Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Analóg oszcilloszkóp javítása
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Lapozás: OK   158 / 248
(#) pucuka válasza havranarpi hozzászólására (») Feb 29, 2016 /
 
Mindkét oldal külön külön egymástól függetlenül állítható belső potikkal. A kapcsolási rajzon jelölve vannak. Mondom, két szkóp van benne.
(#) havranarpi válasza pucuka hozzászólására (») Feb 29, 2016 /
 
Köszönöm mindenkinek a segítséget, végülis meg lett a baj az 5X-ös szorzó gombja be volt akadva.
Mostmár szépen meg vannak a jelek viszont valaki előttem már járt benne ,mert a Ch1-hez ceruzával oda van firkantva hogy X1,5 és valóban ami a Ch2-n 2,8 raszter az Ch1-en 4,8 .
ezt a módosítást merre kellene keresni?Hogy vissza állítsam rendesen ?
(#) mrbini hozzászólása Márc 5, 2016 /
 
Sziasztok!
Az a csatolt rajzon szereplő szkóppal bajlódok és nem jutok vele dűlőre. Nem tudom jobban széthúzni és torz is a kép. Van valakinek ötlete mit nézzek meg?
(#) ronin75 válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Szia,
az alapvonal milyen? Szép vékony? Nekem elsőre a fókuszálási hiba tűnik fel, vagy valamilyen zaj ül az alapvonalon. Ha van másik szkópod, azzal érdemes végignézni. Sajnos a kapcs. rajzot nem látom, fel tudnád tenni jpg-ben? A széthúzást tápfesz vagy erősítés növeléssel tudod általában kivitelezni.
(#) proli007 válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Hello! Ha torz a kép, akkor lehet az eltérítő generátor fűrészjele is torz. Vagy az X végfok munkapontja/tápfesze nincs rendben.
A zavaros képet vagy az Y erősítő szűretlensége, rossz árnyékolása, de a képcső mágneses árnyékolásának hiánya is okozhatja.
(#) mrbini válasza ronin75 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Sziasztok!
Az alapvonalat be tudom állítani vékonyra, de csak a cső alsó 1/3-án. Ahogy feljebb viszem a sugarat úgy torzul a kép. A tápok rendben vannak.
@proli
A fűrészjelet mértem az rendben van szép. A munkapontokat megnézem még egyszer. Az Y erősítő tápját próbáltam szűrni de jelentősebb javulást nem tapasztaltam. Ha a P1-es potit egy picit is feltekerem akkor olyan mértékű lesz a zavar, hogy még a kép is eltűnik.
A képcsövet is próbáltam árnyékolni, de az sem hozott javulást.

Szkóp.jpg
    
(#) papus51 válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 / 3
 
Szia!
Szerintem nem jó a rajz.
A T3 tranzisztor előtt is és után is C30-al jelölt kondenzátorok értéke nem lehet 10nF. Ezzel az értékkel csoda, hogy az 1KHz egyáltalán keresztül talál az Y erősítőn.
Véleményem szerint az 10µF akart lenni csak elírták. Erre utalnak a + kivezetések jelölései is.
10nF-nál nem jelölték volna a polaritást.
(#) pucuka válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 / 1
 
Idézet:
„A képcsövet is próbáltam árnyékolni, de az sem hozott javulást.”

Mivel? A katódsugárcső (ks) (mágneses) árnyékolásához ún. ágyúcsövet használunk, ami egy lágyvasból, a ks formájára készült "köpeny". Ez feltétlen szükséges, mert a ks cső nagyon érzékeny a külső mágneses terekre, akár egy a közelében futó tápvezeték mágneses terére.
Az elmondásod szerint, biztos, hogy van torzítása minkét erősítőnek, valamint a vízszintes erősítő erősítése is kevés, ha rövid a vízszintes vonal. A függ erősítő pedig valószínűleg gerjed is.
Kéne egy másik szkóp is.
(#) mrbini válasza papus51 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Szia!
Nyertél. Kicseréltem a két kondit és egészen jó lett a kép.
(#) papus51 válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 / 2
 
Gondolom Rózsa Sándor úr sem épített meg mindent, amit leközölt.
Mondják is, hogy nagy betyár volt.
(#) mrbini válasza pucuka hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Most árnyékolás nélkül is éles lett a kép, de ez nem jelenti, hogy nem fog rá kelleni.
Idézet:
„Az elmondásod szerint, biztos, hogy van torzítása minkét erősítőnek, valamint a vízszintes erősítő erősítése is kevés...”

Most ezeket a hibákat kéne megoldanom.
Van másik szkóp.
(#) mrbini válasza papus51 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Veszem észre
Már majd nem szétszedtem. Éppen szkóp óra rajzokat kerestem
(#) papus51 válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Lehet, hogy nem pontosan emlékszem, de mintha az "ágyúcső" egy lemez tekercsből állna, ami villamosan szigetelt, de pucuka biztosan pontosabban tudja ezt.
(#) mrbini válasza papus51 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Meg fog gyűlni vele a bajom, mert ha már csak a potik fele közelitek változik a kép.
Igen érzékeny jószág.
Valahol mint ha olvastam volna ezt a "tekert ágyúcsövet" én is.
(#) mex válasza papus51 hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Jól emlékszel, valóban tekercselt "cső" kivitel. Nagy permeabilitású anyag, zavaró mágnesterek árnyékolására használják.Mu-Metall
(#) granpa válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
"Ágyúcsövet" tekercselhetsz trafólemezből is, megfelel(t) a célnak. Adok 1-2 kilót, ha gondolod. Kell némi 'kézügyesség' hozzá.
(#) mrbini válasza granpa hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Köszi! Én hirtelen felindulásból konzerv dobozra gondoltam. De lehet, hogy elfogadom.
(#) granpa válasza mrbini hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Valamennyi védelmet ad az is, egyelőre jó lesz. Ha komoly, akkor hozok fel legközelebb.
(#) mrbini válasza granpa hozzászólására (») Márc 6, 2016 /
 
Kipróbálom a konzerv dobozt, de előtt megnézem miért torzíthat az erősítő.
(#) mmBodri hozzászólása Márc 10, 2016 /
 
Üdv mindenkinek.

Nem rég vettem egy N313-as oszcilloszkópot. Bekapcsolás utána csak egy zöld pöty jelenik meg az ernyőn. Elvileg a belső vízszintes eltérítés ment el. Abban szeretném a segítségeteket kérni hogy hol kezdjem a hiba keresést milyen alkatrészeknél stb. Illetve észre vettem hogy amikor a készülék be van kapcsolva a power gomb folyamatosan vibrál.
(#) Robin2 válasza mmBodri hozzászólására (») Márc 10, 2016 /
 
Szia,
elsö körben nyomkodd végig a kapcsolókat, esetleg nincs-e rossz üzemmódban, vagy kontakthibás valamelyik gomb.
(#) mmBodri válasza Robin2 hozzászólására (») Márc 10, 2016 /
 
Ezeket már végig csináltam és sajnos nem hozott semmi változást
(#) gerenk válasza mmBodri hozzászólására (») Márc 10, 2016 /
 
Nem működik a trigger fokozat, meg kell nézni kap e indítójelet az Y csatornából, az eljut e az alagút
diódáig. Ha igen akkor valószínű az alagút dióda АИ301 meghibásodott. Analóg ohm mérővel
mérve közel nulla és 30 ohm körüli értéket kell mérj ha jó.Lehet még az is hogy a dióda munkapontját beállító trimmer potméter el van állítva, az indítójel nem tudja átbillenteni az algút diódát magas feszültségből alacsony feszültségű állapotba.
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2016
(#) mmBodri hozzászólása Márc 10, 2016 /
 
Holnap megnézem, de csak multiméterem van azzal is meg lehet mérni? Illetve ha rossz mivel lehet helyettesíteni?
(#) mmBodri válasza gerenk hozzászólására (») Márc 11, 2016 /
 
Nem hagyott nyugodni így megnéztem multiméterrel az érték általában vagy 0 Ohm vagy 8.9 Ohm volt. Illetve szakadás vizsgálattal megnéztem folyton sípolt nem tudom ez jó-e. Ha jó az alagút dióda akkor hol keressem még a hibát? Igaz a trimmerekbe nem tekertem bele az egyik le van festék pöttyözve nincs megsérülve a másik kettön nincs pötty illetve nem is volt mivel nincs nyoma.
(#) gerenk válasza mmBodri hozzászólására (») Márc 11, 2016 / 2
 
Ez a dióda egy különleges alkatrész, nem tudod helyettesíteni csak ilyen tipussal.
A feszültség áram görbe nem a szokványos dióda görbéje, van rajta egy negatív irányú szakasz
aminek közepére kell a munkapontot állítani ott dolgozik jól. Piros karikával jelöltem.
Állítsd össze a képen lévő mérőkapcsolást és vedd fel a dióda karakterisztikát.
Kell hozzá egy 3V telep 500 ellenállás 250 ohm potméter mA mérő és voltmérő.
Nulláról növeled a feszültséget, nő az áram eléred a tetőpontot, tovább növelve csökken az áram
eléred a völgypontot, tovább növelve ismét emelkedik az áram. Jegyezd fel az értékeket.
A tető és völgypont közötti mért feszültség érték fele a munkaponti feszültség ezt kell
majd beállítani az oszcilloszkópban.
És a rajz.
(#) chopper800 hozzászólása Márc 11, 2016 /
 
Szerbusztok!
Tanácsot szeretnék kérni mekkora lehet a baj?
Van egy TR-4651 transicope-m EMG 1563 szkópóm és következő tüneteket produkálja: bekapcsolásnál hangos sípolás jön a készülékből miután kicsit fogalmazzunk úgy bemelegedett, kicsit elhalkul. kb. egy perc után a zaj megszűnik és nem-sokra rá a jel is eltűnik az ernyőről. Trig mode és source kapcsolgatásnál egy pillanatra visszajön de csak egy pilanatra.
Mekkora lehet a hiba a leírtak alapján?
Üdv.
A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2016
(#) mmBodri hozzászólása Márc 11, 2016 /
 
Ha a képen látható ellenállások eléggé kézmelegek az természetes vagy meghibásodott? Az egyiknek sarkai olyan mint ha lekopott volna a festék. Az ellenállások MLT-2-16 kOhm +- 10%

IMG0051A.jpg
    
(#) gerenk válasza chopper800 hozzászólására (») Márc 11, 2016 /
 
Szia !
Elvileg semmilyen hangot nem kellene halljál az oszcilloszkópból. Ha mégis akkor a hálózati trafó
50 Hz-es búgása, vagy a nagyfeszültségű tápegység ferrit transzformátora adhat hangot.
A második az már nagy baj ha hallod mert a színusz oszcillátor ami 51 KHz környékén dolgozik
normál esetben frekvenciája emberi fül számára nem hallható. Ha viszont meghibásodik /szekunder
tekercs részleges menetzárlata/ elkezd blocking oszcillátorként viselkedni, jóval alacsonyabb
frekvencián jár /hallható tartományban/ rendkívül hegyes igen nagy feszültségű impulzusokat
produkál. Ez kerülendő mert a KS csövet is tönkreteheti a nagy feszültségű impulzus.
(#) gerenk válasza mmBodri hozzászólására (») Márc 11, 2016 /
 
Ez normális jelenség ezek az ellenállások a végerősítő fokozatok munkaellenállásai. A fokozatok rendben vannak ha az ellenállásokon kb egyforma feszültségek mérhetők, és a KS cső ernyőjén a pont /a beállítószervek középhelyzetében/ középen van.
Következő: »»   158 / 248
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem