Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Túrázáshoz gyári napelemes töltésvezérlő extrákkal
Témaindító: Alex2, idő: Dec 31, 2011
Témakörök:
Sziasztok!
Túrázáshoz (akár több heteshez) szeretnék egy olyan töltésvezérlőt, ami otthon is használható. Kritériumok: Túrázáshoz kisméretű (pl. 12V/1,2Ah) akku használata, de otthon rá lehessen kötni akár autó akkura is (12-44 Ah). Hálózatról is lehessen üzemeltetni (akku töltés, világítás) Lehessen rákötni pl. sátorlámpát, fejlámpát vagy zseblámpát (12V). Kisméretű, könnyű, hordozható típus kellene. Lehessen különféle méretű napelemeket rákötni (túrázáshoz kicsit, otthonra akár nagyobbat) Lehessen USB-s cuccokat (telefon, GPS) tölteni. Elég bonyolult ez így, nem tudom, hogy létezik-e ehhez megoldás, ráadásul olcsón? Köszönöm előre is a segítségeteket.
És miben tudunk segíteni ?? Keresgélj a neten , meg fogod találni az igényeidnek megfelelő cuccost !
Biztos létezik megoldás, hogy olcsón, az nem biztos. Nosza rajta, állj neki, tervezd meg ami a kritériumaidnak megfelel, készítsd el, a fórumon találsz megoldásokat mindegyik esetre, csak össze kell fésülnöd őket.
Csak azt nem tudom, miért nem fért volna el a témád bármelyik akkutöltős topikban
Szia!
Persze ha magad válogatod össze . A 12V 1,2Ah-s akku (esetleg 4 Ah-s ) riasztós boltban . satbilizált dugasztáp13,8V ra (névlegesen 12V -s )elektronikai boltból . "autós napelem " a kisebb v nagyobb az accusealadtól. egy kézitekerős laptop töltő a józsefvárosi piacról... már csak csatlakozók vezetékek stb..... az egész kijön ;huszonezerból ez igy elég olcsó ......
Leírtam, miben tudnátok segíteni. Keresgéltem, de csak részmegoldásokat találtam. Olyat, ami teljesen megfelel a kritériumoknak, nem.
Olyan megoldást nem találtam, ami elég jól lefedné a problémám, de lehet, hogy csak elkerülte a figyelmem. Ha tudsz konkrétumról, légy szíves egy linkkel segíts nekem! Köszönöm.
Köszönöm, megnéztem, de egyik se tud hálózatról tölteni.
Köszönöm, ezekre már gondoltam, csak ekkor nekem kell a vezérlőt elkészíteni, aminek a bonyolultságát nem ismerem.
Kérdés, hogy kezdésnek egy diódás (pl. Schottky) töltő leválasztás, hogy az aksi ne tápláljon vissza, elég-e? Igazság szerint a töltésvezérlő belső működésének problémáját nem rágtam át, mert gondoltam, tudtok ajánlani létező megoldásokat. Feltételeztem, hogy nem nekem jutott eszembe először egy ilyen szerkezet. Bár a fórumban sem találtam ilyen tudású megoldást. Ha Ti tudtok, egy linkkel segítsetek ki! Köszönöm.
Szevasz!
Itt találsz napelemet és töltésvezérlőt, ezzel már lehet 12V-os (akár autóét is) tölteni, így a 12V rendelkezésedre áll.http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:dJB2_6JfoTsJ:www.permanent.hu/napelem.php+napelem+t%C3%B6lt%C3%A9svet%C3%A9rl%C5%91&cd=3&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a Ehhez kiegészítésül veszel egy szivargyújtó aljzatot és egy autós szivargyújtós USB-s töltőt, 1A-es típus ca. 1200Ft és a szükséges csatlakozó végű USB kábelt, van univerzális is. Ez így együtt egy komoly összeállítás (azért az üres autóakkut feltölteni nem 1 nap a 20000Ft-os napelemmel) és az egész megvan ca. 30000-ből. Ennél jobb ajánlatot és összeállítást nem igen találsz. Üdv: StMiklos
Ha hajlandó vagy saját magad a napelemtáblát összeállítani/forrasztani/ragasztani a cellák megvannak 16000-ből és dupla teljesítményed van az előzőhöz képest. Mérete 32db 7,5*15cm, áramleadása így 16V-on 3,8A..
Na ez már elég, hogy 1 nap alatt (nyáron, verőfény) feltöltse az autóaksit.. Jó munkát! StMiklos
Köszönöm a tippeket. A gond az, hogy ezek a töltésvezérlők, amiket linkeltél, nem tudnak hálózatról tölteni (a leírásban is tiltják a stab. táp rákötését a napelem bemenetre.
Másrészt nem tudok vele tölteni kisebb, pl. 1,2Ah-s aksit, mert nem állítható/kapcsolható a töltőáram és a több Amper tönkreteszi ezt a kicsi aksit. Ha esetleg van itt a HE-n egy könnyen elkészíthető kapcsolás egy megfelelő töltésvezérlőhöz, akkor az is megfelel jobb híján, ha végkép nincs más megoldás.
Miért ne lehetne tölteni kisebb aksikat?
Tessék egy picit elmélyedni az akkutöltés témakörében. Az akku a számára szükséges töltést veszi fel. Pl: Az autónál (lehet/van másféle töltésvezérlés is) a szabályzó nem törődik semmivel 14,2V-ra szabályoz, az akku majd annyit vesz fel áramban, amennyire szüksége van, ha már feltöltődött, akkor egyszerűen nem "kér többet", leesik a töltőáram és annyi. Ettől függetlenül a generátor még mindig "adja" a 14,2-őt, de az akku nem "kér belőle". (Tized voltokon, amperon lehetne vitatkozni, de a lényegen nem változtat). Egyébként ez a töltésvezérlő, amennyiben az akku feltöltődött "intelligenciája" révén lekapcsolja a töltést. Ez igaz kicsire (1,2Ah) is, nagyra is (55Ah). Azért a hálózati tölthetőséget ne kérd számon, arra vegyél egy töltőt mondjuk 4000-ért, de abban semmi automata nincs, ott a Te dolgod erre figyelni... (Avagy veszel egy trafót és egyenirányító hidat, némi kondit és ezt küldheted a töltésvezérlőre, ha nincs éppen napelem, a határadatokra FIGYELJ!) Üdv: StMiklos
Az autó rossz példa, mert ott gyárilag fix kapacitásra tervezik a töltőáramkört is. (pl. 44Ah)
Az aksi töltőáramát a töltőnek kell korlátoznia, különben megsüti az aksit. A linkelt töltésvezérlőknél is meg van adva, hogy milyen kapacitású aksival használható: 10-40 Ah. Ez gondolom, az áramok miatt van. A töltésvezérlők leírásában benne van, hogy a napelem bemenetre nem szabad stabilizált tápot kötni. Aksit se!
Az aksi példa jó, NEM fix kapacitásra tervezik és a töltés/töltődés is másképp zajlik, mint Te gondolod.
Nincs semmiféle töltőáram korlátozás a generátorban, eltekintve annak határadatától, az sem valamiféle vezérelt korlátozás, hanem egyszerűen telítődik a vas (lehetne bonyolultabban is előadni) és nincs több. Az autóm generátora 80A-os, a benne lévő akku 55Ah. Ez az áram ha az akkuba menne, akkor igen rövid lenne az élettartama. De nem megy! Mert az akku "nem kéri"! A generátor nem tudja, hogy pl. ködös időben "hova megy" mondjuk 50A (fényszórók, ködlámpák, hátsó ködlámpák, egyéb világítás, fűtőventillátor, hátsó ablak fűtés stb), mégis leadja. Ugyanez nyáron is rendelkezésre áll, de nem megy az akkuba, ha oda menne, hamar "megsértődne". Én másképp (így) látom/tudom ezeket a dolgokat, de tegyél a Te ismereteid szerint. A linkelt töltésvezérlőnél teljesen jogos a 10-40Ah (látod?, jó az 10-hez és 40-hez is) megadás, mert a 40 feletti annyit venne fel, amit nem tudna leadni. Azt én nem mondtam, hogy a bemenetére akksit kötnék, de ha megfelelően szűrt egyenfeszültséget kap, azzal működne. A forgalmazó ezzel a tiltással akarja elejét venni ismeretek hiányában szakszerűtlen táplálásnak. Tudok olyan egyenfeszültséget "odarakni" a töltésvezérlő bejáratára, hogy "fel se tűnne" neki, hogy nem napelem van ott.. De oszcillószkóppal ellenőrizném, hogy rendben van-e minden, az sokat (mindent) elárul. Én nem akarlak meggyőzni semmiről, elmondtam a véleményemet, további jó kutakodást, sikeres megvalósítást! Üdv: StMiklos
Ajánlom figyelmedbe pl. ezt az oldalt. Kimerült aksit nem véletlenül kell áramgenerátoros módban tölteni és csak utána lehet fesz. generátoros módban tölteni, majd csepptöltés következik. Az autó aksi azért nem jó példa, mert az, ahogy a linkelt cikkben is van, jó esetben 3 évig megy. Ráadásul, mint írják, az nem jó napelemes rendszerekhez.
Olyan aksit még nem láttam, amelyik tud "kérni" és "nem kérni". Ez nem gyermelyi tészta. Viszont olyat már sokat, amelyik a fizika törvényei szerint működik. Tehát akinek van ötlete a nyitóban leírt problémára, azt kérem, segítsen. Köszönöm.
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem az alábbi képen lévő töltésvezérlőn lévő izzó szimbólum az a fogyasztót ábrázolja?Vagy is oda lehet bekötni teszem föl akár egy villanypásztort?
Igen, már amennyiben a villanypásztor 12V-ról üzemel.
Még hogy az autóakksi "jó esetben három évig megy". *
Az én akksim már elmúlt 8 (nyolc!) éves és még mindig működik! Nem tudom miféle, de nem kell bele se víz, se semmi, mégis megy! Lehetséges, hogy valami zselés * , de elég jól bírja az biztos. Van egy kis kerek nézőablak rajta, amíg ott az zöldnek átszik, addig jó az akksi. Ha majd pirosra vált, mehet a kukába. Egyébként hoztam én már vissza sírból mélyrekisült akksit, volt is benne vagy 4,5 volt - pont mint egy laposelemben - de töltőre téve hamar helyrejött és még 2 évet ment. Abban igazságod vagyon, egy akksi általában annyi áramot vesz fel, amennyire valóban szüksége van. Ha teljesen feltöltött, akkor nem vesz fel semmit, illetve csak néhány mikroampert, mintegy csepptöltési alapon. Az említett akksiról mellesleg kellene azt tudni, (amit a cikkíró itt ragoz a cuccához), hogy akkor most nála savas lesz vagy lúgos. Mert a kettő azért eléggé eltérő elven és módon működik. S akkor nem is teszek említést a többi furmányosnál furmányosabb metálhidrid vagy éppen nikkel-kadmium alapu áramtárolós dolgokról. *Törölve nem a kocsmában vagy !
Nem én írtam, hogy az aksi annyi áramot vesz fel, amennyire szüksége van. Pont mondtam, hogy ez hülyeség. Ahogy köbzoli is írja a fizika törvényeinek engedelmeskedik és nem "öntudatra ébredve intézi" az áramfelvételét.
A túltöltés az egyik gond, de pl. a teljesen kisütött aksi több töltőáramot vesz fel (ahogy köbzoli írta, a belső ellenállások miatt), mint amit elviselne a folyamatos töltés alatt, így itt is túlmelegedés és károsodás lépne fel. ha lehet, hanyagoljuk már az autóaksit, mert az nem jó a topiknyitó problémára és van több tucat topik az autóaksikról.
Az még kevés, hogy milyen formában van benne a sav, mert az autóaksi direkt az indításhoz van tervezve, míg a napelemhez valóban vastagabbak a lemezek meg még pár dolog más. Ilyen aksi, amit találtam a Banner energy bull.
Igen,12 v-ról üzemel.Össze is kötöttem,működik rendesen.Az aksiba mért feszültségem 13,8 v,a töltésvezérlő akkor is ad le áramot,13-14 v-ot.
Nem kéne lekapcsolnia a kimenő feszt az aksi felé?
Idézet: „töltésvezérlő akkor is ad le áramot,13-14 v-ot” Az áramot eléggé el nem ítélhető módon Amperben mérik. Ha a töltésvezérlő nem ad nagyobb feszültséget, mint 14 V, (akkumlátor típusától függően 13,6 - 13,8 V) akkor nem kell lekapcsolni a feszültséget, mert az akkumlátor nem vesz fel több áramot, mert a kapocsfeszültsége megegyezik a töltő kimeneti feszültségével. Ilyenkor, mivel nincs potenciál különbség, áram sem folyik. Ezt nevezik puffer üzemnek.
Köszi a segítséget Pucuka!
Majd csak rájövök a dolgokra
No meg az is érdekes lenne, ha egy vezetékpáron az aksi felőli végén 14V lenne a fesz, míg a töltésvezérlő végén meg 0V. A huroktörvény meg * magát.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |