Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » JLT-02 analóg forrasztóállomás
Szia!
Sajnos a digitális elektronika nem az erősségem, ezért nem is gondolkodtam se PIC-ben, se arduino-ban. Egyenlőre drágábbak lennének az eszközök amikkel kifejlesztem, mint maga az eszköz ami készül.
Hello! Oké, nincs kontroller, de erre a "relétemetőre" sincs szükség. két CD4066-os analóg kapcsolóval megoldható az összes váltás. Potik meg mind párhuzamosan megkaphatják a feszültséget, mindössze a csúszkákat kell a komparátorra kapcsolni az analóg kapcsolóval..
Szia!
CD4066-ost nem ismerem. Utána nézek majd!
Sziasztok
Valaki megtenné hogy segít? Ez alapján lett megépítve http://www.hobbielektronika.hu/cikkek/forrasztoallomas.html?pg=1 az állomás, a páka egy IRON-N Solomon forrasztó páka Az a gond hogy a feszültségek rendben (voltak) de a triak állandóan zárva maradt, a pákahegy vörösre izzott. A thermoelem fordított bekötése is megvolt de ugyanúgy túlfűt. Tönkremehetett a triak? Mitől? 2 panel is lett építve egyszerre, a haveromnak meg nekem és mindkettőnék ugyanez a hiba kösz a segítséget
Szia!
Nem ártott volna leírni, hogy ha pl fűt a páka és eléri mondjuk a 300 fokot, ekkor visszaveszed a fűtést pl 150 fokra akkor a led kialszik-e? Esetleg a táplálásáról pár infó AC/DC fűti a pákát? Netalán tán kapcsi táp csupasz szekunderéről próbálod fűteni. Esetleg, hogy miben tértél el az eredeti kapcsolástól. Több infóval könnyebben tudnak/tudunk segíteni. Idézet: „Az a gond hogy a feszültségek rendben (voltak)” Az nem gond ha rendben voltak a gond az ha már nincsenek rendben! A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2015
Ha a triak egyfolytában vezet (és nem zárva marad!) , annak két oka lehet: vagy DC-ről táplálod, és nem tud kikapcsolni, vagy tönkrement, és már vezérlés nélkül is vezet.
Kicsit több info kellene . . .
Sziasztok
Köszönöm a segítséget Fűtés letekerésénél a zöld LED elalszik, a páka tovább fűt, volt hogy vörös izzásig 24V AC toroid trafóról megy az áramkör A zöld LED villog, valószínű a komparálás működik? Eredeti kapcsolástól semmiben nem tértünk el, v3.3-as verziójú a nyák Azt hogy lehet megállapítani hogy a hogy a triak milyen jelet kap? Szkóppal? köszönöm a választ A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2015
Helló! Ezek a feszültségek menyire voltak rendben? Itt arra gondolok nem elég az IC (LM324) - esetleges tápfeszültség ami 8V-kb. Ha 2 db állomás is készült akkor mind a 2-nél ugyanaz lesz a hiba. A másik mérni kéne !! Ha a triak bontott vagy új és esetleg hibás lenne nem volt előtte ki mérve hogy jó -e sok lehetőség van. Triak ellenőrzése: Egy 40-100W-os izzóval amit be kell kötni a 24V palkafűtés helyére, a gétre adott gyújtófesszel (egy elem és egy soros ellenállás), hálózati táplálással is kipróbálható, de csak az életvédelmi előírások szigorú betartásával. A IC3C/9 lábán meg kéne mérni mekkora feszültség van ? És az viszonyítod a 10 lábon lévő feszültséggel. Ha a kiegyenlítődik akkor a 8 lábon megjelenő feszültség alacsonyba húz ami márt nem kapcsolja be az opto kaput és a triak se fog fűteni.
Kedves Kollégák!
Megépítettem Attla86 Forrasztóállomás II áramkörét. A páka szabályzó rész jó, a 4066 kapcsoló jó, a hőmérséklet kijelzés is jó, egyedül, ha beteszem az IC3-at, vagyis azt az LM324-et, ami figyeli a potméter tekerését, vagy a K1 nyomógomb megnyomását, akkor azt tapasztalom, hogy a kijelzőn az utolsó tizedes pont nem alszik ki, a beállított értéket mutatja. (A potméter tekerésével változik a kijelzőn az érték) Ha kiveszem ezt az LM324-et, akkor pedig a mért értéket mutatja. Ebből arra következtetek, hogy itt körül kell keresni a hibát. Egy darab dróttal ha a diódákra +UT tápfeszt adok, akkor 3 másodpercre átvált a kijelző és a pont is kialszik. No itt állt meg a tudomány. Az alkatrészek jól vannak beültetve, és az értékek is helyesek. A nyákon nem történt módosítás. Mérési eredmények: IC3B 5.-6. láb: 7,2V H szint IC3B 7. láb: 7,2V H szint IC3C 9.-10. láb: 7,2V H szint IC3C 8. láb: 0V L szint IC3D 12-13. láb: 7,2V H szint IC3D 14. láb: 7,2V H szint Az IC3D 14. lábnak L szinten kellene lenni nyugalmi állapotban szerintem. A potméter tekerésére a 8. láb sem reagál. A 470n kondi után nincs jel változás a potméter bármelyik irányú tekerése estén. Kérek szépen segítséget!
Már sajnos nem tudom szerkeszteni a hozzászólást, jobb lett a helyzet. Egy - a beépített ellenállás - értéke rosszul volt feltüntetve az alkatrész testen, ez viccelt meg. A komparátor szintje gyakorlatilag mindig el volt tolva, ezért volt H szintű a kimenete.
Annyival előrébb vagyok, hogy a most már váltogatja a kijelzés, azonban a potméter tekerésére a kijelző nem vált át. Összegezve tehát a komparátor rész, még mindig nem jó. Annyit értem el, hogy a kimenet nem tölti folyamatosan a C15 kondit, ami a kijelzés időzítéséért felel, és mivel a komparátor kimenet L szintű, a kijelzőn a pont is elalszik. A nyomógombbal át lehet váltani, mivel azzal az egyik diódára +UT-t kapcsolunk. Van ötlet, hogy mi lehet a probléma? A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2015
Rég nem jártam erre. Nos. Én is bajlódtam sokat az ilyen-olyan pákaállomásokkal, majd megláttam itt az oldalon egy hirdetést, hogy hőfokszabályzót hirdetnek, potom 5000+500 posta áron. Kis utánajárás után találtam adatlapot hozzá, és megerősített a tulaj hogy JÓ pákaállomás gyanánt használva is(mert végülis az mindegy hogy mit szabályoz, hogy pl kemence hőfokát, vagy pákáét). Így belevágtam a projektbe, sajnos relés kimenetű verzió volt csak az eladónak, de így is használható, csak ki kell venni belőle a relét/kiforrasztani/ és a kivezetései helyét a tekercs tápjának a helyével össze kell kötni, így lesz egy olyan szabályzó, aminek dc12v a kimenete, és használható triakhoz, vagy ssr-hez akár(én utóbbihoz használtam, mert nekem ami van ssr az mindent tartalmaz, és 3-32V dc közt bármit ,,fogad" közvetlenül a bemeneteire.) A hőfokszabályzó PID-es, így kellően pontos a hőfokszabályzása. Van benne autotune funkció, így adott pákához/eszközhöz kalibrálható. On-Off módban akár 20-30 fok ingadozás is lehet, így meg általában 3-4 fokon belül tartja a páka hőmérsékletét. Egyszerre írja ki(két soros a kijelzés) a mért és a beállított hőfokot. Teljesen meg vagyok vele elégedve, jó pár hónapja használom, és hibátlanul üzemel a készülék! Nem kell külön táppal bíbelődni neki, mert 230V tápot igényel, saját tápegysége van. Hőfokszabályzó
A működési leírásban azt írja, hogy
Idézet: „Amikor azonban a potmétert eltekerjük, akkor a feszültségváltozás tranzienst idéz elő a kondezátoron. Amíg C14-en nem jut át jel addig IC3B feszültségkövetőként viselkedik, a kimenetén az R18 és R19 közti feszültség (féltáp) mérhető. Amikor a potmétert eltekerjük, akkor viszont egy elég nagy erősítéssel erősítőként dolgozik (R13, R21). IC3C és IC3D komparátorok kimenete L szintű, ha a potméter nincs eltekerve. Azonban IC3C nem invertáló és IC3D invertáló lábát a potméter tekerésének hatására IC3B kimenetet gyorsan elhúzza.” a kapcsolás No nálam ez nem történik, meg. Az IC1B kimenetén pedig ott a DC jel változás, az R13 után is, azonban a 470n után már semmilyen jel nincs. Gyakorlatilag, ha kiveszem az IC3-at, nincs változás a működést illetően. Tehát biztos, hogy ott van valami gond. A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2015
Hello! Ismételten meg kellene mérni az IC3 lábain a feszültségeket. Egyébként a C14 után nem fogsz tudni feszültségváltozást mérni, mert az virtuális földpont, vagy is mindig azonos feszültségen lesz az 5-ös lábbal. Az IC-t a 470nF-on átfolyó áram vezérli. Ugyan akkora csak ellentétes áram folyik át az R21-en. Így csak a 7-es kimenti láb feszültsége fog változni a poti tekergetésére.
Szia Proli007!
Köszönöm, hogy reagáltál a felvetésre, illetve a hibajelenségre. Egyszerűen hihetetlen, mert pöccre indulnia kellene. (Végigolvastam a topikot és több fórumtárs is után építette több példányban és mind-mind elindult rendesen. ) Van itthon 3db LM324-es, az nem lehet, hogy mindegyik rossz lenne. A korábbi mérési eredmények: IC3B 5.-6. láb: 7,2V H szint IC3B 7. láb: 7,2V H szint IC3C 9.-10. láb: 7,2V H szint IC3C 8. láb: 0V L szint IC3D 12-13. láb: 7,2V H szint IC3D 14. láb: 7,2V H szint _____________________________________________________________________________ A legutóbbi mérési eredmények: IC3B 5.-6. láb: 4V IC3B 7. láb: 4V IC3C 9.-10. láb: 4V IC3C 8. láb: 0V IC3D 12-13. láb: 4V IC3D 14. láb: 0V Jelen állapotban az IC3 komparátor nem működik. A 7-es lábon a potméter tekergetésére nincs feszültségváltozás, tehát a D5;D6 diódák egyike sem nyit. Csak a nyomógombbal tudom nyitni a D4-et, ami vezérli a 4066-ot. Hátha meg tudjuk oldani ezt a hibát. Legalább is remélem!
A méréseid alapján jónak látom a fokozatot. De itt a feszültség mérést nem lehet "elbagatelizálni". Hiszen a 9 és 10 láb nem lehet azonos feszültségen. A 10-es láb 4V "féltápon van, de a 9-es láb az R19 ellenálláson eső kb. 84mV-al magasabb értéken. Ugyan így a 12-es láb ugyan ennyivel alacsonyabb a 13-as lábnál. De ez vélhetően rendben is van, hiszen a kimeneten helyesen alacsony szinten vannak. De..
Célszerű megmérni az R18 és R19 ellenálláson eső feszültséget, hogy a komparátorok eltolási értékei a kb. 84mV tartományában van-e. Továbbá ha minden rendben van, akkor két lehetőség van. Vagy nem érkezik elég áram a C14 felől. Ez akkor lehet ha kisebb a kapacitása, vagy nem tekerjük elég sebesen a potit. De ha nagyobb a kapacitása a C23-nak akkor is kicsi lesz a jelváltozás, mert az "a változással szemben dolgozik". De sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy az R21 ellenállása sokkal kisebb, mint 1Mohm. Mert a működés időállandóját a C14*R21 adja. És ha az kicsi, sokkal gyorsabb jelváltozási sebességre (gyorsabb poti tekerésre) van szükség, hogy egyáltalán legyen a 7-esen kimeneti jel.
Idézet: „De sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy az R21 ellenállása sokkal kisebb, mint 1Mohm.” Úgy bizony! A beültetési rajzomon elírtam egy alkatrész paramétert, mégpedig ezt. Az 1Mohm helyett csak 4K7 volt benne. Amint cseréltem a helyes értékre, rögtön jó lett minden. A figyelmetlenségemből adódott a probléma. Pedig számtalanszor átnéztem a beültetési rajzomat és a nyákot is, de arra nem is mertem gondolni, hogy hibásan írtam a pozíciórajzot. Nagyon köszönöm a segítségedet, hálás vagyok érte! (nagy koponya vagy te, hallod.)
Abból is lehetett sejteni, hogy ez a gond, mikor megmérted a 6-os láb feszültségét. Hiszen a műszer belsőellenállása kb. 10Mohm. Ez a mért 4V-nál 0,4uA áramot folyatott be a bemenetre. Ugyan ekkora, csak ellentétes irányú áramnak kell átfolyni az R21 1Mohm-on. Az csak úgy lehetséges, ha a kimenet feszültsége 0,4uA*1M=400mV-al felemelkedik. Erre pedig át kellett volna váltani a komparátornak. Vagy is ezt észre kellett volna venned a kijelzőn. De mivel nem láttad meg hogy átváltott volna, nem volt ekkora a feszültségesésé az R21-en..
(Egyébként nem a fejem nagy, hanem az éveim száma, amit a szakmában töltöttem..)
Üdv!
Megépítettem a csatolt áramkört. Hogyan tudom beszabályózni, illetve leelenörizni, hogy hány fokra van beállítva?
A páka végére rakj egy hőmérőt, ami minimum 400fokC-ig tud mérni. Tekerd a potit egy állásba, várd meg, amíg beáll a hőegyensúly, utána a leolvasott értéket felrajzolhatod az előlapra/számítógépen ráírhatod a megfelelő pozícióba. Esetleg a hőelem jelét feldolgozhatod, de az nem piskóta, főleg nem a kalibrálása.
A műveleti erősítő erősítéséből visszaszámolhatsz. A páka hőmérsékletét úgy kapod meg celsius-ban, hogy az OPA kimeneti feszültségét megméred, elosztod az erősítésével, majd azt a feszültség értéket átváltod uV-ba és elosztod 41-el. Majd hozzáadod azt a hőmérsékletet ahol méred.
Egyszerűbben: a páka kimeneti feszültsége 41uV/C-al változik. Hőkompenzálás kell. Vagyis az áramkör nem valami jó, mert nincs benne hőkompenzálás. Beállítod szobahőmérsékleten (ami legyen 20 fok) 370 fokra, ami kicsit több, mint az forrasztón olvadáspontja, kiviszed -10 fokba forrasztani, de nem fogsz tudni vele. 20 fok és -10 fok között 30 fok különbség van, vagyis a pákád csak 340 fokos lesz, ott még nemnagyon olvad meg, arról nem is beszélve hogy a környezet is jelentős hőt von el.
Hány ohmos a termisztor ?
450 fokon?
Ha uV-ról van szó, akkor hőelemről beszélünk, nem termisztorról.
K típusú hőelem van benne.
Azt, hogy hogyan működik nagyjából fent leírtam, abbol ki tudod számolni.
"nincs benne hőkompenzálás" Pontosabban hidegpont kompenzálás..
Az áramkör évek óta hibátlanul működik. csak ost szeretnék hozzá egy skálát csinálni azért kellett.
de a k tipussal már meg van amire szükségem volt. 20fokon 0,838mv 450fokon 18,516mv
Szia! 20fokon 0,798mV a K hőelem feszültsége, de szobahőn hozzáadódik a szobahő, tehát már majdnem 40fokos lesz.
Droot: "vagyis a pákád csak 340 fokos lesz, ott még nemnagyon olvad meg", miért ne olvadna?
Nyilván nem így értettem. Amikor 0,798mV-ot mérünk a K hőelemen akkor az adott külső hőmérséklethez képest 20 fokkal magasabb a K hőelem hőmérséklete, tehát pl. 20 fokos szobában ahhoz képest 20 fokkal több a páka hőmérséklete, vagyis már 40 fokos. (Ezért kell mérni a külső hőfokot, vagy ha mindig bent forrasztunk elég kb. 20 fokkal eltolni a kalibrálást.)
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2016
Szerintem, hogy 20fokkal melegebb a páka semmi nem számít.
Üdv!
megépítettem itt a cikkek közt található forrasztóállomást: Bővebben: Link A problémám az, hogy bekapcsolás után halk zizegő hangot hallani(,) nem tudom hogy ez normális dolog(-)e vagy sem(?) a 7808 melegszik egy kicsit(,) de nem vészesen. A páka elkezd melegedni, a ledek is ahogy kell világítanak(,) Viszont a panelen lévő 2,5A bizti kb 5-10 mp után elszáll. Van valami ötletetek? A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2016
Valamelyik alkatrészen keresztül zárlatod van. Pl. fordítva van valamelyik dióda.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |