Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED az autóban
Azt szeretném megcsinálni, hogy egy kapcsolóra rákötni az RGB szalag kék ledjét, tehát a kapcsoló csak a kéket kapcsolja fel vagy le. Viszont ha kinyitom bármelyik ajtót akkor szeretném ha a led fehéren világítana. Meg lehet ezt valahogy oldani?
Ne uv-t vegyél hanem kéket ! Az uv nagyon nem tesz jót a szemnek (a pc fénycsőnek is csak a neve UV)
Sziasztok!
Elnézést ha rossz helyre írok, de reménykedem benne, hogy tudtok segíteni... A probléma a következő...: Autó: Audi A4 2002 B6 kaszni 8E2 Sikerült vásárolnom SMD LED-es rendszámtábla világításhoz "Sofita" jellegű LED világítást. Link: Bővebben: Link Amikor ki akartam cserélni a következő történt: A jobb oldali Sofitát szedtem ki először és tettem a helyére a ledes "izzót". felkapcsoltam hogy megnézzem mennyi a különbség. Szépen, fehéren világított a "csúnya sárga" Sofitával szemben... Pont ez volt a vásárlásom oka...: Hogy szép fehér legyen aredszámtábla világításom. Aztán jött a bal oldal. ott is kiszedtem a Sofitát és beraktam a ledes "izzót". Amikor bekapcsoltam nem világított az egyik lesed izzó sem és a bal oldalról furcsa, magas frekvenciájú zúgás hallatszott... Ahogy megütögettem a csomagtartó ajtót (gondoltam hátha) a zúgás hangja megváltozott minden egyes ütésemre. Ha a jobb oldali ledes izzót kivettem és visszaraktam a Sofitát ugyan az a jelenség történt: egyik oldal sem világított és a jobb oldalról zúgás hallatszott. A két ledes izzó működik. Polaritás független. 12 V-os tápegységgel kipróbálva egyenként világít. A kettőt sorba kötve (természetesen) nem. Tehát összefoglalva: Ha mind a két ledes izzó bent van akkor nem világít egyik sem és zúg és jön a hibakód az autómban hogy: "kiégett a rendszámtábla világítás" Ha a jobb oldali ledes a baloldali sofita akkro mint a kettő világít. ha a bal oldali ledes a jobb oldali sofita akkro egyik sem világít. Tudtok erre valami megoldást, hogy meglegyen az örömöm és szép fehér rendszámtábla világításom legyen ezzel a belinkelt ledes izzóval???
Sziasztok!
Szeretnék segítséget kérni led szalag bekötéshez autóba. A tervem az hogy összesen 6 db 30 cm-es szalagot szeretnék rákötni a belsőtér világítás lámpámra. A szalag 5 méterenként 24w 2A fogyasztású. A belsőtér világítás biztosítéka 7,5A. Úgy képzeltem el hogy a kormány alatt elvágnám a gyári vezetéket és "csokival" oldanám meg hogy a 6 szalagot hozzá kössem. Ezen a képen látszik az elképzelésem is. A pirossal jelölt vonal a gyári középső lámpám és a vezetéke. Raktam egy fekete pöttyöt ahova a csokit gondoltam és onnan húzkodnám el a vezetékeket a lábtérhez és a 4 ajtóhoz. Itt a kép: http://kepfeltoltes.hu/130907/led_www.kepfeltoltes.hu_.jpg A kérdésem az lenne mennyire biztonságos ha így oldanám meg. Biztosíték nem füstölne el? Hogy tudom megoldani hogy ne legyen semmmi galiba a kocsimmal?
Sziasztok lenne egy kérdésem.
Van több háttér és egyéb világításom az autóban ledekkel megoldva. Ezek java részt ledszalagok amiken 3as csoportokban ledek vannak előtét ellenállással. Ezek 12V ról mennek. A fő problémám a villódzás. Vagyis ha az autó magasabb fordulaton jár, és 14.8s a töltés akkor jó fényerővel dolgozik, de vibrál, amikor le esik a fordulat alapjáratra akkor kisebb, és a vibrálás is lassabb ütemű. Úgy vibrálnak ahogy amilyen fordulaton jár a motor. A másik problémám egy PWM-es fényerő szabályzott műszerfal világítás. Ez is ledes megoldás. Galvanikusan leválasztva. Vagyis a PWM jelet optocsatolón keresztül egy tranzisztort vezérlek ami a sok led tápját adja. Ez is vibrál, vagyis hullámzik, ha jár a motor, és a fényerő szintén változik a fordulat függvényében. Ezt is szeretném stabillá tenni mint mikor nem jár a motor, szép folyamatos fénye legyen azzal a fényerővel amit beállítok. Ötlet, rajz? Szívesen fogadnám. A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
Van egy olyan érzésem,hogy a kocsi figyeli az ízzók áramfelvételét.
Én becsapnám egy plusz hagyományos sofita ízzóval,miközben a két ledes fénykeltőt betenném az eredeti helyre.Tudom paraszt megoldás,de biztosan működik Kicsit át kell hozzá vezetékelni... A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
Szia neked olyan ledes izzó kell amiben van előtét ellenállás.
Pont erre találták ki.
Hello! Elég kísérteties a dolog. Nem lehet hogy a generátorban valamelyik dióda rossz, és ezért hullámzik az aksi feszültsége? Vagy esetleg a feszültségszabályzó nem jó. De..
- Stabilizálhatod a Led szalagok feszültségét, ha erre mód van. - PWM műszerfal világításnál, használhatsz áramgenerátort, mint ahogy a rajzon látod. üdv!
Köszi a gyors reagálást...
A PWM es fényerőszabályzás megy, csak ugyan úgy vibrál, mint a normál világítású ledek. Csak fényerő beállítástól függően jobban vagy kevésbé látszik a vibrálás. Vagyis nem a szabályzásnak a vibrálása látszik, hanem a táp áram ingadozása. Nem mondom, hogy nem rossz valamelyik dióda, ugyanakkor, új a diódahíd benne. Fesz.szabályzó stabil 14.8-14-7V ad ki. Azt már kimértük és jó. Normál izzókon nem látszik, a vibrálás, nyilván a tehetetlenségük miatt, a led erre érzékenyebb. Ezt kellene kiszűrni valahogy. Ha úgy viselkedne, hogy stabil a fényerő akár 14.7 akár 12V a bemenet. Ne vibráljon és ne változzon a fényerő, vagyis a táp. A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
Szia!
Elképzelhető, hogy a pwm generátort kellene stabilizált feszültségről működtetni, ekkor immunis lesz a feszültségváltozásokra. üdv.: Foxi A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
PIC-es PWM vezérlés, "stabil tápról" (7805). Az optocsatoló galvanikusan leválasztja a ledeket. Nem bírná el a táp a terhelést. 44db led.
Nem figyelsz eléggé.. (Nekem amúgy eleve gyanús, hogy doódahíd csere volt.)
- Mert a feszültség szabályzó határol, még nem jelenti azt, hogy a generátor is jó. Mert akár a gerjesztés keféje is szakadozhat, vagy híd nem kap meg egy fázist. De egy szkóppal eldönthető. - A kapcsolás amit feltettem, a PWM-el kapcsolgatott áramgenerátor. Ami eleve feszültségfüggetlenné teszi a PWM működését. Mert ha csak előtét ellenálások vannak, sosem lesz az feszültség független, kivét, ha van visszacsatolás a PWM felé. Mivel PIC-es nem gondolnám, hogy csináltál.. De ha defektes a gumi, lehet nem az utat kell átalakítani, hogy guruljon rajta az autó.. üdv!
Fesz szabályzó az jó más okból ellenőriztük.
A diódahíd csere meg a vibrálás miatt történt. (Mellette kefék cserélve, forgórész ellenőriztetve stb.. off) Ami mellett nem mondom, hogy nem lehet valami hiba a generátorban. Esetleg túl nagy szórású diódák? Nincs vissza csatolás, csak kimenő jel van, Igen túlmentem az áramgenerátoros megoldáson. Vagyis építseg egy áramgenerátort a ledek vezérlésére és kimenő(ledre) feszültségét kapcsoltassam optocsatolón keresztül a PWM-el, ha jól értem.
De szereted variálni a dolgokat.. Jól értem, hogy külön alakítanád ki az áramgenerátort, és külön a kapcsolót, mikor egy "szabályzó-kapcsoló elem" is elegendő? (Lámpát is úgy kapcsolod, hogy van előtte még egy kapcsoló, amivel felkapcsolod a kapcsolót, majd aztán a másikkal a lámpát?) Ott láthatod az áramgenerátort, ami a 10kohm-on keresztül kapcsolva van. Minek oda optocsatoló is? Nem tudja kapcsolni a PIC a 10kohm-ot?
A megoldás egyébként a lámpacsoportok számától és kialakításától függ. Vagy a feszültséget stabilizálod, és előtét ellenállást használsz, vagy áramgenerátort. De több/sok párhuzamos ág esetén, az áramgenerátor nem célszerű. Optocsatoló meg igazából akkor kell, ha feszültség szinteltolás, vagy galvanikus elválasztási igény van a rendszerben. De "ártani nem használ.." üdv!
Jelen helyzetben az optocsatoló galvanikus leválasztás miatt van. Mivel a ledek 12V (akku) tápról mennek előtét ellenállással, a PIC külön 5V (7805) tápon van.
Így a ledeket vezérlő tranzisztort nem lehet közvetlen pic lábáról vezérelni. Vagyis ha áramgenerátort építek be, azt sem tudom közvetlen a pic lábáról vezérelni.
Oszt miért? A PIC talán elemről megy? Az 5V és a 12V GND nem közös?
A GND közös, de nem lehet vezérelni a tranzisztort. Már próbáltam. Nem vezérli. Azért lett be téve az opto.
Pic kimenete közvetlen rámenne a tranzisztor bázisára, kollektorán +12V az emitter oldalon ledek + előtét majd le testre. Nem történik semmi. Nem vezérli a fényerőt akár hogyan állítom a pic-en a vezérlő gombokkal hardveres szabályzáson az értéket. Ugyan így kapcsoltattam volna a gyújtás tiltást is, de oda is kellett opto.
Ja, még szép hogy nem működik.. Ez az emitterkövető kapcsolás. Annak erősítése kicsit kisebb mint 1. Ha a bázis 5V-ot kap, az emitter nem kerülhet magasabbra, mind a bemenet, mínusz 600mV (Tranyót nyitó bázis-emitter feszültség). Akár mit teszel, a kimenet 4,4V-nál nem lesz így több. De ha optocsatolót használsz és az után az emitterkövetőt, az sem túl szép, akkor is szép a maradék feszültsége a kapcsolásnak.. De meg kellene ismerkedni a tranyók alapkapcsolásával, és sajátosságaival. Nem? üdv!
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2013
Igen vannak hiányosságaim, sajnos munka mellett magánszorgalomból haladok, viszont megoldandó dolgok előrébb vannak mint én a tankönyvekben.
Most, hogy kész lett az óracsoport nem kezdek újabb dologba, illetve ilyen komolyabba.. Kocsit érintve csak jó lenne, ha nem vibrálnának a ledek ahogy jár a motor. (off: Gondolkoztam azon is, lehet aksi gondom is van, mert 1 hét alatt lenullázódik a fulll feltöltött aksi, holott a riasztó 20mA el terheli az 55Ah aksit Ezt pedig el kellene bírnia lazán. Ha pedig így van, sanszos, hogy hiába tűnik töltés szerint jónak, cellazárlat lehetséges, így viszont a pufferképessége is jóval kevesebb, lehet az aksi nem simít annyit mint a jó aksik)
Ha cella zárlat van, forrna mikor töltöd. Lehet hogy öreg? Próbálkozzál egy pufferkondiköcsöggel esetleg..
Sziasztok!
5050-es fehér SMD LEDekből akarok beltéri világítást szerkeszteni az autóba. Hogy kell kiszámolni, hogy egy 5050-es SMD LEDhez (vagy pl. 3-hoz) mekkora ellenállást válasszak, hogy 14,4 V-nál ne szálljon el? És hogy érdemes kötni, sorba, vagy párhuzamosan?
Szia! Értem én, hogy be is kell forrasztani, de ez akkor sem ide való. De, hogy segítsek is: Bővebben: Link , a szükséges adatok a led adatlapjából tudhatók meg.
A LED-en átfolyó áramhoz mit írjak? És mindegy, hogy 5050-es SMD - vagy sima LED?
Köszönöm!
Nem tudhatom milyen leded van. Az 5050 csak a mérete. De itt nem folytatnám, van ledes topic, nem is egy és kereső is.
Sziasztok!
Egy kis segítséget kérnék. Kiszedem a sofita izzót az autóból (beltér), és készítettem SMD LED-ekből világítást a sofita helyére. Na most, a művelet sikerült, szépen világít, de ha lekapcsplom a beltérvilágítást, akkor is nagyon halványan világít. Amikor ki van kapcsolva, akkor is megy oda kóbor áram, mégpedig 0,1 mA és 12V. A hagyományos izzószál erre a pici áramra természetesen meg sem nyikkan, de az SMD LED viszont egy picit világít, ami nagyon idegesítő. Van erre valami gyógy mód? Köszönöm, Üdv! Péter
Hello! Két lehetőség van. Megszokod, vagy teszel rá egy ellenállást párhuzamosan, hogy erre ne nyissanak ki a Led-ek. üdv!
Szia! Kösz a választ, de megszokni nem akarom és nem is fogom. Légyszi bővebben ezt az ellenállás dolgot. Kösz!
Nem kell ezen bővíteni semmit. Ha 3 Led sorba van kötve, akkor az 3*3,2V=9,6V alatt nem igazán ég. A lámpáddal párhuzamosan teszel egy ellenállást, amin a 0,1mA mondjuk 5V alatti feszültséget ejt. Ekkor a Led-ek nem tudnak már világítani. Mondjuk egy 10kohm-ot, és azon az 0,1mA csak 1V feszültséget ejt. Ennyi..
Egy picit bővebben leírom. Ez egy olyan lámpafej, hogy 3 izzó van benne. Mind a háromnak külön kapcsója van. Állandó plusz-t kapnak és a kapcsolók mínuszt kapcsolnak. 1 sufita középen(ez a belépőfény is), és 2 lapos végű (jobb és bal "olvasófény"). A sufita helyére 4 LED-et tettem sorba, a beszúrósak helyáre 1-1 LED-et. Mind a 3 izzó egyforma halvány fénnyel világít kikapcsolt állapotban, függetlenül attól hogy 4 LED-es izzó, vagy 1 LED-es.
Mit ajánlsz? Kösz! A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |