Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Előtétellenállás számítás LED-hez
- Előtét számoló, LED-ek soros kapcsolásakor
- Előtét számoló, LED-ek párhuzamos (nem ajánlott) kapcsolásakor
I=U/R. Ebből adódik, hogy R=U/I.
A legegyszerűbb megoldás egy 7812 stabilizátor, egy méretes hűtőbordán. Felhasználhatod a segédprogramok között található méretezőt. Bonyolultabb megoldás, de energiatakarékosabb egy DC-DC átalakító. Ennek mi köze a LEDhez? A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2013
Sziasztok mindenki!
Előre is bocsi ha sok sületlenséget írok.Szeretnék egy sok LEDből álló "fénykört" fotózáshoz makrózni kellene. Adott egy 9v elem (közép kategória,mondjuk alkáli elem) sima bolti vagy újra tölthető 9v akku. Adott még rengeteg 3528-as LED.(hideg fehér) a kérdésem a következő: egy 9v elemre hány LEDet tudok rákötni és mekkora ellenállással. Azt már tudom hogy a nyitó feszültség 2,5V,körül van tehát 3 LED és egy ellenállás vagy 2LED és egy ellenállás alkot egy egységet de ebből mennyit lehet rákötni egy 9v elemre úgy hogy kb 30-50 percet folyamatosan tudjon világítani. KB 30 - 40 LEDnek kellene világítani egy 80 - 100mm átmérőjű körben.! Valaki tudna nekem konkrét adatokat illetve megoldást mondani??? Ha lehet ne elektronikai képletekben beszéljetek légyszi mert marha kezdő vagyok a dologban. NAGY köszönet előre is!!
A LED pontos típusa igen fontos, a precíz méretezéshez szükséges a tényleges nyitó feszültség, az üzemi áram. Ha ilyen nem áll rendelkezésre, akkor a mérés marad.
A 9V elem/akku helyett jobban jársz egy telefonakkumulátorral. A "9V" NiMH akkumulátorok kisebb áramra alkalmasak, feszültségük és kapacitások nagyobb terhelésnél drasztikusan lecsökken. Ennél sokkal alkalmasabb a telefonokban használt lítium polimer akku a feladatra. Az árról most nem is beszélek. Egy "9V" elem vagy akku 20 percnyi időt biztosíthat, a telefonakkumulátor 1-1,5 órát. Másik kérdés, hogy mennyi egy exponálás ideje. Ha rövid záridőkkel fotózol, tehát 1-2 másodperc alatt, akkor ennek nincs jelentősége. Ha hosszabb ideig tart egy expozíció, (amit nem tartok valószínűnek,) akkor stabilizált feszültségforrásról kell meghajtani a LEDeket. A LED karakterisztikája olyan, hogy a nyitófeszültség környékén pici feszültségkülönbség nagy áram/fényerőváltozást okozhat, azért feszegetem a pontos típus kérdését. Ha nagy a különbség a feszültségforrás és a LED nyitófeszültsége között, mint egy 9V akkumulátor esetén, akkor kisebb a probléma, de a 3.7V esetén jelentős eltérések lehetnek... Precíz megoldáshoz egy feszültségstabilizátort kell használni, ekkor a felhasználható elemkapacitás lecsökken, de a kapott fény egyenletesebb lesz. 3528 méretű LEDet gyártanak 20, 50, 100 mA üzemi árammal. Az áram LED fényerejét meghatározóan befolyásolja, mindenképpen tudni kell. Sajnos a legtöbb webbolt a nyitófeszültség és áram adatokat nem adja meg, vagy pedig hasracsapás alapján saccolva ír valamit. Ha nem tudjuk pontosan, és nem tudjuk megmérni a nyitófeszültséget, akkor lutri lesz a dologból. A konkrét megoldáshoz tehát a tervezett záridő, a LED pontos típusa elengedhetetlen.
Pontosabban R=U táp- U diódanyitó/I dióda Összekell adnia diódák nyitófeszültségét amennyit használni szeretnél. Azt kell kivonni a tápfeszültségből és osztani a diódákon átfolyó árammal.
A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2013
A kérdezőnek kifejezett kérése volt, hogy ne terheljük képletekkel, mert az neki kínai. De mit pontosítasz?
Szia! Sziasztok!
Elsőnek köszi a gyors és szerintem szakszerű választ!!! A tervezett záridő valóban nagyon kicsi (ezért is kell a sok fény) ami itt sok idő az amíg a megfelelő beállítást és a megfelelő fókuszt beállítom. A fények tulajdon képen csak a kép készítéshez kellenek és a beállítás megoldható más fényforrással is csak az csalóka de ha ez az ára akkor majd kapcsolgatom. A LEDet pedig kimérni (kiméretni) nem tudom.Viszont ha az segítség a LEDek egy 30W-os fénycsőből vannak kimentve. KB 120 db. Na hogy ezek a LEDek milyenek azt nem tudom. Nyilván fontos a költség kímélő megoldás. Ezt tükrözi az újra hasznosított LED is. Mindegy , én már annak is örülnék ha Kb 30-40 LED működne. Igazából azt várom hogy valaki megmondja mit mivel kell összeforrasztani és abból mennyi kell. Tudom ez a szakma megtaposása a hozzáértők számára de nézzétek el nekem bennem csak a tenni akarás dolgozik.. Bocsi a sarlatánságom miatt.
Milyen felszerelésed van? (Műszer, páka?)
Szia!
abból a mit írtál csak a nyitó feszültség meg a táp szavak ismerősek és ebből nekem csak a 9V amit tudok a nyitó feszültséget csak kikísérleteztem. Ezért írtam a KB 2,5V-ot . Ha már megvan mit mivel kell összeforrasztani akkor azt már meg tudom csinálni de azért ez nem az én szakmám. Sorry.
A 2.5V valószínűtlen érték. Hogy jutottál erre a következtetésre? A 30W mennyire szentírás? Tudsz fotót mutatni az eredeti fénycső? részleteiről?
Szia! Holnapra tudok fotót mutatni a fénycsőről és holnapra azt is lefotózom amivel kikísérleteztem.
Remélem az közelebb visz a megoldáshoz. Előre is köszi.
Bocs itt lemaradt a válasz.
Van egy ős régi pillanat pákám meg egy szerintem elég komoly multiméterem. ezeket apámtól örököltem nem mai darabok de az én lelkesedésemet (és hozzáNEMértésemet) kiszolgálják. Tudom - tudom minek a bányásznak zongora .....
Feltételezem, a műszert azért tudod használni. A pillanatpákát felejtsd el, mintha nem is lenne. Ilyen alkatrészek forrasztásakor csak nagyon nagy gyakorlattal használható - veszélyes a legtöbb alkatrészre és a rézfóliás lapra... Mindenekelőtt a LED nyitófeszültségét és üzemi áramát kell meghatározni. Ez megtehetjük az eredeti alkalmazás tanulmányozásával, illetve méréssel.
Ha az előző képletet megnézed és összehasonlítod azzal amit Én írtam. Rájössz.
Ellenállásértéke (Ohm) = 9V- Kb 2.5 V/0.02 = 6.5 / 0.02 = 325 Ohm Legközelebbi szabványos érték 330 Ohm. A 0.02 a LED üzemi árama. 0.02 = 20 mA Ezt változtasd meg arra az értékre ami az adatlapon van. Általában a piros LED nyitófeszültsége 1.6 V ( az a másiknál a KB 2.5 V) Sárga, zöld, 2.1 V De ezek az adatlapokon szerepelnek. Ha 2 V -l számolsz abból baj nem lehet.
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2013
Semmi baj nincs azzal a pákával. Sok CMOS áramkörös munkát végeztem el vele hiba nélkül. Arra kell ügyelni, hogy ha vékonyodik a hegy akkor hamarosan elfog égni. Érdemes cserélni mert ha éppen akkor ég el amikor egy kényes alkatrész forraszatasz akkor a szikrázás miatt az tönkremehet. A rézfóliáslapra csak akkor veszélyes ha elmélázik és rajtafelejti a pákahegyet.
Szerintem fotózáshoz fehér LED használatos. Adatlap pedig nincs. A 20mA üzemi áram nem bizonyított, az eredeti alkalmazásban 30W teljesítményről van szó, 120 LEDdel.
Bármelyik LED gond nélkül elviseli a 20mA-s áramot.
Az a kérdés, mennyi ideig.
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2013
Amíg el nem éri az üzemóra idejének végét.
Szia! Sziasztok! Köszönöm hogy foglalkoztok a problémámmal.Ahogy ígértem teszek fel képeket a LED származásával kapcsolatban remélem ez segít a beazonosításban de egy kis kiigazítás kell mert ennek csak a mérete olyan int egy 30W-os de tulajdon képen egy 8W 120LED -es cső.
A táblán lévő adatokból nem tudom kihámozni a kellő adatokat . Illetve a neten ezzel a LEDel kapcsolatban nem találtan semmilyen adatlapot vagy hivatalos infót arra ,hogy milyen. (de lehet hogy csak kuka vagyok )
Nem lebeszélni akarlak, de félek, hogy a rendelkezésedre álló technológia nem elég egy ilyen projekthez. SMD alkatrészek forrasztásához a 2mm vastag drótból készült pákahegy szerintem nem igazán alkalmas. Ilyen alkatrészeket nyomtatott áramköri lapon lehet használni, ilyent tudsz készíteni, vagy készíttetni? Az energiaellátás további megfontolást igényel. Ha szökőévenként akarsz makrózni, akkor elviselhető költséget jelenthet, hogy egy 9V elemet használsz (ezekből a 'Heavy duty', nagy terhelhetőségű kell!), de heti szinten már drágább lehet. Ekkor a "laposelem" lehet a megoldás. Ha zselés akkumulátort használsz, akkor már jobb a helyzet, de vezetékhez leszel kötve. Ilyenkor az alkatrészeket másképp kell méretezni. Ehhez már szükséges egy töltő is - akkumulátorral 4000 Ft környékére jön ki. Harmadik megoldás lehet egy lítiumcella, akár telefonakkumulátor képében - ennek a töltése macerás, hacsak nincs kéznél egy töltésre még alkalmas telefon. Itt az elemtartó elkészítése okoz(hat) gondot.
Az áramforrás kiürülésével annak feszültsége csökken, ezért sima, ellenállásos áramkorlát méretezése macerás. Ha feszültségstabilizátort alkalmazunk, a helyzet javul, cserébe a teljes kapacitást nem lehet használni, mert a szabályzó alkatrészen is esik feszültség. Cserébe ez a megoldás a legegyszerűbb. Egy LM3940 (Más, a célnak megfelelő paraméterekkel rendelkező, elérhető stabilizátorról nem tudok.) 400Ft körül, LEDenként egy ellenállás kell a végleges megoldáshoz. Első lépésben egy LED nyitófeszültségét, illetve az üzemi áramhoz tartozó ellenállást kell meghatározni. A fehér LEDek nyitófeszültsége 2.6 - 3.6V között szór, gyártótól, hőmérséklettől, típustól, áramtól függően, ezért ismeretlen típushoz próbálgatni, méricskélni kell. Nem tudom, milyen lehetőséged van alkatrészbeszerzésre. Első körben egy ellenállás és az LM3940 vagy 9V (esetleg lapos)elem, valamilyen tápegység, zselés akkumulátor szükséges. Az ellenállás értéke zselés akku esetén 560 ohm, 9V elem esetén 330 ohm, 4.5V elemhez pedig 180 Ohm legyen. LM3940 használatakor 15 ohm kell. Az ellenállások terhelhetősége gyakorlatilag lényegtelen, akármilyen pici(1/4 W) lehet. Ha ezek elriasztottak, meg lehet oldani máshogyan is a dolgot, például így, vagy így. A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2013
Szia! Az első megoldás a nyerő számomra csak az én elképzelésemben a LEDek csak egy max két körben lennének (a tartó tárcsát már meg is csináltattam)
feltettél két képet abból az elsőre gondolok.(három,körívben elhelyezkedő LED sor) nekem is ez lenne az elképzelésem csak kevesebb LEDdel illetve annyival amennyit elbír egy 9v elem. Kinagyítottam a képet és úgy nézem 3 LED van sorba kapcsolva aztán valami még (gondolom ellenállás ,csak a panel másik oldalán ) aztán egy kis szünet a nyákon majd ua.ismétlődik.Innen nézve laikus szemmel, nem tűnik bonyolultnak.
Abban a megoldásban autódekorációs alkatrészekből rakta össze készítője. 70mm, 80mm, 90mm átmérőjű, kész DRL világításelemek. Ezek 12V autó, vagy zselés akkura vannak méretezve.
Valószínűleg nem fogalmaztam jól, ezért nem sikerült egyértelműen feltennem a kérdést. Felsoroltam, milyen lehetőségek vannak az áramellátásra. Ami igazán eldöntendő, hogy hány voltos tápfeszültséget akarsz alkalmazni, ettől függ, hogy hány LED legyen sorbakötve, milyen ellenálláson keresztül. Ha 9V elem, akkor 2 LED, sorbakötve 120..150 ohm ellenállással. A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2013
Nem -nem bocsi! A kérdéssel semmi baj csak én vagyok láma !! Tehát 9v elemet szeretnék használni ha lehet csak 1db-t .
Mennyi ledet szeretnel uzemeltetni? Egy 9V-os elem igencsak kis kapacitasu (4-500mA/h), valamint az emlitett 3825-os ledek se a legjobb hatekonysaguak. Ha lenne ra lehetoseged, akkor hasznalj Philips Rebel-t, valamint -mivel fotozashoz lesz- kellene beszerezned diffuser-t (olyan muanyag lap ami eloszlatja egyenletesen a fenyt, mivel a ledek pontszeru fenyforrasok).
Na ez volt az eredeti kérdésem, hogy egy 9v elemről mennyi LED üzemeltethető hosszabb ideig. A fény elosztását már megoldottam (persze elméletben ) csak már működne .
Az az erzesem 1 db 9V-os elem nagyon rovid uzemidot fog megengedni. A megadott kapacitas (4-500mA/h) az akkor igaz, ha ezen ertek 1/10-evel terheled, vagyis 40-50mA-rel maximum. Makrofotozashoz pedig rengeteg feny kell, mivel a kis melysegelesseg miatt szinte teljesen lezart aperturat kell alkalmaznod. Tapasztalatom szerint az F22 majdhogynem a minimum. Igaz nem kimondottan makro lencse volt, csak kiprobaltam mire kepes. A kovetkezo kep is F18-al keszult valamint egy 32=es kulcsszamu kulso vaku+ fenyterelok. Makro kep Ha rakkattintasz az "Original size" feliratra -ami a valosagban nem az eredeti, csak atmereteztem a kisebb helyigeny miatt-, ott lathatod, hogy a melysegelesseg kb 10mm, es ne feledd ez nem makro lencse volt. MAkro lencse eseten esetleg mar csak millimeteres nagysagrend lett volna.
Ha viszont nem profi kamerad van, akkor ezt a szuk aperturat nem tudod ellensulyozni hosszabb zaridovel, mert zajos lesz a keped. A belinkelt kepem is ha jol emlekszem ISO800 vagy ISO1600-al keszult. Egy atlag kamera ilyen erzekenysegra allitva mar igencsak zajos kepet produkal. Ezutan a kis kitero utan talan jobban meg tudod erteni, miert is kerdojelezem meg a 9V-os elem letjogosultsagat, plane folyamatos uzemidore szanva. A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |