Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   305 / 979
(#) kameleon2 válasza mraulajos hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Mi a célod? Mert néha kiderül, hogy nem is erre lenne szükséged .... Az mindenképpen veszélyes játék, ha valamilyen eszköz rövidre zárhatja a fázisokat egymás között. A mágneskapcsoló is meghibásodik néha és kész a tűz. Írd le mi a feladat, szerintem hamarabb meglesz a válasz.
(#) Szirty válasza mraulajos hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Üdv mraulajos!

Számomra a kapcsolási rajzod pontatlan, zavaros, kusza és ezért érthetetlen. A mágneskapcsolóknak nincs a rajzon feltüntetett tekercse, nem világos a nyomógombok funkciója, stb.
Az elérendő cél sem teljesen világos.

Mit is szeretnél pontosan ezzel?
(#) karaty válasza mraulajos hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Szia

Nem néztem meg a rajzod, csak olvastam a hozzászólásokat.
Egyfázisú csatlakozóban is létezik nagyáramú, kérdés, hogy hol találsz hozzá csatlakozóaljzatot.

De a kérdésedre: szerintem kicsit túlbonyolítottad így látatlanban. A szekrényedre kell egy főkapcsoló. Egy megfelelő áramú talán valami KKMO például. Legyen ez 4 áramkörös, 3 állású, középnullás.
Középen van kikapcsolva, balra 230V, jobbra 400V.
(#) pont hozzászólása Okt 3, 2013 /
 
Sziasztok! Az ÉV. felülvizsgálónk szerint, az idei évtől, az olyan ipar telepeken, ahol nagy teljesítményű gázberendezés is működik, közvetlenül a fogyasztásmérő után FI-t kell szerelni, ami az egész ipar telepet védi. Hallottatok erről valamit? Nálunk ugyanis négyvezetékes rendszer van, (2Hektár területen) az ágazik több épülethez, és ott válik öt vezetékessé, de ahol csak 3 fázisú fogyasztók vannak ott nincs is nulla. Erre hogyan?
(#) mraulajos hozzászólása Okt 4, 2013 /
 
Hali!
Nem kívánok a témával tovább foglalkozni .Bővebben: Link Nagyon sok tanulság lejött a véleményekből, köszönöm. A rajz az pontos. Érintés védelmi szempontból lehet hagy kívánni valót maga után. Szirty-nek. A nyomógombok a mágneskapcsolók be kapcsolását szolgálják, a ki-be kapcsolók pedig a kikapcsolását, a behúzó tekercsek kötés pontjai A, és B vel vannak jelölve. Ezeket a jelöléseket találod a tekercs végeken, a kereskedelemben kapható kapcsolókon is.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2013
(#) mrobi hozzászólása Okt 4, 2013 /
 
Sziasztok.

Körülbelül 10 éve lett a házunkban lecserélve a vezetékezés. Alumíniumról rézre. Sajnos ekkor még nem foglalkoztam elektronikával, és a villanyszerelő csinált egy baklövést. A villanyórából alumínium vezetékek jönnek ki. Ezeket összetekerte az új réz vezetékkel. Most jött el az a pont hogy ez elfüstölt. Mit tanácsoltok? Vegyek kimondottan olyan sarut amivel összelehet kötni alumíniumot meg rezet? Az a baj, hogy az alumínium kábelt nem tudom lecserélni, mert a villanyóra mögött van. Vagy ha beszólok a DÉMÁSZ-nak akkor ők kicserélik vajon? És persze mennyiért?
(#) kadarist válasza mrobi hozzászólására (») Okt 4, 2013 /
 
Szia!
Ha van helyed, akkor használj SK-sorkapcsokat az összekötéshez. SK-63.
(#) _vl_ válasza mrobi hozzászólására (») Okt 4, 2013 /
 
A korrekt megoldás az, ha kicserélteted az órából kijövő vezetékeket is rézre (vagy ha olyan a jelenlegi, az órahoz menő rézvezetéked, hogy elér odáig, akkor kapásból azt kötteted be).
Ehhez általában egy ún. regisztrált villanyszerelőre lesz szükséged, a névsorukat a szolgáltatótól megkapod. Ő mindent elintéz, elvégzi a melót, leboltolja a szolgáltatóval az újraplombálást. A szolgáltató maga nem nyúl hozzá a te (mért) szakaszodhoz kérésre se. Sajnos nem lesz ingyen, de valamit valamiért.
(#) elektroton válasza mrobi hozzászólására (») Okt 4, 2013 /
 
Idézet:
„A villanyórából alumínium vezetékek jönnek ki. Ezeket összetekerte az új réz vezetékkel. Most jött el az a pont hogy ez elfüstölt. Mit tanácsoltok? Vegyek kimondottan olyan sarut amivel összelehet kötni alumíniumot”

Az a 10 évvel ezelötti villanyszerelő eleve szabálytalanul járt el, mert már akkortájt sem volt megengedett a tekeréses vezeték kötés. Ezek szerint nincs is egy valamire való főelosztó (biztosíték tábla) a lakásban mert akkor adott lett volna a szakszerü csavaros kötések elkészítése. Egyéb iránt nyugodtan maradhat a fővezeték a mérőtől aluminium, csak megfelelően külön csavar alá köttendő az elosztóban. Tehát nem toldozgatni kell hanem egy jó kis elosztótábla, mégha netán csak egy biztosítékos is a lakás.
(#) mrobi válasza elektroton hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
Azt tudom, hogy már 10 éve is szabálytalan volt a tekergetés. Csak akkor még nem kicsi voltam. Ha most csinálná nem lenne ilyen probléma, mert nem engedném oda. Egy biztosíték van a villanyóránál. és onnan jön fel az alumínium vezeték. Itt bele van toldva rézzel, és az megy a lakásban lévő biztosíték táblához. Innentől kezdve réz az egész hálózat. Ez a része meg van csinálva. Csak ott az az alumínium réz toldásnál van a baj.
(#) mrobi válasza elektroton hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
Azt tudom, hogy már 10 éve is szabálytalan volt a tekergetés. Csak akkor még kicsi voltam. 10 év elteltével ezt tanulom, így tisztában vagyok vele. Ha most csinálná nem lenne ilyen probléma, mert nem engedném oda. Egy biztosíték van a villanyóránál. és onnan jön fel az alumínium vezeték. Itt bele van toldva rézzel, és az megy a lakásban lévő biztosíték táblához. Innentől kezdve réz az egész hálózat.
(#) nzozz hozzászólása Okt 6, 2013 /
 
Sziasztok!
1970 körül épült 4 emeletes panelházban lakom, az lenne a kérdésem, hogyha alapvetően "tünetmentes" a lakás elektromos rendszere, mennyire érdemes az eredeti kábelezés kicserélni? Elméletileg most alu falkábel van.

Köszönöm
(#) zolika60 válasza nzozz hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
Nem bántanám, amíg valami hiba nincs.
(#) elektroton válasza mrobi hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
mrobi!
Utóbbi hozzászólásodból jobban "látszik" a környezet.
Ha már nem ér el az aluminium vezeték az elosztóig, a közbenső toldó kötés is lehet megfelelő. Mindenesetre egy megfelelő kötődobozban rézmentes, lemez szorításos sorkapoccsal kell a kétféle anyagú vezetéket összekötni.
(#) elektroton válasza nzozz hozzászólására (») Okt 6, 2013 /
 
nzozz!
A véleményem látatlanban az, hogy valószínüen az akkori kornak "megfelelően" 1,5mm2 keresztmetszetű MMfal vezetékkel történt a kivitelezés (manapság ez már nagyon nem megfelelő). Ez akkor még talán elég is volt az akkori kis teljesítményü fogyasztók számára. A manapság a fogyasztók teljesítménye is nagyobb(vasaló, aut.mosógép). A baj leginkább a kötésekkel van. A vastag dupla szigetlés miatt viszonylag rövid vezeték található a kötő dobozokban, egy esetleges kötés javítás esetén gyorsan elfogyhat, nem lesz mit javítani. Nem véletlen vonták ki a forgalomból a 1,5mm2 alu vezetékeket mert nem is igazán a terhelhetőség a nagyobb probláéma hanem a kötés szilárdsága.
A vezetékezés kicserélése a vakolatba helyezett volta miatt csak jelentős rombolással valósítható meg. Helyette mindenképpen ajánlanám, hogy az összes kötődobozt át kellene vizsgálni, a tekert kötéseket utánhúzni és ruggós kúppal rögzíteni (vivfixxel, stb).
(#) valve hozzászólása Okt 8, 2013 /
 
Sziasztok!

Egy házban szeretnék üzemelteni pár darab hüttőt, amelyeknek az össz fogyasztása 14kw körül van. Vagyis 14000W/230V=60A, tehát esélytelen ezt az otthoni hálózatra kötnöm. Gondolom be kellene vezetetnem a 380-at, hogy ekkora teljesítményt ki tudjak venni a hálózatból. Ezt követően szükség lessz még valamilyen más berendezésre? Mivel ezek a készülékek 230V-ról üzemelnek, vagy a 230V-os készülékek is csatlakoztathatóak a 380-ra?

Nem vagyok jártas a magasfeszültséggel kapcsolatos témában, és ebben kérném a hozzáértők véleményét és válaszát. Köszönöm!
(#) szamóca válasza valve hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
A 400V a fázisok közötti feszültség, a 230V az fázis nulla között mérhető feszültség. (400X√3)
Ha a működtető feszültséged 230V, akkor a fázisok, és a nulla vezető között kell a terhelést egyenlően felosztani. Megjegyzem, jobban járnál a 400V működtetőfeszültségű hűtőgépek alkalmazásával.
Magyarán, Neked 3X25A-t kell igényelned a szolgáltatódtól.
(#) valve válasza szamóca hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Akkor ha jól értem, szerinted jobb megoldás a fogyasztókat lecserélni háromfázisúakra?
(#) szamóca válasza valve hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Ha már megvannak, akkor nem igazán, de ha még nem vetted meg őket, akkor igen, érdemesebb háromfázisúban gondolkodni, mertjobb a hatásfoka a háromfázisú gépeknek.
(#) erbe válasza valve hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Ilyen léptéknél már nem 1-1 230 V-os hűtőcskét kell beállítani, hanem az egész helyiséget át kell alakítani hűtőkamrának, amit egy vagy kettő nagyobb egység ellát. A 14 kW akkor is túlzás. 2 db 3 kW-os egység lefagyaszt egy nagyobb szobát. Ahhoz pedig elég 3*16 A. Csak azt kell kizárni, hogy ne indulhasson egyszerre a kettő.
(#) granpa válasza szamóca hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Idézet:
„400X30.5
=690V
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2013
(#) szamóca válasza granpa hozzászólására (») Okt 9, 2013 /
 
Bocs per, nem szor!
(#) Reeves hozzászólása Okt 15, 2013 /
 
Sziasztok,

Nem tudom, hogy jó helyre írok-e, de úgy jártam, hogy a vízforralóm talprészének a dugvillája megégett a konnektorral(ez egy kettes konnektor vagy dugalj, nem tudom, hogy mi a pontos elnevezése, de egy hűtő is be volt dugva) együtt. fogalmam sincs, hogy mi okozhatta a hibát, mert a vízforraló nem üzemelt csak a talp rész volt bedugva , igaz előtte melegítettem párszor. Megmutatom pár képen, hogy mi is történt.
Dugvilla
Konnektor
Vízforraló talp
Egyébként tegnap használtam először mert haveromtól kaptam. Az eset munkásszállón történt.

Szerintetek a gép/talp rossz vagy a konnektor volt rosszul bekötve? Válaszotokat előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2013
(#) kissi válasza Reeves hozzászólására (») Okt 15, 2013 /
 
Szia!

Egy ilyen vízforraló elég rendes áramfelvétellel bír és valószínűleg a dugalj érintkezői "anya" nem szorították eléggé a dugó "apa" részét ( vagy belül lazák a csavarok! )! Cseréltesd le a konnektort, egy magánháznál is előfordul ilyen, ha nem figyelik, nem egy munkásszálláson!
(#) Reeves válasza kissi hozzászólására (») Okt 15, 2013 /
 
Köszi a választ, a dugvillát cseréltessem le vagy az még használható így égetten is?Amúgy 2400 wattos a gép, de nem volt terhelve amikor ez történt.
U. I:Azt elfelejtettem leírni, hogy pukkant egyet és akkor vettem észre, hogy megégett.
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2013
(#) proli007 válasza Reeves hozzászólására (») Okt 15, 2013 /
 
Hello! Így ránézésre nem lehet megállapítani, hogy a kimelegedés a konnektor miatt, vagy a dugvilla miatt jött létre. Minden esetre a dugvilla belsejében a kábel préseléssel van az érintkezőhöz kötve. Ott is lehetett hiba, de akár be is nedvesedhetett a kettő között és átvezetés képződött a fázis és a védőföld között. Ha a konnektor fedlapját leveszed, akkor látni fogod a villamos bekötést, és hogy az odamenő kábelér égett-e vagy sem. Vagy is, hogy volt-e kontakthiba az aljzat kötésénél.
Amúgy hiába volt használaton kívül, akár a kimelegedés-elszenesedés hatására is képződhetett bármikor az átütés (durranás). üdv!
(#) Reeves válasza proli007 hozzászólására (») Okt 15, 2013 /
 
Helló, most ment el a szerelő 5 perce. A konnektor belseje és a vezetékek hibátlanok, csak a külső műanyag borítás égett meg, de azért meghúzott minden csavart. Valószínűleg a dugvilla a ludas, úgy is megyek haza és lecseréltetem apukám munkatársával, ha egyáltalán lelehet.. . Bocsánat, hogy offolom a topikot!
(#) kameleon2 válasza Reeves hozzászólására (») Okt 16, 2013 /
 
Szia! Nem csak a laza csavarok okozhatnak gondot. A dugaljban lévő érintkezők is a használat során kopnak, kilazulnak. Inkább ez szokott gondot okozni. Az esem segít a helyzeten, ha az ember bekapcsolt 2-3kW-os fogyasztókat dugdos bele. Nekem egy kis erősítőm van, amin nem készült el még a bekapcsoló gomb. A tápegysége nem tűnik nagynak, de az induktív terhelés miatt bizony - szépen villan, amikor bedugom.
(#) griff hozzászólása Okt 18, 2013 /
 
Üdv emberek!
A mai napon elég szomorú dologra lettem figyelmes!
Van nekem két darab Pc tápegység egy-egy scotty diódával összekötve, ezek táplálnak egy autós erősítőt. Nos a mai nap beledugtam a telefonomba és az erősítőbe egy kábelt(jack-rca) Majd bedugtam a tápegységet és a telefonom fém háza szó szerint elkezdett bizseregni a kezembe, rázott az áram.
Ez eddig nem tünt fel nekem vagy valami nem oké?
A válaszokat előre is köszönöm!
(#) kadarist válasza griff hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Szia!
"Földelt" dugaljzatba dugd be a tápkábelt és akkor nem fog bizseregni.
Következő: »»   305 / 979
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem