Fórum témák
» Több friss téma |
Hello! Ez így van, és az áramkör ezt a kapcsolót söntöli időlegesen amikor bont a kapcsoló. üdv!
Átforrasztottam a kondit, a mínusz fele a BD245 felé néz. orcika70 és proli007 rajzaitok között egy különbség van: a BC212 fordított állása. Mindkettőt kipróbáltam, és sehogyan sem működik. Most már jónak kellene lennie. Arra tudok gyanakodni, hogy rosszul tesztelem: a panel egyik vezetékét az akksi egyik sarujára, a másik vezetéket az izzóra, az izzót pedig az akksi másik sarujára kötöm. Magyarán a panelt az izzó és az akksi közé teszem. Akárhogyan cserélgetem a vezetékeket, és az izzó helyét az akksi saruján: semmi. Ez egy toyota carinához lenne, aminek az izzója nem cseresznye, hanem hosszúkás, így nem lehet megállapítani, melyik a pozitív vége. Szóval arra tudok gondolni, hogy valamelyik alkatrész tönkrement, mert egy alkalommal a panelt véletlenül fogyasztó nélkül zártam rövidre. ???
Az R1-nek a jelölt fele áll a BC212 fele. Mi lehet a probléma???
A pénteki 15:01-kor adott válaszomig ballagjál vissza, és az első pöttyözött szóra kattintsál rá, az adatlap szemlélteti a bekötést.
Eddig is azt néztem, és úgy is volt beforrasztva. A legnagyobb gond a teszt lehetett. Mert nem a panel két pólusa közé kötöttem a kapcsolót, hanem sorba az áramkörrel. Most hohy változtattam, annyiban működik, hogy amikor becsukom az ajtót, kissé elhalványodik, de rendületlenül ég tovább az izzó.
Hello! A két rajz között nincs különbség. De szerintem valamelyik alkatrészt már "legyilkoltad", azért nem működik. De ki lehet mérni. Az aksival történő próba rejt veszélyeket. Az zárlatban akkora áramot tud szolgáltatni, ami bármit tönkretesz, még a panelt is felégeti ha kell, vagy tüzet csinál. üdv!
Ha a tranyók majd működnek, meg az egész kapcsolás is, akkor én még annyit módosítanéka kapcsoláson, hogy a dióda katódját átteném a potméter és a 4k7 összekötésére, hogy ajtónyitáskor a kondi ne kezdje el pontheggeszteni a nyitáskapcsoló kontaktjait. Meg persze a dióda is boldogabb lessz így. Működésben mindössze annyi fog változni, hogy így a nagyon rövid ajtónyitások után (mint pl. rosszul van becsukva, menet közben újracsukás...) csak rövidebb ideig fog világítani.
Ezenkívül nekem nem tűnik ez a kapcsolás működőképesnek, mert a bc212 emitterdiódáján és a 820 ohm-os ellenálláson keresztül egy pillanat alatt feltölt a kondi. Vagy rosszul látok valamit?
Hello! "Messziről, minden olyan távolinak tűnik!"
- Egy 100µF-ban 12V-on nem olyan jelentős energia tárolódik. A dióda csúcsban sokkal nagyobb áramot képes elviselni, vagy is kutya baja sem lesz tőle. De még csak nem is szikrázik láthatóan. (Próbáld ki!) A kontaktus sem zár olyan határozottan, mint ahogy egy félvezető zárna. Sőt, némi szikra nem is árt neki, tisztítja az eloxidált érintkezőt. De a lámpa indulóáramától, sokkal nagyobbat cikkan a kapcsoló.. - Amúgy igen, rosszul látod. Mert az tény, hogy a 820ohm-on gyorsan kisülne a kondi, csak hogy itt a kapcsolás emitterkövetőként dolgozik. Amolyan "útánhúzós technikával". Különben nem is lehetne a 22kohm-al késleltetni másodpercekre a dolgot. Igazad akkor lenne, ha közös-emitteres lenne a kapcsolás, de ez sajnos közös-kollektoros.. üdv!
Rosszullátásról meggyőztél.
A szikrázást kipróbáltam, egy 100µF elkót 12V-ra töltve egy 4007-es diódával sütöttem ki, és határozott szikrázást tapasztaltam (látható, hallható, néha még össze is heggedt a két láb). 12v/10W izzóm nem volt itthon, így összehasonlítás képpen 3ohm ellenállást vizsgáltam, hogy mit csinál 12V-ra kapcsoláskor. Szikrázott ez is láthatóan, de ez egyértelműen halkabb volt, és egyszer nem történt pontheggesztés. De ha te mondod, hogy ez nem káros, neked elhiszem
Hello! Érdekes én is kipróbáltam, még a villanyt is leoltottam, de semmi ilyen jelenet nem volt. De ha téged ez aggaszt, köss sorba a 100µF-al sorba egy néhány ohm-os ellenállást. (Mellesleg az ellenállás nem helyettesíti az izzót, mert annak hidegárama bekapcsoláskor akár ötször nagyobb lehet, mint a névleges áram.) üdv!
Tudom, hogy ilyen tekintetben az izzó nem helyettesíthető egyszerűen ellenállással, ezért is nem 15ohm-ot választottam, ami az izzó üzemi ellenállásértéke, hanem ennek kisöccsét, a 3ohm-ot. (Hogy ez mennyire elfogadható érték az izzófüggő..) Tényleg különös, hogy ennyire külömbözhet két azonos kondi. Rámértem a telepre, amit tegnap használtam, és 12,22V. Szerintem az elkó lesz a felelős, vadonat újjal próbálkoztam, ráadásul nem volt 25V-os, így egy 50V-osat használtam, aminek elvben pár tized ohm-mal kissebb az ESR-je. Majd valamikor bontok néhányat, amik már voltak használva, és szórakozok azokkal is.
Minden jót!
Sziasztok! Sikerült megépítenem az elhalványuló utastérvilágítás panelt! Ma beszereltem a vezetőoldali kapcsolóhoz, DE!
Csak annál az egy ajtónál működik. A kapcsoló érdekes, 1 vezeték van csak ami oda megy, így a panelt a test és a kapcsoló közé raktam be. Ennél az ajtónál a műszerfalon az ajtónyitottság visszajelző is ugyanúgy halványul el, mint a világítás izzója. A kérdésem: hová kellene kötnöm, hogy mind a 4 ajtónál működjön? Az izzóhoz összesen 2 vezeték megy. A másik kérdésem, hogy ha azt szeretném, hogy lassabban aludjon el (potméteren már állítottam), akkor sorba, vagy párhuzamba kell kötnöm még egy kondit? Előre is köszönöm a választ!
Hello! Ezek szerint valahol össze van "logikázva" a négy ajtó. Vélhetően, hogy külön látható legyen a négy közül, ki nincs bezárva. Így az áramkört, a lámpánál kellene elhelyezni, a test és a lámpa azon pontja közé, ami lehúzódik a testre, mikor egy-egy ajtót kinyitsz.
A kondit párhuzamosítani kell, ha a kapacitását növelni szeretnéd. üdv!
Szia! Átkötöttem a lámpához, és beraktam még egy kondit, és kiváló lett!
Elképzelhető, hogy két ellenállást felcserélhettem, vagy valami más, mert így most amikor becsukom az ajtót, a fényerő azonnal lecsökken a felére, majd onnan halványul kb 8-10 másodpercig. Ez miért lehet?
Nem tudni mi van az ajtó, és a lámpa között, és várhatóan nem süti ki teljesen a kondit, mikor kinyitod az ajtót..
Akkor egyenlőre marad így. Köszönöm a segítséget!
Sziasztok! Problémám van az áramkörömmel: járó motornál nem alszik ki teljesen az izzóm. Végigolvastam a fórumot, egy megoldást láttam: szivárgó kondi. Ma kicseréltem, és semmit nem változott. Ettől eltekintve hibátlanul működik. Ha csak gyújtáson van az autó, kialszik rendesen. A másik apróbb probléma, hogy amint csukom az ajtót, azonnal a felére csökken a fényerő, és onnan halványul tovább. Valakinek valami ötlet?
Szia! Megépítettem én is ezt a fajtát, de nekem nem akar teljesen elhalványodni. Jók az időzítők, működik is, de amikor elhalványul akkor marad még 0.9V a BD249C Bázisán. Az IC TL072 van benne, mert ez volt itthon. Mi a baja van neki, hogy így kínlódik?
Egyszerűen az, hogy a TL072 sorozat kimenete nem tud lemenni egészen a 4-es lábon lévő feszültség (vagyis itt a GND) szintjére: Kb. 2 V marad rajta ekkora terhelésen. Használj olyan műveleti erősítőt, amelyik képes a kimenetén elérni a táppontot (pár tized V-ig maximum).
1., hasznaljal rail-to-rail muveleti erositot
2., ha esetleg meg ez sem lenne eleg, akkor epitsel egy darlingtont (BD249-nek nincs tul nagy araerositesi erteke), vagy eleve darlingtont alkalmazzal, pl TIP121
Na igen ez eszembe jutott, de megmondom őszintén, hogy nem néztem adatlapokat, csak összedobtam hátha megy, ha nem meg veszek bele akkor IC-t, de mivel majdnem tökéletes, így elsőre arra gondoltam, hogy valami sántít. Mindenesetre köszönöm a gyors választ!
A 2V-ot lehúzni karcsú volna 1-2dióda, meg nem is akarok kókányolni. Veszek bele IC-t, csak kipróbáltam ezt, hátha.
Sziasztok!
Megépítettem ezt a kapcsolást, lámpa nem aludt el. Kicseréltem a kondit, így sem lett jó. Továbbolvasva átvariáltam a kapcsolást, így sem aludt el. Feladom, veszek gyári PIC-es kioltót. Üdv.: shark
Szia!
Valami csak nem jó, tehettél volna fel rajzot az általad megépített kapcsolásról, hogy tudjunk segíteni. Ezért felesleges volt írni egy hsz-t, hogy veszel gyárit mert nem sikerült az után építés.
Szia!
Annyi a különbség a linkelt kapcsolásban, hogy 8 wattos izzó van gyárilag az autóban. 3-4 mp alatt halványodik el az izzó. Ha megszakítom az bázis és a kollektor közötti kapcsolatot, elalszik az izzó azonnal. Olyan, mintha "nem tudna eléggé" feltölteni a kondit. A trimmert akárhogy tekerem, nincs változás... Az ellenállás értékek stimmelnek. Multiméterrel mérve szépen megy fel az ellenállása 200k ohm-ig.
A trimmer megy fel 200k-ig? Annak 22k-nak kellene lennie eredetileg, vagy beteszel egy 15k-s ellenállatot a trimmer meg az ellenállat helyett, bőven elég. A bázis és a kollektor kapcsolatot ha megszakítod még szép, hogy kialszik azonnal. Mérj egyet a K pontom, meg a T1 bázisán is, hogy milyen értékek vannak közben. A tranyók jók? Nézd meg és folytatjuk.
Szerintem a BC 212 halott, azért nem megyen. cseréld ki és ÍGY kösd be. Mennie kell.
Rendben, köszi, hétfőn kicserélem. Eddig 3 fajta lábkiosztást találtam, remélem jó lesz
Nekem így működött, amit belinkeltem aszerint, Neked is mennie kell.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |