Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   62 / 153
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 1, 2012 /
 
Bár tudna az ember gyereke ezekről az alkatrészekről már korábban
De nem is értem, hisz az adatlapot nézve csak bámul az ember, mindenre ott a megoldás!
Most már csak azt nem értem, hogy miért olcsóbb egy töbletfunkcióval bíró félhídvezérlő mint a funkció nélküli hasonló termék?

Az eredeti vezérlőben 1000µF 35v os elkók vannak én is azt rendeltem közel a Fetekhez valóban de az utolsó fet és az elkó közötti távolság azért mintegy 8 cm nálam ez 2cm-en belül lesz.
Viszont az eredeti nyákon nincs MKT kondi sőt semilyen nagyobb LC tag sem.
Viszont a motor kábelébe belesütve van egy Vélhetően LC tag. a mérete, alakja ere utal.
De ez a vezérléstől kb 1 méterre van.
Kérdésem hogy ha az eredeti vezérlésben nincs, attól függetlenül nekem kell az MKT kondi?
Mert nagyon nagy és nagyon kell a hely a dobozban!
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 1, 2012 /
 
Ja a vezérlőfeszültséget előállitja az ACS713 ami a komparátorhoz kell.
(#) pimi9 válasza mrex hozzászólására (») Okt 1, 2012 /
 
Kiváncsi lennék, hogy néz ki az eredeti vezérlő.
Mindenképp érdemes belepakolni pár kondit, csak párszáz forint, és üzembiztosabb vele sokkal. Az MKT-t nem ismerem, de remélem bírni fogja.
Ez a doboz nekem nem tetszik annyira, nehezen szerelhető szerintem.
Te mivel rajzolsz 3D-ben? Mennyire kezelhető egyszerűen?

Ez az ACS713 okos dolog, kicsi a veszteség, de mibe kerül?
(CMOS555 tresholdjára raksz egy kondit a test felé, és egy ellenállásal viszed rá a jelet a söntről. A tápról egy JFET-el és egy potival készítesz egy áramgenerátort, amit szintén a tresholdra kötsz. Az árama átfolyik az ellenálláson és feszültséget ejt rajta ami hozzáadódik a söntfeszültséghez. Ha az 555 3.3V-ról megy, akkor a treshold 2.2V-on billen, a discharge-t egy felhúzó ellenállásal rákötöd a 12V-ra, illetve az IR2104 SD-re. Az output adja a visszajelzést a picnek, a triggert lehúzva pedig engedélyezhető újra)
(#) mrex hozzászólása Okt 2, 2012 /
 
acs713 ->861 huf a Retnél. hs szépen megkérlek csinálsz egy vázlatot a kapcsolásról? SolidWorks-ben dolgozom, ez a hivatásom.
Kérdésedre a válasz a kezelhetőségről : Míg én soha nem tudnám elmondani a és kitalálni az 555 ös specifikációt amit leírtál. Ez neked könnyű, és gyerekjáték! Nekem a 3D modellezés tevezés, és statikai végeselem analízis, dinamikai analízis, gépészeti konstrukció a műhelyrajz készítés a gyerekjáték, azaz nincs jó válasz arra a kérdésre, hogy mennyire könnyű. Egy biztos mentor nélkül nagyon nehéz elsajátítani.
Ha érdekel ez a terület akkor éppen csütörtökön lesz a SolidWorks 2013 bemutatója BP.-en az eurocenter mozijában.
De az Eurosolid kft honlapján kell regisztrálni.(ingyenes) Van egyébként elektronikai modulja is, ahogy áramlástani, is.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2012
(#) mrex válasza mrex hozzászólására (») Okt 2, 2012 /
 
Még annyit, hogy a 3D programok közül , ha a szftver tudása_> felhasználóbarátsága-> kezelhetősége-> sebessége-> szempontok szerint rendszerezünk akkor mindenképpen az elsők között van.
Ez szoftwer a Catia kistesója ami az autóipar egyik alapszoftvere.
a Solid végül is több szakma számára svájci bicska.
Az elektronika nem igazán, de tuti vagyok benne hogy már készülnek erre is.
A gépészeti villamosságban már benne vannak könyékig kiváló videók tekinthetők meg a kapcsólószekrények, gépészeti schematic-ok tervezéséről www.solidworks.com oldalon
(#) pimi9 válasza mrex hozzászólására (») Okt 2, 2012 /
 
Az első rajz az Udson-t figyeli, vannak benne kommentek.
Az ERROR L szintje jelez túláramot, a RESET pedig lefutó élre reagál.
Ez azért jó mert az áramfigyelést illetően veszteségmentes, viszont bonyolult.
A második rajz a söntös védelem, itt az ERROR H szintje jelzi a hibát, és felfutó élre resetel. Én inkább a söntös megoldást választanám, viszonylag kis sönttel meglehet oldani, és még állítható is ha az áramgenerátor potiját tekergeted.
Ha az ACS713-at használod, akkor a fölső rajzot használd, hagyd el a fetes Uds figyelést, és R3-ra kösd a kimenetet. 555-nek direkt belső rajzos szimbólumot választottam, így nyomonkövethető a működés. A meghajtást nem kell így csinálnod, ezt az elrendezést csak az IRFP3077-ek követlték meg 48V 40A-ra.
SolidWorks-t ki fogom próbálni, ahogy nézem elég részletes tutorialok vannak hozzá.

pwm.png
    
(#) pimi9 válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 2, 2012 /
 
Ítt van RAR-ban.

Szerkesztve.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2012

pwm.rar
    
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 2, 2012 /
 
Nagyon köszönöm!
(#) pimi9 válasza mrex hozzászólására (») Okt 3, 2012 /
 
LTspice szimuláció az első Udson figyeléses áramvédelemről.
Ideális IR2104 és TLC555 modellel. (Valós IR2104-el nagyon lassú)
A szükséges könyvtárak stb. benne van, a readme.txt-ben leírtakkal kell kezdeni.
Késöbb csinálok majd többet is.
Üdv!

pwmspice.rar
    
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 3, 2012 /
 
Ez tényleg egyszerű és nagyszerű!
Nagyon köszönöm.
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 3, 2012 /
 
Köszönöm ismét hogy felhívtad erre a programra a figyelmemet.
Ez valamiért szinte azonnal kézre áll.
Nézem a tutorialokat és csinálom.
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 3, 2012 /
 
Kiváló!
Értem!
A Rref emelése miatt az áramjel ugyan csökkenőnek látszik, de ez csak relatív mert így volt egyszerűbb megoldani.
Valójában az Rref állandó, s hozzá képest az áramjel fog emelkedni.
Tehát ha az ACS713 at akarom szimulálni akkor egy olyan függvényt kell készítenem a .FUNC parancs segítségével ami egy feszültségforrást vezérel és 133mA es lápésekkel emeli a kimenőfeszültséget a motoráram emelkedésének függvényében A-enként.
ehhez kialakíthatok pl egy ellenállást aminek az értékének változását a .step parancs beágyazásával meg tudom oldani.Vagy jobb átgondolás után saját függvénnyel bárhogy.Ha megfelel a 133mv/A kitétenek.
A függvény könnyebb nekem mint egy új alkatrész modelljének elkészítése.

Végül is akár az egész működés átfogható egy függvénnyel ha jól meggondolom.

Milyen szerencse hogy, van némi jártasságom a programírásban, makrózásban.
A kezelése kicsit nehézkes eleinte de ebben a programban jó lehetőségek vannak.
(#) pimi9 válasza mrex hozzászólására (») Okt 3, 2012 /
 
Nem kell ezt ennyire agyon bonyolítani, szímulálgatni.
Ha a működése megvan, akkor ki kell pipálni, és továbblépni.
ACS-hez a rajz2-t nézd meg. Azt még ki lehetne egészíteni a telep belső ellenállásával, a vezetékek soros induktivitásával, ellenállásával, illetve egy jól kiválasztott szűrőtaggal bekorlátozni az áramváltó sávszélességét úgy mint az ACS-nek. (Illetve írd át R3-at 133m-re)

ui: JFET helyett a 2 tranyós bjt-s áramgenerátor kevésbé hőfokfüggő, ha pl. egy tokban van a két tranzisztor, vagy össze vannak ragasztva.
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2012

pwmspice.rar
    
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 4, 2012 /
 
Légyszives nézz rá erre a szimulációra ha van időd.
Ebben feltételezem, hogy az ACS713 az adatlapja szerint, szabályosan működik.
Azaz amperenként 133mV.
10A-30A ig azaz az áramfigyelőt helyettesítő feszültségforrás 1,33-3,99 v ig állitja be a kimenetét lépésenként 133mV os inkremenssel.

Mivel ez a feszültség sorozat az állandó emiatt a CMOS555 tápfeszültségét állítottam be a tőled tanult(ellesett) módon.
a trimmerrel 16-20 A.ig állítható az áramkorlát lefelé lehet még jönni, ha a trimmer értékét növelem.

Én arra voltam kíváncsi hogy az CMOS555 miként vezérli a hídmeghajtó tiltását,ha megfelelően helyettesítem az áramfigyelőt.

A válaszok a grafikonokban vannak.

Sajat.rar
    
(#) pimi9 válasza mrex hozzászólására (») Okt 4, 2012 / 1
 
Az IC tápfeszültségét én inkább békénhagynám a 3.3V-on, helyette a control voltage-t állítanám, a treshold komparálási refernciája közvetlenül arra van kötve, és a belső feszültségosztó lánc nagy impedanciás, szóval csak egy potit kell oda kötnöd.
A trigger komparálási szintje is elfog emiatt tolódni, de az logikai vezérlést kap, szóval nem oszt nems szoroz.
Ez így végülis jóval egyszerűbb mint áramgenerátorral hülyéskedni. Valószínüleg azért nem jutott eszembe, mert eddig soha nem használtam a control voltage lábát az 555-nek.
Mondjuk 3.3V tápról lehúzni az control voltaget 1.33-ig, ezt ki kell próbálni a valós modellel, hogy mennyire tolerálja az ilyen alacsony komparálási feszültségeket.
Holnap majd rajzolok valós modellekkel.

Működés:
Ha a treshold a control voltage láb potenciálja fölé emelkedik, és a triggeren H jelszint van, akkor a belső latch negált Q kimenete H szintet vesz fel, vagyis a kimenet L szinten lesz, a discharge fet pedig nyit, és az SD lábat lehúzza, amire tilt az IR.
Ezután megszünik az áram, treshold újra a cv potenciál alá kerül, a treshold komparátor kimenete 0-t vesz fel, így az áramkör várakozik az engedélyezésre.
Trigger H szintről L szintre történő jelváltozásra a balső latchot seteli, az 555 kimenet magas lesz, a discharge fet zár, így az SD-n lévő ellenállás felhúzza az SD-t, és az IR(ek) újra engedélyeződnek.
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 5, 2012 /
 
Ok értem!
Már értem hogy inkább így fogalmazzak.
amekkora feszültséget állítok be a CV lábon az lesz az a feszültségszint akit a THRS-nek meg kell haladnia.
Teljesen rendben van szimulációilag is.
(#) mrex válasza pimi9 hozzászólására (») Okt 5, 2012 /
 
Na kb. ez lenne!
Követve az érthető instrukcióid, erre jutottam.
Az 555 tápja 5v.
A CV lábon beállítom azt a feszültséget aminél szeretném korlátozni az áramot.
PL 15A->15A*0,133V=1,995V
Amint ezt eléri az ACS713 kimenete aminden úgy történik ahogy leírtad a működést.
Minimális alkatrésszel kivitelezhető így.
A szimulációs idális modell szerint a kapcsolási idő 50mikrosec.
Az összes eddigi próbálkozás között ez eddig a leggyorsabb.
Ha a valós modellen végzett szimulációdban ezek az alacsony komparálási feszültségek kevésnek bizonyulnának, akkor létezik egy 610mV/A es alapkapcsolás is bár ehhez kell még egy műveleti erősítő is, s ezt nagyon nem szeretném.
Az ivertert egy tranyóval helyettesítettem, mert találtam ugyan a logikai kapuk között inverter kaput csak azt nem tudom miért nem működött.
3 pin-je van és gőzöm sincs mit kell kötni a 3.ra?
Úgy érzem egyre jobban alakul.
Felteszek egy pdf-et is a kapcsolásról.

A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2012
(#) mrex hozzászólása Okt 6, 2012 /
 
------
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2012
(#) mrex válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Véleményt szeretnék kérni erről a kapcsolásról.
Fizikailag nem készült még el csak a pdf-ben létezik.
Ha nem kapok róla véleményt, ma megépítem.
Kösz!
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2012
(#) mrex válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
lemaradt a csatolmány
(#) Kovabe válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Szia ez valami kétmotoros szabályzó lesz mert különben szerintem semmi lényege az IRL2104-nek csak bonyolitja a dolgot inkább a prgramban kéne külön választani az elöre illetve hátramenetet. Esetleg a programot is felteszed mert érdekelne hogy is müködik az egész. Én is szeretnék épiteni csak én MSP430-al inkább.
(#) Kovabe válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Mégvalami a híd közepén a 47nF kondi miért van benne mert ha a távod 2,4GHz-es akkor nem kell bele csak ha 35 vagy 40 MHz-es. A 2,4GHz már nem zavar.
(#) mrex válasza Kovabe hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Szia szerintem egy egész picit le vagy maradva
Ez egy kerekesszék motorral szerelt kétmotoros kormányzású RC távis fűnyíró teljesítményrésze, nem játéktank
Az RC illesztését ehhez az elelktronikához megoldották nekem itt a fórumtársak.
De a hídvezérlőben az általad kifogásolt vezérlő éppen a túláramvédelem miatt kell.
Valójában egy szilárdtestrelét valósítmeg.
kisebb teljesítményre lehet hogy nem kell de 2 db 65Ah-s akksi mellett már kell az áramkorlát.
mégpedig a fórumtársak instrukciói alapján mikrosecundumos sebességtartományú kapcsolási érzékenységgel.
Mintegy 50 fet kinyírási tapasztalata ez
A programot majd ha minden kész lesz.
Foxi65 fórumtárshoz fordulj nekem is Ő készítette az első pic-et a másoodikat már mi magunk egy kolegával.
Foxi egyébként fogom küldeni a beígért "jutalmat".
De kellett bővítenünk az alapot s vettem még egy pic-et.
Mi 16F873 picet használunk 20Mhz-n de a túláramérzékelés és kikapcsoláshoz ez lassú.
A pic műveletenként 4 órajelnyi időt tölt "semmittevéssel" mire érzékel, mire kiértékel, mire beavatkozik addigra a feteknek lőttek.
Pimi9 fórumtárs hívta fel a figyelmet erre a hídvezérlőre, s a gyors kikapcsoláshoz a CMOS555 re
Katt fórumtárs figyelmeztetett a szükséges kialakításra a távolságok problémájára.
S most talán sikerül is megvalósítani.
Bár önfejűen marad az aludobozban publikált konstrukció.
De már most stzeretnék köszönetet mondani mindenkinek aki segített, tanított.
Igaz sokszor majdnem megütött a guta, de mindent számbavéve rengeteget tanultam tőletek!
Köszönöm.
(#) mrex válasza Kovabe hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
A kondiról fogalmam sincsen Foxi63 elnézést az előbb 65 öt irtam .Szóval ő rajzolta nekem bele.
Talán az indukciós tüskék miatt.
Mások is kivennék de Katt szerint is kell bele s szerintem ő is ért hozzá....
(#) (Felhasználó 46585) válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Nem, a 47 nF a motorral párhuzamosan nem kell! A betáp 1000 µF-os kondijai mellé tedd és ne 47 nF-ot, hanem legalább 1 µF-ot. Ez a kondi legalább poliészter szigetelésű és legalább 63 V-os legyen. Méretben akkora, mint egy fél gyufásdoboz. A szerepe az, hogy hidegítse a tápfeszt, vagyis minnél kisebb legyen a belső ellenállása nagyfrekvencián, vagyis, hogy a nagysebességű áramváltozások hatására ne változzon számottevően a betáp feszültsége. Az az árammérő izé lehet, hogy nem lesz elég gyors. Tedd át a motorral sorba, mert így elég vad dolgokat fog mutatni, lehet, hogy el sem indul a motor, mert azonnal tíltani fog. Az a baj, hogy nemcsak a motoráram folyik a FET-eken és jelen pillanatban az áramérzékelőn, hanem vannak olyan helyzetek, amikor pl.: egy alsó FEt egy felső FET diódájától veszi át az áramvezetést. Ez a dióda többnyire nagyon gyenge dolog, jó nagy tárolt töltés van benne és amíg ez ki nem ürül, addig a dióda mindkét irányban vezet. Vagyis előfordul, hogy egyszerre vezet egy dióda, meg egy FET és tulajdonképpen rövidrezárja a betápot! Ez szép nagy áramot hoz létre, ezt esetleg bejelzi az áramérzékelő és mindjárt tílt! Ha a motoráramot figyeli, akkor ilyen nincs, mert a motoráramban nincsenek komolyabb tüskék. Én nem ezt az áramérzékelőt használnám, mert ez lassú. Van a LEM-nek, meg a Honeywell-nek is ilyenje, amik sokkal gyorsabbak.
A C12-es kondi minek kell? Tüskék ellen? Akkor kellene egy ellenállás is elé, így csak terheli az áramérzékelő kimenetét.

Ha már megy a szimulátorban, akkor tedd át a motorkörbe és próbáld ki.

50 db elpusztult FET? Hm...először a szimulátorral kellett volna kezdeni és ha abban mindent értesz a működést illetően, akkor kellett volna bekapcsolni...De még biztos lesz jó néhány tranyó, ami megdöglik...Sajnos, a megvalósításhoz vezető út elég hosszú, ez nem a megtanulom néhány hét alatt kategória. És a célkitűzésed sem igazán lesz hatékony, nagyon keveset jelent egy akár nyákszinten kidolgozott megoldás egy kezdőnek...
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2012
(#) Kovabe válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Ok és belegondolva bajt nem is fog csinálni.
Valoban le vagyok maradva de valamilyen szinten azért követtem a dolgokat de az biztos hogy nem merültem bele. Igazad van abban is hogy nálad azért sokkal nagyobb áram áramlás folyik mint egy pl hajokában.
Gratula a kitartásért, azért egy végleges eredményröl felteszel videot? De érdemes lassan a hokotroban gondolkozni mert lehet nagyobb szükség lesz rá
(#) mrex válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Szia.
Nem értem az utolsó mondatodat?
Nekem nincs más célkitűzésem mint megcsinálni.

Kár hogy kimondatlanul tartasz "hülyének".
Minden esetben működött a szimulátorban, mielőtt bekapcsoltam.Őszintén kívánom neked, hogy legyen az életben még tanulni valód, s hozzá olyan "vállveregetős", "Én tudom a tutit te meg suttyóvagy" mentorod hozzá mint amilyen most Te vagy velem...[/
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2012
(#) vilmosd válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Nekem a PWM vezerles nem teljesen szimpatikus. Talan olyan PIC kellene ahol van hid vezerles, es ahol a deadtime SW-ben allithato. A 16F883, 16F886 HW valtoztatas nelkul hasznalhato. Ezekben van 2 (4) PWM kimenet. Szet kellene valasztani a ket ag vezerleset. Mondod hogy eszi a FET-eket. Lehet pont ezert, mert nincs deadtime vezerles. Egyszeruen egymasra kapcsolnak a FET-ek, es maris rovidzar minden FET.
(#) Kovabe válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Szia szerintem a dead time-ot ugy lenne a leg célszerübb megy csinálni hogy az IRL2104-et tiltod N ms-ig és akkor nem tud egymásbanyitni talán.
(#) pimi9 válasza mrex hozzászólására (») Okt 6, 2012 /
 
Bocs, hogy nem figyeltem a témára, látom haladtál.
Katt egy kissé türelmetlen, de ez annak tudható be, hogy már tényleg többször leírt dolgokat, mit-hogy, amivel teljesen egyetértek, de valamiért átsiklottál felette.
A mostani hozzászólásában is rengeteg hasznos dolog volt, fogadd meg azokat a tanácsokat.
- 47n-t szedd le a motorról, ez egy feszültséginverter és ohmos vagy induktív terhelést szereti.
- A tápra tegyél hidegítő kondikat, különben a nagy áramváltozások miatt elviszik a feteket a tüskék.
- Illetve a motor áramfigyelése valóban jobb megoldás lehet.
C12-t csökkensd, és tegyél elé egy ellenállást, úgy mint a triggeren. (Igazából csak akkor van rá szükség ha az 555 és az ACS messze van)
Illetve az 5-ös lábra tegyél egy 10n-s kondit, nehogy az is bezavarjon.
Üdv!

ui: Ha a pwm zavarát akarod csökkenteni, akkor köss sorba egy fojtót a motorral, és akkor rárakhatod a kondit a motorra.
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2012
Következő: »»   62 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem