Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Szünetmentes táp javítása, élesztése
Témaindító: Thomas10100, idő: Aug 13, 2006
Témakörök:
Mind a 4 FET IRF3205, 2-2 párban vannak a gyáriak mai napig működnek, az utángyártottakkal van a baj, hogy sokkal jobban melegednek és leolvasztották a bordát meg a lábaikat a panelről. Ezért én is ledöbbentem rajta... Any@'d ilyent is lehet? Konkrétan a trafón találtam a hűtőbordával együtt.
Jó, de nem egymást húzzák el, hanem tönkremennek, mert vagy hamisak, vagy az előtte tönkrement gyári FET-ek elvittek más alkatrészt is a gate körükben. Végig kell nézni ilyenkor a többi, környező alkatrészt is nem ritka, hogy más is elszáll a FET-ek előtt, nem csak robotikusan helyettesíteni azt, ami látszatra tönkrement.
Sziasztok!
A szünetmentes táp akku témába tettem fel kérdést, hogy lehet -e autóakkut kötni a meglévő 12V-os akku helyébe. Mivel a válasz igen volt, és jó néhány howto videó is leírta a bekötés mikéntjét, ezért én is belevágtam. Az összekötéssel nem volt gond, el is indult a táp(Centralion Blazer 600), és működött róla a mobiltöltő is. A terhelés nélküli feszültség 190V volt, de látszólag nem okozott gondot. Ki akartam próbálni egy fénycsövet is, ami normál akkuról már egyszer működött, most viszont csak felvillant, aztán a szünetmentest sem lehetett bekapcsolni többé, nem világít a LED sem. A beépített biztosíték nem égett ki, és nem is látszik égésnyom, de mintha amperszaga lenne. Merrefelé keresgéljem a hibát, esetleg van másik biztosíték, ami tönkremehetett? Egy link egy hasonló típus service manualjához: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/42153/Centralion_Blazer%20400.html Előre is köszi a válaszokat.
Én tranzisztorral jártam így.Egy bontott videóban voltak.Kipróbáltam egy áramkörbe,tökéletes,na gondoltam akkor ebből bevásárolok.Sikerült ,csak 2-3 szor esett rajtuk nagyobb feszültség, mint az eredetieken. (mind kuka...)
Engem is érdekelne, én egy szivattyúval és annak a vezérlő elektronikájával jártam így. Az elektronika rögzíti, hogy ki és mikor indította el, valamint az átfolyt mennyiséget, és iButton-nal lehet az adatokat lekérdezni (ilyenkor sosem működik a szivattyú). Előfordult, hogy hibásan jöttek le az adatok, és persze ilyenkor elvesztek, ami nagy gáz. A gyártó szerint "tipikus", adatletöltés közben volt egy feszletörés, és UPS-el kivédhető. Vettünk egy Blazer 800-ast. Kb 2 hétig semmi gond, aztán volt egy hosszabb áramszünet. Azóta ha elindul a szivattyú átkapcsol akksira, majd néhány másodperc után leáll. Holott ilyenkor csak át kellene vezetnie a 230V-ot magán. Lehetséges, hogy a villanymotor nyírta ki a UPS-t? 800VA-es, a motor pedig ~700W, 0,92 cos fi. Nem arra lett szánva, hogy a villanymotort is ellássa delejjel, hanem ilyenkor a kezelőnek azonnal le kell állítani a szivattyút.
A 800VA x 0,6 = 480W. Ha erre rátolod a 700W -os villanymotrot a védelem azonnal le fog tiltani, függetlenül attól hogy akkus vagy hálózati üzemmódban van. A szünetmentesen reálisan leadható maximális teljesítménye 450W, ha ennél jobban terheled a védelem letilt.
De akkor miért működött 2 hétig normálisan? Nem kellett volna neki mindjárt az első alkalommal letiltani? Én arra gyanakszom, hogy valamit csináltak vele a kezelők. Aztán meg ráfogják egy állítólagos áramszünetre, vagy túlfeszültségre. Ezen kívül kis terheléssel sem úgy működik, mint korábban. Sajnos túl keveset tudtam foglalkozni vele, és az alkalmak között is több hét telt el, így nem emlékszem pontosan, de mintha más lenne.
Namost, a 800VA az nem 0,6-os szorzóval számolandó, hiszen a motor fázisszöge első körben ismeretlen (nem is értem a kolléga felvetését, hogy miért ennyit választott), és a kolléga számolása itt nem is alkalmas: Mivel az áramot figyeli az elektronika, így jó fázistényezővel a 800VA az 800W lesz. Csakhogy ez egy Centralion Blazer, amire a ráírt adatot nem szabad elhinni és egy erősen induktív motor, ami a 700W-ot ki tudja, milyen fázisszöggel veszi meg, valamint a balzer kimenete a motornak tök nem jó kváziszinusz, vagy négyszögjel. A külső akkus üzemnél pedig nem árt tudni, hogy a FET-ek hűtésén is spórolni szokás, mivel akkuról csak nagyon záros időig igénybevett az elektronika, így nem kell túlzottan foglalkozni vele, de egy autóakku rákötésekor ennek jelentősége nagyonis megnő. Ezeket mind figyelembe kellett (volna) venni, és ilyen alkalmazásra valami kiszuperált APC SMART UPS 1*00-t összeszedni, nem egy ilyen olcsó valamit, ami istenigazából PC-k környékére való, kis igénybevételre.
Az UPS sosem csak elindul (illetve a régirégi UP-Selec még igen), hanem futtat öntesztet, ha az nem sikerül neki, akkor esetleg az AC vonalat sem engedélyezi. Ja, fgyelmetlen voltam, van Cos fi megadva. Lényeg, hogy akkor sem ehhez az UPS-hez való ez a motor. Azaz fordítva.
A 190V-ról írtam legalább kétszer az elmúlt 1-2 oldalon, az akkus üzemről az előbb. A készüléknek meg bármi baja is lehet, de tipikus, hogy a bővített akkus megoldásnál a kontaktusok nem megfelelőek, így a tünetmentes indulni sem képes.
Köszi, így most már világosabb. A cos fi-t a motor adattáblájáról vettem, remélem valós. Sajnos a használt UPS nem megoldás, mindenképpen számla kell róla. Magamnak mondjuk így szereztem UPS-t. 5.000 volt, plusz egy éven belül kellett bele akksi, újabb 5 rugóért, de van egy igen jó UPS-em.
Vegyetek a SOS UPS-től. Bár ők nem olcsók (no, az új
árnak mégis fele, harmada), meg javíttatni nem szabad náluk, viszont számlaképesek, adnak garit is. A számlamenteseknél viszont egészen nevetséges összegekért vannak ilyen régesrégi Fiskars, APC dögök, aztán akkut úgyis újat vesztek bele, az meg számlás lesz. Esetleg lessetek be a Hardware-m-hez, náluk mindig van valami, ha a pincébe lejuttok, meg fogjátok érteni, miért ajánlom . A Lomex is ott van közel, náluk van akku.
Szia! Én nem vennék semmit a sosups-től.
A felújítottnak nevezett UPS-eket ők is a neten veszik: raknak bele használt, akár több éves akkut, megtisztítják a készülék házát, aztán jó pénzért eladják. Ha használt UPS kell számlával, akkor egy kis utána járással megtalálod a neten, pl: eventus noster.
Ez azért nem így van. Potom pénzért vásárolják föl a szervizelni bevitt, szerintük javíthatatlan készülékeket, kicserélnek benne 1-2 FET -et, esetleg ellnállást, majd szépen eladják.
Itt van pl az én esetem velük. Bevittem a PowerCom BNT-800AP szünetmentesemet, még most is jó árban van 18e, egy ellenállás és egy induktivitás halt meg benne(utólag vettem észre), de bekapcsolt, majd vészjelekkel elszállt. Mikor elhoztam onnan(javíthatatlan sajnos nem tudjuk megjavítani, de megvásároljuk Öntől 3e -ért, és vehet nálunk egy hasonló jó és működőképes készüléket, amire 6 hó garanciát vállalunk), nem kapcsolt be, semmilyen jelt nem adott, nem is csodáloim hiszen lenulláztak benne két FET -et, egy IRFZ24n és egy lm 317 IC -t. Komolyan gondolkodtam hogy ezeket a fogyasztóvédelem fekete listájára teszem ha belehalok akkor is, de azt bocsánatot kértek. Nem tudom a 300 forintos kárért amit tettek nekem nem akartam járni a bíróságot mert még hallgató vagyok 0 keresettel, de ha lenne jó állásom ezeket a földre küldeném két perc alatt, nem érdekelne a bíróság és a vele járó költségek.
HELP ME!
Megérkeztek a FET -ek, kicseréltem őket, majd kiderült hogy az IRF24n IC is meghalt, így azt is cseréltem. Most az inverter része méködik, de a hálózatra kapcsolva kikapcsolt állapotban az AKKU -s részén 20V! van, bekpcsolv sípol és leesik 17V -ra. Mi lehet a gond? 20V -os töltőfeszültség azért dúrva egy 65Ah-s savas akkunak... Az égészben az a legdúrvább, hogy a táp le sem tilt, csak sípol...
Közben a nyákot tanulmányozva rájöttem, hogy a benne található LM317 IC kimeneti lába egy diódán keresztül az akku pozitív szálára kapcsolódik. Kimértem de nem vezet át egyik lábán sem így szerintem az jó, a rajta levő ellenállás szintén jónak tűnik. Bár megmondom őszintén nem értem ezt a gányt, mert az akku pozitív száláról megy szál a trafóba és egy az LM 317 OUT lábára egy diódán keresztül...
Meg a gyártó nem gondolt arra ha egy ilyen eset bekövetkezik, hogy az akkura sunyiban 20V esik az egy idő után kigyulladhat... Hát miért nem lehetett azt a trafót 15V -ra tekerni? Valakinek ötlete, mi lehe a baj?
Javítva. Mégis az LM317 -es feszültségszabályzó IC volt a hunyó.
Sziasztok! Tudnátok nekem segíteni? Van egy PowerRite plus fiskars 250VA 170W-os szünetmentesem, amiben 12v oltos aksi van, és sikerült fordított polarítással rákötni az aksit, amitől tönkrement, kiolvadt a 30 amperes biztosíték benne, kicseréltem, de semmi életjel...
Udvozlet mindenkinek mustek 600 360w szunetmentes tapomnal tulhevules miatt a trafovedelem szetkapcsolt tehat athidalva a termovedelmet ami a trafoba volt beepitve a fekete kivezetesre mukodesre birtam az ups ot tehat ezek utan milyen vedelmet tehetnek ra mert nem szivessen tekernem ujra a trafot es persze azt sem szeretnem ha a kovetkezo aramkimaradasnal leegne a trafom
Hahó, valaki? Ennyire kihalt ez a topik?
Ha küldesz képeket a nyákról, megmondom miket nézz át rajta!
Egyébként én a feszültségszabályó IC -vel kezdeném, ami a vezérlő elektrónikát ellátja árammal LM317?, majd a FET -ekkel folytatnám a tanulmányozást...
Kézbe veszel egy csipogós multimétert, majd az összes 3 lábú nagyobb méretű alkatrészen végigmész vele. Ha bármelyik két lábán becsippan az az alkatrész kuka! Ejnye! Figyelj már oda, hogy miket írsz! Ez egy szakmai fórum és nem kocsma. --vicsys
Küldök majd, egy helyen elégett a vezetősáv a nyákon ( a kis 4ah-s aksitól ekkora teljesítményt...) összeforrasztottam, most már tölti az akkut, 0.28 amperral, ha kihúzom a konnektorból akkor át is vált aksira, jön ki belőle 170V, ez igy szép és jó, a monitort elviszi kipróbáltam, viszont néha terhelés nélkül is 3 ampert eszik az aksiból (alapból 0.8A volt eddig) és igencsak berreg... de az esetek 80%-ban hiba nélkül megy
Ha nem szinuszos tápod van, akkor az nem 170 lesz hanem 230, ha csak nem oszcilloszkóppal mérted! Vigyázz mert életveszélyes lehet! Az enyémben pár nappal ezelőtt leégtek a FET -ek, egy hoszabb 2 órás áramszünet során(csak az egyik pár), viszont melette volt a feszültségszabályzó ami többek között felel az akkumulátor töltöttségéről, először észre sem vettem hogy baja van, mert bekapcsolt, így visszakapcsoltam, úgy ment 10 percet, majd elvették a villanyt és egyből levágott mindent. Mikor elkezdtem kimérni ledöbbenten tapasztaltam hogy az akku részén 20V! van! Bármit is szerelsz benne az akku részét mérd ki minden egyes alkalommal, ha találsz benne trimmert, ahoz NE nyúlj! Egyszer velem is előfordult hogy túl nagy áramot zabált az akkuból, ha berreg ott rövidzár van, tessék átnézni a FET -ket, ha a csipogó bejelez az kuka!
Bár nem tudom nálam egy 100W -os izzóval nem berreg, de ha rákötöm az erősítőt ami kb 100W körül eszik már nem szereti, nem is a trafó hanem szerintem a FET -ek de érdekes zizegő hangot produkálnak, mintha az a 20-30A világítana...
Hogy szinuszos-e vagy nem azt nem tudom, multiméterrel terhelés nélkül mértem a 170 voltot, az akkun max 13,71 voltot mértem eddig, szerintem a FET-eket vezérli rosszul, középen megcsapolt trafó van benne, a primer oldal középső vezeték megy az akku negativjára, a két szélső vezetékre meg gondolom az aksi pozitivját kapcsolgatja felváltva, legalábbis igy tudom elképzelni, nem lehet hogy egyszerre kapcsolnak a FET-ek? De mondom, az esetek kb. 80%-ban olyan mint ha nem is lenne baja, valamikor meg meg van zavarodva...
A FET -ket kimérted? Szerintem valamelyik zárlatos, ezálltal hibás lehet a jelalak is.
Jók a FET-ek...
Lassan kezdem megunni hogy a rossz minőségű FET -ek magukkal viszik a feszültségszabályzó IC -t is, valakinek van információja arról, hogy a TME mennyire megbízható? Náluk adtam le rendelést, remélem hogy nem fogok csalódni bennük...
Az utolsó darab LM317 -s IC -met is felhasználtam, de valami nem a legjobb. Kikapcsolt állapotban valamiért 15,5V van a szekunder körben, bekapcsolt állapotban 13,6V. A 15,5V -ot kicsit sokallom... Amúgy működik... Szerintetek?
Mivel egyetlen nap töltés után sem ment az akku kapocsfeszültsége 13,86V fölé így szerintem nem lesz gond vele, azonban valaki elárulhatná mi a külömbség az IRF3205 170W és 200W között, mindkettő 55V és 110A -t tud áthúzni, TO 2020 -as tokozásúak.
Van nekem egy APC smart UPS 620-as típusú szünetmentesem. Sajnos néha olyat csinál hogy pillanat áramszüneteknél kikapcsol (a mögé kötött számítógéppel együtt) majd visszakapcsol, persze a gépnek ilyenkor már annyi. De se akksihibára, se sípolásra semmi nem áll ki a szünetmentes hanem mintha mi sem történt volna megy tovább. Csak éppen a pillanatáramszünetben Ő is se kép se hang meg a gép is.
De ha hosszabb az áramszünet akkor rendesen átkapcsol akkura és működik arról a számítógép. De van amikor a pillanatáramszünetet is jól tűri. Igaz akksi gyenge, 2 perces, de egy pillanatáramszünettől nem szabadna neki lekapcsolnia a kimenetét nem? Mi lehet a gond?
van 6db 22µF 16V-os kondi az alaplapon. Cseréld ki őket.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |