Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Szerintem sok függ a hangváltótól is rosszul szólni hallottam mind egyik fajtát de fordítva is. Kinek mi jön be nekem a dóm jobban tetszik de szubjektív. Az lenne a jó ha meg tudnál többet hallgatni.
Ezt nem is vitatom, de azért vannak jellemző tulajonságai mindegyiknek. Én azt szoktam mondani, hogy a dóm sziszeg, a ring csilingel, a tölcséres-kompressziós üvölt, a piezo mindezt egyszerre a szalagsugárzó is mindezt egyszerre, de jó értelemben, imádom, csak be kéne már szereznem valami minőségi darabokat.
Ha megnézed a piacon jelenleg kapható kínálatot, alsó-közép árkategóriáig, mondjuk 20 000,-/db összegig nincs a hangosítási célú (piezo, ring, vagy tölcséres) magashanszórók között normális tulajdonságú példány, amit bármilyen hangváltóval életképessé lehetne tenni mondjuk egy nappaliban.
A zárt kosaras papírmembrános magasak többnyire olcsó kényszermegoldások, amikor nincs pénz jobbra, és szükséges egy alacsonyabb váltási frekvencia, a gyengeségeit pedig elfogadhatónak gondolod. Természetesen egy nem hozzávaló hangváltóval bármilyen magashangszórót lehet rosszul illeszteni, és odafigyeléssel, igényes munkával mindegyikből kihozható a maximum az adott rendszerben, de a hangszórók korlátait nem tudod túllépni. (#) Buvarruha Azért ez így nem igaz. A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2015
Sziasztok!
Tervben van egy 3 utas hangsugárzót építeni megfelelő ládával. Szeretném kikérni a véleményeteket! A mély tartományokért MNC hangszóró fog gondoskodni. Gondoltam elválasztani/elrekeszteni a többitől, de mindenképp egy dobozba szeretném zárni őket. (sztereó kivitelben) A középtartományokról 1-1 TOSHIBA gondoskodna. Illetve az egészen magas tartományokról még pontosan nincs terv. Itt is minden ajánlatot meghallgatok szivesen. Gondolom sokaktoknak több tapasztalata van mint nekem. Zenei stilus szinte mindegyikét hallgatom.
Szia!
Ehhez a mélyközépsugárzóhoz felesleges közép-és magas sugárzó is külön-külön, elég hozzá egy selyemdóm magas, 1"-os átmérőjű, tegyél rá 2 µF kondenzátort. Mélyre esetleg mehet kb 0,8 mH-s tekercs. Egyszerű összeállítás de ahogy látom az anyagi korlátok ennyit engednek / nem akarsz rá sokat szánni.
Tényleg fölösleges a 3 út, a középhangszóró árából inkább normális mélyközepet érdemes venni, és akkor teljesebb élményt nyújt a kétutas hangsugárzó.
Idézet: És mi a helyzet a doppler torzítással? Az emberi fül számára információ tekintetében az 1kHz körüli frekvencia kiemelt fontosságú. Kétutas rendszernél ezt a tartományt a mélyközép sugárzó reprodukálja. Intenzívebb alacsony frekvenciás jelek jelenléte esetén a kiemelt fontosságú középtartomány frekvenciáit jól hallhatóan modulálja a jelen lévő intenzív alacsony frekvencia, aminek eredménye egy hatalmas intermodulációs torzítás, ami miatt "grízes" a hallható hang. Hosszú távon ez nagyon fárasztó tud lenni a fül számára.„Tényleg fölösleges a 3 út” Három utas rendszereknél a középtartomány nem szenvedi el ezt a nagy mértékű torzítást, emiatt hosszú távon hallgathatóbbak a három utas rendszerek, nekem ez a véleményem. Természetesen, azt senki nem vitatja, hogy egy jó három utas rendszert nehéz elkészíteni, főleg amatőr körülmények között. (Sőt, még a kétutast is... ) A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2015
Az a helyzet, vele, hogy először az alapok legyenek rendben, aztán lehet ilyen irányban is gondolkodni. Másrészt, minél nagyobb a felület, annál kisebb a kitérés. Nem ez az első számú szempont.
A három hangszóró valahol ott lép be a képbe, amikor olyan mélytartomány és akkora maximális hangnyomás szükséges, amit kettővel már nem lehet normálisan reprodukálni. De az aktuális kérdésnél nem ez a helyzet, tehát itt, most fölösleges a középhangszóró. Így már közérthetőbb vagyok? A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2015
Valami normálisabb középsugárzó kellene nekem, papír membránnal, 8 ohmos, 1,5-5 kHz közötti frekvenciák lesugárzásához. Olyan ami kicsit jobb minőségű és információt is közöl nem csak csörömpöl, SAL-MNC-től valami jobb, de azért nem hájend.
Arra lehet előre következtetni valahogy hogy az én hangszóróimmal hogy fog állni fázis tekintetében? Még ha adatlap tartalmazza is a fázismenetet, a váltó megváltoztatja azt, ha jól tudom. Videotonnak nézegettem 10 centis közepeit, számmal kifejezhető paraméterei megfelelőnek tűnnek, azonban attól tartok hogy hangja nem okozna sok élvezetet számomra. Vkinek tapasztalat a HB10-427 vagy HB10-546-tal? Na ezeket néztem Alul első vagy másodrendű váltása lenne, felül másodrendű. Árban 10 ezer Ft-ot szánnék maxuimum a dologra, de inkább kevesebbet. Ha valakinek van otthon olyan hangszórója, ami megfelelhet a célra, és nincs rá szüksége, kérem írjon nekem privátban! Régebbi gyártmányok is érdekelnek ( Braun, Tesla, stb ). Alábbit most találtam, 1,5-4 kHz között a frekimenet elég jónak tűnik: http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/konus_mt/m10_8.html http://www.soselectronic.hu/?str=371&artnum=46370&name=visa...m-10-8 Még árban is beleférne a keretbe.
Sziasztok,
Gyorsban szeretnék pár kérdést feltenni: Építek egy hangdobozt. Három kivágás lesz rajta. Egy a reflex csőnek; egy a magas hangszórónak (maga a hangszóró zárt); és egy kivágás a mély/mélyközépnek. Tehát a doboz beltere csak a mély szempontjából érdekes. -Vatelinnel az egész belsejét ki kell bélelni? Milyen vastagságban? -A másik kérdés, hogy ha szeretnék a doboz oldalára műanyag megfogókat, akkor kell-e szigetelni valamivel a kivágásnál? Köszi!
Hát a Visatontól nem rosszabb a fehérvári sem. Keress dóm közepet, talán van még a HiVi-ből Szegeden olcsón.
Sziasztok! Egy régi láda tervet keresek! Valakinek megvan a teljes cikk?
Szia! Ha a mellékletben találhatóra gondolsz akkor igen.
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2015
Szia. Reflex rendszerű dobozokban nem szoktak alkalmazni belső csillapító anyagot. Vagyis legalábbis még ilyet nem láttam, se nem olvastam egy dokumentumban.
Persze szigetelni kell sőt a csatlakozóknál és a hangszórók alatt is. Például sziloplaszttal.
A doboz falára néhány cm vastagságban érdemes csillapítóanyagot elhelyezni, főleg, a nagy felületeken.
Idézet: „voodoo” Te mindíg valami más dimenzióban jársz az biztos... A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2015
Sziasztok!
Bocsi hogy belekontárkodok. Csak egy kérdésem lenne. Mivel lehet felragasztani ezeket? Milyen típusú ragasztóval ajánlott?
Egészen mindegy mivel ragasztják fel, mert a doboz falain teljesen hatástalan.
Ha nem a falára akkor hová kell tenni?
Kevés választási lehetőség marad, de inkább a doboz belső részei felé, vagy ahol lehet lazán feltöltve, reflexcső környékét elkerülve.
Ezt hogy lehet kivitelezni? Esetleg képet tudsz mutatni, hogy az ideális?
Kérlek indokold már meg miért nem tesznek bele nevesebb gyártók a feflex ládáikba csillapító anyagot, míg egy zárt pl Vidi, Tesla, Whari, BnO, stb zártakban mindig találtam.
Két opció lehetséges, és mindkettőnek van valószínűsége. 1. A nevesebb gyártók nem értenek hozzá, vagy nem érdekli őket ez eredmény. Másik opció, hogy nem szól abban a tartományban a hangsugárzó, ahol a csillapítóanyag működne.
Nincs ilyen "ideális" rajzom/képem. Általában mérésekkel állítom be doboznak/hangszórónak megfelelően.
A lényeg, az, hogy az oldalfalakon nem csillapítható az állóhullám.
Miért is?
Voodoo: Egyrészt azért mert nem szól a hangsugárzó olyan frekvenciákat, ahol jelentősége lenne, ezek jellemzően a mélyládák, másrészt azért, mert hulladékot gyártanak, értelmes gyári dobozt csak a nagyonfelsőkategóriában hallottam eddig. Amúgy még a yamaha is tesz csillapítíítóanyagot a legolcsóbb házimozi reflexládáikba, azok azok, amiknek a magasai 5 és 20Khz között 10-15dB-es kiemelésekkel dolgoznak, hallgathatatlanok.
De ha egy dobozt reflexnyílásosítasz, akkor attól a doboztól erősebb mélyeket vársz el.Gyorsabb lesz a levegő áramlása a rés, cső stb végett. Onnantól kezdve mi értelme a lassú állóhullámokat megfékezni kívánt csillapítóanyagnak?
Legfeljebb kis szállingó szösz-möszökkel lesz teli a szoba, vagy autó... hiába high end, homemade vagy china.
Ez nagyon nem így működik, a levegő áramlásnak ehhez szerintem nem sok köze van. Teljesen mindegy, milyen alacsony frekvenciákra képes a doboz, álóhullámok magasbb frekvenciákon okoznak gondot. Bővebben: Link
Én egy normális dobozt úgy képezelek el, (ami például 3 utas) hogy a mély/mélyközép hangszóró mélynek van tituálva egy reflex nyílás és az xváltó végett. Oké de ennek van olyan légáramlata, hogy simán bele szól a másik két hangszóró a közép és magasakba. Ez nemcsak, hogy ratyi hangot eredményez, de károsíthatja is révén ugyan abban a dobozban van. Ezt megfelelően elzárják és másik kamrában szól (ami már mondjuk zárt és ott van LAZA kötésben némi csillapító anyag a közép hangszórónak, nem a falakra felragasztgatva) vagy maga a hangszóró egy saját kamrát képez. Én úgy vettem észre semmit nem javít a helyzeten. Nincs süketszobám stúdió mikrofonnal és mindenféle analizáló gépekkel felszerelve, de most hagyjuk a pár tized %-os mutatókat. Ne foglalkozzunk már még ha valóban javítana is a helyzeten annyira nem vettem észre, hogy valóban a kis és közepesen nagy zárt ládákon kívül bele tenni nem láttam értelmét...
Dehát nekem mindegy. Szállingózhat a reflexből a pihe. Ha úgy érzed, hogy jobb, hát akkor tégy bele.
Úristen sírni tudnék... Akkor képzelegj csak, de ne reklámozd. A csillapítóanyag, nem a légáramlatok miatt kell, linkeltem, hogy mi az állóhullám, de be írhatod a gugliba és itt zárjuk is le!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |