Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Még tudná valaki mondani nekem hogy hogyan készíthető egy üzembiztos elosztó doboz a padláson (fa) ami 1 mért biztosított fázist 16amper kismegszakito az óra után osztana el 3 felé.? Kb 5 - 6A fogyasztók mennének róla elosztva. Minden ötletet szívesen fogadok.
Kell venned egy falon kívüli elosztódobozt, lehetőleg ilyen IP védettségi fokkal, mert elég porosak a padlások. Tömszelencés csatlakozás, MBCu vezeték, MüII védőcső+bilincsek, kismegszakítók, csavarok a felfogatáshoz. Figyelembe veendő a választásoknál még a magas nyári hőmérséklet!
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2014
Hali! Veszel egy 100x160 as guman-táblát,3 db 6 A-es gyors biztosítékot és a fázist közösíted a biztik bemenő oldalán, a kivezetéseket oda viszed ahova akarod! Ja,és a méretének megfelelő dobozt csinálsz neki!
Á, egy tekercs szigszalaggal, meg egy késsel is megoldható, és tökre szabályos.
Na de akkor az elmenők nincsenek külön-külön biztosítva!
Tisztelt szamóca és yulo5310 ! Köszönöm a válaszotokat mindkettő előre mozdított. A falon kívüli elosztódoboz nagyon szimpatikus mivel félek egy kicsit a sok fa miatt és ezzel profin meg tudnám oldani. A guman-tábla is szimpi igaz annak kell egy doboz de szépen elszigetel az is mindentől , valószínűleg a kettő valamilyen kombinációja lesz !
Én padlásra csak gyártmányt alkalmaznék (nem állítanék össze dobozt), ami tudja, amit tudnia kell poros, vizes, meleg és tűzveszélyes környezetben. Is.
Guman táblát eszembe nem jutna alkalmazni, mert ott bármilyen kötést sem lehet megoldani üzembiztosan és az érintés veszélye nélkül.
Hello!
Szeretném a lakást újrakábelezni. Próbálom összeszedni mire is lesz szükségem, és az mennyibe fog kerülni. Már hetek óta olvasgatok a témában, de van néhány dolog, ami nem egészen tiszta. Ha valaki tudna rájuk válaszolni, az nagy segítség lenne. A helyzet az, hogy ez egy panellakás, amit vésés nélkül, kábelcsatornázva szeretnék újravezetékelni. 2,5-es vezetéket tervezek mindenhova kötni, talán a kapcsoló és a csillár között lenne csak 1,5-es. Szobánként lenne külön körre kötve, plusz vizesblokk, és konyha, ez 6 kismegszakító. Egy körbe tartozna az adott hely világítása, és a konnektorai. (Van egy mosogató gép és egy mosógép is, ezeknek kellene külön kör szabály szerint (?), de ahhoz cserélnem kell a megszakítók dobozát is. Egyenlőre a mosógép a fürdőszobai, a mosogató a konyha körbe tartozna). A kérdéseim a következők lennének: 1: Azt olvastam, hogy szabály szerint a földelés "megszakítás nélküli" kell hogy legyen. Ezt nem értem, hogy mit jelent és nem találok magyarázatot sem. 2: Egy körben vannak elágazások, amikor egy-egy konnektorhoz lecsatlakozik a vezeték a gerincvezetékről és a gerinc megy tovább a legtávolabbi konnektorhoz. Ezeket a leágazó "T" vezeték csatlakozásokat lágyforrasztással nem szabályos végezni (ha jól olvastam), hanem wago-val lenne jó kötni. Igen ám, de a három vezeték csatlakoztatásához szükséges 3 wago nem fér el egy 40x16os kábelcsatornában. Szerelvénydobozt nem szeretnék minden konnektorhoz tenni, különösen, hogy nem tudom a panel falába süllyeszteni azokat. Mi lehet a megoldás? A konnektorok a padlóhoz közel lesznek (mint jelenleg is) ezért kínálkozik az a lehetőség, hogy „felfűzzem” a konnektorokat egymás után, vagyis a vezeték belemegy a konnektorba, majd abból a konnektorból indul tovább egy másik vezeték a következő konnektorhoz. De azt olvastam, hogy ha nem is kifejezetten tilos, nem ajánlott ilyen módon kötni (jelenleg így van kötve. Van olyan konnektor, ahol 3 alu vezeték fut össze és tűnik el az aljzatbetonban, és ki tudja hova csatlakozik. Ez így nagyon nem jó szerintem). Akkor hogyan lehet megoldani? 3: A mosógép és mosogató gép. Ezeknek KÖTELEZŐ a külön kör? Elvileg a mosógép a fürdőben van. Van ott még 2 db 40Wos lámpa (a wc lámpája is), egy konnektor (hajszárító, borotva), és a hűtőgép. Valamint az előtér 2db 40Wos lámpája. Ez sok egy körbe? Kell a külön kör? Hasonló a konyha is. Mosogatógép, mikró, két lámpa és pár konnektor. Teafőző, tv. Ez is soknak tűnik. 2,5-es vezeték, de csak 10Aes a kismegszakító. Ide is ajánlott a külön kör a mosogatónak? Ajánlott vagy kötelező? Most is van 5 kör a lakásban, de az egyik kör (a sok összevissza kötött alu vezeték miatt nagyon nagy, a többi 4 meg kicsi. Egy körön van a mosogató gép és a mosógép is. Ha megy mindkettő és a mikró, vagy a vasaló is, akkor bizony van hogy lecsapja. Jelenleg figyelek, hogy ne menjen egyszerre a mosó és mosogató gép. De ha külön lenne a konyha és a fürdő körön az elég, vagy kell hogy legyen egy kör, amin CSAK a mosó, egy másik, amin pedig CSAK a mosogató gép van? 4: Ez inkább csak tanács kérés. Nem tudom eldönteni, hogy melyik a jobb megoldás. 3 db MCU vezetéket használni (vagyis 1 eres tömör réz), vagy 1 db 3 eres MBCU vezetéket. Az előző talán vékonyabb, jobban elfér a kábelcsatornában, és könnyebb hajlítani is. Az utóbbi egy hangyányival drágább, de egyszerűbb. Nem kell három külön vezetéket kimérni, beszabni, stb. Melyiket javasolnátok? A kérdések arra is vonatkoznak, hogy mi a szabályos, és mi a jó megoldás. Köszönöm szépen előre is, ha valaki tud segíteni.
Szerintem a 40*16-os kábelcsatorna felejtős. A csatornázáshoz, jobb ha kifejezetten olyan csatornát használsz, amibe a szerelvényeket is be tudod építeni. A hagyományos kábelcsatornában a kötések kivitelezése tudtommal tilos. ilyen helyekre csatorna kötődoboz ajánlott. A világításokat, és a dugaljakat ajánlatos különválasztani. A mosógép és a mosogatógép, nem lehet egy körön a mikróval, vasalóval és más nagy áramfelvételű fogyasztóval. A vizesblokkot ajánlott Fi relére kötni. Kábelcsatornában csak kábelekkel szerelünk. Bevállt gyakorlat szereléseknél, hogy az általad is leírt módon felfűzzük a dugaljakat. A konyhában viszont figyelj, hogy sok dugalj ne legyen egy körön, mert az egyidejüséget is figyelni kell. Egyelőre ennyi jut eszembe pár jó tanácsként. Üdv: Jani
Segíts nekem abban, hogy milyen az a csatorna, amibe a "szerelvényeket is be tudod építeni"? Olyan csatornára gondolsz, amibe bele lehet építeni a konnektort, meg a kapcsolót? Az nekem nem jó. Egyrészt nagyon nagy, egy lakásba nem akarok akkorát. Másrészt, úgy szeretném megoldani, hogy csatorna csak addig van, amíg a szobába beviszem a vezetéket. Ott már a parketta szegőlécben akarom elvezetni, és mivel a szegőlécnél van a konnektor is, így nem tart sokból bekötni oda pl. akár felfűzve is (bár nekem nagyon-nagyon nem tetszik ez a megoldás). Felfűzés esetén igazi leagázás csak a villanykapcsolónál lenne. Akkor ide kellene ez a "csatorna kötődoboz", ami ha jól látom egy 82x82x24 mm-es doboz. És ez minden kapcsolóhoz kellene. Hát... nem fog túl jól kinézni. Más megoldás nincs?
Hali! Lehet kapni kimondott padlókonnektort,a szegőlécnél kiállsz a vezetékkel,majd vissza és tovább a többi konihoz. Ezeken direkt van kötőléc a vezetékeknek, felfűzős típus! Szegőlécet lehet kapni nagyot is,ami mögött még a telefon,számítógép és egyéb kábelek is elférnek. A csatorna doboz az olyan,hogy bele vezethető a csatorna,nem benne van!
A parketta szegélyléc alatti szerelés felejtős. Tűzveszélyes. A leírt kötődoboz az a kapcsoló alatt kellene, lent a gerincnél és onnan egy vékony csatornával fel lehet állnia kapcsolóhoz, csak a lámpatest kiállást nehezebb megvalósítani. Hacsak nem a kapcsolótól fogsz csatornával felállni a lámpához.. Ha a jelenlegi süllyesztett dobozokban lévő konnektorokat akarod használni azt lehet. és akkor nem kell spéci csatorna. Új lakásoknál is használják a felfűzést a konnektoroknál.
Most jutott eszembe, hogy nem is régen (úgy 5 éve) az egyik szobába a PC-k miatt vezetettem be kábelcsatornázott földelt konnektorokat. Most kibontottam a csatornát, hogy vajon, hogyan oldotta meg a szakember. Nos a villanyeszerlő "mester" így oldotta meg: KÉP . Nem merem kibontani a szigszalagot, de abban majdnem biztos vagyok, hogy nem láttam a kezében forrasztó pákát. Akkor ezek csak össze vannak sodorva???!!! Hát... nem is tudom mit mondjak. Én eredetileg forrasztva gondoltam megoldani. De az akkor tilos?
Hát én harminc év alatt még ilyennel nem találkoztam. A forrasztás nem tilos, számtalan helyen alkalmazzák még most is.
Tudtommal felénk a házaknál, a falra rá a duplán szigetelt kábelek, bevakolják. Jön vissza a szerelő, a kötöződobozokban, lecsupaszítsa a drótokat, összesodorja, szigetelőszalag. Kapcsolók, konnektorok helyükre, és meg van oldva. Mennyire szabályos, vagy ajánlatos nem tudom, de működik és megbízható. Az megesik, hogy a konnektornál/kapcsolónál a csavarkötésnél elrohad a réz (melegedés az oka). Olyanról nem tudok, hogy a sodrat szétrohadt volna, réz-alu vegyesnél előfordul, de nem az kell legyen az alapértelmezett.
Vegyél három 2,5es drótot, 5-6 centi hosszan csupaszítsd le, tekerj rajta négyet, leszigeteled, és még félbehajtod, hogy kisebb helyet foglaljon. Kell ennél jobb érintkezés? Idézet: „Tudtommal felénk a házaknál, a falra rá a duplán szigetelt kábelek, bevakolják. Jön vissza a szerelő, a kötöződobozokban, lecsupaszítsa a drótokat, összesodorja, szigetelőszalag. Kapcsolók, konnektorok helyükre, és meg van oldva.” Szomorúan olvasom, hogy valahol egyáltalán használnak még ilyet. Nyílván a régmúltban tanult, de feljődni nem hajlandó szerelőkről van szó. Idézet: „Vegyél három 2,5es drótot, 5-6 centi hosszan csupaszítsd le, tekerj rajta négyet, leszigeteled, és még félbehajtod, hogy kisebb helyet foglaljon. Kell ennél jobb érintkezés?” Kell! Lásd az előző idézetre adott választ.
A forrasztás (ma már) nem szabványos megoldás! Nincs összesodrás, tekerés, szigetelőszalagozás stb! Csak vezetékösszekötők használhatók (pl Wago típ.). Sodort vezetékhez pl. az oldható típusú.
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Szia!
Azt megnézted, hogy a régi kábelek helyére a falban be tudod-e húzni a vezetéket? Falikábel van, vagy védőcsőben megy? Azért kérdem, mert a kábelcsatornás szerelés nem lesz valami szép. De ha nem zavarja a szemed akkor jó. Minden szerelvényhez menni fog egy kábelcsatorna. Nagyon ipari kinézete lesz. A vésést miért vetetted el? Azon kívül hogy drága. Statikailag nem megengedett? Az is egy jó kábelezési módszer, ha rögtön a kismegszakítótól egyetlen kábellel mész a különböző szerelvényekig. Pl. van egy szoba, van benne mondjuk 3 konnektor. Akkor a kismegszakítóba bekötsz 3 kábelt, és elviszed a konnektorokig kötés nélkül. Így nem kell külön gerincvezeték, nem kell Wago kötőelem, és nem kell kötődoboz. Nincs hibalehetőség, és még szabványos is. Egyik villanyszerelő tanár ismerősöm ilyen módon kábelezte be a házát. Igaz, így több kismegszakító kell. A nagy fogyasztókat mindenképp érdemes külön körre tenni. Azon gondolkoztál-e esetleg, hogy mielőtt nekiállsz szerelni, kérhetnél órabővítést 32A-ig. Ez azért is jó lenne, ha mondjuk a későbbiekben szeretnél például klímát. A Konnektorokhoz nyugodtan tehetsz 16A-os "B"-s karakterisztikájú kismegszakítót, a világítási körre pedig elég a 10A-os. FI relét mindenképpen tegyél.
A világítási hálózatra tegyen B-s kismegszakítót, oda elég a 10A-es. A konnektorokhoz én C karakterisztikával rendelkező 16A-es kismegszakítókat ajánlok. (Induktív fogyasztók!!!)
Ma már szinte mindenhol kötelező az Áram-Védő Kapcsoló (FI relé, ÉV relé), abból az A jelzésűt javaslom (pulzáló DC feszültség), az egyre több kapcsolóüzemű tápegységgel ellátott fogyasztók miatt. A csatlakozásokban az előttem szóló dudassandor1 kollégának van igaza. Idézet: „az A jelzésűt javaslom (pulzáló DC feszültség), az egyre több kapcsolóüzemű tápegységgel ellátott fogyasztók miatt.” Van olyan, amelyik egyutas egyenirányítást használ? A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Nem azért kell, mert egyutas egyenirányítást használ. Az ÁVK akkor véd, ha NEM üzemszerűen áram folyik a PE védővezetőn. A normál AC és S jelzésű ÁVK megbolondul, ha DC komponens is van a hálózaton.
Vagy nagyobb áramértéknél kapcsol le, vagy véletlenszerűen kapcsol le, stb. Nem kiszámítható.
Ezt nem értem. PE vezetőn mikor folyhat üzemszerűen áram? Tudtommal semmikor. Az ÁVK a fázis(ok) és a nulla közötti különbséget érzékeli, nem nagyon foglalkozik azzal, hogy a PE vezetőn mennyi és milyen irányú áram folyik, hiszen egy berendezés közvetlen az anyaföldbe is eregetheti a zárlati (hiba) áramot, kikerülve a PE vezetőt, a Fi-relé mégis leold.
Pont azt írtam, hogy NEM üzemszerűen folyik, azaz hiba esetén.
Tévedsz, nem a fázisok és a nulla közötti különbséget figyeli.
Itt egy kis infó róla:
ÁVK Látható, hogy a fázis vezetékek és nullavezető ugyanazon a magon van átfűzve, tehát nem közöttük figyel!
Azt még illik hozzátenni, hogy a védővezető érintésvédelmi szempontból ekvipotenciálisnak tekinthető az "anyafölddel". (Mivel össze vannak kötve)
Tehát az ÁVK akkor is leold.
Egy picit rosszul fogalmaztál, hadd pontosítsak egy kicsit. Az ÁVK a Fázisvezető és a Nulla áramát figyeli, amelynek hibamentes működéskor ugyanakkorának kell lennie, tehát az előjelhelyes összegük nulla! Ha hiba van, akkor a Nullavezető árama csökken, mert a Védőföld felé folyik a villany. Tehát mondjuk a fázison folyik 1A, a nullán 0,97A, és a védővezetőn 0,03A. Ekkor az ÁVK lekapcsol, mert a Fázis és a Nulla között 30mA különbség van.
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Már csak azt kell megoldani, honnan jön a pulzáló DC feszültség.
Teljesen helytálló. Tehát nem a fázis és nulla különbségét figyeli.
A különbségeket figyeli, Gery78 utolsó mondata is ez.
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Sziasztok, itt van szépen bemutatva az áramvédő kapcsoló működése:Bővebben: Link.13 perc 10 másodperctől.
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |