Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   174 / 345
(#) josef123 hozzászólása Márc 21, 2014 /
 
a lehetö legnagyobb nyomaték kellene nekem MOST ha minden igaz csillagba van kötve DE lehet é ezt a motort deltába kötni???
(#) VIM válasza josef123 hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Szia! A paraméterek közül mindig a kisebb feszültségérték a tekercsre vonatkozó, így a deltába való bekötés nem jöhet szóba három fázis esetében, mivel a nyomatékhoz is ragaszkodsz. Meg kell elégedned ennyivel, mert ezt így nem lehet tuningolni.
(#) josef123 válasza VIM hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Üdv! Köszönöm válaszod még egy kérdésem lenne- 0,37 mkp ez kb 3,26 Nm nyomaték ez csak a motorra vonatkozik ,vagy a hajtomüvel eggyüt számolt??a hajtomü 1/21
(#) VIM válasza josef123 hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
A motor az csak 250W. Csak gondolom, hogy a hajtóműre van megadva (többnyire azt szokták megadni) a mkp érték, mert 1 mkp=9,81 Nm, így ebből 3.62Nm lesz.
(#) ruffy válasza elektroton hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Készítettem pár képet, hogy jobban lásd Te is az egészet.
-- remélem nem lesz túl sok a kép...
(#) ruffy válasza elektroton hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
az első a motor géptáblája kinagyítva, szemből a gép, a bal oldali kar a forgásirány váltás, ami egy mechanikával megy át hátulra, a forgókapcsolóhoz, aminek 8.. bekötési pontja van.
(#) tipiusz hozzászólása Márc 21, 2014 /
 
Sziasztok!
Ma voltam egy "villamossági boltban" nyomógombot, egyebeket venni a motoromhoz! Kérlek segítsetek egy-két dolgot rendbe tenni! Tény semmi közöm a villanymotorokhoz, de azért ma a boltban csúnyán kioktatott egy eladó, és egy villanyszerelő mester !
-Nyomógomb: Mondom, olyant kérek ami nyomásra zár, majd ha elengedem nyit! Jeleztem direkt, indító kondihoz kell! Én hülye vagyok, olyan nem létezik, nem gyártanak, csak olyan van, amit 4 vezetékkel kell bekötni! Mondom ok, akkor kérek egy "régi hagyományos" csengő "kapcsolót" ! Kérdés: Kinek volt igaza?

-Kondik: sarusat kértem, nem adtak!!! Mert nekik csak 4 sarus van és az nekem nem jó, mivel azt nem lehet párhuzamosan kötni!!! Kérdeztem, hogy mert, miért van 4 sarus kivitel? Azért, mert egy kondi kivezetéseit rákötöm a motorra, a másik kondi két kivezetését pedig rákötöm az előző kondi maradék két sarujára? Mondom igen? relés kapcsolót már nem kértem (A többit el sem mesélem)

Kérdéseim: (Akár linkkel is segítsetek, ki szeretném nyomtatni, holnap már dokumentumokat viszek magammal )
-Létezik-e sima egyszerű nyomógomb az indító kondimhoz? Mire való a 4 vezetékes típus? (NC/OFF)
-Miért van a sarus kondikon 4db saru, és hogyan kell bekötni, hová, stb. Lehet-e 1 üzemi és egy indítókondit úgy kötni, hogy a 4-4=8 saruból csak 2 marad üresen, és ez esetben sorba van kötve?
-Kondit motorhoz kell-e földelni? (Valamiért csak van egy 8-as anya a végén?
-Körfűrész, fémszerkezet, motort földelni kell-e a fémszerkezethez, ha igen, miért?
-Kapcsolót földelni kell-e a fémszerkezethez?
Ha a motoron nincs gyári földelés "csavar" (kapocsdeszkán, stb) kialakítva, szabad-e a motor házához csavarozni a védőföldet?

Köszönöm szépen a segítséget, villanyszerelő mester, eladó nevében is!!!
(#) elektroton válasza ruffy hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Ruffy!
Kár, hogy nem olvasható minden felirat a motor adattáblán.
Én úgy olvasom, hogy 3fázisú, 50herzes, cosfi 0,95 (?), 220V.
Továbbá kondi értékek is olvashatóak. Így együtt nem szokásos. Nem derül ki hogy a 220V csillag vagy delta kapcsoláshoz tartozik. A tekercs kivezetések száma szerint három fázisú a motor. 3x400V-ról, három fázisról ki kellene próbálni, de ahhoz minimum csillagba kell kötni a motort a mostani delta helyett. Ha három fázisról használnád, a kondi nem kell.
(#) elektroton válasza tipiusz hozzászólására (») Márc 21, 2014 / 1
 
tipiusz!
-nyomógomb nagyon sok fajta lehet, lehet olyan mely csak nyomásra zár, lehet mely nyomásra nyit, meg amelyik két érintkezős és ezek közül az egyik nyit, a másik érintkező meg ugyanakkor zár, ez utóbbit lehet(és pedig nem kötelező) 4 vezetékkel bekötni. Az átlagos nyomógombok vezérlési célra valók, azaz nem szívesen kapcsolnak indítási motor áramot. Jellemzően 6A-esek. A csengő nyomógombok is kis áram terhelhetüek, élettartalmuk nem biztos, hogy hosszú ebben az alkalmazásban.
-kondik, a sarus kondik kivezetései meg vannak duplázva, ezért négy csúszósarus pontjuk van, hogy tudj további vezetékeket is kötni hozzá ha netán párhuzamosítani akarod ill. itt akarsz elágazó kötéspontot kialakítani. Nem kötelező mind a négyet bekötni, használni, de kettő nem azonos pólust mindenféleképpen igen. kondi
A kondikat motorok esetében nem sorba hanem párhuzamosan szokás kötni, amennyiben egy kondival nem megoldható a megfelelő kapacitás. A manapság gyártott kondik müanyag házasak, nem kell földelni, nincs mit. A csavar a végén csak rögzítéshez kell.
A motort a fémszerkezethez nem kell külön még összeföldelni de nem is tilos. További összeföldelések nem tiltottak csak feleslegesek. Körmös alátétes összecsavarozások helyettesítik az átkötéseket. A kapcsolók manapság szinte teljesen szigetelő anyagból készülnek az érintkezői és bekötő pontjai kivételével. Tehát nincs mit földelni. Ha netán pl. a régi VGK kapcsolód volna, azon tényleg van mit földelni.
-motor földelés: lényeg, megbízatóan valahová a motor fémtestéhez legyen kötve a földelő vezeték.
A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2014
(#) ruffy válasza elektroton hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
És véleményed szerint akkor jobb így 3 fázissal, mint a kondikkal?
Te melyiket választanád egyébként?
Holnap rámérek a motor tekercseire azért…
Ez a csillagba kötés azt jelenti, hogy van a 3 tekercs, és mindegyiknek az egyik vége össze van kötve, a másik vége meg lesz a 11, 10 , 6 -os kötési pont ( rajzod szerint ) -- és a tekercsek közül
mindegy melyik hova esik? ( ha lesz ohmban eltérés, akkor gondolom nem, de ha egy értékűek?? )

Egyébként köszönöm, hogy ennyit segítesz...
(#) VIM válasza ruffy hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Szia! Már ne haragudj, hogy így beleszólok de teljesen nyilvánvaló az eszterga három fázisú mivolta. Akinél előzőleg használatban volt, ott nem volt lehetőség a három fázisú működtetésre, amit segédfázisú indítással oldott meg úgy, hogy a motort deltába kötötte és a kondenzátort a forgásiránynak megfelelően kapcsolgatta. Ha most lehetőség van a három fázisra akkor ezeket a kötéseket majd meg kell szüntetni és helyette a 3. fázist kell bekötni és a kapocslécen az áthidalást vízszintesen kel rakni. A középső szál, ami most össze van kötve egy pontra, azt szét kell választani és csak a felsőn legyen átkötés az alsóra majd a bejövő kapcsolt fázis(ok) jön(nek). Az irányváltó kapcsolóba való bekötött fázisoknál is csak a sorrendre kell ügyelni, hogy a kapcsoló a forgásiránynak megfelelően tudja azt kiadni a motornak. A biztonsági rész az a Dil kapcsolónál nem változik semmit. Az érintésvédelemre tessék odafigyelni és megfelelően földelni a gépet.
(#) fatom1983 hozzászólása Márc 22, 2014 /
 
Sziasztok!
Nem igazán vagyok otthon a témában, ezért inkább megkérdezem!
Van egy nagyobbacska kompresszorom, és az a kérdés hogy el fog e indulni 3X16A val
Ha jól gondolom, ilyen esetben az amper össze adódik, vagyis 3x10 is elegendő lenne.
De lehet hogy tévedek!
A csatolt képen lesz a motor adattáblája!
Köszönöm!
Üdvözlettel:Farkas Tamás

image.jpg
    
(#) kadarist válasza fatom1983 hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Szia!
Ehez kell a 30A, mégpedig fázisonként.
(#) fatom1983 hozzászólása Márc 22, 2014 /
 
Szia!
Ettől féltem!
Akkor ezzel biztosan nem fogok otthon bicikli kereket pumpálni!
Köszönöm!
Üdv. Tamás
(#) pucuka válasza VIM hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Csak halkan mondom. Nem hiszem, hogy háromfázisú a motor. A kapocstáblán semmi nem utal rá, sőt, a 220 V az egyfázisú üzemet valószínűsíti. Ráadáaul a motor orosz származása is arra utal. Az ilyen motoroknál 3f~ üzemnél a vonali feszültség 220 V, a fázisfeszültség 127 V lenne, ezt nem lehet az itthoni 3f~ hálózatra kötni. Az egyfázisú motorra utal az is, hogy a kapocslécen nem 6, hanem csak 5 kapocs van, (hacsak a hatodik nem kitörve van) és a gubanc csak az irányváltás miatt ilyen. Az is lehet, hogy eredetileg 3f~ volt, de ezt másképp nem lehet itthon használni, mint egyfázisú kötésben, indító kondenzátorral, és direkt törték ki a 6. kapcsot, hogy egyszerűen ne lehessen az itthoni 3f~ hálózatra kötni.
Mindenesetre a bekötés egy alaposabb vizsgálatot igényelne.
(#) ruffy válasza pucuka hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Na most már alaposan összezavartatok….. Viszont legalább belemerültem ezekbe a kötözgetésekbe,
és sok minden érthetővé vált!!
A 3 fázist már hátravezettem a kis műhelyemhez ( Dóri lányom segítségével húzogattuk be a drótokat )
Ha visszaolvastok, hogy Elektrton-nal honnan indultunk, akkor látható, hogy az eredeti gyári gépkönyvben ez a 2 kondis-relés varázslat van, a 3 fázis akkor merült fel, amikor szétbontottam a motorbekötést, és képet tettem fel róla.
Most már sikerült MIHÁ-relé forrást is szereznem, kb 5ezerből jönne, plusz a 2 kondi ( 3 ezer )
Vagy , ha 3 fázisra kötném, akkor csak egy 5 pólusú dugaljzatot kellene vennem,.

--Ha Valaki tud más relé típust, ami jó, ( nyomógombot nem szeretnék, mert az a használati komfortot rontaná.. ) vagy van pluszban a fiókjában,, akkor szívesen várok ötleteket ( 370W motor )

De végül is ez mindegy, a lényeg az lenne, hogy nyomatékkal induljon, és ne adjon le füstjeleket
idő elött. ( és én se haljak meg minden bekapcsoláskor.. a 3 gyerek meg asszony biztos sajnálná nagyon.. )..
Még azért mellékelem az eredeti rajzot, ahogy volt a gép.
Elektroton már készített egy szép rajzot MIHÁ reléhez, a kondikat is belőttük 40indító és 10 mikro üzemi ( itt pl . nem tudom, h az nem -e baj , ha nagyobb értékű a kondi??? .. pl. 120,- 40 párosítás.)
(#) ruffy válasza ruffy hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Szóval hajlok afelé, hogy a fenti Elektroton tervezését kivitelezem,.. ez hasonlít legjobban az eredeti elgondoláshoz..
(#) pucuka válasza ruffy hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
A háromfázisú motorokhoz nem kell kondenzátor. Az orosz nyelvű sémán is a motor egyfázisról működik.
Az a baj, hogy az adattáblán olvashatatlan több fontos adat. A háromfázisú motoroknál mindenhol feltüntetik a vonali és fázisfeszültséget is. Az oroszoknál is. Ha nem szerepel a 220 mellett más feszültség, akkor az egyfázisú motor. Ha eredeti, oroszországba készült a 3f~ motor, azt nálunk nem tudod közvetlenül a 3f hálózatra kötni, csak trafón keresztül.
(#) ruffy válasza pucuka hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Okké, akkor marad a kondis-relés megoldás…

Viszont akkor 120 indító és 40 mikro üzemi, vagy 40 indító és 10mikro üzemi kondi legyen?????
(#) ruffy válasza pucuka hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Itt ez a relétáblázat ( mert ilyen lesz akkor )
Ez 2 félét ír persze….
42/95 vagy 42/115 relé ( nem tudom mi a külömbség ) Ő 63-80 mikrofarados kondit ad meg..

Most már tényleg nem tudom, melyik lenne a jó-..

MIHA_C.jpg
    
(#) tipiusz válasza elektroton hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Szia!
Köszönöm, nem velem volt a "baj", tanuló volt az eladó mint ma kiderült

Köszönöm mindenkinek az eddigi segítséget!!! Sikerült mindent, útmutatásotok alapján teljesen jól, helyesen bekötni! Egy kérdésem volna még! 120-160 indító kondi, és 35 üzemi van a motorhoz. 1100W 220/380 EVIG delta bekötés. Mennyi lehet az üzemi, ideális hőfoka ennek a motornak? Hétfőn pontosan is meg tudom mérni ha kell. 15-20 perc járatás után simán bírom két kézzel fogni, akár percekig is. Ami viszont aggaszt az a tengely! Azt jóval forróbbnak érzem! nem Tudom ez normális? Esetleg nagy/kicsi az üzemi kondi? Egyébként újak a csapágyak (FAG). De. még is mintha olyan sikítós, süvítős hangja lenne!
(#) szucs1974 válasza elektroton hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Hali!

léteznek olyan kondenzátorok amik 4 sarusak és 2 db kondenzátort takar.
tipikusan klímákban találkoztam velük.

Üdv Zsolt
(#) elektroton válasza szucs1974 hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Ezt a verziót nem ismertem, mindig tanul az ember.
(#) kadarist válasza szucs1974 hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Szia!
Sőt, olyan is van, hogy négy sarus de mégis egy kondenzátort takar a tokozás. Bővebben: Link.
(#) szucs1974 válasza kadarist hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Igen azt tudom, amit én mondok arra úgy is van írva, hogy pl. 33uF+100uF. Nem minden boltban ismerik.
(#) granpa válasza ruffy hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
A 120-40 soknak, a 40-10 kevésnek tűnik (a táblázat szerinti 60-80 is erős szerintem). A melegedés megmutatja. Próbáld a kisebb párral, ha gyenge, akkor a naggyal; hangra, hőre figyelj. Milyen kondid van?
(#) ruffy válasza granpa hozzászólására (») Márc 23, 2014 /
 
Egyelőre semmilyen ( illetve ami van, annak az értékét nem lehet leolvasni, meg a drótja is töredezett régi, újat tennék be helyette ).
Pont ezért kérdeztem, hogy milyet vegyek.

Mert ugye akkor a relét is ahhoz kell választani, de még így sem lesz biztosan jó a relé, mert ugye a
motor is belejátszik a dologba. De valamerre elindulok legalább.
Én nézegetem most már napok óta, és én a 63-80 indító, 20 mikrofarad üzemi párosításra gondoltam, -- ehhez 2 féle relét látok: 42/95 és a 42/115 -- talán a 42/95.??
(#) erbe válasza tipiusz hozzászólására (») Márc 23, 2014 / 1
 
Ha forró a tengely, az nem normális, hanem csapágyszárazságban szenved.
Ha nem lötyög vagy akadozik a csapágy, elég megkenni. Zártat kicsit bonyolultabb. Ha sokáig nem szeretnél hozzányúlni, inkább cserélj!
Most olvasom, újak a csapágyak, ráadásul FAG és mégis visít. Ott komoly szerelési probléma lehet. Felrakás közben nem szorult meg?
A hozzászólás módosítva: Márc 23, 2014
(#) tipiusz válasza erbe hozzászólására (») Márc 23, 2014 /
 
Köszönöm!
Megnéztem alaposabban, és igazad van, lehet! kollégám ütötte bele az első csapágyat, ahogy nézem rosszul!
illetve az biztos, hogy nincs síkban a csapágy az első pajzsban/pajzsal, ahogy a régi eredetileg volt! 3-4 mm beljebb van a csapágy, mint kellene! A hátsó szintben van, nem is melegszik, a visítást is elöl hallom! A pajzsban nem forog meg ez biztos, csak "annyi" hogy jócskán beljebb van a forgórész tengelyén! Újra szét kell szednem, remélem nem lett komolyabb baj, elvileg nem sokat volt még járatva, max 20 perc! Azt nem értem mi a gond, mibe érhet bele, mire készüljek?
Köszi!
(#) Laaac hozzászólása Márc 24, 2014 /
 
Sziasztok!
Elnézést, hogy csak így beírok és nem olvasok végig mindent előtte de sajnos annyira nem konyítok a villanyászathoz hogy már én is röhögök magamon...Szeretném a kompresszorom továbbfejleszteni egy nagyobb villanymotorral és az lenne a kérdésem hogy a mellékelt adattáblájú villanymotor el-e tudna indulni a 16A-es hálózatunkon? Csillag-Delta kapcsolásban természetesen.
azt hiszem kiírom ide is (4,5kw 2880 ford. 9,2A)
Valamint mellékesbe annyit még hogy járás közben el-e bírna még egy 1,5kw-s azt hiszem 3,2A-s villanymotort?
hálás köszönettel
László

ABCD0009.JPG
    
Következő: »»   174 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem