Fórum témák
» Több friss téma |
Ja, hogy az 1db 500W, nem 1500W...stb...
Akkor az "csak" 1250W, ha elfogadjuk, hogy hazudnak, akkor a hatásfokot ne számoljuk rá, 12V-on kb. 100A csúcs... Az akkud 70Ah-s...100A a csúcsteljesítmény, lehet, hogy nem a kondikkal van a legnagyobb baj. Üdv Inhouse
emberek! ha erösitöröl van szo, akkor a kondinak az erösitöben van a helyük a szekunder körben. nem pedig elötte. azért elé sem árt egy kicsi de százezer mikro böven elég. az erösitö nem a táprol megy (normális esetben) hanem a puffer kondikrol. a táp csak a kondikat tölti. teccik érteni?
Ja. Csak az a bibi, hogy egy autóban a táp többnyire elöl van, az erősítő meg kb. 4 m vezeték végén lóg hátul, és oda kell a "kiegészítő puffer kondi". Ugyanis az a pár méter tápvezeték a táp belső ellenállását növeli, ami a nagyáramú impulzus szerű terhelések esetén nem egy előnyös dolog.
Teccik tunni?
Na ezért szoktak nóóóórmááális(?) emberek 50-70 es tápkábelt és plusz hátsó akksit is alkalmazni.
Persze, többféle megoldás lehetséges, mindenesetre a probléma létezik. Kisebb teljesítmény esetén kisebb, nagyobb teljesítmény esetén nagyobb. (a csomagtartóban)
Nem tudtam írásban a Besenyő Pista bácsit jobban előadni.
hát én még olyan autos erösitöt nem láttam aminél külön van a táp az erösitötöl.
ha jol tudom arrol ment itt a diskurzus hogy mekkora kondit kell a 12v-os ágba kötni. ezért irtam hogy ha erösitöröl van szo akkor mi a helyzet. persze indokolt lehet a plusz kondi beiktatása egyéb okokbol is, de az más tészta.
Pedig jóval kisebb veszteségek lennének, az más kérdés hogy nem lenne-e több zavar.
Pedig, ha jól megnézed, külön van. A motortérben a generátor, és az akkumlátor. Az utastérben a fejegység, már külön a "táp" tól, de a viszonylag nem nagy teljesítmény miatt nem kell extrém vastag tápkábel, a nagyteljesítményű (párszáz W -os - pár kW -os) erősítő pedig 4 - 5 m -el távolabb a csomagtartóban.
Akkor mit is láttál, és hol? A mondatok nagybetűkkel kezdődnek, erről ne feledkezz meg, már szóltak érte! És az ékezetek is hibádznak. Idézet: „hát én még olyan autos erösitöt nem láttam aminél külön van a táp az erösitötöl.” Nekem rémlik régről legalább egy ilyen, valami marha nagy jószág volt. Fejegységben biztos, hogy volt ilyen, külön volt egy doboza egy feszültségemelővel, csak azzal ment. Üdv Inhouse
Hmm... szóval akkor ne akarjak még egy 500w-os erösítöt (hozzá való ládával) a meglévö kb. 750w-hoz?! Egyrészt mert megsüketülök , másrészt mert gyenge az AKKU-m...
Nem teljesen értettem, hogy akkor az AKKU és a generátor tehet a feszültség esésemröl (elsö kérdésem volt) és nem pedig a kondi túlsok üzemórája és e miatti nem megfelelö müködése?! köszi kisDohi Idézet: „Egyrészt mert megsüketülök , másrészt mert gyenge az AKKU-m...” Idézet: „Nem teljesen értettem, hogy akkor az AKKU és a generátor tehet a feszültség esésemröl (elsö kérdésem volt) és nem pedig a kondi túlsok üzemórája és e miatti nem megfelelö müködése?!” Nézd meg! Megméred, hogy mekkora a feszültség az akkun és hátul nagy terhelésnél. Ha a vezetéken esik, akkor a vezeték a hibás, szűk a keresztmetszet, esetleg rossz kontakt. Ha az akkufesz nem bírja, akkor gyenge az akku. A kondi nem mindenható, csak segít. Üdv Inhouse
Hogy érzékeld a nagyságrendeket, egy adó-vevő készülékhez használtam 1F-os puffer kondit. Vétel üzemmódban, ami kb. 1W teljesítményt jelent, fél percen belül leesett a feszültség 10V-ra, ahol a rádió kikapcsol. Természetesen az akku kábel lekötését követően...
Köszönöm mindkettötök válaszát! Méregetek stb. aztán majd írok vmit, hogy ne unatkozzak...
Azért ne szaladjunk annyira előre!
Azok a teljesítmények, a ráírt mókusvakításból származnak, vagy a biztik összértékéből saccoltad? Mert ugyebár jobb lenne, ha leírnád, hogy melyik erősítőben hány darab, és hány Amperes bizti virít! A legfőbb energiaforrás a rendszerben a feltöltött akku, és egy jó erős generátor! Nem a kondi!
Rakhatsz te a szekunder körbe a 2x25-55V-ra akár 100000µF-ot is, ha a tápkábelen az erősítő és a generátor között leesik a feszültség 12V-ról 10V-ra, közel 40%-os teljesítményveszteséggel számolhatsz! Azok a szekunder kondik, max egy két ütemig tartják a feszültséget, utána már semmit nem érnek, mert az energia igenis a tápból származik, amely táp a 12V-os akkufeszből táplálkozik!
Lehet neked akármekkora szekunder kapacitásod, ha az erősítő tápegysége nem képes utántölteni! Idézet: „az erösitö nem a táprol megy (normális esetben) hanem a puffer kondikrol.” Igen? a puffer kondi meg a tápról!
Nekem annó, elöl 55Ah akksi, közte 16-os tápkábel, hátul 66Ah akksi, onnan 20-as tápkábel a SOUNDSTREAM-be!
Így volt egészséges! Nem volt benne kondi, mert 20-25cm-es szakasz volt a hátsó akksi, és az erősítő között!
Régi Pioneer-ben volt ilyen! Külön volta táp, és a végfok, bár egy dobozban, összekötve a három szál vezetékkel...
Azt ketté lehetett volna vágni, és akkor megoldható lett volna, hogy a tápegységét, a minél kevesebb veszteségek elérése érdekében előre az akksihoz szerelhettük volna, és hátra csak a 2x30V ment volna, ott meg lehetne rajta nagyonnagy puffer a 60V-ra!
IMI!
Az, ha jól emlékszem egy Pio fej volt, a fluoreszcens kijelzőjének a 30V-os tápja volt külön lógatva egy "dróton" vagy két gyufásdoboznyi méretben...
látom van itt némi képzavar. akkor tegyünk helyre néhány dolgot. az erösitöknek zenei üzem modban pillanatrol pillanatra változik az áramfelvételük. ez egészen extrém értékeket vehet fel. ezt semmilyen tápegység sem tudja tolerálni. még az ugynevezett stabilizált sem. ide olyan rendkivül alacsony belsö ellenálásu táp kellene ami nem létezik. még a nagy torroidok sem tudják. szerencsére van megoldás mert a kondenzátorok éppen erre vannak kitalálva. ezeknel miliohmos az ellenéllásuk. ezért kell az erösitöket kondenzátorrol járatni, ugy mintha kvázi az lenne a tápegység. persze a kondikat is el kell látni villannyal de ez már meg tudják oldani az átlagos tápegységek is. az autos tápoknál még ennél is rosszabb a helyzet, mert a kapcsolo üzemü tápok ugyan stabilak, de lassan reagálnak a vátozásokra. ezért hiába raksz eléjük akármekkora kondit is az halottnak a csok. a megoldás, szét kell szedni az erösitöt és a beléjük rakott nudli (2-3 ezer mikros) puffer kondikat ki kell cseréni minimum 10-10 ezer mikrora, vagy nagyobbra. amekkorát csak bele lehet gyömöszkölni. na mosmán bizotos teccik érteni.
Idézet: Ezt kifejthetnéd bővebben, ugyanis szerintem pont fordítva van. Mivel nem szabályozottak nem is stabilak, ennél fogva nem nagyon reagálnak semmire, csak teszik a dolgukat. Azt viszont a működési frekvencia ütemében, amit nem mondanék lassúnak. „az autos tápoknál még ennél is rosszabb a helyzet, mert a kapcsolo üzemü tápok ugyan stabilak, de lassan reagálnak a vátozásokra.” Idézet: Remélem hogy ezt kipróbálod egy olcsó erősítővel, és megnézhetjük bekapcsoláskor. Ugyanis áramkorláttal csak a komolyabbak vannak ellátva, a többiben csak egy mezei táp van áramkorlát nélkül, illetve egy DC figyelő rész, ami a végfok zárlata esetén tiltja a táp működését. Ha azt agyonpufferolod, nagy eséllyel fog már a bekapcsoláskor elpukkanni 1-2 FET. „a megoldás, szét kell szedni az erösitöt és a beléjük rakott nudli (2-3 ezer mikros) puffer kondikat ki kell cseréni minimum 10-10 ezer mikrora, vagy nagyobbra. amekkorát csak bele lehet gyömöszkölni. na mosmán bizotos teccik érteni.”
Lehet, hogy az volt, de mintha olyan is rémlene, hogy 16V-ról ment...annyit is csinált a doboz. Viszont volt benne egy kanyar, mert ISO volt a fej fenekén, tehát elvileg összedughattad simán is, de akkor csúnyán nézett rád...
Üdv Inhouse
Nekem van olyan épített gépem amiben 60e mikrofarad figyel +-60 volttal igaz stabilizált tápos, 94-ben építettem azóta semmi baja. Kibányászom a hétvégén lefotózom.
Csatlakoznék Ge Lee kollégához, az autóerősítők 95%-ában nem stabilizált a tápegység, hanem szabadon futó, a trafó tekerésének arányában termeli a 12V-ból a nagyobb általában szimmetrikus feszültséget.
Ha a betáp oldalon a feszültség 14V-ról, motorleállítás hatására, majd gyenge kábelezés eredményeként , leesik akár 10V-ig (mert van ilyen), akkor az a 4V-nyi esés a 12V-os oldalon (30%-os csökkenés) a szekunder oldalban is ugyanekkora csökkenést eredményez, ami végteljesítményben 100W-okat is jelenthet. Mivel a szekunderen a kondihalmod is kiürül egy két ütem után, onnantól, ha folyamatos a zene, még visszatöltődni sem lesz ideje, és mivel folyamatossá válik az áramfelvétel ( egyszer az erősítő terhel, utána meg a kondi bank, ami töltőáramot szippant a rendszerből), és így leesve is marad a rossz kábelezésen a primer feszültség! Ebből adódóan igenis számít, hogy az a szegény autós végfok mekkora feszt kap, milyen kábelezésen, és pufferkondival kisegítve, avagy pótakksival megspékelve... Ge Lee szaktárs mellé állva, egy 50-100kHz-en üzemelő tápegységen azért nincs nagyobb kondi bank, mint 1-2 ezer uF, mert gyorsan utántölti, (ha leesne két félhullám között több tíz kHz-en), ha bírja, és van miből! Szerintem inkább nézz utána az autóerősítőknek te is, jobb, ha tisztában vagy vele, hogy mi is rejlik a mélyükön! Mert, véletlenül sem hasonlítható össze egyik sem egy asztali, vagy PA erősítővel, ez egy külön állatfaj! Pityu
Az én saját gyártásomban 2x10000µF van a szekunderen a +- 45V-ra, ezért lágyindítást kapott a TL494, pont azért, hogy ne legyen hirtelen nagy az áramfelvétel... (dead time control lábra kicsi elkó, és olyan vékony tüskével indul, hogy szkópon se látni... )
Huhh ennyi infó tegnap óta
Megfájdult töle a kicsi agyam Nah szóval ma méregettem: fogtam 2 multit az egyiket az AKKU +-, a másikat a kondi +- ra tettem (járó motor, teljes hangerö) mindkettö ugyanazt mutatta 13,5V-13,3V között ugrált bassustól függöen, míg a kondi kijelzöjén már csak 12,4-12,2 között mutatott (ami számomra még jó mert nem kapcsol ki egyik erösítö sem) Akkor ez azt jelenti hogy sok az erösítö a kondinak vagy ez természetes jelenség és tiszta értelmetlen ezen gondolkoznom...
no hát ez egyáltalán nem igy van. az autost tápok visszaszabályozott pwm rendszrüek. olyanok mint a pc táp. persze lehet hogy volt olyan elvetemült gyárto aki valami halál gagyi rezonáns vacakot rakott bele, de hát az már kritikán aluli. de még a legjobb pwm táp sem tudja azt amit egy jol megtermett torroid trafo. és még az sem tud kellöen kisohmos meghajtást biztositani. ezért kellenek a jo nagy böhöm elkok. az a táp ami nem tud felálni egy tizezres kondival a gagyi kategoriába tartozik attol hogy várhatnánk el hogy kellö energiával melegitse a hangszoroknat. én még nem találkozam ilyennel.
egyébként ezek a tápok simán elmüködnek 8-16vol között, anélkül hogy bármit észrevennél rajtuk. ezért értelmetlen a primer oldali stabilizálás. csak ugy mellékesen a sajátom 10-30v között kifogástalanul üzemel. igaz ez eleve ugy készült hogy személy autoban és kamionban is menjen.
Idézet: „no hát ez egyáltalán nem igy van. az autost tápok visszaszabályozott pwm rendszrüek. olyanok mint a pc táp.” 15 éve foglalkozom autóerősítőkkel, több száz ment át a kezemen (azaz fordult meg a műhelyasztalon) és 4 hónappal ezelőtt találkoztam az első olyan erősítővel, aminek vissza volt szabályozva a tápja, egy Rockford Fosgate Punch 400.4-el... Nem tudom, te milyen autóerősítőkről beszélsz, amikor így általánosítasz, de felsorolhatnád azokat a Idézet: „lehet hogy volt olyan elvetemült gyárto aki valami halál gagyi rezonáns vacakot rakott bele, de hát az már kritikán aluli.” nemgagyi gyártókat, akik nem síma ellenütemű 50-50%-os kitöltésű üzemben használják a 494-et! Én sorolnék néhány márkát, amiben síma szabadon futó, nem visszaszabályzott táppal találkoztam! Ezek bizonyára mind gagyik!: (növekvő sorrendben) SAL, MNC, Magnat, PYLE, Mac Audio, Gelhard, Alpine, GTO, Pioneer, Kenwood, SONY, és még amiket kihagytam, mert tényleg gagyik voltak... Ezekkel szemben, csak az RF-ben, és az Audison-ban láttam igen igényes egyedi megoldásokat! Pityu |
Bejelentkezés
Hirdetés |