Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED az autóban
 
Témaindító: scatman, idő: Ápr 3, 2006
Lapozás: OK   16 / 21
(#) kishebri hozzászólása Júl 22, 2013 /
 
Azt szeretném megcsinálni, hogy egy kapcsolóra rákötni az RGB szalag kék ledjét, tehát a kapcsoló csak a kéket kapcsolja fel vagy le. Viszont ha kinyitom bármelyik ajtót akkor szeretném ha a led fehéren világítana. Meg lehet ezt valahogy oldani?
(#) kaqkk válasza voodoo hozzászólására (») Júl 22, 2013 /
 
Ne uv-t vegyél hanem kéket ! Az uv nagyon nem tesz jót a szemnek (a pc fénycsőnek is csak a neve UV)
(#) budaidavid01 hozzászólása Aug 6, 2013 /
 
Sziasztok!
Elnézést ha rossz helyre írok, de reménykedem benne, hogy tudtok segíteni...
A probléma a következő...: Autó: Audi A4 2002 B6 kaszni 8E2

Sikerült vásárolnom SMD LED-es rendszámtábla világításhoz "Sofita" jellegű LED világítást.

Link:
Bővebben: Link

Amikor ki akartam cserélni a következő történt:
A jobb oldali Sofitát szedtem ki először és tettem a helyére a ledes "izzót". felkapcsoltam hogy megnézzem mennyi a különbség. Szépen, fehéren világított a "csúnya sárga" Sofitával szemben... Pont ez volt a vásárlásom oka...: Hogy szép fehér legyen aredszámtábla világításom. Aztán jött a bal oldal. ott is kiszedtem a Sofitát és beraktam a ledes "izzót". Amikor bekapcsoltam nem világított az egyik lesed izzó sem és a bal oldalról furcsa, magas frekvenciájú zúgás hallatszott... Ahogy megütögettem a csomagtartó ajtót (gondoltam hátha) a zúgás hangja megváltozott minden egyes ütésemre. Ha a jobb oldali ledes izzót kivettem és visszaraktam a Sofitát ugyan az a jelenség történt: egyik oldal sem világított és a jobb oldalról zúgás hallatszott. A két ledes izzó működik. Polaritás független. 12 V-os tápegységgel kipróbálva egyenként világít. A kettőt sorba kötve (természetesen) nem.
Tehát összefoglalva: Ha mind a két ledes izzó bent van akkor nem világít egyik sem és zúg és jön a hibakód az autómban hogy: "kiégett a rendszámtábla világítás" Ha a jobb oldali ledes a baloldali sofita akkro mint a kettő világít. ha a bal oldali ledes a jobb oldali sofita akkro egyik sem világít.

Tudtok erre valami megoldást, hogy meglegyen az örömöm és szép fehér rendszámtábla világításom legyen ezzel a belinkelt ledes izzóval???
(#) Casper36662 hozzászólása Szept 7, 2013 /
 
Sziasztok!

Szeretnék segítséget kérni led szalag bekötéshez autóba. A tervem az hogy összesen 6 db 30 cm-es szalagot szeretnék rákötni a belsőtér világítás lámpámra. A szalag 5 méterenként 24w 2A fogyasztású. A belsőtér világítás biztosítéka 7,5A. Úgy képzeltem el hogy a kormány alatt elvágnám a gyári vezetéket és "csokival" oldanám meg hogy a 6 szalagot hozzá kössem.
Ezen a képen látszik az elképzelésem is. A pirossal jelölt vonal a gyári középső lámpám és a vezetéke. Raktam egy fekete pöttyöt ahova a csokit gondoltam és onnan húzkodnám el a vezetékeket a lábtérhez és a 4 ajtóhoz.
Itt a kép: http://kepfeltoltes.hu/130907/led_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A kérdésem az lenne mennyire biztonságos ha így oldanám meg. Biztosíték nem füstölne el? Hogy tudom megoldani hogy ne legyen semmmi galiba a kocsimmal?
(#) kkrisz75 hozzászólása Szept 8, 2013 /
 
Sziasztok lenne egy kérdésem.

Van több háttér és egyéb világításom az autóban ledekkel megoldva. Ezek java részt ledszalagok amiken 3as csoportokban ledek vannak előtét ellenállással. Ezek 12V ról mennek.
A fő problémám a villódzás. Vagyis ha az autó magasabb fordulaton jár, és 14.8s a töltés akkor jó fényerővel dolgozik, de vibrál, amikor le esik a fordulat alapjáratra akkor kisebb, és a vibrálás is lassabb ütemű. Úgy vibrálnak ahogy amilyen fordulaton jár a motor.

A másik problémám egy PWM-es fényerő szabályzott műszerfal világítás. Ez is ledes megoldás. Galvanikusan leválasztva. Vagyis a PWM jelet optocsatolón keresztül egy tranzisztort vezérlek ami a sok led tápját adja. Ez is vibrál, vagyis hullámzik, ha jár a motor, és a fényerő szintén változik a fordulat függvényében. Ezt is szeretném stabillá tenni mint mikor nem jár a motor, szép folyamatos fénye legyen azzal a fényerővel amit beállítok.

Ötlet, rajz? Szívesen fogadnám.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
(#) Barret válasza budaidavid01 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Van egy olyan érzésem,hogy a kocsi figyeli az ízzók áramfelvételét.
Én becsapnám egy plusz hagyományos sofita ízzóval,miközben a két ledes fénykeltőt betenném az eredeti helyre.Tudom paraszt megoldás,de biztosan működik
Kicsit át kell hozzá vezetékelni...
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
(#) Papoka válasza budaidavid01 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Szia neked olyan ledes izzó kell amiben van előtét ellenállás.
Pont erre találták ki.
(#) proli007 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Hello! Elég kísérteties a dolog. Nem lehet hogy a generátorban valamelyik dióda rossz, és ezért hullámzik az aksi feszültsége? Vagy esetleg a feszültségszabályzó nem jó. De..
- Stabilizálhatod a Led szalagok feszültségét, ha erre mód van.
- PWM műszerfal világításnál, használhatsz áramgenerátort, mint ahogy a rajzon látod.
üdv!
(#) kkrisz75 válasza proli007 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Köszi a gyors reagálást...

A PWM es fényerőszabályzás megy, csak ugyan úgy vibrál, mint a normál világítású ledek. Csak fényerő beállítástól függően jobban vagy kevésbé látszik a vibrálás. Vagyis nem a szabályzásnak a vibrálása látszik, hanem a táp áram ingadozása.

Nem mondom, hogy nem rossz valamelyik dióda, ugyanakkor, új a diódahíd benne.
Fesz.szabályzó stabil 14.8-14-7V ad ki. Azt már kimértük és jó.
Normál izzókon nem látszik, a vibrálás, nyilván a tehetetlenségük miatt, a led erre érzékenyebb.

Ezt kellene kiszűrni valahogy. Ha úgy viselkedne, hogy stabil a fényerő akár 14.7 akár 12V a bemenet. Ne vibráljon és ne változzon a fényerő, vagyis a táp.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
(#) foxi63 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Szia!
Elképzelhető, hogy a pwm generátort kellene stabilizált feszültségről működtetni, ekkor immunis lesz a feszültségváltozásokra.
üdv.: Foxi
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
(#) kkrisz75 válasza foxi63 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
PIC-es PWM vezérlés, "stabil tápról" (7805). Az optocsatoló galvanikusan leválasztja a ledeket. Nem bírná el a táp a terhelést. 44db led.
(#) proli007 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Nem figyelsz eléggé.. (Nekem amúgy eleve gyanús, hogy doódahíd csere volt.)
- Mert a feszültség szabályzó határol, még nem jelenti azt, hogy a generátor is jó. Mert akár a gerjesztés keféje is szakadozhat, vagy híd nem kap meg egy fázist. De egy szkóppal eldönthető.
- A kapcsolás amit feltettem, a PWM-el kapcsolgatott áramgenerátor. Ami eleve feszültségfüggetlenné teszi a PWM működését. Mert ha csak előtét ellenálások vannak, sosem lesz az feszültség független, kivét, ha van visszacsatolás a PWM felé. Mivel PIC-es nem gondolnám, hogy csináltál..

De ha defektes a gumi, lehet nem az utat kell átalakítani, hogy guruljon rajta az autó.. üdv!
(#) kkrisz75 válasza proli007 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Fesz szabályzó az jó más okból ellenőriztük.
A diódahíd csere meg a vibrálás miatt történt. (Mellette kefék cserélve, forgórész ellenőriztetve stb.. off) Ami mellett nem mondom, hogy nem lehet valami hiba a generátorban. Esetleg túl nagy szórású diódák?

Nincs vissza csatolás, csak kimenő jel van, Igen túlmentem az áramgenerátoros megoldáson.

Vagyis építseg egy áramgenerátort a ledek vezérlésére és kimenő(ledre) feszültségét kapcsoltassam optocsatolón keresztül a PWM-el, ha jól értem.
(#) proli007 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
De szereted variálni a dolgokat.. Jól értem, hogy külön alakítanád ki az áramgenerátort, és külön a kapcsolót, mikor egy "szabályzó-kapcsoló elem" is elegendő? (Lámpát is úgy kapcsolod, hogy van előtte még egy kapcsoló, amivel felkapcsolod a kapcsolót, majd aztán a másikkal a lámpát?) Ott láthatod az áramgenerátort, ami a 10kohm-on keresztül kapcsolva van. Minek oda optocsatoló is? Nem tudja kapcsolni a PIC a 10kohm-ot?
A megoldás egyébként a lámpacsoportok számától és kialakításától függ. Vagy a feszültséget stabilizálod, és előtét ellenállást használsz, vagy áramgenerátort. De több/sok párhuzamos ág esetén, az áramgenerátor nem célszerű. Optocsatoló meg igazából akkor kell, ha feszültség szinteltolás, vagy galvanikus elválasztási igény van a rendszerben. De "ártani nem használ.." üdv!
(#) kkrisz75 válasza proli007 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Jelen helyzetben az optocsatoló galvanikus leválasztás miatt van. Mivel a ledek 12V (akku) tápról mennek előtét ellenállással, a PIC külön 5V (7805) tápon van.
Így a ledeket vezérlő tranzisztort nem lehet közvetlen pic lábáról vezérelni.
Vagyis ha áramgenerátort építek be, azt sem tudom közvetlen a pic lábáról vezérelni.
(#) proli007 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Oszt miért? A PIC talán elemről megy? Az 5V és a 12V GND nem közös?
(#) kkrisz75 válasza proli007 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
A GND közös, de nem lehet vezérelni a tranzisztort. Már próbáltam. Nem vezérli. Azért lett be téve az opto.

Pic kimenete közvetlen rámenne a tranzisztor bázisára, kollektorán +12V az emitter oldalon ledek + előtét majd le testre. Nem történik semmi. Nem vezérli a fényerőt akár hogyan állítom a pic-en a vezérlő gombokkal hardveres szabályzáson az értéket.

Ugyan így kapcsoltattam volna a gyújtás tiltást is, de oda is kellett opto.
(#) proli007 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Ja, még szép hogy nem működik.. Ez az emitterkövető kapcsolás. Annak erősítése kicsit kisebb mint 1. Ha a bázis 5V-ot kap, az emitter nem kerülhet magasabbra, mind a bemenet, mínusz 600mV (Tranyót nyitó bázis-emitter feszültség). Akár mit teszel, a kimenet 4,4V-nál nem lesz így több. De ha optocsatolót használsz és az után az emitterkövetőt, az sem túl szép, akkor is szép a maradék feszültsége a kapcsolásnak.. De meg kellene ismerkedni a tranyók alapkapcsolásával, és sajátosságaival. Nem? üdv!
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
(#) kkrisz75 válasza proli007 hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Igen vannak hiányosságaim, sajnos munka mellett magánszorgalomból haladok, viszont megoldandó dolgok előrébb vannak mint én a tankönyvekben.

Most, hogy kész lett az óracsoport nem kezdek újabb dologba, illetve ilyen komolyabba.. Kocsit érintve csak jó lenne, ha nem vibrálnának a ledek ahogy jár a motor.

(off: Gondolkoztam azon is, lehet aksi gondom is van, mert 1 hét alatt lenullázódik a fulll feltöltött aksi, holott a riasztó 20mA el terheli az 55Ah aksit Ezt pedig el kellene bírnia lazán. Ha pedig így van, sanszos, hogy hiába tűnik töltés szerint jónak, cellazárlat lehetséges, így viszont a pufferképessége is jóval kevesebb, lehet az aksi nem simít annyit mint a jó aksik)
(#) proli007 válasza kkrisz75 hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Ha cella zárlat van, forrna mikor töltöd. Lehet hogy öreg? Próbálkozzál egy pufferkondiköcsöggel esetleg..
(#) Mohooki hozzászólása Okt 28, 2013 /
 
Sziasztok!

5050-es fehér SMD LEDekből akarok beltéri világítást szerkeszteni az autóba. Hogy kell kiszámolni, hogy egy 5050-es SMD LEDhez (vagy pl. 3-hoz) mekkora ellenállást válasszak, hogy 14,4 V-nál ne szálljon el? És hogy érdemes kötni, sorba, vagy párhuzamosan?
(#) mps válasza Mohooki hozzászólására (») Okt 28, 2013 /
 
Szia! Értem én, hogy be is kell forrasztani, de ez akkor sem ide való. De, hogy segítsek is: Bővebben: Link , a szükséges adatok a led adatlapjából tudhatók meg.
(#) Mohooki válasza mps hozzászólására (») Okt 28, 2013 /
 
Elnézést!
(#) Mohooki válasza mps hozzászólására (») Okt 28, 2013 /
 
A LED-en átfolyó áramhoz mit írjak? És mindegy, hogy 5050-es SMD - vagy sima LED?

Köszönöm!
(#) mps válasza Mohooki hozzászólására (») Okt 28, 2013 /
 
Nem tudhatom milyen leded van. Az 5050 csak a mérete. De itt nem folytatnám, van ledes topic, nem is egy és kereső is.
(#) Mohooki hozzászólása Nov 2, 2013 /
 
Sziasztok!

Egy kis segítséget kérnék. Kiszedem a sofita izzót az autóból (beltér), és készítettem SMD LED-ekből világítást a sofita helyére. Na most, a művelet sikerült, szépen világít, de ha lekapcsplom a beltérvilágítást, akkor is nagyon halványan világít. Amikor ki van kapcsolva, akkor is megy oda kóbor áram, mégpedig 0,1 mA és 12V. A hagyományos izzószál erre a pici áramra természetesen meg sem nyikkan, de az SMD LED viszont egy picit világít, ami nagyon idegesítő. Van erre valami gyógy mód?

Köszönöm, Üdv! Péter
(#) proli007 válasza Mohooki hozzászólására (») Nov 2, 2013 /
 
Hello! Két lehetőség van. Megszokod, vagy teszel rá egy ellenállást párhuzamosan, hogy erre ne nyissanak ki a Led-ek. üdv!
(#) Mohooki válasza proli007 hozzászólására (») Nov 2, 2013 /
 
Szia! Kösz a választ, de megszokni nem akarom és nem is fogom. Légyszi bővebben ezt az ellenállás dolgot. Kösz!
(#) proli007 válasza Mohooki hozzászólására (») Nov 2, 2013 /
 
Nem kell ezen bővíteni semmit. Ha 3 Led sorba van kötve, akkor az 3*3,2V=9,6V alatt nem igazán ég. A lámpáddal párhuzamosan teszel egy ellenállást, amin a 0,1mA mondjuk 5V alatti feszültséget ejt. Ekkor a Led-ek nem tudnak már világítani. Mondjuk egy 10kohm-ot, és azon az 0,1mA csak 1V feszültséget ejt. Ennyi..
(#) Mohooki válasza proli007 hozzászólására (») Nov 2, 2013 /
 
Egy picit bővebben leírom. Ez egy olyan lámpafej, hogy 3 izzó van benne. Mind a háromnak külön kapcsója van. Állandó plusz-t kapnak és a kapcsolók mínuszt kapcsolnak. 1 sufita középen(ez a belépőfény is), és 2 lapos végű (jobb és bal "olvasófény"). A sufita helyére 4 LED-et tettem sorba, a beszúrósak helyáre 1-1 LED-et. Mind a 3 izzó egyforma halvány fénnyel világít kikapcsolt állapotban, függetlenül attól hogy 4 LED-es izzó, vagy 1 LED-es.
Mit ajánlsz?

Kösz!
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2013
Következő: »»   16 / 21
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem