Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Nos Tekertem egy másik trafót ebbe a fránya rezgőtápba.Ez is ei 28 magon van 1 mili légréssel.A primer 0.25-ös.Ennek is van egy halk zizegése ami a terhelés függvényében változik.A kimenet most 15.9-16 volt között mocorog.Lehet a tekercseléssel van a gond,mert nekem ezek a pici magok már nem mennek a legszebben.Próba képpen rátettem egy 30 ohm 15 wattos ellenállást a kimenetre.Kb 10 perc után a terhelő ellenállás kivéve minden hideg volt.A nagyáramú tranyóra azért teszek egy kis hűtőbordát és rábízom a macim
Jól gondolod, de az, hogy a feszültség mennyi idő múlva jelenik meg a szekunderen, nem ilyen egyértelmű. Ha nincs semmi terhelés a szekunderen, akkor nagyjából semmi késése nincs. Ha van rajta terhelés, akkor más a helyzet, meghatározza a feszültség ( és az áram ) felfutási sebességét a terhelés jellege, meg a trafó mechanikai kivitele. Maradj az ajánlásoknál, biztosan jó lesz.
Gondolkodtam,hogy válaszoljak é,mindegy,leírom,aztán lesz ami lesz.Szerintem a meghajtótrafó tekercselési rajza egyértelmű.Ez volt a legagyszerűbb módja a leírásnak,hogy biztosan jó legyen és ne keljen azon variálni,melyik a vég és melyik a kezdet.Tehát,minden tekercs egy irányban tekerve,az mellékes,hogy jobbról balra vagy balról jobbra haladnak a menetek,de azonos legyen mind a négynél,s ha a csévét mondjuk az óramutató járásával egyező irányba kezdtük el forgatni az első tekercsnél,akkor a többinél is úgy legyen.Minden tekercsnél egyértelműen jelölni a kezdet és vége kivezetéseket pl: 1k,1v vagy 2k,2v. stb... Ha eltéveszted és rosszul kötöd be a géped válaszolni fog,vagy nem működik vagy vehetsz még egy garnitúra IGBT-t.
Hát jó az a rajz! Nincs azzal semmi gond. Aki most teker először, annak pesze nem olyan egyértelmű a dolog. Kezdet, vég, erre tekerem, arra forgatom, szóval könnyen el lehet tévedni. Arra kell csak vigyázni, hogy mindig egyirányba tekerjünk és persze ne fordítsuk meg a csévetestet. ( ezt megint nagyon nehéz leírni ) Én azt szoktam csinálni, hogy még véletlenül se fordítsam meg a csévét, hogy az oldalára teszek egy pontot vegytollal. Az így megjelölt oldal mindig jobbra néz. Innen kezdem tekerni, mégpedig úgy, hogy a huzal tőlem távolodik amikor a csévetest tetején van a huzal. Csak erre kell már ilyenkor figyelni és akkor biztosan jó lesz. ( Nem használok tekercselőgépet, vagy ilyesmit, mindig kézben tartva tekerek.) Az, hogy kezdetek, vagy végek, az mindegy, csak ha mondjuk átnevezzük az egyik kezdetet végnek, akkor a többi kezdetből is vég lesz. Ezért jobb az, ha ponttal jelöljük a kapcsolási rajzon az azonos értelmű kivezetéseket. Tehát a ponttal jelölt kivezetés lehet kezdet, vagy vég is, de az összes tekercsnél ugyanaz legyen. ( Tehát, az nem jó, ha valahol a ponttal jelölt kivezetés kezdet, egy másik tekercsnél meg vég.)
Egyébként, arra kell gondolni, hogy a ponttal jelölt kivezetéseken a feszültség azonos fázishelyzetű. Tehát, ha az egyik ponttal jelölt kivezetésen a feszültség növekszik, akkor a többi tekercs ponttal jelölt kivezetésén is nő a feszültség. Ebből következik, hogy szkóppal be is lehet mérni, hogy melyik kivezetés micsoda.
Sziasztok!Segitséget kérek.Az inverteremben az eggyik hűtőborda ráz.A bordához 1db dióda és 2db G15N60 jelű igbt van fogatva. Az igbt hátoldalán levő fémhez érve a fázisceruza világit.Gondolom ez baj.Ebben kérek segitséget hogyha nem kapok ilyen igbt-t milyennel tudom helyettesiteni. A választ előre is köszönöm!Üdv. Misi.(fimer x164 tipusu a gép)
Szia Misike01!
Először is: bekapcsolt gép belsejében nem nyúlkálunk sehova, mert áram bárhol lehet, és ha megfogsz valamit,nem biztos hogy el is tudod engedni.Másodszor: a hűtőborda a legtöbb gépben feszültség alatt van, ahol a hűtőbordát az alaplapi nyomtatott lemezen helyezik el.Amelyik hűtőbordán az IGBT-k vannak, az bizony rázhat, ez nem hibája a gépnek. Ez így van a Fimer 164-ben is. Harmadszor: a fázisceruza nem vizsgálóeszköz. Az általa mutatott jelzés félrevezető lehet. Lehet hogy ott is mutat ahol egyébként nincs fázis(mint ahogy a hűtőbordán is egyenirányított feszültség van,nem pedig a fázis ami ennélfogva sokkal veszélyesebb)és lehet hogy ott nem fog,ahol viszont életveszélyes feszültség van jelen. Tehát ha a géped egyébként működőképes, akkor ne keress hibát ott,ahol nincs is. Elnézést ha kissé kioktatóra sikerült volna az írásom, de elgurult a gyógyszerem a beírásodat elolvasva.
Szia mpisti.Köszönöm a választ de a gépnek az hibája hogy egy ideje sok a fröcsök kis ampernál is meg lobog az iv,ezért vettem le a burkolatot.Három hűtöborda van benne amiből kettőre 4db igbt és2db dioda van rögzitve.Ahogy elnéztem ezek párhuzamosan vannak kialakítva.egyforma a panelbekötés.Namármost az eggyik ráz.Ezért gondoltam hogy itt lehet a betli,vagy a másik borda ami nem ráz ott lehet a hiba?Köszönöm a választ Misike01.
Pontosan egy dologról beszélünk! Aki gyakorlott az eligazodik a kivezetéseken,de nem mindenki az,erre is kell gondolni.Azért ragaszkodom még ezek után is az én leírásomhoz a tekercseléssel kapcsolatban,hogy a lehető legkisebb hibalehetőséget is kizárjam azok számára,kik nem olyan gyakorlottak ezen a téren.A leírásom alapján,még ha "gyerekes" is,elkészített meghajtó trafó,minimális odafigyeléssel,biztosan jó lesz és nem kelt az alkotójában kételyeket,hogy jól készítette e el s ez a lényeg.Köszönöm,hogy reagáltál a problémára!
Á, a tanulópénzt mindenkinek meg kell fizetni... a hatodik trafó már biztosan jó lesz...
Tisztelt hozzáértők.
A linken látható U profil önmagában fojtónak megfelel? (8.4cm2) http://kepfeltoltes.hu/120812/U_vas_www.kepfeltoltes.hu_.jpg A varnisba bujtatott réz sodratok szekundernek, vagy fojtónak megfelelnek?(Cca 2*7mm-es sodrat) Az áramváltó kezdet vég cseréje okozhat IGBT pusztulást? Üdv:K Zoltán
A réz sodrat nem alkalmas szekundernek,mivel az elemi szálak nincsenek elszigetelve egymástól.Fojtónak ellenben jó lehet.A vasra nem tudok sajnos semmit mondani.
István
Jó az a mag, ha megvan a többi része is! akár főtrafónak is! A szekundernek az a sodrat is jó, csak szigeteld le én is hasonlóból készítettem el a szekundert! kb 16 mm2
Szekundernél nem fontos, hogy az elemi szálak külön is szigeteltek legyenek! Az áramváltó tekercs kivezetéseinek cseréje igen okozhat problémát, de csak akkor, ha az áramerősséget felcsavarod. Ezért próbánál kis áramerősséggel kb 50-60A próbáld majd ki rövid ideig és, ha sercegő hangot hallat az ív fordítsd meg a kivezetéseket, ha ekkor megszűnik a sercegő hang, akkor jó és viheted feljebb az áramerősséget. Idézet: „A linken látható U profil önmagában fojtónak megfelel?” Elvileg igen. Idézet: „A varnisba bujtatott réz sodratok szekundernek, vagy fojtónak megfelelnek?” Ha az a sodrat 7mm átmérőjű akkor egy szál sodrat is elegendő.Fojtónak is jó és szekundernek is elmegy,van némi szigetelés az elemi szálak közt (kis oxidálódás). Idézet: „Az áramváltó kezdet vég cseréje okozhat IGBT pusztulást?” Igen,mert semmi jel nem képződik,ami a gépet kordában tartsa.
Köszi a válaszaitokat.
Rosszul kérdeztem. Tehát terhelés nélkül ha bekapcsolom csak mérve a szekundert tönkre mehet valami ha rossz valamelyik menetirány? A főtrafónak is egyezni kell az illesztő menetirányokkal? Hogyan lehet észrevenni hogy valamelyik menet irány fordított? Első indításnál a relével ne is zárassam össze a 45 Ohmot? Üdv:K Zoltán
Köszönöm a segítséget,csak azért kérdeztem a vezérlőtrafó tekercselését, mert minden jónak tűnik a hegesztővel kapcsolatosan, de a végén mindig eldurrantak az IGBT-k. Már hegesztettem vele kb. 5cm-t,de a vége megint csak pukk lett. Most próbálok mindent újra átnézni, hogy mi lehet a gond, de nem találom.
1: Igen,ha a vezérlés nem jó akkor vagy nincs a kimeneten semmi vagy nem zárnak az IGBT-k és pukk.
2:Nem kell illeszkednie,de ott is kitétel a megadott tekercselési irányok betartása.Ide is vonatkozik,amit a meghajtótrafóval kapcsolatban leírtam. 3: Mint ahogy katt fórumtárs írta,szkópos méréssel,de minden nyűg elkerülhető a leírás szigorú betartásával.Hibás bekötésnek negatív anyagi vonzata lehet a gép bekapcsolása után. 4:Első indításnál is működjön a lágy indító áramkör,zárja a relé a 45 ohm ellenállást!
A helyedben én elölről kezdeném az átvizsgálást.Először az UC3845 freki beállító alkatrészeit mérném meg vagy a kimeneten a frekvenciát és a segédtápot.Ha csak egy pici kételyed is van,tekerd újra a meghajtótrafót.én 5-ször tekertem újra.Ellenőrizném a meghajtókör és a snubberok összes alkatrészét (nem szemmel veréssel),megmérném a lemágnesezésben résztvevő diódákat nyitófeszre.Ellenőrizném a vezérlést 310V DC vagy IGBT-k nélkül.Ellenőrizném a főtrafó primer tekercsét.A főpróbát leragadásvédelem vagy a kiegészítő áramkör kikötése mellett végezném.Ellenőrizném az áramváltó bekötését.Talán ennyi.
helló mindenkinek
Van egy, vagyis kettő E5521-es vasmagom, tudom kicsivel kisebb mint ami a macihoz kellene/elő van írva, de ez van evvel kell gazdálkodni. Megoldható lenne evvel is a főtrafó??
Helló! Találsz itt nem egy 2 trafós megoldást (2 db. 55-ssel atomreaktor!). Sajnos egyben nem lehet kivenni a teljesítményt belőlük, mert kicsi az ablak, de a 2 tr.-s az
Az egy bordán levő IGBT-k párhuzamosak, a másik bordán levők más potenciálon vannak. Az egyik pár, a felső(pozitív), a másik az alsó ági(negatív)IGBT-pár.
Ezek az adott alkalmazásban azonos időpontban kapnak vezérlőjelet. Mivel ellenkező polaritáson vannak, ezért tűnik úgy mintha egyik nem rázna, de mindkettő érintése életveszélyes.A hiba nem a kapcsolófokozatban van, hanem vagy a szekunder körben,vagy a szabályzókörben.
Az attól függ hogy mit vársz tőle. Szakaszos üzemben nem túl nagy árammal bírja. Először az enyém is ezzel (E55/21) lett élesztve mert nem volt más. A kettő már elég, csak csévét kell csinálni nekik.
hello
Cséve test van hozzá, szóval nem probléma. Amit ajánlott Granpa "(2 db. 55-ssel atomreaktor!)" utánna kerestem és ha jól nézem a két trafó nem egy vezérlésen van, jól látom? Mi lenne ha 2 trafót sorosan kötném, müködő képes lenne? Vagy párhuzamosan?
Mivel két trafót soha nem sikerül egyformára készíteni, ezért a biztos: a külön vezérlés. Szekunder(kimeneti) oldal már párhuzamosítható (egyenirányítás után). Mivel két vezérlés van, kisebb a az igénybevétele, olcsóbban kivitelezhető, mintha egy vezérlésről kéne izzadnia.
Bár pl. Emil Matei publikált soros kapcsolású trafós megoldást (jónak látszik), tanulmányozd, és akár úgy is csinálhatod.
Összeragasztanám a két-két E magot, ezért írtam hogy új cséve kellene. Némi vandalizmussal talán a 2 csévét is össze lehet valahogy eggyé illeszteni.
Inkább két külön trafót készitsen mert az ablak keresztmetszet kettőnél is ugyan olyan kicsi lesz.Nem fog tudni elég rezet beletekerni.Inkább felezze meg a menetszámokat,és utána kösse sora a trafókat primert és a szekundert is.Láttam már ilyen megoldást működik.
Írtam volt, hasonlóképpen; SZŰK az ablak! 2 trafó az igazi. :yes:
Az igaz hogy az ablak ugyanakkora marad, de a vaskeresztmetszet a duplája lesz, vagyis fele annyi menet kell rá, ami ezért vastagabb lehet. Ezért kell gyűrűt használni, azt akár gombócig lehet tekerni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |