Fórum témák
» Több friss téma |
Az adó oldallal nincs bajom, oda valószínűleg egy Collins szűrőt teszek, inkább a vevő oldaliakon dilemmázok. Ott is az audion visszacsatoló trafója, bár az antenna felőli bemenő is fontos a jó érzékenység érdekében.
Keresgélek még hasonló rajzokat, hátha találok kiindulásnak valami használhatót.
Azt gondoltam, hogy a ki-, és bemeneti trafókkal van gond. Az audion "trafójánál" is hasonló a helyzet, a tekercs adatait a vételi frekire, a visszacsatoló tekercsét olyan 10 % -ra kell méretezni, mert a visszacsatolást úgyis külön forgóval állítani kell.
A bemeneti trafó ezek után nem kritikus, mert nem illesztések között kell működnie. Gondolom az eredeti kapcsolásban csak az egyszerűség miatt használták. Mivel az is hangolt kör, én olyan hangolt sávszűrőnek használnám, és attól kezdve az áttétel már nem kritikus. gondolom elsőre ott is jó lesz a 10 % körüli áttétel. A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
Sziasztok.
Mostani kis munkám. 40 méteres sávvevő készül SA612-vel. A panelt jó három hete marattam és ültettem be, akkor nem indult el jól, majd egy hét szünet következett betegség miatt. A sors néha érdekes módon pont azt adja, amire szükségünk van. Az e havi Amatérské radio-ban jelent meg egy kapcsolási rajz erről az alapkapcsolásról, ez alapján elvégeztem egy pár módosítást az eredeti Neophite rajzhoz képest. Ez abból állt, hogy átépítettem a bemeneti fokozatot, már nem hangolható és én tekercseltem bele tekercset. Most szépen hangosan szól a rádió, csak sok a zavaró állomás. Ezt betudom a sávszűrő hibájának. Ez lesz a következő munkám, mármint egy 40 illetve 80 méteres sávszűrő modult készíteni, amit már mint kész modult használhatok a kísérletekkor. Maga a rádió egy számítógéptáp dobozába költözött be, most még csak mint deszkamodell. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2015
Olvasgatok, olvasgatok. (én sem mindíg pontosan) A 14/2013. (IX.25) NMHH rendelet az általános hírközlési építmények létesítésére, bontására vonatkozik, ennek egyik pontját módosítja az NMHH elnökének a 7/2014. (X. 21.) rendelete, láthatóan az e-építési naplóval kapcsolatban.
A 14/2013. (IX.25) rendelet a távközlési szolgáltatók építményei körüli dolgok módosításairól szól. A kivételek között szerepel a saját ingatlanodon engedély nélkül építhető, és fenntartható VI. Fejezet 16 pont 18§. f) antennatartó szerkezet létesítése vagy bontása, ha annak bármely irányú mérete, a legnagyobb fizikai kiterjedése a 6,0 m-t nem haladja meg; g) az antennatartó szerkezet méretétől függetlenül a szerkezetre antenna felszerelése, ha az antenna bármely irányú mérete a 4,0 m-t nem haladja meg; Ebbe belefér minden műsor vételére használt antenna, és tartója, szűken még a CB antenna is. Az amatőrökre külön rendelet vonatkozik, 15/2013. (IX. 25) NMHH rendelet. Ebben ugyan nincs szó külön az antennákról, de azok az amatőr állomás részei, tehát ha van engedély, akkor létesíthetsz hozzá megfelelő antennát is. Az igaz, hogy az antenna tartó szerkezetről sincs szó, ez azonban mindíg is építési engedély köteles volt, ha nem fért bele a 6m -es korlátba. Szerintem. A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2015
2014 01 01 -től biztosan.
De a rendeletekben benne van a meglévő szerkezetekre is utalás. (meg kéne nyítni, és újra elolvasni)
Elnézést, csak dühöngtünk kicsit (nagyon).
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2015
Tisztelt Topiklakók!
Az elmúlt napokban kialakult vita okán a moderációt ilyen-olyan úton bírálat érte. Ennek okán szeretnék röviden magyarázatot adni illetve egészen pontosan tévhitet eloszlatni, miért kerültek törlésre a hozzászólások. A HE alapszabályai tartalmazzák, hogy a fórumon a politikának nincs helye. Bizonyára nem szükséges mondanom, hogy a jogszabályok betartása a rádióamatőrök egyik alap kötelezettsége. A HE semmilyen módon nem kívánja meggátolni azt, hogy különböző törvényekről a fórum keretein belül a tisztelt topiklakók érdemi vitát folytassanak, ez a FÓRUM alapja. A vitának egyszerűen nem lehet része az aktuális, múltbéli, jövőbeni politikai párttal kapcsolatos véleménynyilvánítás. Kérek mindenkit, hogy ha törvények értelmezése merül fel témaként, akkor legyen szó csak arról. Abban viszont nincs helye a "politikai elit pocskondiázása", "harácsoló kormány" és társai kifejezéseknek. A törvények szövegei néha bonyolultak, értelmezésüknél elkél a segítség a rádióamatőröknek is. Amíg a törvény értelmezésének ez a célja, a HE is szabad teret fog engedni ennek, hiszen teljességgel közérdek. Ám amint politizálás felé csúszik a dolog, onnantól a HE írott szabályainak betartását fogjuk előtérbe helyezni, ugyanis az is közérdek, hogy ne politikai játszótér legyen a HE Fóruma. Bízom benne tisztáztam egy-két dolgot, köszönöm hogy elolvastátok. Topi
"tomipap", lègy szives egy pozitivat is nyomni, ès akkor tudom, hogy csak tèvedtèl. Merthogy nem èrtem mi a gondod.
Úgy vélem, hogy az amatőrök átlagot meghaladóan jogkövetők.
Talán épp ezért várják el, hogy az őket érintő változásokba lehessen beleszólásuk. Ne születhessenek olyan döntések, amik alapjaiban ingatják meg, gazdaságilag ellehetetlenítik ezt a tevékenységet. Nehéz azt állítani, hogy ez most teljesül. Azt sem tudom elképzelni, hogy a magyar realitásoknak ez megfelel. Van 2-3%, ahol ez megy. Meg kell nézni kik zavarják az átjátszókat pl.
Semmi. Teljesen veletlen volt minden ok nelkul. A mobilon valoszinu sikerult odatapiznom a minuszra amikor irtam a modiknak. Toroltem a minuszt.
Üdv. Egy totál amatőr vagyok a rádiózásban, valahogy nem is érdekel. Amiért itt vagyok:
Év elején voltam egy helyen ahol az emberek CP040 adóvevőt használtak. (mozdonyvezető és munkás.) A munkásnak volt a CP040, a mozdonyvezetőnek viszont a mellékleten lévő. A CP040 (tehát a 040) gondolom arra utal, hogy 4 sávos. Amiről én beszélek most, ugyanígy nézett ki, ugyanez minden, csak 9 sávos. Ahogy elnézem a motorola adóvevő egy úgymond mai darab a mozdonyvezető veteránjához képest. Hogy komunikálhat ez a kettő? Gondolom a régi TESLAn kellett valami átalakítást csinálni nem? Nemrég átjöttem egy másik helyre, ahol ugyanúgy a mozdonyvezető és a munkát komunikál adóvevőn. Itt mondjuk kevesebb munkás van, itt már konkrátan a CP040 4 sávos adóvevő van, de a mozdonyvezető is ilyenen beszél.... Holott!, ott a mozdonyon ez a régi TESLA is. Látott, vagy foglalkozott már valaki ilyennel? Egy szó mint 100, azon gondolkodok, hogy meg-e tudnám oldani a segítségetekkel, hogy a CP040 motorola adóvevőt, összehozzam valahogy a mozdonyon lévő régi TESLA adóvevővel. Ha igen, mégis hogy lehet azt kb? (a régi tesla is ugyanolyan frekvencián működne mint a modernebb motorola?)
A CP040-ből létezik több sávra is. Ha megnézed kiderül, hogy 4 altípusa van, amik különböző frekvenciákon mennek. Bővebben: Link Ha az ott használt ugyanazon a sávon megy, mint a Tesla, akkor semmi akadálya, hogy kommunikáljanak.
És így képről tudni lehet hogy ez a TESLA milyen frekvencián dolgozik? (vagy ebből is van több típus?)
Egy veterán mozdonyvezető azt mondta, hogy régen a 30km re lévő állomásban lévő adókat is fogta. Egyébként egyértelműen bal oldalt a sáv váltó, és a hangerő potmétere van. De jobb oldalt mik vannak? Esetleg tudja valaki a típusát ennek az adóvevőnek?
Amit a Teslán látsz, az csak csatornaváltó, az váltja a csatornákhoz tartozó frekvenciákat. A Tesla valószínűleg még a kristályok váltásával tud csatornát váltani. Képről nem lehet tudni, esetleg az adattábláján fel vannak tüntetve a frekvenciák, de megeshet, hogy csak csatornaszámokat fogsz látni.
Valószínű, hogy a Tesla azért van használaton kívül, mert időközben más lett a csatorna kiosztás, és a régi adóvevő átalakítása az új frekvencia (csatorna) kiosztás használatára már nem érné meg. Az újabb Motorola kézi készülékek használata egyszerűbb, és rugalmasabb. A házasításnál az is probléma lehet, hogy a Motorola készülékeknél a zavartatás csökkentésére jelzésrendszert használnak, (CTCSS), amire a Tesla nem képes, így az egy hálózatban való működtetés problémás. Ha nem érdekel a rádiózás, (ez egyébként sem amatőr rádiózás) akkor talán szakértőkre kéne bíznod a dolgot. A vasútnál amúgy is vasútbiztonsági kérdés a rádióhasználat, tehát ebbe nem kéne beleavatkoznod, még ha értenél is hozzá. Idézet: „Egy totál amatőr vagyok a rádiózásban” Nem amatőr vagy, ezen a helyen különösen nem, az amatőr rádiós vizsgával rendelkező képzett szakember, hanem csak egy kívülálló, mégcsak nem is kezdő. Idézet: „Valószínű, hogy a Tesla azért van használaton kívül, mert időközben más lett a csatorna kiosztás, és a régi adóvevő átalakítása az új frekvencia (csatorna) kiosztás használatára már nem érné meg” Csak abból következtettem amit a nagy állomásba láttam, hogy a mozdonyvezető ezt a régi TESLA rádiót használja. Gondoltam ha ott lehet, akkor itt a kis állomásban is lehetne a mozdonyvezetőnek ezt használni, így nem kellene magával hordani mindig egy kis kézirádiót, így az megmaradna a munkásoknak.
Az nem lehet, hogy a régi tönkrement és a javítás helyett inkább vettek egy újat?
Van vagy 8 mozdony, de egyiken se ezt használják..
Tesla gondolom kvarc cserével befogható lenne...
DE EZ NEM BARKÁCS! Vasúton is ugyanúgy van frekvencia kiosztás és terv mint a közcélú hálózatokban, csak itt "véresen" komoly következmények vannak, nem csak az, hogy picit nem telefonálsz, ha eltoltuk. Magyarázat, sarkított példa: Kocsifelíró hölgy kézi rádióval diktálja be be a tehervonat kocsiszámokat "GBGS, OPW idegen...). Majd valaki kicseréli a kvarcot a tolatási körzetével. Ne adj' mozdonyra kerül és ismerősként viccesen beszól, hogy jól tolod Józsi, toljad még. Másik tolató körzetben is lehet ám hallani, és ott meglöki a "Józsi" (és nem a hölgyet). Hallani sem akarok arról, hogy vasúti rádiókba bárhogy belenyúljon bárki Ha mégis, akkor azt Frankye úgy fenéken rúgja, hogy orbitális pályára áll...
Szervusztok ,
A múlt héten szabadságomat kihasználva antennáztam egy kicsit még pedig szimmetrikus tápvonallal táplált dipólussal. Már nem is jut eszembe, hogy ebben a topikban vagy egyéb helyen olvastam, hogy nem jó a TV szalag kábel szimmetrikus tápvonalnak . Persze azt akkor egyből kipróbáltam és gyönyörűen működött. 1 Wattos 7MHz-s kis adóvevővel csak úgy telt a lap a QSO-kkal. Nos jelenleg pedig egy szalag kábel kinézetű vékony két eres katonai robbantó zsinór szolgáltatta a tápvonalat, melyet egy Z-Matc hangolóval alkalmaztam egy 2x10m-es dipólus táplálására. Érdekes, hogy 1,8 MHz-n is le tudtam hangolni és 28 MHz-n is a 24.5 Mhz az "nyögve nyelősen ment". Legjobbnak éreztem a QSO-k alapján 7-10-14 MHz-n. A be táp pont egy csonka 10m-es spiccboton úgy 8m magasan volt a két vég fejmagasságban a kerítés felé kikötve. Szóval jó kis kísérlet volt. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2015
Szia Gábor!
Gratulálok!73 Dx!
Kösz Csaba ,
Terv szerint a legközelebbi szabim idején 2x40m -es sugárzót is szeretném kipróbálni ezzel a vékony tápvonallal és a Katonai tyúklétrával is. Sacc olyan 60 ohm körüli lehet ennek a vékony kettős kábelnek az impedanciája majd kiszámolom. Egyébként árulnak a nagyobb multikban a villanyszerelési részen csengő vezeték gyanánt olyan szalag kábelt ami olyan széles mint a TV szalag kábel csak nem polietilén hanem valami PVC lehet a szigetelése és nem sodrott a belső ér hanem tömör . Üdv. 73 ! Gábor
Sziasztok!
Csupán érdeklődök, hogy a VHF/UHF sávokban mennyire jellemző a rádióamatőrök jelenléte? Ezek a sávok engedélykötelesek, vagy olyan mit a CB, hogy szabványos legyen a készüléked, és senkit nem fogsz zavarni? Vagy vannak egyéb dolgok, amiket erről a sávról tudni kell? A válaszokat előre is köszönöm!
A VHF / UHF sáv nagyon széles, meglehetősen sok szolgálat működik benne, az amatőröknek pedig ebből viszonylag elég kevés jut.
A VHF/UHF sáv egy nagyon értékes sáv, különösen mobil felhasználások számára, mert ebben a sávban a viszonylag kicsik az antenna méretek, ebből kifolyólag jó az antennák hatásossága, a doppler effektus sem okoz túl nagy problémát, ami a mozgó digitális hírközlésben fontos. Viszont a rendelkezésre álló sávszélesség nem túl nagy, igazi nagysebességű adatátvitelre nem igazán jó. (legalábbis az UHF sáv alsó része) Ezért az ilyen felhasználások az UHF sáv felső részében találhatók. Ott már nagyobb sávszélességek állnak rendelkezésre, viszont a doppler effektus okoz nagyobb problémát. A VHF sáv 30 - 300 MHz, az UHF 300 - 3 GHz -ig tart. Ebből az amatőröknek a VHF sávban mindössze 2 MHz, az UHF sávban 6 MHz (432 -438 MHz), 60 MHz (1240 - 1300 MHz), 150 MHz (2300 2450 MHz) áll rendelkezésre. A rádió amatőröknek ezen sávok használatához a rádióamatőr engedély biztosít lehetőséget. Minden rádiófrekvencia használatához engedély kell, csak néhány berendezés használatához, és csak a használatához, amelyek harmonizált sávokban működnek nem kell engedély. Ezek az SRD (kis hatótávolságú), és CB berendezések. Azonban ezek előállításához, forgalomba hozatalához külön külön engedély kell. Egyébként ez utóbbi feltétel minden rádióberendezésre vonatkozik, kivéve az amatőr berendezések saját célra történő előállítására. (a gyári berendezések előállítására, forgalmazására engedély kell) De ha ennyire érdekel a rádió amatőrködés, szerezz rádióamatőr engedélyt, vizsgázz le, és akkor mindezekkel tisztában leszel, az amatőr sávok használatának keretén bellül. A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2015
Tehát ha veszek egy ilyet: Baofeng UV5re, akkor azt használhatom, tehát adhatok-vehetek ahogy kedvem tartja?
Azt viszont nem értem, hogy miért mondják, hogy ez a rádió VHF/UHF sávra használahtó, ha csak 136-174 MHz-ig, illetve 400-520Mhz-ig tud adni és vételezni. A doppler effektust el tudnád nekem magyarázni, úgy dióhéjban? A rádióamatőr vizsgát szívesen letenném, de mivel fiatal vagyok (16 leszek nemsokára), emiatt sok olyan dolgot nem tudok még, ami a rádióamatőr vizsgához kellene. Hogy felkészítő tanfolyam van-e, azt sem tudom, de jó lenne...
Szia.
A legtöbb kérdésedre választ kapsz a MRASZ oldalán. Igen van tanfolyam, sőt internetes tananyag is rendelkezésére áll a rádiózásra vágyóknak. Tessék itt választ kapsz mindenre.
Köszi a linket, jól jön ez most!
Idézet: „Tehát ha veszek egy ilyet: Baofeng UV5re, akkor azt használhatom, tehát adhatok-vehetek ahogy kedvem tartja?” Távolról sem. Ha már megvan az amatőr vizsgád, akkor az abban foglaltaknak megfelelő rádiókezelői fokozatodnak megfelelő rádióberendezést vásárolhatsz olyan helyről, akinek van engedélye erre. Ha megrendeled e linkelt berendezést, már a vámon fenn fog akadni, és csak érvényes rádióengedély, behozatali engedély, és (gondolom) a vám megfizetése után juthatsz hozzá. Ha minden rendben is van, akkor is csak a rádió amatőr sávokon bellül használhatod, sávon kívüli forgalmazás miatt bevonhatják az amatőr engedélyedet, a jogosulatlan frekvencia használat miatt zárolják a készülékedet, és szabálysértés miatt is fizethetsz. Elnézést, most látom, , mindezt csak akkor tehet meg, ha nagykorú leszel. Addig a szüleid fizetnek mindent. Gondolom nem örülnének, ha belevágnál ilyen dolgokba. Most még a tanulás ideje van, ebben tégy meg minél többet, az áramkör építéseket sem adók építésén gyakorold. Van ennek veszélytelebb módja is. Ez olyan, mintha rollerrel tévednél egy forgalmas autópályára. 136 - 174 MHz között a VHF sávú PMR, PAMR felhasználások működnek, folyami (tenger) hajózási, rendészeti, zártláncú rádiótelefon, Vasút, taxi, közlekedési, közútfenntartó, stb szolgálatok. Ha ezekbe belerondítasz, meg lesz a jutalmad érte. A 400 - 520 (nálunk csak 470) sávban hasonló a helyzet. Ezek a sávok, a VHF/UHF sávnak csak sávrészei. A sávrészeken bellül a csatorna osztások (tekintettel a nagy igényekre) mindössze 10, 12.5, 20, 25 KHz. Egy egy felhasználó ezekből a csatornákból csak néhányat használ, amiért jelentős frekvencia használati díjat fizet, cserébe a zavarmentes használatért. A doppler effektus. Biztos megfigyelted, hogy a közeledő mentő szirénájának hangja, magasodik, a távolodóé mélyül ez a frekvencia változás (egyben fázis változás is) ami nehezíti a digitális jelek átvitelénél a demodulációt. A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2015
Nem terveztem megvenni, csak valahol rátaláltam az interneten, gondoltam rákérdezek ezekre a dolgokra. De köszönöm hogy felvilágosítottál ezen a téren is.
Láthatod, hogy ebben a szakmában rengeteg fogalom van, aminek jelentését pontosan tudni kell, és ez csak a műszaki része. A rádióamatőrnek még ezen túl is sokmindent kell tudni, forgalmazási szabályok, Morse , q kódok rádióamatőr körzetek, hívójelek, stb.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |