Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.Reloop megszeretném kérdezni hogy az egytapos kapcsolásodnál a 47k poti a feltapot hivatott beállítani? Mekkora tápfeszt ajánlsz 4 ohm oz? Meg mennyire stabil?
ITT az eredeti kapcsolási rajz. Nincs is rajta poti...
Szia! Linkeld be azt a potis kapcsolást, nem ugrik be ilyen. 4 ohm-hoz 50V tápfeszültséget ajánlok, ami a hagyományos ±25V-nak felel meg. Nem tudom mit értesz stabilitás alatt, több példány hosszú ideje kifogástalanul működik.
Ez a 100k-val való tápra húzás nagyon nem jött össze nekem!
Az erősítőt áram alá helyeztem, totál csend. Táp ágban egy egy izzó. Akkor ugrott be, hogy st.by aktív. Ekkor a st.by vezetékre raktam egy 100k ellenállást, és 3Ut-re raktam. egy pillanatnyi halk pukkanás a hangdobozok felől, és az izzók halványan parázslanak! Utána csend- Feszültség 7V-ra leesve a 33V-búl. Primert megszakítom, a tápot átdugom a másik erősítőre, ott izzó sötét. (Ez evidens!) Visszadugva a az előbbi erősítőre, az izzók nem parázslanak, a táp 33,6Vról 32,9V-ra esik. st.by nincs tápon. Tápra rakva kicsit esik a 3 táp egy volttal. Az erősítő csendben van. Pedig zene megy. Előfok kikerülve, a sárga kis mkp kondikra csatol a bemenő jel. Kimeneten 2mV. Hol a baj?
Az ellenállás értékét ellenőrizted? Biztosan 100 kR?
Ekkora ellenálláson, mondjuk 33 V feszültség esetén, a legrosszabb esetben is maximum 0,33mA áram folyhat. Ez aligha tud bármiben is kárt tenni.
Betartottad az élesztés 3. pontját?
A műveleti erősítő kimenetét leválasztottad, hogy ne terhelje be a jelet?
Jó az érték, bár mérve igaz 98,6 ohm 200k állásban, de 5%-os ellenállásnál ez elfogsdható
#reloop: nem hogy nem tartoztam be, de nem is ismertem eddig! Erre nem is gondoltam, hogy passzívan így be tud terhelni! A linkelt lista alapján neki látok újra! Lehet a műveleti erősítőt ki is veszem! A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Ha nem írtad el, akkor itt 1000-szeres a hiba. 100 ohm kontra 100 kiloohm.
Az etedeti st.by, mute hogy működik? Testre kell húzni, vagy feszültséget adni rá?
Mindkettőnek legalább 3,5V-tal pozitívabbnak kell lennie az 1-es lábnál, akkor működik az erősítés.
A hőátadás az IC és a hűtőborda közt milyen rétegeken megy át? Kínai IC-> kínai homorú horganyzott lemez -> kínai hűtőborda? Vagy azért a hátlap ki van vágva ahol az IC-nek a hűtőbordához kell fizikailag csatlakoznia?
Mert kínai vagy nem kínai, azért a hőtan ugyanúgy működik. Én a fényképek alapján azt érzékelem, hogy ennek a készüléknek a hűtése TDA7293/94 berkekben gondolkodva kb. egyenlő a borítékolható katasztrófával.
Ha megnézed rögtön a harmadik képen látszik hogy ki van vágva a hátlap.Bár fenntartásaim lennének hogy egy idő után nem kapnak hősokkot az ic-k.Viszont meggyőződésem hogy nagyon kicsit rásegítve aktív ventilllátorral ezek az ic-k végtelen tűrőképességgel rendelkeznek.Az eféle rezzegetés szerintem alaptalan hogy ha passzívan fut akkor baj lesz,számtalanszor bebizonyosodott hogy ha baj volt az nem azért mert az ic túlfőtt,pláne nem mivel termikus védelme is van így leszabályoz...Egész álló napos rövidzár teszten egy darab alu lapon nálam +-40 v dc n nem lett baj,bár hozzáteszem nem én teszteltem csak az öcsémnek épített példánya ezt is túlélte igaz hogy egy zajtalan kb 6-7 v ról üzemelő 12 v os venti segítette.(Lusta volt pár menet szigetelőszalagot tekerni a hangszóróvezetékre és csodálkozva hallgatta hogy hiába növeli a bemenőjelet alíg szól de a vezeték melegedett
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2015
Az viszont szinte biztos, hogy az IC felső része, ahol a csavar szorítja, megfelelően érintkezik a hűtőbordával, viszont az alja már "lebeg". Ezt saját példányon is észre vettem, a hővezető paszta bent maradt, míg felül kinyomta szinte mindet.
De persze senkit nem buzdítok arra (nehogy megint baj legyen belőle) hogy passzívan hajtsa az ic-t.Ezért hivatkozok Alkotó hozzászólására,remek kis ötletei (és persze tervei) vannak ahogy Reloopnak is,akár egy darab alu lemez átfúrva 2 oldalt szorítóként használva síkban is jobb mint simán csak a furatnál felfogatni.Csak képek megjelenítése fül ajánlott a fórumban fenn a legördülő kis nyílnál...KÉP
A saját zászlóján valóban nagyon kockázatos hűteni. A tokozáson keresztüli leszorítás a leghatékonyabb megoldások egyike (ilyen pl. a kengyeles szorítás).
A készülék hátlapja ki van vágva, Máshol már alkalmaztam leszorító kengyelt, de itt kb 2 órás teszt után se volt meleg az ic (még langyos se). Panelban lakom, ezért biztos hogy nem fogom teljesen kivezérelni. Ha esetleg elszáll az ic, akkor csere. Van tartalék, és Kínából lehet venni olcsón. Komolyra fordítva a szót, amennyiben észreveszem hogy igényli a leszorító kengyelt, vagy a ventilátort, megkapja. A hűtőbordán azért nem kerültek egy vonalba a panelok, hogy jobban járjon körülöttük a levegő. Egyébként gyanús hogy hidegek az ic-k, és szerintem nincs is meg a 60-70w. Egy másik panel(TDA7293) +-45 volttal 4 Ohmos hangszóróval egyből izzott.
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2015
Idézet: Nem csodálom. 40 V az ajánlott maximum. „Egy másik panel(TDA7293) +-45 volttal 4 Ωos hangszóróval egyből izzott.”
Meg tudja ölni az IC-t, ha nincs táp GND? Azaz direktbe kap 63V-ot +Ut és -Ut pontok között? Ugyan is a tápcsatlakozó GND tüskéi nincsenek közös ponton az IC 1 lábával. Pedig úgy kötöttem össze amiket reloop berajzolt.
Azon kívül, hogy nem szól, más rendellenességet nem tapasztalok! Nem forr, nem esik le a kapocs fesz.
A GND hiány káros hatásáról nincs tapasztalat, inkább az az IC veszte ha GND-t és egyoldali tápot kap, legyen az egy kisütetlen pufferkondi a rákötés során.
Mekkora a kapcsolás áramfelvétele és mennyi a kimeneti egyenfeszültség?
Áramot nem értem, kimenő egyen fesz 2mV volt. Most közösítettem a gnd-ket, mjd rápróbálok. 230V/15W izzó a szekunderben, úgy, hogy az egyen feszre van kötve (puffer kondiról jön), véd annyit mint a primer oldali 30W izzó?
Mérd meg az izzó hidegellenállását (félek túl sok, 10 ohm ott pont elegendő lenne) és a rajta eső feszültségből máris látod az áramfelvételt. Csak azt szeretnénk ezzel megtudni, hogy kijött-e készenléti állapotból.
Igazság szerint azt hittem törpefeszültségű izzó! 300 ohm hidegen, az 33V-on 110mA. Akkor ennyit enged át? Érthető lenne hogy nem szólal meg, de a gnd hiány miatt jobb is lenne!
Ki hagytam a számításból, hogy az IC gnd-je a müveleti erősítő gnd-jével összekötve él csak, de kábeles összekötés, nem a panelen. Fel sem merült ennem, hogy a TDA-nak "nincs" gnd-je. Azt hittem hogy az általad javasolt összekötés ezt hivatott kiküszöbölni, de ez előerősítős üzemre érvényes, amit én meg kikerültem! Megint tanultam valamit! A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2015
Nos, élmény és tapasztalat beszámoló!
Először is st.by: az itt leírtakat az imént próbáltam ki és teszteltem. Hogy a dokumentumok és más leírások és tapasztalatok ettől eltérhet(het)nek, az más dolog, nem kívánok ezzel foglalkozni, vagy vita tárgyává tenni. Ezen infókat csupán azoknak írom, akik most kívánnak építeni erősítőt ezzel az IC-vel, ill. velem megegyező típusú zenegépes paneljük van. Semmilyen kiegészítő táp nem kell neki, illetve korlátozó ellenállás. Nyugodtan kapcsolható direktbe az alkalmazott tápfesszel. Ugyan is bármely készenlét és némítás kapcsoló megoldást választjuk -egyesített, vagy külön mint eredetileg- a kapcsolás tartalmaz maga korlátozó ellenállást a kapcsoló elem és az IC között. Én 2x33V-ról üzemeltetem, és kipróbáltam a reloop által javasolt 100k ohm-mal és nélküle is. Tapasztalataim: 1. Ellenállással a kapcsolás kis vártatva és mintha puhábban menne végbe, mint nélküle. 2. Bekapcsoláskor tápra kell kapcsolni egy pillanatra, de üzemeléshez nem feltétlenül kell ott is tartani, elég lebegve hagyni. Testre kapcsolva némít, ill. készenlét. Előerősítő: E mellett, ill. ellene elég sokat kardoskodtam! Egyik panelből ki is vettem, sok év eltelte után, ismét kijelenthetem, tud a kicsike (elő erősítő nélkül is)! Bár a teámat egy vékony húzott acél pohárban simán melegen tartaná! Bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy én levettem a nagy bordáról, és egy kisebbre raktam. Ennek tekintetében a nagy borda is szűköcske lenne a két erősítőnek csúcsra hajtva, főleg hídban! Srácok, a kényszer léghűtés nem túlzás, nem árt egy pc venti a borda mögé. Ma már elég halkak vannak. Ezen ne spóroljunk! Aki szintén kikerüli a műveleti erősítőt, a GND szigeteket mérje ki , mert nem közös a csatlakozók és azt IC 1-es láb GND szigetével! Összességében: Nem vagyok nagyon vájt fülű, de különbséget tudok tenni akusztika és akusztika közt, és jól tudom mi az amit elvárok, vagy tetszik. Ez az IC méltán megállja a helyét a mindennapokban. Akár hangszín szabályzóval, akár nélküle, van dinamikája, és magasai is. EQ-val a magas talán kicsit erős is, de ez ízlés szerint állítható, és ez mellett nem veszik el a mély. Sokan ellene vannak az IC-s erősítőknek, én nekem tetszik a hangja. Hallottam már többféle dobozzal szólni, és persze egy jobb minőségű dobozért minden erősítő hálás és jobb megelégedésünkre szolgál! Én ezzel nyúzom: https://youtu.be/mn93BVYqpd8 és a képen látható dobozokkal, ami egy orion 5.1 mélynyomóit kapta meg. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2015
Hasznos beszámoló
A 2. ponthoz hozzáfűzném, a lebegve hagyott készenlét/némítás bemenet miatt azért idővel leáll az erősítő. Ennek tartama IC-nént változik és a kondik szivárgóárama is befolyásolja.
Köszönet a beszámolóért, hasznos az érintettek számára
A lebegve hagyott készenlét/némítás bemenetnél, azért IC-nként és kondenzátor szivárgó áramonként eltérő időben de leáll az erősítő.
Ok, de csak miattad!
Ha hidalni akarom, akkor ezzel az előerősítős megoldással hogyan tudom megoldani? Az egyik jel oldali bemenetet csak szimplán GND-nek használom és a kimenetnél ugyan így, vagy eszközölni kell valami beavatkozást? Nagyon kíváncsi vagyok arra a nagyobb dinamikára! Már így nagyon rendben van a hangja! Csak trafóm nincs elegendő hozzá!
Az erősítő hídbakötése témában le van írva az eljárás, a konkrét megvalósítást mellékelem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |