Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » ICL7106/ICL7107
Idézet: „Másrészt kíváncsi lennék arra, miért kell szegény 7107-es bemenő ellenállását 100 Ωra lerontani?” Erre tudom a választ. Először is, a szokásos félinformációd nagyon félre viszi a témát. Másodszor -értelem szerűen- szó sincs arról amit mondasz. A teljes osztólánc abból az alapfelvetésből indul ki, hogy a műszer mérőárama 2 mA legyen (1999 kijelzés mellett). Azért ennyi, mert ez talán még nem jelent kezelhetetlen terhelést, viszont már egyáltalán nem zavarérzékeny. Ezt az áramot, javaslatom szerint 0,1-2 mA közötti tartományban célszerű tartani. A 100R-os belső ellenállás akkor, és csak akkor van jelen, hogyha 200mV-os állásban van a műszer, viszont mivel ez már "alapműszer", így javaslom is azt onnan kivenni (írom mindenhol). Más méréshatárokban változik az érték a másik ellenállás-tagnak megfelelően. Tehát nem a műszer belső ellenállását csökkentettem le, hanem a nagy ellenállású műszer elé tettem egy osztó javaslatot.
2mA az iszonyat sok egy műszer terhelésének. Felesleges ekkora a zajvédelem miatt. A legvacakabb Deprez alapműszernek nincs ilyen kicsi ellenállása.
Az a baj, hogy lényegtelen, hogy mekkora előtétet teszel a műszer elé, ha a 100 Ohmon 2mA-nek kell átfolynia, hogy 200mV essen rajta. Ezt a 2mA-t a többi előtéttől függetlenül fel kell vegye a mérendő áramkörből. Ha ennél csak pár nagyságrenddel kisebb áramokkal problémát okoz a zaj, akkor ott valami más gond van. A kapcsolást próbapanelen 10 centis drótokkal összekötve a kábeldzsumbuj ellenére jól működött a 7107-es 100kOhm-os párhuzamos előtét taggal is, de 1M Ohm-nál is elfogadható volt. Igaz, hogy több helyen írod, hogy be kell állítani a megfelelő mérőáramot, de a rajzodban 100 Ohm-os ellenállás van és a többség nem tudja kiszámolni az előtéteket, hiába írtál róla több oldalt. A többség csak a NYÁK terv és a kapcs. rajz alapján elkészíti a műszert és nem mélyed el benne. Ha feszültség mérésre van használva pl. labortáphoz, akkor érdemes 2V-os méréshatárra kalibrálni az alapműszert mert sokkal kevésbé lesz zavarérzékeny. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013
Mit javasolsz nekem?
Mit tegyek azon kívül, hogy leírtam az osztószámításkor kigondolt mérőáramot, valamint írtam egy részletes számítási magyarázatot a méréshez szóba jöhető osztók értékeinek meghatározásához? Én biztosan igénytelen vagyok, de nálam az 1-2 mA-es mérőáram nem jelent sem mentális, sem gyakorlati gondot. Ismét mondom, ez az érték akkor 2 ma- ha a kijelzett érték 1999. Minden ettől kisebb értéknél arányosan kisebb.
Pl. lehetett volna az eredeti kapcsolást és előtét táblázatot 10kOhm-ra méretezni és akkor nyugodtan másolhatják gondolkodás nélkül. Ez az érték még biztosan nem okoz gondot zaj tekintetében.
Nem tudom témába vág-e itt ez a diskurzus, de majd kiderül.
Ha elhanyagoljuk az összes többi megfontolást, és ilyen durván megnövelnéd az "állandó" osztótagot, akkor a másik taggal lennél bajban. 1MR-os ellenállás még jól kézben tartható, de 100MR már kezelhetetlen érték. Ismételt újragondolás után is azt javaslom mindenkinek, ezt a bizonyos mérőáramot nem célszerű nagyon alacsonyra tolni. A korábban említett határok elég életszerűek. Akár feszültséget, akár áramot mér az ember, kevés olyan felhasználási lehetőség van, ahol ez gondot okozna. Viszont ha mégis van ilyen, akkor az ismertetett számítási módszerrel tetszőleges határok közé helyezhető a mérőáram.
100MOhm-hoz 10kOhm-os párhuzamos tag esetén 2000V-os méréshatár tartozik, amit nem kellene ezzel a műszerrel kezelni, főleg nem azzal a NYÁK-kal, ami van, mert az nem erre van tervezve. A 200V-os méréshatár elégséges amatőr szinten. Sőt. Ezt a kapcsolást többnyire 1 vagy 2 méréshatárban használják (20V, 200V) a labortápokhoz. Ott még megoldható ezzel a módszerrel, de írtam is az előbb, hogy ebben az esetben célszerű az alapműszert 200mV-ról 2V-ra állítani, így a zaj is tizedelve van és az osztók is könnyebben kezelhetők.
Udv, mindenkinek nagyon szepen koszonom a segitseget, nelkuletek meg mindig valahol az elejen tartanak. Alkoto hozza szollasara hogy a huzalokat orvosolni kellene. Vegul orvosoltam ....
Sziasztok! Nemrég megcsináltam Topi kapcsolását. A tápot egy sima adapter képezi, abból jön a +5 és -5v egy 7805 és 7905-el.
kapcsolás táp A 20k os potméter helyett 50k os szereltem be átmeneti anyaghiány miatt Két problémám volt eddig: az első, hogy nem tudtam lenullázni a potival mert a kijelző nem akart _009/_010 alá menni. Ekkor volt a poti végállásban. Közben elemekkel végeztem méréseket, egy 9v os elemnél _019 et jelzett tehát működik, de nem még nem az igazi a nullázás miatt. Másik, hogy a kijelzett értékek nem pl. 14.45 hanem _014 ként írja ki. Magyarul el van csúszva. Az R3=1.2k ezért sem értem mi baja van. A megvilágosodást szívesen veszem, előre is köszönetem érte.
Mérd meg a +5V és a -5V-os tápfeszt működés közben, hogy tartja-e a feszt. Mérd meg a 35-36-os láb közötti feszt. is működés közben. Az R3-at melyik két láb közé kötötted?
R4-nek mi az értéke? Az eredeti NYÁK-ot használtad vagy újat terveztél?
Hali! Érdekes, 7805 kimeneténél 2.2v, 7905 nél pedig -5.01v
A 35-36 láb között 2.17-2.18v. Szétszedtem és üresjáratban szépen +5.02 és -5.01 v, csak terhelésnél esik +5v alá. Az egészet működtető adapterből kb 14v jön ki és max 500mA-t tud. kapcsolás táp alkatrészek Ezek közül ahogy írtam a poti 50k és mivel 0-20v ig mérek ezért a leírás alapján R3 nak 1.2k-t raktam be, ennyi a változás a linkelt alkatrészekhez képest a többi mind ugyanaz. R3 30-31 lábak közt van, párhuzamosan c4-el. R4=1M Mindent a rajz alapján kötöttem be próbanyákon.
Ezen a táp megoldáson ne is csodálkozz, hogy nem lesz jó.
A tápod alkalmatlan ilyen mértékű asszimetrikus terheléshez. A lebegő GND csúnyán elbillen.
Javsalom, nézd meg az Én tápmegoldásomat. Az jól bevált, és szintén csak egy AC tekercs kell neki. Szerk: Vicsys beelőzött, és igaza van. A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2013
Csak osztani tudom Alkotó kolléga művét! Eddig több darabot építettem, és mind hiba nélkül indult. Nem kell semmi kiegészítő táp, csak 8V AC és működik is. Javaslom, hogy azt építsd meg.
Sejtettem, hogy ilyen gondok vannak. Normális táp nélkül nem lesz normális műszered, ahogy előttem már írták. Néhány W-os (VA-es) kistrafóval már megoldható és mivel az váltófeszt ad le, így elég 1 szekunder tekrcs, mert abból előállítható a -5V is.
Másik gond, hogy a referencia feszültséged több mint 2V. Ezért mutat hülyeségeket a műszer. Állítsd be 100mV vagy 1V értékre és persze az osztó is ehhez igazodjon. Az 50k-s potiddal köss párhuzamosan egy 1k-s ellenállást, akkor könnyebb lesz beállítani 100mV-ra, de jobb lenne vagy egy 20k-s sokfordulatos vagy egy 1k-s trimer.
Tyűű, nem is gondoltam, hogy ennyien megszánnak - ezer hálám mindenkinek
Magyarul a táp alapból nem jó. Az egészet másoltam szóval később ne engem kövezzetek meg Azért gondoltam, hogy jó lesz mert Topi cikke alapján csináltam mindent még a táplálást is Digitális voltmérő, LED kijelzővel Hiba volt, hogy a +5v ot nem mértem meg elsőnek de erre pont a tápra nem számítottam, amíg nem méregettem át. Láttam Alkotó tervét is a tekercses megoldással és megtetszett a terv így ezután a saját labortápomba egy ilyen műszert építek be. (ha ezt végre befejezem) Amit most csináltam azt kocsiba szántam. Mondjuk nem saját ennyiből szerencse Így pont kapóra jött volna Topi műve mert csak a megépítésre kellet volna figyelnem. Ahogy nálam fel van építve: adapterbe 230v / adapterből14-15v DC, ami a 7805 és 7905 keresztül adná a +5/-5 voltot. Egyébként azért raktam be ezt az adaptert mert picivel többet ad le mint 12v így jobban látom mennyire fog melegedni a stabi. Először ehelyett keresek működő táplálást, aztán jelentkezem.
Kocsiba teljesen rossz a megcélzott tápegység, mert az autóban nincs váltófeszültség (és elég komplikált előállítani), sokkal inkább erős 12V egyenfeszültség, szinte mindenhol.
Ehhez egy másfajta megoldásra van szükség, mint pl. az itt megtalálható..
Üdv!
Az ICL7135 mennyire kényes a negatív tápfeszültség hullámosságára, például ha egy ehhez hasonló kapcsolással állítjuk elő: Bővebben: Link? Ebből a szempontból ugyanolyan belső felépítésű, mint az ICL7110?
Pont annyira kényes, amennyire Te arra, hogy a műszered pontos és stabil értéket mutasson.
Negatív tápfeszhez ICL7660 a gyors megoldás.
A linkelt IC is hasonló elven működik, vagyis a periódus felében a kimeneten lévő kondi kisül, tehát viszonylag nagy lesz a hullámossága, persze terheléstől függ. A 7135-ös adatlapjában nem volt benne a V- belső hasznosítása, de ezek szerint ugyanolyan, vagyis egy bizonyos értéknél kisebbnek kell lennie a zener miatt, a többi nem igazán számít. A 7660-as kapcsolás talán drágább, mint ami az 555-ből kihozható ezért is kérdés, hogy használható ehhez is. Valószínűleg igen...
Udv, olyasmit szeretnek meg meg kerdezni a Volt Merovel kapcsolatban, hogy igy hasznalhato-e AC volt meresre. A kapcsolonal levo ellenallasok nem valos, szoval ugyan azt az elosztast hasznalnam mint a te rajzodon csak egy diodaval parositva , lehetne-e AC-re hasznalni?
hello ,a rajzom szerint megoldhato AC meres is Alkoto volt meterrel?
Nem, mert a diódával csak levágod a negatív oldalát a jelnek, de attól még AC lesz. Másrészt a diódán eső feszültség elvész.
A hozzászólás módosítva: Máj 27, 2013
Az itt megszólalók közül, feltételezhetően Én vagyok a legkevésbé hozzáértő (iskolázatlan vagyok), de azért leírom mit gondolok, csak ezt fogadd kellő kritikával és fenntartásokkal.
Váltó feszültséget "jól" mérni, az nagyon macerás probléma. Elvileg a feladat elég nyilvánvaló, hiszen a váltakozó feszültség "görbe alatti" részének területét kell meghatározni, mert ez a valós munkavégzés. Igen ám, de a görbe az akármilyen lehet, ezért valós integrálást kellene végezni ami nem kis feladat. Feltételezve egy ideális szinusz hullámot, neki lehet futni egy sima kétutas egyenirányításnak, majd utána egy kondival csúcsértékre hozni a jelalakot, de ennek értéke nem lesz azonos a váltófeszültség effektív nagyságával, csak arányos lesz vele. A diódahídon jó közelítéssel azonos feszültség esik, csak sajnos elég sok, ezért egyedi osztóval is csak egy viszonylagosan pontos eredmény várható. Tovább vadítja a mérést, ha kicsi értékű feszültséget akarsz mérni, mert akkor azt még erősíteni is kell.
Felmerült korábban hasonló felhasználási ötlet Bővebben: Link
Sziasztok!
Végre megcsináltam az autós feszültségmérőt. A táp résznél a -5v ot a 7660 ic vel sikerült elővarázsolni és működik. a kijelzésnél van még gondom. A feszültségosztót magam számoltam ki de pont Alkotó számításaival egyeznek így igazából azt tőle másoltam. Nálam a kijelző annyiban nem jó, hogy pl 9.52v ot "_095" ként jelez. Még próbálkozom egy darabig ha addig sem javul meg akkor újrakezdem. Remélem addig elláttok pár tippel hogy hol ronthattam el.
Hello! Nincs ott semmi baj, csak 1:100 helyett 1:1000-es osztót választottad. A 20V-os méréshatár osztóját kell választanod. üdv!
Hali!
Azóta kicseréltem az ellenállást 10k ról 1k ra. A táblázat alapján akkor max 2v ot lehetne mérni. A furcsa az hogy így meg pont jó . Tizen akárhány voltot is szépen megmér: pl14.58v. Az ellenállásokat termáészetesen kiforrasztva mértem meg. Kíváncsiságképpen mi történik ha méréshatár feletti feszültséget adok rá?
Tulcsordul
es a legelso digiten latsz majd egy "I" kijelzest
A 100R értéke nem csúszott el véletlenül?
Megmértem kiforrasztva: 1k és 100 ohm. Számolni is tudok: 1:100 arány helyett ez 1:10 de akkor sem értem mi van
20v felett pedig valóban túlcsaordul. |
Bejelentkezés
Hirdetés |