Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Geiger-Müller számláló (hobbi)
MEV hibrid modulokként találsz benne IC-t.
Ebben nincs semmilyen hibrid modul, mezei germánium tranzisztoros. Szerencsére jók, átforrasztottam a "panelt"(Ez még a régifajta bakelit szerelőlap.) Mielőtt összeraktam, megmértem egy gázharisnya sugárzását, szépen kitért a mutató. Összeraktam, megint mértem, de nem tért ki annyira. Nem értem, miért jelez kevesebbet, mint amennyit először jelzett. (Alfasugárzásra állítva, egyenlő távolságból mértem.) Mi lehet a gond? Van két elkó, azok esetleg rosszak lennének?
A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2014
Ha a germánium tranzisztoros, akkor érzékeny nagyon a melegre, erre figyeltél?
Nem melegszik egyik se. Esetleg valamelyik zöld Remix ellenállás haldoklana?
Az, hogy nem melegszik, az nem azt jelenti egyből, hogy jó. A béta-érték megsínyli a macerát.
A szilícium tranzisztorok 3-4-szer annyi meleget elviselnek, ma már nem is gondol senki arra, hogy jobban vigyázzon. A germánium alkatrészeket többnyire hosszabb lábbal szerelték, hogy legyen hőelvezetés. Illetve forrasztásnál egy csipesszel, vagy fogóval meg kell fogni a lábat, azzal elvezetni a hőt. Az ellenállás is lehet rossz, elmászott, sajnos régi készülékeknél ez tud hiba lenni. Kondenzátorok dettó. De lehetséges a nyákon átvezetés, a bakelit szerelőlap szereti a nedvességet felszívni.
Sziasztok
Collector kapcsolását próbálom megépíteni, most tesztelem egyelőre cső nélkül. BC-140 (T3) helyett BC141-16-ot tettem, BC-140-et sehol nem találtam. A T5 bázis és az IC 14-es lába között 4,5 V van. A cső feszültség csak 285-320 V között szabályozható. Hol keressem a problémát?(Csak multiméterem van) A cső jelenlétét lehetne szimulálni egy megaohm nagyságrendű ellenállással? Köszi a segítséget.
Eddig 9V-os elemről ment, most megpróbáltam 12V-ról, így már 295-600 V között szabályozható, viszont ezt az értéket közvetlenül a cső kimenetén lehet mérni.
A cső helyén csak extrém nagy bemenő ellenállású multiméterrel mérj különben fals értéket kapsz. Nézd meg szkóppal, hogy 9V-ról is fullosra csavarta a négyszögjelet az áramkör. Ha még van tartalék akkor a visszacsatolást igazídsd, ha már max akkor vagy még egy tag sokszorozó, vagy másik trafó. Nekem 6V-os trafóval jó.
Sziasztok!
Előszedtem az IH-12-t. Szereztem hozzá rajzot, ami nem az igazi, de közel áll hozzá. Kicseréltem pár ellenállást, de nem javult. Sokkal jobban ki kellene térnie a mutatónak, amikor a gázharisnyára teszem a szondát. A tranyók jók elvileg, legalábbis abból indulok ki, hogy ha egy is rossz lenne, egyáltalán nem térne ki. A jelet egy 100n-os kondival kivezettem a T2 kollektoráról egy rádió lemezjátszó bemenetére. (Ez volt kéznél itt az asztalon, sima csöves rádió.) A lényeg, hogy rendesen kattog a rádió, ha ráteszem a harisnyát. A háttérsugárzást is hallani, átlagosan kb. 3-6 másodpercenként kattan. (Van hogy több, van hogy kevesebb, ahogy éppen jön, mert ugye véletlenszerű jelenségről van szó.) A lényeg, hogy a szonda kifogástalan, és érzékeny. Az elektronikájával az a bajom, hogy germánium tranzisztoros, egyrészt nincs cserealkatrész, másrészt eléggé elavult megoldás, a huzalozás miatt nehezen lehet átlátni. Arra gondoltam, hogy megépítem egy új panelon az IH-12M kapcsolását, ami egy korszerűbb szilícium félvezetős, IC-s kapcsolás. A kérdés az, hogy a régi trafót fel lehet-e használni? A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2015
Szia !
Nekem digitális mérőm van, a háttérsugárzást 12-14 mikroS értéknek mutatja. A kisüléseket ha bekapcsolom a hangot sípolásokkal jelzi. 2 kisülést számol 1 digitnek. GE tranzisztorokat most is könnyű beszerezni régi készülékekből bontani. Ezek SI félvezetőkkel való kiváltása nem biztos hogy célravezető.
Más kapcsolás lenne, csak a trafó, a szonda, a kapcsoló, a doboz, és a műszer lenne eredeti. A 12μS nem sok egy kicsit? Nekem a sima kattogás jobb, bár ezen nincs hangszóró, azt is szeretnék rá.
A szondában GE tranzisztorok vannak, más paraméterekkel rendelkeznek mint a SI tranzisztorok pl alacsonyabb bázis nyitófeszültség kisebb kollektor áram.
Nem szokásos együtt alkalmazni. Bocsánat elírtam a háttérsugárzási adatot 0,12 microsever/h Bekapcsoltam a műszert most 0.14-0,15 mér. Típusa ДБГ-01Н
A szondában nincs tranzisztor, csak egy GE dióda, a végablakos G-M cső, és egy impulzustrafó. Az elektronika meg ez lenne, abban az esetben, ha a táp régi trafója felhasználható. (Elvileg igen, mert az IH-12M egy modernizált változat, a célja, hogy kiváltsák a GE félvezetőket, de a masszív doboz, és a G-M cső a műszerrel együtt megmaradjon, mert teljesen jól használható. Valamikor a 80-as években fejlesztették, és az eredeti készülékek régi elektronikáit cserélték erre.)
Igen megnéztem jobban, eddig az IH-5 volt képben, de ez jóval egyszerűbb műszer.
A táptrafót simán felhasználhatod, a szonda részére biztosítanod kell a stabil 400 V DC feszültséget, az elektronika 6 V stabil DC feszültséget igényel. A táp egy egytranzisztoros blocking oszcillátor, ha jól gondolom ferrit transzformátorral a viszonylag magas működési frekvencia miatt. 30-50 KHz környékén ?
Elvileg 500V van, mert a stabcső annyit enged. (KS-500) A ferrit trafó nem megy túl nagy frekvencián, fülre olyan 8 kHz körül, nagyon sípol. A modernizált kapcsolásnak ugyan ezeket a feltételeket kell biztosítania. Majd megépítem, nem egy vészes kapcsolás. Ki szeretném egészíteni egy kattogó áramkörrel, mert úgy lenne az igazi, csak nem tudom, hova tegyek hangszórót, nem szeretnék lyukat vágni a dobozon. (Itt most nem cél a muzeális állapot megőrzése, a használhatóság fontosabb, de kívülről azért nem árt, ha eredeti. Esetleg kap egy Jack dugót, és azon vezetem ki a jelet.)
A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2015
Ez egy nagyon egyszerű mérő, beépített piezo
sugárzóval a kattogáshoz, és kivezetve ha erősíteni akarod vagy ha okostelefonodhoz csatlakoztatva és megfelelő program alkalmazásával digitális mérővé alakíthatod. Az elv a lényeg, adoptálhatod a mérődhöz. A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2015
Jó ötlet. Persze jó lenne, ha a műszer is kitérne, ezért nem rossz az eredeti (IH-12M, mármint a modernizált) kapcsolás, de egy Jack-dugóval kihozom a jelet, és akár mehet az okostelefonba. Az eredeti trafót azért jó lenne felhasználni.
Ha átépíted, nem érdemes meghagyni az eredeti elemzabáló tápot. Készítsd el Collector tervét esetleg az én módosításommal. Nekem belefért az IH-12 dobozába. A gázharisnya ritka jele nem igazán jó kitérést detektálni. Esetleg többet égess el és a hamuját tömörítsd, és kétkomponensű ragasztóval keverve talán elég tömény forrást kapsz erősebb jelhez.
Szia!
Valamelyiket majd megépítem, jó ötlet. Nem tudom, ez mennyire elemzabáló, a leírás szerint 24 órát megy egy elemmel. (Szerintem a GE tranyós változat lehet igazán elemzabáló.) Magát a harisnyát nem akarom elégetni, mert teljesen új, viszont a lámpa dobozában van több régi törött darab, azokat összemorzsolom, és megpróbálom Epokitt-el összekeverni, így tudok egy preparátumot készíteni, ami kis méretű jó kis forrás. Persze nincs sok kedvem matatni mindenféle védelem nélkül, nem veszélyes, de mégiscsak egészségtelen. A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2015
Akkor használj pormaszkot, meg gumikesztyűt. Amúgy a gyári elem az akku és ha jól emlékszem 2Ah-ás tehát nem lehet összehasonlítani a fogyasztást az újjal mert az a 9v-os elemről hetekig elvan, ha meg ceruzákból rakod össze akkor hónapokig.
Egy nejlonzsákon belül gumikesztyűvel megoldom, ha lesz időm. Egyébként van vegyvédelmi maszkom is, találtam hozzá szűrőt.
Ha ezt jól begyakoroltad, akkor jöhetsz dolgozni Paksra, a kiégett üzemanyag tárolóhoz primeroldali szűrőt cseréni. Hozhatod a kütyüdet is, garantáltan ki fog térni, akár szögre is..
Sziasztok, A minap szereztem egy régi DP 5 A-s sugárzásmérőt faládástól. A gép újszerű üzemképes. Meg tudnátok mondani,hogy az eredetileg belevaló akkuk/elemek (3 db) milyen feszültségűek voltak?A gépet külső áramforrásról tudtam üzemeltetni. A vele csomagolt „telepfedél adapter”3,6 és 12V-os feszültséget enged. Valamint magyar nyelvű leírás is érdekelne.
Sziasztok. Lenne egy krésem. Szeretnék építeni egy GM számálót! Sima AVR vagy Arduino alapon! Tehát szeretnék egy olyan tervet és kapcsolási rajzot, ami biztosan bevált és működött. Ja és vettem egy SBM-19-es Gm csövet, ehhez kellene megfelelő nagyfesz. Üdv.
Szia
Megépítetted ezt? Én is ezt szemeletem ki! Tudnál pár működési képet felrakani?
Hello!
Elkészült a GM számlálóm végleges verziója, ami majdnem ugyanaz amit soskajoska csinált, csak én nem változtattam semmit a mikrokontroller, és a táp kapcsolásán. A tápnál csak arra kell figyelni, hogy nem szabad ZY-200-s zénert használni, mert valami oknál fogva fokozatosan lefelé szabályozza a csőfeszültséget. Körülbelül 1,5 óra alatt 250 voltra esett vissza a feszültség. Korábban soha nem üzemelt ennyi ideig, ezért nem vettem észre a hibát. Szerencsére volt itthon BZX85C100-as diódám, így némi mókolás árán ez került bele (a képen még a ZY-200-s diódák vannak). A BZX diódáknál már semmilyen hibát nem tapasztaltam. A csipogó, és a led meghajtására soskajoska kapcsolásából vettem ki az 555 részt, amin annyit változtattam, hogy az 5-ös és a 6-os,7-es lábra menő kondenzátorok értékét 1/10-re csökkentettem, így nem csippan olyan hosszan. Az anód ellenállást, több “ruszki” kapcsolás alapján 5,1MOhm-ról 15MOhm-ra növeltem. Érdemes volt, a cső láthatóan jobban érzi magát, a beütésszám 5-10%-al megnőtt. Az 5 voltos stabilizátort 78L05-ről, LP 2950 CZ-5.0-ra cseréltem. Így a fogyasztás a 9 voltos elemről mérve 21.5-ről 17.6mA-re csökkent (cső és, háttér világítás nélkül). A programról csak annyit, hogy a 11.0-ás verziót érdemes használni, mert a béta verzióba egy apró hibajavításon felül belekerült egy hiba is. Az IR szenzor bármilyen villanó, vibráló fényre reagált, amitől mikrokontroller félig kifagyott. A 11.0-ás tökéletesen működik. A programban sajnos kénytelen voltam átírni, hogy a µ-jel helyett a kis u betűt használja, mert a felhasznált LCD karakterkészlete nem tartalmazza a µ-jelet, így az annak a helyén lévő karakter jelent meg. Feltöltöm a nyáktervet is, amin már helyet csináltam a 4 darab zéner diódának és egy kicsit átrendeztem a kondenzátorokat, hogy a vezetékezés kényelmesebben elférjen. Eléggé zsúfolt lett, és a dobozolásomhoz lett alakítva, az LCD lábkiosztása pedig eltér a sztenderdtől. Készítettem pár képet, és egy rövid videót a működésről. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2015
Alarm szintet lehet állítani? Túlvezérlést gondolom nem érzékel. Még lineáris a számítása a beütáshez? Hehet kalibrálni, vagyis a számítási szorzó állítható vagy fix? Dózist is számol vagy csak dózisteljesítményt? Doboz honnan van?
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2015
Alarm szintet lehet állítani. 0-60000CPM között bármit beírhatsz. Ha dózisra állítod a riasztást akkor 60000usv/h-át is beírhatsz, de persze ennyit már nem tud mérni,csak gondolom ide nem rakott semmi korlátot. Túlvezérlést nem érzékel, de a programot nem tudod túlvezérelni, mert 999999CPM-et tud. A beütéseket lineárisan számolja, csak a CPM/usv/h arányt tudod állítani 1-20000CPM/usv/h között. De több gyári GM számláló is lineárisan számol (Inspector, Mazur, és szerintem még a Terra-p is).
“Dózist is számol vagy csak dózisteljesítményt?” Ha ez alatt azt érted, hogy tud-e átlagolni, akkor igen tud. A felső sorban fix 1 perces átlag látható, az alsóban meg 1 perc, és 1,5 óra között állítható. Belinkelem az oldalt, itt mindent elolvashatsz róla.Bővebben: Link A doboz a innen van, az előlapot meg CorelDRAW-val szerkesztettem.
Üdv
Kis szünet után újra volt időm foglalkozni vele, most már tökéletesen működik az alapkapcsolás. Egy Si22g típusú csövet hajt meg 400 V-ról. A csőnek készült egy foglalat és egy műanyag tok. A digitális számlálóban C1 kondenzátornak mekkora a kapacitása? |
Bejelentkezés
Hirdetés |