Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   74 / 151
(#) (Felhasználó 46585) válasza patkolttojas hozzászólására (») Júl 1, 2013 /
 
Először is meg kellene értened mi az, hogy szabályozás... kizártnak tartom, hogy értenéd és az a baj, hogy elég sok ismeret kell ahhoz, hogy egy rajz alapján fel tudj éleszteni egy ilyet. Először meg kellene tanulnod az ide vonatkozó dolgokat. Sajnos, ez nem olyan egyszerű, hogy valaki leírja fél oldalon, hogy ez mi... Keress egy könyvet, aztán próbáld megérteni, hogy működik egy két tranyós feszstabilizátor. Arra az ősrégi dologra gondolok, ami igaz, hogy nagyon egyszerű, viszont minden olyat tartalmaz, amit egy szabályozókör, szabályozott szakasz tartalmaz.
Az, hogy vannak idevaló ic-k, az csak kényelmi dolog. Attól még ugyanúgy nem fog működni, ha nem érted az összefüggéseket.
(#) patkolttojas válasza (») Júl 1, 2013 /
 
Visszavettem! Szerintem másnak is ezt kellene javasolnod!
(#) TheShaft válasza simi21 hozzászólására (») Júl 1, 2013 /
 
A TL494-es rajz honnan származik? Úgy értem, megbízható/működőképes kapcsolás ez?
Az 5V-tal jelölt részeket gondolom össze kell kötni, ugye?
A -0.3V jelű potenciál jelölés nem mutat más pontra. Ennek vajon mi a szerepe?
A diódákon nem látok típus jelölést. Pl. az 1N4001 használható itt? Vagy esetleg Shottky diódákra van szükség?
(#) szabi95 hozzászólása Júl 6, 2013 /
 
Üdv
Egy olyan pwm kapcsolást keresek ami 3.7 V-os aksiról is üzemel.
a kitöltési tényezőt nem potméterrel kéne szabályozni hanem egy motorról levezetett jellel ami 0- 3.2V
(#) Peter65 válasza locked hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Tegnap olvastam egy eljárásról, ami a motor áramának az alakjából számítja vissza a fordulatot. Ezen az elven megoldható lenne számodra is a szabályozás. Bár a leírás egy komplett megoldást mutat triakos teljesítmény elektronikával, szerintem célszerű lenne több pontos is átalakítani a szempontjaidnak megfelelően. Ez az átalakítás viszont nagyon sok időbe kerülhet, és megfelelő felkészültséget feltételez.
(#) sargarigo válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Kicsit más megközelítésben nézve a 7. ábrán az ic megtáplálása 2 db 8k-s ellenállással, egy 1N4004 és egy zener diódával történik. Ez mennyire biztonságos megoldás? Lehetne máshol is alkalmazni pl mikrovezérlő megtáplálására?
(#) sargarigo válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Ez egyébként tök jó pdf! Forráskóddal mindennel ott van benne egy motorvezérlő! Bármilyen más mikrovezérlőre is átírható!
Köszi!
(#) _vl_ válasza sargarigo hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Lehetne, de két dologra ilyenkor nem árt odafigyelni:
- a mikrokontroller így nincs leválasztva, azaz ha bármi külső kapcsolatot (pl. RS232), gombot, kijelzőt, vezérlőpanelt akarsz ráaggatni, azt majd le kell választani,
- ez így egy söntszabályzó, ami a kimenő-bemenő feszültség arányában okoz veszteséget; jelen esetben 20mA csúcsáram mellett átlag 3W-ot fogyaszt, és ebből kap a mikrovezérlő <0.1W-ot. Azaz valahol 3% alatt van a hatásfoka...
(#) sargarigo válasza _vl_ hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
..Hmmmm... mondasz valamit. Azt hiszem mégsem ez lesz a kedvenc tápom.
A hozzászólás módosítva: Júl 7, 2013
(#) JZoli válasza _vl_ hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Szerintem a 4-es ábrán mutatja a motorra jutó feszültséget, tehát fázishasításos vezérlést valósít meg. Viszont a hatásfokára vonatkozó mondatodat nem egészen értem:
Idézet:
„ez így egy söntszabályzó, ami a kimenő-bemenő feszültség arányában okoz veszteséget; jelen esetben 20mA csúcsáram mellett átlag 3W-ot fogyaszt, és ebből kap a mikrovezérlő <0.1W-ot. Azaz valahol 3% alatt van a hatásfoka..”
Ezt kicsit bővebben kifejtenéd!
(#) _vl_ válasza JZoli hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Nem a motor tápellátásáról beszélgetünk, hanem a motort vezérlő IC tápellátásáról. Ami egy Zeneres sönttel megy.

x.png
    
(#) Peter65 válasza sargarigo hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Ezt a fajta tápkialakítást az olcsósága miatt szokás használni kis teljesítményű fogyasztókhoz. Nem biztonságos, azaz veszélyes, mert a hálózati potenciálon van minden, de azért megbízható, mert egyszerű. A hatásfokán kicsit lehet segíteni, ha a soros tápláló impedancia egy részét kondenzátorból építjük fel.
(#) locked válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Valószinüleg az U2008 adatlapján megtalálható kapcsolás kerül megépítésre.Elég egyszerűnek tünik,ha tulzottan nem esik majd vissza a motor nyomatéka akkor jó lesz.
(#) sargarigo válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 7, 2013 /
 
Ez nagyon jó! Egyszerű, szájbarágós, szeretem
(#) martin96 hozzászólása Júl 9, 2013 /
 
Sziasztok.
Erről a kapcsolásról kérdeznék. IRF530 helyett be lehet tenni IRL3103-at? Logaritmikus vagy lineáris potméter kell ehhez?
(#) proli007 válasza martin96 hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Hello! Természetesen be lehet rakni, és lineáris poti kell. üdv!
(#) martin96 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Működik. Ha nagyobb tápfeszültségről akarom járatni akkor hogy csináljam? 1K-s ellenállás plusz 12V-os zener, vagy 7812-es ic-vel? Mert a zeneres kevesebb áramot adna neki.
(#) Ghoost válasza martin96 hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Mint lathatod a vezerles es a motor kulon taprol megy.
Igy eleg szerintem a 12V-os stabkocka 1-1hidegito es szuro-kondival.
[100uF; 100nF]
A motor pedig kaphatja a nyerstapfeszultseget.
Bar azt nem irtad, miaz a nagyobb tapfeszultseg.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2013
(#) martin96 válasza Ghoost hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
24V-ra gondoltam. Ahogy láttam ez a fet 30V-ot bír ki és 60 ampert.
Habár néha lehet, hogy csak 12V-ról menne.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2013
(#) Ghoost válasza martin96 hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
En keveslem a 30V-ot [IRL3103-nal]
Nem fog kihalni a feszultseg tuskektol? -nem tudom vannak-e?-
En tennek oda egy min60V-os darabot.
(#) martin96 válasza Ghoost hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Akkor maradjon így, míg nem tudok beletenni egy másik fetet?
(#) _vl_ válasza Ghoost hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
A motorra kell védődióda amúgy is, így megfelelő vezetékezés esetén nemigen tud hatalmas feszültségtüske lenni, hiszen a dióda azt korlátozza.
(#) Ghoost válasza _vl_ hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Nem kotekedeskepp..... hisz nem ertek hozza, csak tanulnek
Idézet:
„...megfelelő vezetékezés esetén...”
Itt van a kutyus elasva
Ez mit takar? Rovid es relative nagykeresztmetszetu vezetekek?
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2013
(#) martin96 hozzászólása Júl 9, 2013 /
 
Az miért van, hogy a potméter minimális állásában is sípol a motor (némelyik még forog is)? Illetve egy kicsit még egy égő is ég.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2013
(#) H2opok hozzászólása Júl 9, 2013 /
 
Üdv
Lehet nem jó helyre irom, de mást nem találtam. Kis segítség kellene.
Olyan lassú fordulatú motor kellene nekem, ami 12 óra alatt,pontosan 6x fordul körbe. De a lehető leg pontosabban, mert egy óra szerkezete lenne. Ezért a "kb" nem jó.
Ezt hogyan lehetne a legegyszerűbben megoldani szerintetek?
Előre is köszi.
(#) sirály12 válasza H2opok hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Minél nagyobb felbontású léptetőmotor nem jó?
(#) _vl_ válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Olyan is lehetne egyes tápfajtáknál, de nem ezzel a kapcsolással. Itt ugyanis a motor energiája a motort rövidre záró diódán kerül elfűtésre. A feszültségtüske mértéke a vezetékek induktív viselkedésétől eltekintve maximum a dióda "lassúsága" miatt lehetne nagyobb, mint a diódán eső feszültség. De a rajzon ábrázolt Schottky-dióda meglehetősen gyors.
Ja igen: mindezektől függetlenül sosem haszontalan az alkatrészek méretezésénél értelmes ráhagyásokkal élni (sőt, valamekkora ráhagyásnak kell is lennie). Ha egy 30V-os FET-re az ember rendszeresen 30V-os tüskéket enged, sokkal rövidebb lesz az élete, mintha csak 20V-os tüskéket engedne rá.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2013
(#) proli007 válasza martin96 hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Hello!
Mert a kitöltést nem lehet nullára leszabályozni. Amíg a kondenzátorban a feszültség alacsony (töltés alatt) addig a kimenet magas szintű. De a töltés az1kohm-onkeresztül történik, a kisütés pedig a 7-es lábon keresztül. Ha a potit véghelyzetbe tekered, akkor a töltés az 1kohm-on, míg a kisütés 50kohm-on keresztül történik. Az 1/50 arány 2% minimális kitöltést jelent. Ha ez több, akkor a poti nem nulla ohm, mikor véghelyzetben van. üdv!
(#) sargarigo válasza H2opok hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
Ha óraművet akarsz járatni róla, akkor én inkább egy jó nagy áttételben gondolkodnék, és a motor tengelyére (oda ahol még gyorsan forog) tennék egy réstárcsát. Ki tudod számolni, hogy például az áttétel 1:1, akkor a motor egy körbefordulására 1x fordul a tengely. Ez kevés. Legyen 1:60-ad, ekkor a motor körbefodul 60-szor, míg a hajtott tengely csak egyszer. Neked ugye az kell, hogy hat óra alatt forduljon meg egyszer, vagyis egy perc alatt 1/360 -ad fordulatot tegyen meg (tehát a tengely egy fordulatára 360 motorfordulás jut). Mindenképpen áttétel fog ide kelleni, "agyból" ez kevés. A pontosságot fogod tudni szinte tetszőlegesen megnövelni, a réstárcsával. Egyszerűen megszámolod hogy egységnyi idő alatt mennyi megszakítás érkezik, ezt felszorzod az áttétellel, és tudsz korrigálni. Atompontos lehet

A léptetőmotor ide nem jó, mert a legjobbak is 1.8°-ot tudnak, az a teljes kört mindössze 200 lépésre osztja fel, durván két percnek kell eltelnie két lépés között. Órának kicsit durva lenne
(#) martin96 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 9, 2013 /
 
100K-s potméterrel ez javítható lenne?
Következő: »»   74 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem