Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napkollektor házilag
Ugyanolyan jó a feketére festett 1"-os vascső is (a réz drága és ebben az esetben nem jobb).
És nem mérgező, nem töik, hegeszthető (rögzítés). Mivel fogod a vályút a nap után forgatni?
A fénycső belsejében leginkább a gáz veszélyes,és nem a fehér fénypor az üveg belső felületén (ami egyébként lemosható erőlködés nélkül lásd első kép)A porbevonat azért van,hogy láthatóvá tegye a benne levő kisülő gázok fényét ami ha jól tudom higanygőz.
Készítettem régebben néhány vákuumcsövet hogy a belsejében feketére festett rézcsőben vizet melegítsek. A 40 és 36W-os fénycsövek egyforma hosszúak,de az átmérőjük különbözik,így a két cső elfér egymásban. a közepén meg 15-ös rézcső fog futni (lásd 2-es kép remélem látszik a 3 cső egymásban),de még nincs kész a mutatvány.Talán nyáron befejezem és beszámolok róla Lehet ad egy ötletet neked is.
Én is próbálkoztam hasonlóval, viszont nagyon törékenyek. Hogyan oldod meg a vákumot? Hogy zárod le a cső végeit töéletesen, amellett, hogy vákumot hozol létre?
Félre értesz, a dőlés fix 60 fok(google skech up alapján ez a legideálisabb szög).
A motor a fordulást biztosítja.
Nem értelek félre. Nézd meg, nyersz-e valamit forgatással, azon kívül, hogy jóval drágább lesz.
A tükör csak direkt sugárzás hasznosítására alkalmas. Magyarországon ez az éves teljes sugárzásnak csak a fele kb.
Ha azt vesszük alapul, hogy lesz 2 kollektorom ami de és du is dolgozik rendesen, megérheti.
Szinte minden meg van hozzá, csak a cső idomok forgathatósága még kérdéses, szóval inkább a ráfordított munkaórák miatt drágítja meg.
Zsírul néz ki,csak így tovább!
INOX 4 EVER:
Az üvegcsöveket hogy vágod?Üveg vágóval,vagy veszed valahonnan a még be nem tokozott üvegcsöveket?
Valami ilyesmire gondoltam
A cső végeit szélvédőragasztóval zártam le,a vákuumot pedig páramentesító sóval oldottam meg.Ezekkel a gyöngyökkel töltik fel a hőszigetelt üvegek közötti alu perforált távtartókat.A képen láthatod,hogy a flakont is összeszívja mint az állat.Segít még az is,hogy kb 40 fokon van egy fűtőtest tetején amíg megköt a ragasztó,és az -20-ban eleve vákuumot kelt még a gyöngyök nélkül is.
A gyöngyöt üvegező szakboltban vettem.Egy 2l-es flakonnal volt kb 400Ft.
Én az üvegcsőre körbetekert, felizzított fűtőszállal vágnám. Ha az izzításkor nem pattan el, akkor egy kis hideg víz rálocsolásakor biztosan.
A csövek vágása:
Rossz hajszárítóból kibányásztam egy vékony fajta fűtőszál huzalt,rátekertem egy kört a fénycsőre,és rákapcsoltam az akkutöltőmet.Pár másodpercig hagyom izzani,és az ujjam hegyéről rácseppentek egy kis vizet,és magától leesik a cső vége.Kis gyakorlást igényel,de 3-4.-ik próbálkozásra már érzed azt az időpontot amikor cseppenteni kell.Ha túl korán cseppented le akkor semmi nem történik,de ha túl későn,akkor túlmelegszik a cső messzebb a fűtőszáltól is és akkor hosszanti repedés is megindulhat. Nem kell félni tőle tényleg egy rossz csövön csinálsz 3-4 gyakorló vágást és utána megy mint a karikacsapás. Ha akarod akkor levideózom neked a jövő héten. A csőben vákuum uralkodik,tehát előfordul,hogy elpattan,de nem esik le a vége,viszont amikor már a túlsó végét vágod ott már magától leesik amit levágtál. Nekem 10 cső kellett,és csak egyet rontottam el,a többi 2mm-es tűréssel egyformára sikerült.
2 észrevételem lenne.
A kis rugós visszacsapóra szerintem semmi szükség mert a becsatlakozás a nagy visszacsapó után van,tehát ott már nem baj ha egy a légtér a kollektorral. A másik,hogy én belógatnék oda egy pipát a légáramlás irányába,hogy az injektor hatás érvényesüljön erősebben (mint az akváriumi vízszivattyúknál vagy a hegesztőpisztolyban). Egyébkén az ötlet szerintem briliáns,és működőképes
De van szükség, mivel miután nyit a nagy visszcsapó, megszűnne a vákum.
A nagy visszacsapót ráadásul elektromosan kell vezérelni, csak akkor nyisson amikor már rendesen kiszívta a levegőt a koliházból. Szóval csak elméletbe egyszerű, ráadásul a koli házat + lexant is több helyen alá kell támasztani, mert még ez a minimális vákum is be tudja rogyasztani akkora felületen. Az elv kicsit hasonlítana a gk. fékrásegítőjére.
Akkor félreértettem egy kicsit,hogy mi is a célod ezzel.
Én azt hittem,hogy üzem közben szeretnél vákuumot kelteni a kollektorházban,hogy annak a szellőztetése megoldott legyen.Tévedtem. Ezek szerint neked az lenne az elképzelésed,hogy a kollektorházban uralkodó vákuum megmaradjon üzemen kívül is mindaddig amíg újra nem indul a kollektorod. Hogy ezzel mit nyernél azt még nem igazán értem,de egy biztos,hogy tökéletes szigeteltséget igényel,és jól záró visszacsapót. De mi is ennek a rendeltetése?
Akartam még neked mondani,hogy a hosszában félbevágott cső nem parabola forma,leginkább gömbtükörhöz hasonló.Ha jó fénybegyűjtést szeretnél ami több beesési szögből is képes egy pontra gyűjteni a fényt arra a mai tudásom szerint a legjobb a CPC tükör.Keress rá a neten.Jobb mint a parabola.Gyakorlatilag olyan mint ha 2 parabolának a 2/3-ad részét levágnád és egymáshoz ragasztanád.
A légritka tér mint hőszigetelés, nagy hidegbe jól jöhet.
Persze ez csak elmélet, ezért is vetettem föl ezt a kérdést, hogy mi a véleményetek róla. Mindenesetre teljesen légmentesre csinálom, a lexan több helyen alátámasztva lesz, aztán még ráérek ezzel később is foglalkozni. Addig is pár kép, a hétvégi munkáról (2db 2m2 készül)
Ekkora vákum hogy nem töri össze a csövet? Ezeke a fénycsövek iszonyatosan vékony falúak és nagyon könnyen törnek. Ha a kólás flakont úgy összeszívta, akkor a fénycsőt simán szétkellene törnie.
Gyárilag is vákuum van a fénycsőben,és azt is kibírja.
Néhány ilyen csövem össze van rakva 2 éve és még semmi baja. Amúgy érdekességképpen egy szimpla ablaküveget egy gesztenye nagyságú kaviccsal megdobsz,és be lehet repeszteni vele,ellenben ugyanakkora erővel eldobva ugyan az a kavics egy hőszigetelt üvegől lepattan.Ez azért van mert a vákuum előfeszíti az üveget ami jótékony hatással van az ütőszilárdságára.Biztos jártál már úgy,hogy egy fénycső kicsúszott a kezedből és pattan kettőt a földön és nem tört el,de amikor már a fénycsőben nincs vákuum mert már az egyik végét levágtad akkor kisebb magasságból leejtve is szilánkra törik.A vákuum jó
Értem már az elméleted.Igazából üzem közben jó ez a hőszigetelés,mert üzemen kívül ott a visszacsapó.
Már csak az a kérdés,hogy tudsz-e akkora vákuumot kelteni amivel jelentős szigetelés nyerhető.
Jó ez a dolog, ki kellene próbálni.... Hány csöved van? Nem emlékszem, mit írtál, vagy írtad-e a rézcső átmérője mekkora? Úgy csináltad, hogy van pl 6 oszlopod és akkor oda vissza (180 fokban) van meghajlítva a rézcső és az egyenes részén meg akkor a dupla üveg. Az egyik fénycsövet a másikba szintén azzal a ragasztóval rögzíted, amit előző hozzászólásodban írtál?
Illetve a réznek súy van, hogy rögzíted a rezet illetve az üvegcsőket valamihez? Mert ugye kell neki egy tábla, amire rálehet szerelni. Másik kérdésem, hogy akkor ez így kerül "bedobozolásra"? Arra gondolok, hogy a csövek elé teszel-e valamit azok megóvása érdekében?
A próba nagyon egyszerű lesz:
Két teljesen egyforma koli, egyforma szögben...stb. Az egyikből kiszívom és mérek. Majd beszámolok mire jutottam, de az nem mostanába lesz.
A rézcső 15mm-es,és hárfa elrendezésű,a kivezetések átlósan vannak.Összesen 10db 120cm hosszú cső ,18db TEE vagyis T-idom,és 2db könyök.A hárfa alját és tetejét 10db hollanderes kötéssel szét tudom szedni és úgy húzom rá a csöveket.Majd lefotózom neked ha gondolod.
Még nem volt időm összerakni,de a nyáron sor kerül rá. Szeretnék mögé tenni CPC tükröket amihez már megvan a tükörfóliám de az is jó időigényes meló.A fedés célszerű lenne ahogy te is mondtad,nem csak a sérülések miatt,de még a folyamatos tisztítástól is megkímélném magam,mert ugye mennyivel egyszerűbb egy üveglapot lemosni mint csöveket meg alakzatos tükröket mosni egyesével. Kaptam olyan tanácsot,hogy valamivel meg kellene lapítani a csöveket amennyire engedi a belső férőhely,ami azért lenne jó mert a keresztmetszete csökken,ráadásul nagyobb felületet érne a fény.Lehet még ezt is megjátszom,csak az eljárást még nem agyaltam ki,hogy mivel lehetne teljes hosszában egyenletesen összenyomni. A ragasztóanyag az a fent említett szélvédőragasztó és a rézcsőre is ezzel kerül majd rögzítésre.
Köszi a választ! Ha majd csinálsz pár képet és megosztod velünk, aztm egköszöném! Kíváncsi vagyok, hogy jelenleg, mi hol tart nálad, meg hátha látnék rajta 1-2 jó ötletet a megvalósítás szempontjából is.
Majd ez a rendszer független a hálózati melegvizes rendszertől? Arra gondoltam, hogy ebben megmelegedne a víz és ahol kijönne a meleg víz, azt kellene a bojlerre kötni, ahol a hideg víz megy bele. Itt már meleg víz menne a bojlerbe, elő lenne fűtve, így a bojlernek sokkal kevesebbet kellene fűtenie.
Ennyire nem tud fürgén melegíteni egy vizes kollektor.
Kezdjük azzal,hogy este mennek el legtöbben zuhanyozni amikor már a nap nem olyan erős,és nem olyan szögben éri a kollektort.A kollektor előremenő,és visszatérő ága között kb 5-10 Celsius fok a delta T.Ezért van az,hogy egész nap keringetik a bojlerhőcserélő,és a kollektor között a vizet,mert szép lassan 2 fokonként melegíti fel a vizet estére.Ha megnézed még egy fűtőszálnak is kell 8 óra mire felfűti a kívánt hőmérsékletre a hálózati vizet ami 10-17 fokos. Amire neked szükséged lenne az egy okos találmány amit úgy hívnak "Hővisszanyerő".Zuhanytálcák alatt helyezik el (de éppen fürdőkád alatt is lehet),és a zuhanyzáskor lefolyó meleg víz a zuhanytálca alatt egy vaskos 70mm átmérőjű részcsőben folyik le .Ez egy 1,5m hosszú csőszakasz amire rézcső van feltekerve,és kívül egy frankó szigetelő héj van rajta..Ez a szerkezet megpróbálja újrahasznosítani,vagy ha úgy tetszik visszanyerni azt a hatalmas mennyiségű hőenergiát amit mi jótékonyan leeresztünk a lefolyón.A leadott hő visszatér a bojler betáplálásába,és a szennyvízcsatornába hűtött vizet továbbít.Ez a szerkezet ha jól meg van építve képes 25-27 fokosra felmelegíteni a bojler bemenő vizét,és ha azt tételezzük fel,hogy mondjuk 40 fokos vízben zuhanyzol akkor látható,hogy a bojler fűtőszáljának kevesebb dolga lesz ezzel az eljárással,és a megtakarítás pénzben látható.Hihetetlenül sokat lehet vele spórolni. Vannak jó megoldások még a hővisszanyerés témájában.Ilyen például az 5 literes mosogató bojler és a hűtőszekrény kapcsolata.Volt olyan muki aki a hűtőszekrény hátulján levő hőleadó rácsra készített hőcserélőt...A hűtőnek is jobb a hatásfoka tőle,és a mosogatásra szánt meleg víz is szinte ingyen van... Rengeteget lehet agyalni azon,hogy a háztartásban hány olyan készülék van ami csak a környezetébe pazarolja a hőt,és nyáron izzadunk tőle,pedig a szolgálatunkba állíthatnának,és ezalatt mennyi pénzért megtermelt hőenergiát dobunk ki az ablakon,vagy öntünk le a lefolyón.Ahogy majd éleződik a gazdasági helyzet,és ahogy merülnek ki a föld fosszilis energiaforrásai,úgy fog majd minket szépen rávezetni arra,hogy abbahagyjuk a pazarlást
Közben szeretnék pontosítani...
Ha valakit érdekel az idei sörkollektor találkozó végleges időpontja 2012.Július 21.-én lesz Tatán a várudvarban... A programok még nem teljesen véglegesek.Nyílt találkozó lesz.Valószínű lesz közös kollektor építés,és néhány poénos vetélkedő is ezzel kapcsolatban.A további programokról tájékoztatlak titeket amikor kiforrt.
Hali,
Budapesten lakom és engem is nagyon érdekelnek ezek a napenergiás dolgok. Most állok családi ház vásárlás előtt és szeretném a fűtési és egyéb költségeket majdan csökkenteni. A mostani felállásom az lenne, hogy kell egy folyadékos napkollektor, amit esetleg még egy parabolatányéros fénygyűjtő is bevilágít, növelve pl. télen a hatékonyságát a kollektornak. Mivel nem vagyok szakértő, még nem csináltam ilyet, így nézzétek el, ha hülyeséget beszélek Szeretnék ilyen (vagy más, általatok hatékonynak tartott) rendszert készíteni, de nincsen meg a kellő szakmai tapasztalataim hozzá.Amit leírtam azt érdemes lenne megcsinálni? Néztem még sörkollektort is. Vagy mit kellene kialakítani inkább? Mivel a házat majd úgyis teljesen fel kell újítani, így a csövezés teljesen mind1, hogy hogy jut be a házba A célom az lenne, hogy maximalizáljam a természetes energiafelhasználást és minimalizáljam, vagy éppenséggel kiváltsam a közszolgáltatók termékeit. Hely bőven lesz tetőtérbe, így akár 400-500l-es tartály is elfér. Kert is lesz hozzá, így akár még oszlopot is tudok felállítani.
Szia! Ha tapasztalatszerzés céljából kell és van sok időd - hajrá! Ha nem keress meg és mutatok akár élőben is pár megoldást: hőszivattyú, napkollektor, napelem.... Én is innen indultam, hogy csinálok síkkollektort, vagy sörkollektort - mert egyszerű.. Azután számolgattam és rájöttem - többe kerül a kísérletezgetés, mint a gyári. Most üvegcsöves kollektorom van fent 5m2 körül 30 csőből, a nagyobb hatásfokúból. Ez az év java részében - télen is - előállítja a szükséges melegvizet. Ha nagyon szürke az ég vagy köd van, akkor kapcsol csak be a villamos fűtőszál. Nyáron a 200l-es tartály vizet+ a 300l puffervizet 86 fok fölé fűtötte róla a nap. Csúcshőfok a kollektoron 211,6 fok..... Ezt síkkollektorral soha nem éred el. Ott a nap iránya lesz problémás - vákumcsőnél szinte majdnem mindegy a napsütés iránya a kerek felületek miatt. A sörkollektor még jó megoldás lehet házi kivitelezésben. Szerintem napelemet viszont egyszerűen badarság házilag építeni, amikor tömegben gyártott napelem táblákat lehet nagyon olcsón venni....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |