Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » RC távirányítás modellekhez
Lapozás: OK   24 / 48
(#) pucuka válasza trudnai hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Hol látod? A link a fórum témáira mutat.
A RAT -ban csak annyi van, hogy ebben a sávban a 40.665, 40.675, 40.685, és 40.695 MHz frekvenciák jelölhetők ki kishatótávolságú modellirányító alkalmazásokra. Kuk nincs arról, hogy milyen modellek számára. Persze létezhetnek szokásjogok a modellezők között.
(#) trudnai válasza pucuka hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Eskuszom betettem a linket, de fura ez a "www" cim is...

Na mindegy, itt a link:
www.nhh.hu/dokumentum.php?cid=13707

Ebben ez all:
Idézet:
„Modellirányítók:

26 990 - 27 000 kHz,
27 040 - 27 050 kHz,
27 090 - 27 100 kHz,
27 140 - 27 150 kHz,
27 190 - 27 200 kHz
Bizottság 2006/771/EK és 2009/381/EK Határozata,
valamint az ERC/DEC/(01)10 Határozat

40,665 MHz,
40,675 MHz,
40,685 MHz,
40,695 MHz
ERC/DEC/(01)12 Határozat

Játékvezérlők:

26 995 kHz,
27 045 kHz,
27 095 kHz,
27 145 kHz,
27 195 kHz

40,665 MHz,
40,675 MHz,
40,685 MHz,
40,695 MHz

Légimodell-irányítók:
34,995 - 35,225 MHz
ERC/DEC/(01)11 Határozat
(#) pucuka válasza trudnai hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Ez nem jelenti azt, hogy az említett frekvenciákon nem lehet. Mivel azonban van külön dedikált helye, nyilván azt célszerűbb használni. (nem olvastam végig a 2. sz mellékletet, csak a 40 MHz -re koncentráltam)
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Mégcsak annyit, hogy biztos érdemesebb 22 csatorna közül választani, mint azon a négy 40 megáson tolongani.
(#) robinson válasza pucuka hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
A vevő egy Corona RP4S1.
A táv egy noname táv, 4 csatornás, 40,695MHz kristály van benne.

Eléggé elkanyarodtunk az alap kérdéstől, hogy fel lehet-e erősíteni a rádiójelet?
(#) trudnai válasza pucuka hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Azert nem lehet, mert megvan a veszelye, hogy valaki mas aki nem repulozik ugyanazt a frekit hasznalja es akkor abbol gabalyodas lehet... Magyaran elkezdesz repkedni es jon valaki aki autozik mondjuk 1km-re toled, az adoja bezavar a Tiedbe es a repulod lezuhan... Repulogepeknel vannak szabalyok amiket be kell tartani, hogy elkeruljuk a baleseteket, ugyanis egy repulot nem lehet csak ugy megallitani ha baj van. Emiatt nem (lenne) szabad csak ugy talalomra akarhol repkedni, ezert kell a kijelolt repterre kimenni es ott a bevezetett rendszerrel megjelolni melyik csatornat hasznalod. Viszont ha egy nem repulos ebbe beleszol es a csatorna kiosztasos rendszert figyelmen kivul hagyva elkezdi hasznalni a taviranyitojat ugyanazon a frekin amin vagy, akkor van a baj -- es epp emiatt ugye "nem megengedett", hogy a repulok es egyeb jarmuvek ugyanazon a frekvencia taomanyban mukodjenek.
(#) pucuka válasza robinson hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Mint már írtam, a javítás módja nem a szabálytalan teljesítmény növelés. Ráadásul nem is ér sokat. Miből gondolod, hogyha nem tudod megjavítani, akkor tudsz RF erősítőt építeni?
(#) appme válasza pucuka hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Üdv!
A növelésnek más hátulütője is lesz. Az a széles spektrum, ami az adott frekvencián kívül zavarni fogja a többi sávot, kizárt, hogy amatőr eszközökkel ne legyen probléma. Már akkor is lesz, ha a meglévőt "szemre" megbolygatjuk..
2.4 gigás rendszert kell használni, akkor nem kell ilyesmire figyelni hatótávjuk kb. ugyanannyi, kommersz modelltávirányítókat feltételezve.
Ca. 2 km, rálátás esetén - főleg a gigás rendszernél fontos.
A 40 MHz-t a hajósok használják, 35 megást pedig a repülősök.
Gigást meg akinek jólesik
(#) robinson válasza trudnai hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Legközelebbi modellezők tudomásom szerint tőlem 40 kilométerre, Nyíregyházán vannak. Elég sanszos szerintem, hogy akármilyen cuccot építenék, addig nem menne el a jel

Az meg megint csak biztos, hogy nem fogok órákat buszozni, hogy kijátsszak 2 akksit, mikor kimehetek a határba reptetni anélkül, hogy bármit vagy bárkit is zavarnék.

Annak a veszélyével meg inkább nem számolnék, hogy valahonnan előkerül 3 másik modellező, hogy-hogy nem pont a 40,695-ös frekvencián

Köszönöm, szerintem ezzel akkor le is zárhatjuk a témát, vegyétek úgy, hogy nem kérdeztem.
(#) appme válasza robinson hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Őcsény mondd neked valamit???
Ketten meghaltak.
Jó szórakozást kisfiam...
Mezőberényben esett le repülőnk rádiózavar miatt, ugyanis a Bcsabai kórház személyhívója 40 megán az 53-as csatin ment anno. 20 km ről.
(#) appme válasza appme hozzászólására (») Feb 14, 2012 /
 
Persze, más dolog egy 5-10 kilós gépet repíteni, vagy egy kis 10 dkg-os hablapátot...
Mindenesetre egy modellező az körültekintően modellezik és ami rajta múlik, azt betartja...
(#) trudnai válasza robinson hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Igazad van, kcsi az eselye, de van eselye, es ezen van a hangsuly! Mintahogy annak is van eselye, hogy egy masik hozza nem erto szinten fabrikal valamit az adojan amit az mar nem csupan a sajat csatornajaban ad, hanem kornyezo frekvenciakon.

Amugy eredeti gyari Futaba es Hitec vezerloket mertem es ezeknel is mar jol kiveheto, hogy a szomszedos csatornakon is meg eros a jel. Nyilvan nem lehet ezeket olcso alkatreszekbol jol megepiteni, meg ugy sem, hogy ezek gyariak, neves cegekrol van szo tobb-tizeves tapasztalatokkal a hatterukben, es az osszes letezo szabvanyt betartvadobtak piacra a keszulekeiket.

Es akkor a tied meg egy olcso no-name, magyaran egy taiwani vagy koreai takolmany aminek valoszinuleg nincenek meg a bevizsgalasai hazai picon de valoszinuleg sehol Europaban (hiszen az sok penz lenne a cegnek), es erre meg rakerulne egy hazilag takolt RF erosito amit multimeterrel szeretnel bemerni.

Hat tudod lehet igazad van es nem azon a 3 masik modellezon kellene izgulni inkabb, hanem azon, hogy a taviranyitod megbizhatoan tudja vezerelni a modelledet, es hogy ne repuljon a geped mondjuk a sajat autodba vagy csapja agyon a sajat gyerekedet vagy magadat mikozben reptetsz...
(#) pucuka válasza trudnai hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Egyesek nehezen értik, hogy a frekvenciákkal teljesítményekkel a játék, nem játék. Akarva akaratlanul beleavatkoznak mások dolgaiba, és csodálkoznak, ha alkalmasint megtörténik a baj.
(#) appme válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Elnézést, hogy nem tudok szívderítő dologgal foglalkozni ismét.
Annak idején Őcsénybe a kollégák elmondása szerit, még 3-4 modellező volt ugyanazon a frekvencián, mint a világbajnok német pilóta. Azonban rajta kívül nem regisztrált igazán más, így feltételezhető az is, mert volt ilyen máskor is, hogy valaki csak a kocsijánál, vagy félreeső részen próbálgatta a saját cuccát lenn a földön, elmerülve, és nem is gondolta, micsoda bajt csinálhat.
Csak remélni tudom, hogy nemhiába volt az áldozat, mert utána pár évvel terjedt el a világon mindenütt a zavarmentesnek tekinthető 2.4 gigás rendszer.
Természetesen fegyelmezett modellezőkkel és modelltalálkozón ez nem történhetett volna meg - mármint a baleset.
A hatótáv, teljesítmény növelés persze sokmindenkinek eszébe jutott eddig is, de vagy győzött a józan ész, vagy nem tudunk róla - eddig.
Hiába van szkennerünk a használt hagyományos frekikre, ha menetközben jön a zavar, szerencsés véletlen, ha csak a gép törik.
(#) pucuka válasza appme hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
A rádiófrekvenciát használó berendezések sohasem mentesek a külső zavaroktól, és ez frekvencia független dolog. Jobb ha ezt figyelembe veszed, mert 2.4 GHz -en ugyanúgy fennáll, mint bárhol másutt. Az elektromágneses hullámok szabad térben való terjedése meglehetősen frekvencia független, és légi modelleknél a helyzet ehhez erősen közelít. Ezért egy azonos csatornás zavar, csak szabályozással előzhető meg.
(#) appme válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Engem a 35 megás cuccommal temetnek - így rendelkeztem...
Erre a kis időre és nagy pénzből nem váltok az újra. Egyébként sosem volt problémám, ha egyedül repítek, az valóban több tíz km egyéb területtől, ahol várhatóan lehet másik adó. Valamint olyan rendezvényeken veszek részt, ahol ez a dolog nem jön számításba, leadjuk az adót, valamint csipeszes módon van engedélyezve a rádióhasználat. Csak az kapcsolhatja be az adót, akinek az antennáján ott a csatiszámot jelző csipesz.
Ezen kívül a rendezvény folyamán folyamatosan ellenőrizi mindenki, ki lehet még az adott azonos csatornán (jött-e új ember) és egyeztetnek a felkészülésről, repítésről. Sőt, még a két szomszédos csatornán való egyszerre repítést is kerüljük, ha lehet.
Nem nagy dolog és megnyugtató.
(#) pucuka válasza appme hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Ez is a szabályozás módja. Ilyen, és hasonló okok miatt van a rádiófrekvenciák használata nemzetközi szinten szabályozva, amihez minden országban törvények kapcsolódnak, a jogi háttér miatt.
(#) trudnai válasza appme hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
En valtottam -- Hitec taviranyitomba 50 angol fonttert vettem egy modult hazzavalo radio vevovel egyutt es azt kell mondjam teljesen megerte. Termeszetesen lehetnek (es nyilvan vannak is) interferenciak, de ez egy un. AFHSS technologia (Adaptive Frequency Hopping Spread Spectrum), ami azt jelenti a radio tobb csatorna kozott valtogat surun es igy elkeruli, hogy hosszabb (ertsd eszreveheto) ideig ket vagy tobb radio ugyanazon a frekvencian sugarozzon. Itt a klubban mar a fele tarsasag 2.4GHz-et hasznal, legtobben Futaba rendszert, es gyakorlatilag hibamentesen mukodik minden, mig 35MHz-essel dolgozoknal meg ugy is elofordul baleset, hogy egy tablan kotelezo nekik egy csipesszel megjelolni melyik csatornat foglaljak le.

Ezenfelul ezekben mar a digitalis jel egyedi azonositoval van ellatva, igy a vevo pontosan tudja, hogy egy jelsorozat neki szol-e. Es ha valami nagyon nagy galiiba tortenne akkor a vevo un. failsafe modba kapcsol, amivel a kormany feluleteket alapallapotba lehet hozni es a motort alapjaratba lehet tenni, hogy lehetoleg minel kisebb legyen az okozott kar -- gyakorlatilag meg senki sem panaszkodott arra, hogy ez bekovetkezett volna, pedig szombatonkent 20-30 modellezo is kint szokott lenni es veletlenszeruen kapcsolgatjak ki-be a taviranyitokat.

UI: Ja es a radio vevo is kisebb es az antenna nyulfarknyi, igy amiatt is egy kituno megoldasnak talaltam.
(#) appme válasza trudnai hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Én azért nem lépek tovább:
1.,Általában páran vagyunk max együtt.
2., nagyjából 18 db kiváló IPD-s, etc, 35 megás szintézeres, kavicsos vevőt nem fogok lecserélni. (kivéve lottóötös)
Ha egy repcsim lenne, gondolkodás nélkül. Így az enyém egyedi eset.
(#) pucuka válasza trudnai hozzászólására (») Feb 15, 2012 /
 
Természetesen technikailag is lehet (sőt kell) védekezni a zavarok ellen, de ez árban is jelentkezik. Attól még zavarok vannak, legalábbis lehetnek. Egy széles sávban sugárzó begerjedt "nagyteljesítményű adó" (fusi) ellen nincs védelem.
(#) kit6263 hozzászólása Feb 29, 2012 /
 
Üdv Mindenkinek
Olvasgatok...de megzavarodtam.....
Eddig azt gondoltam, hogy a 433 vagy 866 MHz szabad sáv....de beleolvasva fenti linken megadott leírásba....hát
Ha mondjuk én építek magamnak egy távirányítható eszközt hivatalosan Magyar üzletben kapható modullal az akkor szabályos ? Magyarán a forgalmazónak van jogi felelőssége azért amit árul.
Ez lehet 433 vagy 866 MHz AM vagy FSK modul.
Rövid kódolt digitális csomagokat akarok küldeni.
Számít az eszköz, hogy mit vezérlek ?
Mondjuk egy riasztó vagy hajómodell nem mehet ugyanazzal ?
(#) pucuka válasza kit6263 hozzászólására (») Feb 29, 2012 /
 
A szabályozás csak a rádiós kapcsolatra vonatkozik, a frekvencia használatra, az hogy milyen adatokat küldesz, és mit vezérelsz vele, az közömbös. Ha üzletben, készen kapható rádiós modullal oldod meg az adatátviteled, akkor további teendőd nincsen. Ezek a modulok már a forgalomba hozatalkor rendelkeznek a szükséges engedélyekkel.
Más a helyzet, ha az RF modulokat magad akarod építeni. Elvileg, a törvényeknek és szabályozásnak megfelelően csak engedéllyel építhetnéd meg, és egy laboratóriumi vizsgálati bizonyítvány alapján használhatnád.
Ilyen formán "szabad frekvencia" nem létezik, a teljes rádiófrekvenciás spektrum használata szabályozva van, de az egyes rész sávokban eltérően. A szabályozás külön külön kiterjed a berendezések készítésére (gyártására), forgalmazására, és használatára. Bizonyos, jól körülhatárolt esetekben a használatra nézve a szabályozás könnyítéseket tartalmaz, pl. kisteljesítményű, kishatótávolságú eszközök használatánál.
(#) trudnai válasza kit6263 hozzászólására (») Feb 29, 2012 /
 
Szia!

Itt jogi es etikai kerdesekrol van szo elsosorban, nem megvlosithatosagirol. Tehat a 433 MHz ugyan szabad felhasznalasu, de nem mindenre es nagyon lekorlatozott teljesitmeny feltetelekkel. Nem tudom a pontos szabvanyokat, ugyhogy tolem ezt ne kerdezd, de ha megnezed az auto riasztod taviranyitojat jo ha 50m-rol meg mukodik...

Az, hogy Magyar boltban veszel valamit nem garancia. Barki rendelhet Hong-Kong-bol valami vacakot amin nincs meg a megfelelo hatosagi engedely -- ugyanugy hazi barkacsolt termekeket is kitehetnek a polcra. UI: Maskepp megfogalmazva: Ha megprobalnak felelossegre vonni egy bevizsgalatlan radio modul miatt, ugyan hivatkozhatsz arra, hogy a boltban vetted, de az nemjelenti azt, hogy az eszkozt tovabbra is hasznalhatod -- es akkor pereskedhetsz a bolttal...

A harmadik kerdesre igen a valasz, szamit mit vezerelsz! Hajomodellt nem 433MHz-en kell vezerelni, riasztot pedig nem 27MHz-en... Ezeknek megvannak a szabalyozasai es nem veletlenul: A riasztod 1-2mp-re foglalja csak a csatornat es hasznalod 3-4-szer egy nap, a hajo modell meg lehet 30 percen keresztul egyfolytaban ad raadasul, hogy ne veszitsd el a modelled nyilvan nem mikro teljesitmenyu adoval... Emiatt van ez leszabalyozva es ha athagod az a Te felelosseged -- nem biztos, hogy elkapnak, de masoknak sok bosszusagot okozhatsz ezzel.
(#) pucuka válasza trudnai hozzászólására (») Feb 29, 2012 /
 
Nem jó az értelmezésed. Olyan frekvencia nincs, amit szabadon lehet használni.
Ha magyarországi boltban vásárolsz rádiós eszközt, akkor a számlával bizonyítod, hogy az eladóé a felelősség, ha bármely okból vizsgálat alá vonnak (ahogy pl. PMR esetében nemegyszer megtörtént). A szabályozás rendelkezik arról is, hogy ha nem állapítható meg a gyártó, akkor ez a teher az importálóra, forgalmazóra kerül. Ha Te magad vagy a forgalmazó, importáló, akkor az engedély megszerzése a Te feladatod, és utánna eladhatod magadnak. Lehet hogy egy kicsit bonyolult, és viccesnek tűnik, de így van. Mindenképpen hivatalos irattal bizonyítani kell, hogy a rádióberendezés az, ami, és megfelel a vonatkozó előírásoknak. Ha külföldről importálod a modult, és a hatóság beleakad, el sem hozhatod a vámból, míg nem viszel igazolást az NMMH engedélyéről.
(#) trudnai válasza pucuka hozzászólására (») Feb 29, 2012 /
 
Koszonom a kiegeszitest!
(#) kit6263 hozzászólása Márc 1, 2012 /
 
Köszi
De sajnos most sem vagyok sokkal okosabb...
Az NHHH leírásban modelleknél szó sincs a 2.4GHz-ről. Pedig orba szájba ezzel nyomul mindenki. A 433 és 866 "általános". Van ugyan felsorolva néhány eszköz de a kitöltési tényező a lényeg. Ezeken a frekiken már digitális csomagok mennek pár milisec-el. A kitöltési tényező bőven 10 % alatt van.
(#) pucuka válasza kit6263 hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Már hogyne lenne. A RAT -ban szerepel 2400 - 2450, illetve 2450 - 2483,5 MHz -nél, hogy "általános alkalmazású (távmérő, távirányító, riasztó, adatátviteli, vídeóátviteli, és hasonló célú) kishatótávolságú eszközök (SRD)" H38 nemzeti lábjegyzet, és szerepel a hivatkozott 346/2004 korm. rend. 6 sz. mellékletének 1 pontjában levő táblázatban is.
(#) kit6263 válasza pucuka hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
2.4 GHz természetesen benne van
A modell nincs a 2.4 GHz alá sorolva, hanem csak hogy ez "általános"
De ugyanilyen általános a 433 és a 864 MHz. A modell külön kategória 27-40 MHz.
Azt nem értem miért mehet modell 2.4G-án és miért nem 433 vagy 864 Mhz-en.
(#) pucuka válasza kit6263 hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Azért vannak átfedések. Az általános távvezérlő alkalmazásokba gyakorlatilag minden távvezérlő alkalmazás belefér, tehát kitiltva nincs. Egyedül a légimodellek részére van dedikált sáv kijelölve.
Általános alapelv, hogy (többek között) vannak földi szolgálatok, és légi szolgálatok. A földi szolgálatoknak kijelölt frekvenciákat a földfelszín felett 300 , -ig lehet használni, a zavartatások elkerülésére magasabban nem. Ezektől elkülönített sávokban jelölnek ki légi mozgó szolgálatok számára frekvenciákat, mert ezek a nagy antenna magasság miatt, igen kis teljesítményeknél is nagy körzetben okoznak jelentős zavarokat. Ezért jelöltek ki a 35 MHz -es sávban külön a légimodellek számára frekvenciákat. Itt más modellirányító alkalmazás nem is engedélyezett, mert ez olyan se nem földfelszíni, se nem igazán légi felhasználás. A különleges biztonságra viszont szükség van.
(#) kit6263 válasza pucuka hozzászólására (») Márc 1, 2012 /
 
Koszi...nagyon sokat segítettél
Akarok magamnak csinálni egy peca etetőhajót, de fölösleges gondokat nem...
Következő: »»   24 / 48
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem