Fórum témák
» Több friss téma |
Kösz
Mekkora fesz kell neki? 29km-re van az adó elég lesz ez? vagy inkább csináljak valami jobb erősítőt?
Nálam,ez egy kis zavart,(zajt) szed össze,bár a60km-re levö helyi adót,igy is vételezte.(terjedés?). próba... Üdv!
Próba? Kis gyürü(fe) a drainre,ellenállás... Üdv!
Sziasztok!
Meg szeretném építeni ezt az erősítőt, Bővebben: Link a kábel TV-hez! De csak ilyen tranzisztoraim vannak itthon,BF 964,BF966, BFR96,BF961, valamelyik jó lenne hozzá? Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2014
BFR96, a többi FET. Azokkal is lehetne megépíteni, de nem ezt a kapcsolást.
Bocs, hogy beleszólok a projektedbe, de mintha azt írnák, hogy 150MHz-ig megfelelő. A kábel TV csatornák pedig ennél csak feljebb vannak... Az alatta lévő "PCB" terv pedig egyáltalán nem úgy néz ki, mint egy nagyfrekvenciás erősítő NYÁK-ja. Még hangfrekvenciára sem nagyon jó... Egy ilyen egyszerűnek tűnő erősítővel is nagyon sok probléma lehet a 100MHz-ek környékén. Ha nem a tanulás kedvéért csinálod, hanem tényleg szükséged van rá, akkor javaslom, hogy inkább vegyél egyet, vagy ha magad akarod csinálni, akkor egy MAR-x tranzisztort javasolnék inkább.
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2014
Sziasztok!
Régebben be lett szúrva egy tápfeladó kapcsolási rajza: Link Az érdekelne, hogy a tekercsnek milyen szerepe van? Illetve mit számít, hogy 1uH-s, vagy 100 uH-s?
Szia!
A tekercs feladata az RF jel blokkolása, tehát hogy az erősítőtől érkező nagyfrekvancia ne a tápfeszültség felé távozzon, hanem a TV készülékbe jusson. Az egyenfeszültséget pedig akadálytalanul átengedje. Értékét a legalacsonyabb hasznos frekvenciához kell számolni. Az 1uH induktivitás pl. 100MHz-en 628ohm ellenállást mutat. Ez a látszólagos ellenállás fog a TV 75ohmos bemenetével feszültség osztót alkotni, tehát ebből a szempontból minél nagyobb az induktivitás érték annál jobb. Viszont nem szabad megfeledkezni a tekercs ohmos ellenállásáról sem, azt pedig a rajta átfolyó egyenáram és az így kialakuló maximálisan megengedhető feszültség esés alapján számolható, illetve az induktivitás terhelhetősége is korlátot szab. A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2014
Csak kiegészítésül:
Minél nagyobb a fojtó induktivitása, annál nagyobb az önkapacitása. Ez pedig a magasabb frekvenciákon (600 MHz) söntöli az induktivitást, ami a max használható induktivitásnak szab határt.
Köszönöm, azt hiszem értem. És ez visszafelé is működik? Tehát hogy az esetlegesen a tápból érkező zavaró frekvenciák (pl tápegység hosszú kábele antennaként működhet) ne jusson be a koax belsejébe?
Illetve ugye tápfeladónál van egy kondi, ami összeköti a +12V-ot a föld-el, amihez szintén hozzá van kötve a koax árnyékoló rétege, ez is hordozhat zavaró frekvenciákat. Tehát gyakorlatilag a koax árnyékoló rétege egy kondi és egy tekercsen keresztül össze van kötve a koax belső erével. Azért érdekel, mert van egy tápfeladóm, és ha bekapcsolom a számítógépem, néhány analóg csatornán csíkok, vagy zaj jelenik meg, van ahol a hang kezd el sisteregni. Jelenleg 1uH-s tekercs van benne ha minden igaz. A tápfeladó külső, alufóliás árnyékolása cseppet sem segít, ezért gondolom, hogy valami belső dolog lehet. Induktivitás cseréje nagyobbra esetleg segíthet? Vagy teljesen más okozhatja a problémát?
A korrekt mechanikai kivitel leglább annyira fontos mint az alkatrészek értéke, ha nem fontosabb. Az alufóliás árnyékolás nem tartozik ebbe a kategóriába.
Kell egy zárt fém doboz, akár egy kisebb méretű konzerves doboz is megfelel, a kész dobozra a fedél visszaforrasztva. Kell 2db szerelhető csatlakozó aljzat koax vagy "F", amilyen csatlakozók vannak a kábelvégeken. Kondenzátoroknak csak kerámia jöhet szóba a lehető legrövidebb kivezetésekkel szerelve. A +12V bevezetésére a dobozba pedig az átvezető kondenzátor a legjobb megoldás. Az induktivitás értéke nyugodtan lehet nagyobb 1uH-nél.
Sajnos ez egy kész, erősítős antennához kapott tápfeladó, amit próbálok picit gatyába rázni. Olyan fajta, amiben magában van egy stabilizátor is, erre már került hidegítő kondi a bemeneti lábára is, mert csak a kimenetin volt. Ez egy kicsit javított a helyzeten, de a gépem még mindig zavarja.
Persze, az alufóliás csomagolás nem éppen szakszerű, csak kipróbáltam, hogy egyáltalán ér-e valamit, de semmi. Egyébként érdekes módon annyira nem zavarja a fizikai távolsága a számítógépemtől, inkább csak maga a tény, hogy megy a gép. Tehát ha közelítem, vagy távolítom a gépemhez, nem nő vagy csökken a zavarás erőssége. Ezért gondoltam, hogy esetleg a koax árnyékolás által összeszedett zajt vinné be a koax belsejébe, mert mondjuk túl pici az induktivitás. Túl sok energiát nem akarok beleölni, mert fogok venni majd egy Könczöl féle tápfeladót, remélem az jobb fajta. De máshol ez is használatban marad. Illetve még érdekes jelenség, hogy közvetlenül a tv-re kötve, szintén zavaros a kép, de ha a tápfeladó és a tv közé beteszek egy másfél méteres koax kábelt, szinte teljesen megszűnik. Maga a tápfeladó fizikai helyzete nem változik, ugyan úgy a tv mögött marad, csak a kábelhossz más. Itt is gondoltam arra, hogy esetleg a tv tuner árnyékolása, ami ugye kapcsolódik a koax árnyékolásához, zavaró jeleket juttat a kábelbe, ami az induktivitáson keresztül bejut a koax magba. Viszont ha hosszú a kábel a tápfeladó és a tv között, akkor a zavaró jelek a hosszúság miatt tompulnak, így az induktivitás már elég az elfolytásához. Persze lehet, hogy totál rossz az irány. Illetve még gondoltunk a stab IC gerjedésére is. Egyébként bármilyen tekercset be lehet tenni ide? Pl ilyet is? 100 uHy (?) 0,32 A. A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2014
Igen meg lehet próbálni az említett induktivitást. Esetleg ha tudnál egy fényképet készíteni a tápfeladóról, könnyebb lenne tippet adni a lehetséges hibaforrásról, illetve kizárni párat.
Köszönöm!
Itt van 2 kép róla. Tisztában vagyok vele, hogy nem egy profi cucc, elég rosszul van megtervezve a nyák is (szerintem). Nem is akarom tökéletesre megcsinálni, csak jó lenne, ha a gépem bekapcsolását elviselné. Ha meg nem lehet, akkor sincs világvége. Igazából amit nem tudok, hogy miért van egy dióda a koax ágon. Vagyis tipp, hogy ha esetleg a TV felől jönne tápfesz, azt ne engedje tovább... bár akkor nem tudom, hogy a vele párhuzamosan kötött kondi nem engedné-e át... Mindenesetre ennek az alkatrésznek nem sok értelmét látom, szerintem simán elhagyható lenne. Igazából a led is tök felesleges, de ilyen apróságokon most nem akadok fenn. A kondiknak elég hosszú lábuk van, de a nyák felépítése miatt sajnos ezen nem lehet változtatni, ennél rosszabb volt a helyzet, volt, ami 1 centire is kiágaskodott. Ezen a képen még nincs rajta a stabilizátor IN ágára kötött hidegítő. Azt is kipróbáltam már, hogy az OUT ágon lévő hidegítőt átraktam közvetlen a stab IC lábához, de az nem javított a dolgon, sőt, talán egy picit még rosszabb is lett. Ebből következtettem arra, hogy nem az IC-ből jön a zaj.
A kondenzátorral párhuzamosan kötött diódát nyugodtan vedd ki. A kondenzátor nem engedi át az egyenfeszültséget, a dióda a TV irányából igen. Talán azért lehet benne, ha meghibásodik a táfesz feladó, annak kiiktatása nélkül, a kábelre a TV felé elhelyezett újabb feladóval megoldható az erősítő energiaellátása, de ez csak egy tipp.
Az induktivitásban nem látom van-e mag vagy üres? Ha üres, a fénykép alapján saccolt méreteiből az értéke az 1uH-t sem éri el, akkor mindenképpen cserére érdemes. A stabilizátor bemenete és a föld közé 100nF, a kimenete és a föld közé 100nF + 1µF kondenzátorokat szoktak a gerjedés megakadályozására tenni. Az induktivitás tápfeszültség felöli vége és a föld közé akár több különböző értékű kondenzátort is lehet tenni párhuzamosan 100pF-100nF között. Minél rövidebb lábakkal vagy ha lehetőség van rá SMD kondikat. A több párhuzamosan kötött pl.:1nF+100nF kondiknak ránézésre nem sok értelmük van (akkor miért nem rakunk 101nF-ost?). Viszont mint ahogyan a többi alkatrész, a kondenzátorok sem ideálisak. A kapacitás mellett van nekik induktivitásuk is, ez a két tulajdonságuk azt eredményezi, hogy van olyan pontjuk ahol ez a két érték rezgőkört alkot, rontva ezzel a rezonancia frekvencián a kondenzátor hidegítő képességét. Több különböző értékű kondenzátor párhuzamos kötésével ezek a rezonancia pontok mindegyiknél máshol lesznek, így minden frekvencián lesz olyan kondenzátor amelyik el tudja látni a hidegítő szerepet. Bocs a hosszú eszmefuttatásért, de látom érdekelnek a miértek is. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2014
Köszönöm a részletes választ! Jól láttad, érdekelnek a miértek is.
Az induktivitásban nincs mag. Az értéket onnan vettem, hogy alatta a nyákon van egy felirat, persze ez nem garantálja, hogy tényleg akkora. Mindenféleképpen kipróbálom akkor ennek a cseréjét, meg még megnézem, hogy miket lehet megvalósítani azokból, amiket leírtál. Jövő héten tudom beszerezni a szükséges alkatrészeket. Egyébként Könczöl tápfeladóról vannak tapasztalataid? Hogy azok mennyire vannak jól felépítve? Kívülről annyi látszik, hogy a fémdobozos borítás megvan, csak a belbecsről nem tudok semmit. Igazából magáról a gyártóról sincs semmi infó, neten sem találtam semmit.
Nem ismerem, írásod előtt nem is hallottam róla, mentségemre legyen szólva nem nagyon foglalkozom ilyesmivel.
Az induktivitás értékét a fényképről saccolt méretekkel számoltam. 4mm közepes átmérő 17menet 10mm hossz, ezek alapján 0,5uH alatt van az induktivitás.
Tegnap megvettem az induktivitást, meg a Könczöl tápfeladót is.
Először a javítandó tápfeladóról: Kicseréltem az induktivitást, először még nem vágtam le hátul a kilógó lábait, kipróbáltam úgy, ahogy van. Nagyon sokat javult a helyzet, de közel sem volt tökéletes, úgyhogy más hibái is vannak. Ezután levágtam a kilógó lábakat, és visszatettem a műanyag házába. Innentől kezdve megint teljesen rosszul működött, mintha hozzá sem nyúltam volna. Ezt nem tudtam hova tenni. Könczöl tápfeladó: első ránézésre vicces, mert a 12V felirat filctollal van átjavítva, az 50mA elől meg le van kaparva feltehetőleg egy 1-es szám. Picit ilyen home made hatása van ránézésre. Kézbe véve már érezni, hogy van benne anyag, van súlya. Elsőként átalakítók segítségével bekötöttem egyből a TV hátuljára, és belekötöttem az analóg kábeltv-t. TV bekapcs, még csak halvány jele sem volt a képminőségen, hogy bekerült a tápfeladó. Ránézésre se plusz zaj, se gerjedés. Eddigi három tápfeladóból ez az első, amivel hibátlanul működik. Természetesen megy vele a digitális is. Aki tápfeladót akar venni, csak ilyet vegyen! Szétszedni nem merem a fémdobozt, pedig érdekelne, hogy milyen a belseje. A teteje meg az alja is 1-2 ponton oda van forrasztva, félek, hogy nem fogom tudni visszaforrasztani. Későbbiekben azt tervezem vele, hogy a tápegység helyett USB-ről kapja majd a tápot, mert a TV hátulján van egy USB port, ami csak FW frissítésre használható (sajnos ez még nem alkalmas képek nézegetésére vagy videók lejátszására). Így amint bekapcsolom a TV-t, egyből megy a táp az erősítőnek. Akkor majd kénytelen leszek felnyitni a kis dobozkát, de ez csak akkor lesz, ha már stabil lesz a környéken a DVB-T vétel. Sajnos amíg az 50 KM-re lévő torony csak 2,7 kW-os, addig ez biztos nem lesz így. Pl mai napon a szél és a záporok miatt szinte teljesen használhatatlan az egész. Más is panaszkodik, akinek hivatásos szerelő állította be, úgyhogy nem szerelési probléma. Annak is örülök, hogy tiszta időben hibátlanul megy.
Az erősítők (általában) +12V-ról működnek, az USB meg ugye +5V. Ezzel számoltál?
Ami nekem van antennaerősítő, az 5-24V-ig működik. Azt olvastam, hogy a feszültség növelésével nő az erősítés mértéke is, de ezt nem vettem észre, eddig 5V-ról ment, most 12-ről, de ugyan olyan a jelerősség/minőség. Illetve lehet, hogy valóban jobban erősít, csak nincs látható eredménye, de végeredmény ugyan az, elég az 5V is.
De az átalakítás még várat magára, szerintem évek kellenek, mire itt javul majd a vételi lehetőség.
Sziasztok!
Digitális kábeltv-nk van, és szükségem van egy jelerősítőre. Hogy miért, arra most nem szeretnék kitérni, már csak azért is, mert konkrétan a jelerősítővel kapcsolatban van kérdésem, és nem a problémára adott megoldási alternatívákkal kapcsolatban. Szóval, ahogy láttam a csatornáinkat, kb. 100MHz-500MHz frekvenciatartományba esnek a csatornák. Nem értek a nyáktervezéshez egyáltalán, de annyiról tudomásom van, hogy egy nagyfrekvenciás NYÁK-nál azért más elvek szerint kell tervezni mint egyébként, így emiatt is nyáktervezésre egyelőre nem gondolok. Viszont arra lennék kíváncsi, hogy mennyire rombolná a képminőséget, ha egy próbanyákon raknék össze egy erősítőkapcsolást? Amennyi ismeretem van, nyílván felszedne zajt a sok levegőben lévő alkatrész, vezetés, forrasztási pont, forrsáv, jól gondolom...? Biztosan nézhetetlen lenne az adás még jó erősítés mellett is? Vagy esetleg TV elé még egy sáváteresztő, ami kiszűri a zajt? Kapcsolást tekintve meg arra gondoltam, hogy lenne egy előszűrés a bemenetre a fenti frekvenciatartományra, utána szélessávú op amp, kimeneten meg még egy szűrés. Nagyon leegyszerűsítem, vagy tényleg "ennyiből" áll egy ilyen jelerősítő?
Ha megnézel egy ilyet belülről azon látható hogy nem a nyák a lényeg hanem az árnyékolás, nyák nem is mindegyikben van. Horganyzott lemez házba kell rakni az egészet, az alkatrészeket a legrövidebb lábakkal forrasztani egymáshoz a minél kisebb szórt induktivitás és kapacitás elérése érdekében stb.
Az opampos gondolatmenet nem jó. Az egész erősítőnek kell valamilyen szinten hangoltnak lenni, azzal semmit nem érsz hogy előtte meg utána szűrsz. Mit? A műveleti erősítők nem erre valók, 2-3db nagyfrekis tranzisztorral szokták megoldani a kérdést. Szélessávú erősítő van pl. a lepkeantennában (kb. 1500Ft és huszon akárhány dB-t erősít), de az nem biztos hogy ide megfelel. Ki kell próbálni.
Ez jó hír, már ami a nyák-kérdést illeti. Amúgy ha jól értem szavaid, akkor az erősítő frekvenciamenetével kell belőni a frekvenciasávot? Tehát kb. a megfelelő frekvenciatartományban legyen az üzemi frekvencia? Néhány ismert kellően nagyfrekvenciás(mondjuk 600-800MHz-ig) tranzisztor-típust tudnál ajánlani?
Struktúra szempontjából akkor lenne: valamilyen bemeneti illesztés, erősíő, kimeneti jelformálás? Vagy milyen blokkokban érdemes gondolkodnom? A másik dolog a méretezés: kn. 8dB csillapítás van a jel beérkezési pontja és a fali aljzat között, tehát additívan az erősítést legalább ennyivel meg kell növelni. Ha durva számolást végzek, akkor létezik hogy az erősítésnek kb. 2-szeresnek kell lennie? Köszönöm az előbbi válaszodat is!
Szia,
Ha könnyen, gyorsan, jót akarsz csinálni, akkor a MAR-x tranzisztorokat ajánlanám: Gigatechnik Nem kell hozzá NYÁK sem, egy 2x2 (3x3) cm-es vaslemez dobozba, légszereléssel, el lehet helyezni azt a 4-5 alkatrészt. Az -1 -2 -3 -7 típusok valamelyikét ajánlanám.
Szia!
Utánanézek annak amit ajánlottál de még néhány dolgot nem értek. Én inkább beforrasztanám a dolgokat egy raszteres próbanyákba forrsávokkal de ha jól értem ez nem gond. Az input és az emlitett tranyok koze azert gondolom kell szures. Kimenetre is kell szures?
Vedd figyelembe, hogy egy 600 MHz körüli erősítőt építesz. Ahogy előttem is írták, árnyékoló dobozba, légszereléssel, rövid vezetékekkel, alkatrész lábakkal, kimenet, bemenet árnyékolással elválasztva. A tranzisztor(ok) min. 5 GHz fT -jüek, és kiszajúak legyenek.
Ezen a frekvencián a hullámhossz néhány cm, egy fél centis vezetékdarab is már antennaként működhet. A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2014
Nézd meg az oldal tetején lévő hozzászólásomat. Az van a régebbi lepkeantennákban, a BFR tranyó kb. 40Ft. Be van rajzolva szimulátorba is, nagyjából ott is az adott paramétereket hozza, de most meg nem mondom hogy mennyire örülne a nagyobb bemenő jelszintnek (nem ezen a gépemen van, nem tudom megnézni). Ilyet kapsz bárhol készen, lehet hogy jó lesz és akkor nem kell az építéssel görcsölni.
Az újabbakban már 3 tranyó, illetve azt hiszem FET van.
Légszerelés az hogy is működik? Az àrnyékolást hogy érdemes megvalósítani? Még kezdő vagyok e téren szoval nagyon kíváncsi vagyok a részletekre. Ja es tovabbra is nagyra becsulom hogy segitetek!
Én úgy csinálnám, hogy szereznék vékony 0,5 mm vastag ónozott (horganyzott) bádoglemezt. Hajtogatnék belőle egy gyufásdoboz méretű keretet. Középen elválasztanám egy betét lemezzel. Ez fogja árnyékolni a bemenetet a kimenettől. Kell még készíteni alulra, és fellülre egy egy kalapot. Kell még vékony koaxkábel, és/vagy koax csatlakozók, meg néhány szigetelt lábú forrfül.
Az árnyékolásokon a megfelelő helyekre furatokat készíteni, hogy a drótok átférjenek rajta. Az alkatrészek lábait egymáshoz, valamint a doboz oldalához, és a szigetelt talpú forrfülekhez lehet forrasztani a kapcsolási rajz szerint. Lehet a csatlakozókat a dobozra szerelni, lehet a koaxot a lukon átvezetni, és forrasztani, csak mindíg ügyelni az RF jel útjának legrövidebb vezetékeire |
Bejelentkezés
Hirdetés |