Fórum témák
» Több friss téma |
Hali! Erősítőépítést végeznék, de a kapcs rajzon van egy olyan, hogy pufferkondi 10000µF és nem tom, hogy hova kllene kötni. A kapcsolás itt van:
http://www.hobbielektronika.hu/gyujtemeny/%21kapcsolasok/audiotechn...el.zip Segítsetek légyszi
Mint a hogy a nevében is benne van PUFFERkondenzátorként kell alkalmazni!
PUFFER kondenzátorokat leginkább tápegységekben szűrőként/símítóként használják. Oda kell kötni ahol ahol a trafó szekunder ágáról jövő diódás egyenirányító van. Az egyenirányító után közvetlen a diódák után párhuzamosan a tápágakba. De ha ilyen alapvető triviális kérdést teszel fel akkor lebeszélnélek arról hogy belekezdjél egyáltalán ekkora erősítő építésébe !!! Tuti bukás a vége mert ezek szerint alapismeretbeli hiányoságaid vannak az elektronikából. Légy szíves először olvassál sok sok alapismeretekről szóló könyvet és utána kezdjél neki építeni ! Több sikerélményed lesz utána. Inkább egyszerűbb áramkörökkel kezdjél el foglalkozni.
Sokat nem tévedtem
Ránézve a regedre, bevallásod alapján tényleg kezdő vagy. Ezért meg pláne lebeszélnélek ekkora teljesítményű erősítő építéséről. Jobban járnál valami KIPRÓBÁLT számtalanszor UTÁNÉPÍTETT, jól DOKUMENTÁLT , erősítő építésével. Igaz ez se garancia hogy működni fog neked is. De alapvető működési elvi hibáktól mentes lesz mivel többeknek sikerült már megcsinálni. Pl.: QUAD 405 ha tranzisztorosat akarsz csinálni. (legalább 30 éve dokumentált kapcsolás) Vannak belőle kittek is. 40-100- 200W kimenő teljesítményű verziók léteznek. Nem kis meló ennek ellenére elkészíteni ! Dobozolás ez még nagyobb kihívás, érintés védelem, strapa állóság ...stb ...stb. Ahogy írod zenélsz. Gyakorló / fellépő rendszert akarsz csinálni ? Nem mindegy a kivitelezés sem !
ide a táp nincs a kapcsoláson trafó legelább 500W gréc15A
Nekem csak arra kell, hogy itthon gyakoroljak rajta...
Alapismeretem meg van annyi, hogy össze tudok rakni egy rajz alapján egy cuccot
Szia Cuii,
Az alapismeret meg nem jelent tul sokat, az elmelet nem helyettesiti a gyakorlatot! Egy atlagos ember kicsit jobb muszaki erzekkel is ossze tud rakni egy egyszeru aramkort mindenfele leiras/szajbaragas alapjan ugy hogy max. ohm torvenyet ismeri, de ez nem jelenti azt, hogy erti is mi tortenik az aramkorben ill. hogy hibat is tud keresni es javitani! Azt javaslom egy tok egyszeru erosito epitesevel kezd amivel megtanulod az erosito epites alapjait (mert nem csak annyi az egesz, hogy beulteted az alkatreszeket es kesz) es ha az sikeres lett, akkor johet egy kicsivel nagyobb falat. Javasolnam a jo oreg es nehezen elronthato TDA2030-at. Otthonra, gyakorlasra tokeletes es egyszerusege ellenere ezt is el lehet rontani, foldhurkot csinalni rajta, stb. stb. sorolhatnam meg. Kit formajaban is lehet kapni igy nem kell nyak keszitessel es alkatresz beszerzessel kulon bajlodni. Sok sikert!
Nézd nem akarlak le szólni de összerakni biztos összetudod hogy működjön az márt nehezebb és hogy jól működjön az nagyon nehéz sok háttér kell hozzá nem csak szakmai hanem tárgyi is. Másik otthonra 170W nem sok egy kicsit? Szerintem 15-20W erősítővel és megfelelő kivezérlési tartalékkal márt a második szomszédot is ki lehet kergetni a utcából.
Álltalába ott tévédnek 100W felettiek hogy a hangfal kicsi nem jól van méretezve. Ha jó a méretezés nem tudom szállítani. Gondolj bele annak idején a gramofon tű menyit mozgott de a szobába mindenki hallotta, ha a tű helyére egy fejhallgató hangszórót teszel márt a szomszéd is hallja. Csak a tölcsért kell szállítani ami nem kis darab de 0,5W elég lenne most 20W használnak erre a célra. 5.1 erősítőre ráírják csatornánként 50W az egésznek a áram felvétele talán 100W mit tehettek bele hogy +200W csinál.
Köszi szépen
Télleg ezt érdemesebb összerakni. a fórumon találtam is egyet, elég neki a 12 v is így dugasztápról ki tudom próbálni
Kipróbálni kitudod de többre ne is számítsál a dugasztáptól.Mert csak morogni fog meg zúgni és egyébb jelenségek lépnek fel hangerő függvényében .
A TDA2030-as erősítő ampereket vesz fel 12 Voltos tápról. Pki=Utáp*Ifel Ifel=Pki/Utáp ebből kiszámítható mennyit. Tehát ha 10W-os is az áramkör akkor is legalább 1 amper kell neki tartósan . No ezt a dugasztápoktól nehogy elvárd max 300 mA -t ha tud folyamatosan leadni. Szerezzél be legalább 30-40 VA trafót ami tud 9-12 Volt váltó feszt leadni.Ezt egyenírányítva pufferelve (legalább 2200-4700 µF kondival) kapsz 14-20 Volt közti nyers egyen feszültséget . Erre már nyugodtan kötheted a TDA2030as erősítődet. Feltéve ha nem túl nagy a nyers feszültséged a TDA tápfeszének maximumához képest. (azt hiszem 18V a max tápfeszültsége.) Mobil üzemhez szerezzél be 1 nagyobb 12V/5-10 Ah akksit és akkor arról is üzemelhetsz.
Az én legeslegelső erősítőm TDA1557-es volt. Nekem működött!
Üdv.: Hurka
Hali!
170 Watt az tényleg sok egy gitárhoz otthonra! 10-20 Watt bőven elég, és ha gitározni akarsz rajta, akkor szerintem érdemes egy tranyós erősítőt, vagy tudod mit!? Ott a VF3!!! Az FET-es és gitárra tökéletesen megfelel! (azzal még próbáltam is egyszer, szóval nem olyan kevés az a teljesítmény, főleg egy nagyobb hangszórón már dübörög rendesen) Meg ha belegondolsz, hogy egy 170 Wattos erősítőhöz, kell legalább egy 250-300 W-os hangszóró, ami már ki tudja szépen mozogni a hangokat, és már csak az megdobja az egészet egy 10000-el. :yes: Szóval egy kisebb erősítőhöz, kisebb trafó, kisebb hangszóró, stb. kell. De attól a hangerő az meg lesz! Jaaah és ha már pufferkondi! Nagyon fontos! Bár azért az is jó drága, úgy hogy csínnyán kell vele bánni. És tök egyszerű, a bazi nagy kapacitású kondikat (puffereket) értelem szerűen, a tápágakba kell kötni. Mert mikor egy erősebbet belehúzol a mélyebb húrok közé, akkor nem az úgyis gyengus trafódat szenvedteted, hanem a kondi töltése segít be az erősítőnek. Peti.
Idézet: téma ide áthelyezve. „Pufferkondi erősítőbe”
Egy gyors kérdésem lenne. melyik kondi a jobb, és miért?
1. 10000µF 80V 35x50 RM10.0 20%¸ 85° SNAP-IN 2000h 6.6A (YAG) 2. 10000µF 63V 35x40 RM10.0 20%¸ 85° SNAP-IN (LUX) RoHS A fesz nem számít, mert 30V lesz rajta, de miaz a 2000h, meg az a 6.6A És mit jelent a LUX meg a YAG?
Hello!
LUX= LUXON YAG=YAGEO Két márka. A többit nem tudom.
Lehet, hogy 2oooh az 2ooo óra.
(A 6.6A lehet hogy max terhelés.?(De az hogy?)) Lehet hogy hülyeséget írtam.
Szerintek megfelel a képen látható elrendezés, és bekötés a pufferkondiknak? Földhurok nem keletkezhet a kondenzátorok összekapcsolásakor? Szerintetek érdemes lenne duplán összekötni a kondkiakt? Az végfok 2x300W lesz, a tudok venni valahol hozzá egy 1000VA-es 2x45V-os toroidot..
Gratula!
Igényes munka. a csillagpont kialakítás a tápkondiknál jó, de én vastagabb Cu-t használtam volna. Egyébként tetszik.
Kicsit nekem is vékonynak tűnt, de vastagabb nem volt itthon, ezt is egy trafóról bontottam, de akkor majd rakok még egyet melléjük, úgy talán már elég lesz.
Idézet: „Földhurok nem keletkezhet a kondenzátorok összekapcsolásakor?” De bizony keletkezhet, sőt keletkezik is, de nem önmagában a kondik összekapcsolása miatt, hanem azért, mert a földvezetékeket több különböző pontról veszed! Egyetlen pontról kell elvezetni az összes földvezetéket! (Bár enélkül is lehet jó, ha egyébként értelmesen van huzalozva, és a végfokon van külön jel- és teljesítményföld.) 2 kVA nem jó? Üresen kicsit (1-2 V-tal) magasabb a feszültsége.
Nem, esetleg ha sorba kötöd őket, de nem találsz két egyformát.
Úgy igyekeztem, hogy az össze föld a kondiknál van közösítve, és innen megy egy kábel a dobozra is, egyedül a hálózati csatlakozó földelését kötöttem a csatlakozó rögzítésére, ezen kívül még erről a pontról megy egy kapcsolóra, és innen a jelbemeneti csatlakozó földjére, így lehet kapcsolni, hogy a bemeneti jel földjét rákapcsolja az erősítő földjére, vagy ne. Ez talán a képekből kiderül. Ezzel lehet így gondom? Vagy inkább átkössek valamit? Hogyan tudom ellenőrízni, hogy van-e földhurok, vagy sem?
Sajnos az a toroid nem jó, mert a rack 2U magas, és ez 9cm magas így nem fér be, de az átmérője jó lenne.
Bocs, félreírtam, kondenzátor helyett kábelt akartam írni, szóval nem akarok kondenzátort mellé kötni. Remélem elég lesz oldalanként 4db 4700uF, az 5.et már nem tudtam hova tenni.
A kondenzátorban tárolt teljesítmény a feszültség nényzetének és a kapacitásnak a szorzata.
A te esetedben 45V sec. fesz-el számolva: 45X1,41=63,45V a^2 =4025,9 ez X 4X4700mikroval (0,0188F)= 75,68W nyugalmi helyzetben. Én azt hittem 10000-ek a kondik. Az ökölszabály szerint 100w-onként 10000mikro. Most te döntesz.
Akkor ez kicsit kevés lesz, mert ez összesen 37600µF a 2x300W-ra, de ha berakom a maradék kettőt, akkor is csak 47000µF lesz.
6 db 10mikis kondi meg min:9000HUF
Húzós, de több helyed lessz.
Szamoca,
Van 10.000µF/80V 85°C-os, 2000 órás, M.R.C.:6.6A/25°-os snapin Yageo gyártmányú elkó a Lomexben, kiskerben megkapod kb. 4000-5000-ért a 6db-ot... Nagykerben meg 3000-3000Ft a 6db Raktáron még több mint 200db-juk van elvileg. Jó vétel! Idézet: „Úgy igyekeztem, hogy az össze föld a kondiknál van közösítve,” Na most magyarázhatom. Egy vezeték az nem rövidzár, van ellenállása! Ha áram folyik rajta (márpedig folyik, hiszen azon keresztül töltöd és sütöd ki az elkót), akkor feszültség esik rajta. Ha pedig az egyik földelő vezetéket az egyik végére kötöd, a másikat a másikra, az a földhurok-készítési recept első lépése! Nem tekinthetsz földnek több különböző potenciálú pontot! Idézet: „Ez talán a képekből kiderül.” Hát nem igazán. Idézet: „Hogyan tudom ellenőrízni, hogy van-e földhurok, vagy sem?” Hát amíg fogalmad sincs a földhurok működési mechanizmusáról, addig leginkább sehogy. Bocs, de ahogy olvasgattam nyári hozzászólásaidat, iszonyú sokat kell még tanulnod, az alapok bár nem túl szilárdak, cserébe viszont szinte tökéletesen hiányoznak.
még egy utolsó kérdés tőletek, hogy általánosságban milyen távol szereljem egymástól a jelkábelt és a tápkábeleket, hogy a mágneses tereik ne zavarják egymást? (remélem ezennel nem kérdeztem hülyeséget.) Amúgy szerintem egy max 20cm-es 2 mm2-es kábelnek nem lehet pár miliohnál nagyobb az ellenállása, ezen pedig nem eshet túl nagy feszültség...(jelen esetben 17,85mOhm)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |