . vagy nem. Nekem egyszer télen lemerült az akksim 4,5 V-ra. Rám is jött a szívbaj ott azonnal, de aztán töltőre tettem és nyomtam neki ... Utána még két évig használtam. - Nem szabad rövidre zárni az akkut, eldeformálódhatnak a lemezek, esetleg "felrobbanhat" .hááát azért az a felrobbanás - inkább legyen csak rémhír. Ha ezek közül valamelyik, esetleg több is éri, az nem fogja elősegíteni a hosszú élettartamot. Én sose töltöttem fel a mostani akksimat, sőt - soha nem volt kiszedve se a kocsiból, oszt már 8 éves elmúlt! Én csak nagyon csodálkozom rajta, mert az előzőek általában 4 télnél többet sose bírtak. Hogy ilyenkor mi van? Hja kérem - megint a németek . 2 autó is volt itt a múlt héten, az egyiknél 14,5V-al, a másiknál 14,6V-al töltött az autó terhelés nélkül. Kicsit nehezteltem, de lehet, hogy van olyan autó, ahol a fesszabályzó a hidegre való tekintettel feljebb állítja a max feszültséget? Igen, létezik olyan elektronikus feszültségszabályzó, amelyik a külső hőmérséklethez állítja be a töltési feszültséget. Azaz nyáron 14,4 V alatt, de télen 14,4 V felett is megengedi a töltést. Nekem a saját készítésű feszszabályzóm (még a régi S105-ös Skodámban használtam) például elektronikailag úgy volt kialakítva, hogy indításkor lekapcsolta a generátor töltését, mert az olyankor teljesen értelmetlen. Indítózáskor minek egyáltalán tölteni? Hogy azzal is terhelje az akksit? A bendixmágnesről levett impulzussal a töltés arra a kis időre egyszerűen ki volt iktatva. Sose volt vele bajom és mégcsak hiányérzetem se. Hőmérsékletfigyelésre pedig pl. 3 sorbakötött dióda szolgált az elektronikában. Ezek télen kissé feljebb vitték a töltőfeszültséget, néhány tizeddel az elméleti 14,4 V fölé. Nyáron, a nagy melegben meg kissé lejjebb. Mondjam azt - sose volt vele gondom. * Szerkesztve ! Nem az óvodában vagy, nem kell kifesteni a betűket !
Vannak autósok, akiket a köznép csak úgy nevez, hogy "autóbuzik". Teleaggatják kocsijukat kivül-belül mindenféle csilivili baromsággal, különböző szines felirat és matrica, kék LED, fehér LED, turbókipufogó, illatosító, ilyen-olyan visszajelző, stb. De többnyire az autóápolás a heppjük:
- minden télen van fagyálló-csere (nekem 8-10 éveket elment ugyanazzal!), aztán - minden télre új akksi (ha már ennyire van 15-20 ezer forintjuk). Pedig lehet hogy egyszerűen csak tölteni kellene. (Egyszer régebben még tél elején, nem messzire tőlünk a járda szélére ki volt téve egy 120 Ah-s akksi - mintha kissé használtas lett volna. Hazavittem és feltöltöttem. Aztán beleraktam az éppen akkor hajtott kocsimba /Skoda S100/. Szinte körbetekerte tengelye körül az autót. Csak a testkábelt kellett kicserélnem egy hosszabbra, mert sehogyan sem fért be a gyárilag 36 Ah-ás helyére, így aztán egy tartólemezzel fölötte volt. Később áttelepítettem a motortérbe, kialakítva hozzá szögvasból egy tartót. Három évet még elmentem vele!) Köszönöm nektek újgazdagok az ingyen ajándékot!
Ismered a közmondást, hanem szóltál volna.
Példának a SEAT az AUDI egyes típusai is szintén nem áramtalanítják a szivargyújtót.
A VW sem. Pontosan azért, hogy állóhelyzetben is lehessen a hűtőládát, vagy a telefontöltőt üzemeltetni. De vannak csepptöltők amik ilyen csatlakozón keresztül töltenek. Ezek sem működhetnének e nélkül.
Nem minden butaság ám amit itt a fórumon írnak. Nehogy azt gondold, mert mély kisütés után még működött az akkud azért a kapacitása sem csökkent. Az pedig hogy a rövidre zárt akku nem robban fel bődületes marhaság. Saját tapasztalatból tudom, hogy igenis felrobban. Az öreg passatom motortér szigetelésének acél patentje kiesett, pont rövidre zárta az akkut és az bizony felrobbant. Leszakadt a doboz oldala és szétfröcskölt a benne lévő elektrolit.
Ez a történet csak azt bizonyítja, hogy a 120Ah akku még három évig volt legalább 40Ah azt nem igen, hogy elég lett volna annak az autónak az indítására amelyikből kiszerelték.
Sziasztok!
A hűtőládában (nem tudom, hogy mindegyikben, de az enyém noname kategória!) az elektronika figyeli az aksi feszültséget és alacsony esetén lekapcsol. Én vásárlás után visszavittem, mert nem működött a szivargyújtóról, aztán az újat már a "placcon" kipróbáltam, az se működött (állt az autó), majd megnéztem a mellettem álló autóban(járó motor), azzal ment és az enyémet beindítva is ment ( lehet, hogy még a fesz. csökkenés után jár egy darabig és csak pl. 20 perc után kapcsol ki ) :yes: ! Steve |
Bejelentkezés
Hirdetés |