Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 3 fázisú motor üzemeltetése 1 fázisról
Lapozás: OK   10 / 17
(#) gumibaba válasza laacika hozzászólására (») Máj 31, 2016 /
 
Keress olyant, hogy MIHA-C relé magyar és egyszerű mint a faék! És jó is! Saját tapasztalat.
(#) granpa válasza gumibaba hozzászólására (») Máj 31, 2016 /
 
Lehet, hogy a majd' 3 év alatt megoldotta?
A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2016
(#) Bergi válasza Bergi hozzászólására (») Jún 9, 2016 /
 
Köszönöm a segítséget!

Átkötöttem, bekötöttem, elindítottam, nem vert le semmit, nem melegszik... Már csak ékszíj és mehet a gép!

Szép napot!
(#) Alkotó válasza Bergi hozzászólására (») Jún 9, 2016 /
 
Tapasztalatom szerint, jelentős teljesítménycsökkenésre kell számítanod ha 3 fázisút próbálsz "egyfázisról" járatni. De ettől is nagyobb gondot okozott nálam, az indítónyomaték hiánya. Volt olyan gépem, ami be sem indult. (Aztán beköttettem a 3 fázist, és eljött a kánaán)
(#) Bergi válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 10, 2016 /
 
Nos, ha elindul és képes felpörgetni a gépet akkor minden ok lesz... Mivel nincs rajta nagy gép meg ellenállás, remélem beindul.
Ha nem bírja akkor érdemes indítókondit is bekötni, vagy felejtős és irány az elmű meg a 3 frázis és áthuzalozni az egész házat?! egy vagyonért?!
(#) sonajkniz hozzászólása Jún 11, 2016 /
 
Sziasztok!

Most találtam csak rá erre a topicra. Kicsit beleolvasgattam, és úgy látom, hogy a kérdezők, és a hozzászólók sincsenek egészen tisztában a 3 fázis- 1 fázis különbségével a motorok terén.
A 380(400)/230 a motorok adattábláján nem azt jelenti, hogy 3 fázis/1 fázis.
Igen sok motorgyártó készíti úgy a 3 fázisú motorokat, hogy azokon a területeken is gond nélkül használható legyen, ahol nem 400V/230V-os a hálózat. A frekvenciaváltók képesek arra, hogy az ilyen tekercselésű motorokból 230V 1 fázison is kihozzák a maximumot. A kondenzátorral történő bármi nemű mesterkedés árt ezeknek a motoroknak. Ugyanis delta kötésben csak az egyik tekercs kapja meg a teljes 230V-ot. A másik két tekercs sorba kötődik. Tehát csak fele feszültség kerül a tekercsekre. A kondenzátor mindössze egy fáziseltolódást okoz a két sorba kötött tekercs között. Az egyiknél előrébb, a másiknál hátrébb kerül a fázisváltás. Ily módon természetesen létre jön a forgó mágneses mező, épp csak gyengébb, mint 3 fázis esetében. Ezáltal a motor nem tud felpörögni az üzemi fordulatára. Tudni kell, hogy a villanymotorok áramfelvétele indulásnál a legnagyobb, és a maximális fordulatnál a legkisebb. Így belátható, hogy azon az egy tekercsen, amelyik megkapja a 230V-ot, nagyobb lesz az áramfelvétel a kelleténél. (mivel nem éri el az üzemi fordulatot)
Így nem csak azzal a problémával kerülünk szembe, hogy nincs meg a motor ráírt teljesítménye, de könnyen leéghet a túlterhelt tekercse is. Az egyfázisú, kondenzátoros motoroknak több fajtájuk is van.
Vannak 3 tekercses, delta kötésű motorok is. Ez téveszthet meg sokakat. Csakhogy ezen motorokban a fő áramkör tekercse sokkal nagyobb teljesítményű, mint a mellékáramköröké. Ezeken belül is vannak változatok. Van olyan, amelyik bármely irányban ugyanazt a teljesítményt adja, de olyan is, aminél az egyik irány jelentősen erősebb, mint a másik. Ilyenek az emelő motorok. (pl Demag) Itt ugyanis a súly leengedéséhez felesleges a teljes motorerő.
Manapság azonban leginkább a 2 tekerccsel rendelkező motorokat gyártják, amiknél egy üzemi, és egy segédtekercs van. Sajnos ezeknél a forgásirányváltás jóval kacifántosabb. Ráadásul nem lehet a tekercs átváltásával egyidejűleg rákapcsolni az áramot. Rögtön lever minden biztosítékot. Csak álló motor kapcsai fordíthatók át, és csak ezután adható rá feszültség.
Bergi! Attól még, hogy bevezetteted a 3 fázist, nem kell az egész házat áthuzalozni. Igazából nem is ajánlott. Egy véletlen nulla szakadás igen sok háztartási berendezést tud tönkretenni, ha a lakás 3 fázison van. De abban igazad van, hogy mérlegelni kell. Mi a drágább. Egy frekvenciaváltó, egy másik motor, vagy a 3 fázis bevezetése. Illetve, hogy a barkácsmegoldással használni kívánt motor meg van-e legkevesebb kétszer nagyobb teljesítményű annál, mint amire használni akarjuk. Ebben az esetben ugyanis valószínűleg nem fog leégni, épp csak többet fog fogyasztani a kelleténél.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv.
(#) Bergi válasza sonajkniz hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Kedves sonajkniz!

1, Köszönöm a plasztikus és laikusok számára is befogadható magyarázatot.
2, a ház átkábelezése alatt azt értettem, hogy mikkor legutóbb beszéltem egy "elműs" szakival azt a tájékoztatást adta, hogy ha 3 fázist akarok bevezettetni akkor ellenőrizni fogják a vezetékek keresztmetszetét ami ha jól tévedek 9 vagy 10 mm2 kell hogy legyen.
Nálunk mostanában húzták át az egész 100 éves házat és tuti, hogy nem ekkora kábellel, mivel ez állítólag új előírás. Tehát a kaputól "főelosztótól" az almérőig (kb. 30-50 m) újra tábla.
Továbbá meglepődnék, ha az almérőtől nem kéne ugyanilyen keresztmetszettel menni, vagy legalább is ajánlott, amit ne néznének meg... Tehát a helyiségen belül is újra...

Na ez már bőven egy hatjegyű összeg. Hozzátéve, hogy a hálózatbővítés is ha nem 3X10A hanem 3X15-öt kérek akkor az is kb. 70 e Ft. plusz a tervezés és a "szaki" háát inkább égjen le a motor, miközben többet fogyaszt és azután veszek egy 1 fázisú motort kb. 15-20 ért. szerintem még mindig a töredéke.
De ha tévedek és félretájékoztatott az "elmű" a keresztmetszet tekintetében akkor is 100 e. felett lennék a bővítéssel ügyintézéssel...

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy TÉNYLEG!!! köszönöm, hogy segítettél!!!!
(#) Skori válasza sonajkniz hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
3 fázisú motort 1 fázisról meghajtva a névleges teljesítménye harmadáig probléma nélkül használható. Mellesleg megjegyezném, hogy a másik két tekercs feszültsége nem fele akkora lesz, mint azé amelyik megkapja a hálózati feszt, hanem majdnem ugyanannyi, ugyanis a motor forgás közben már "előállítja" a hiányzó fázist. Ezt a tulajdonságát néha fel is használják, pl. egy nagyobb, üresben forgó motorról indítanak kisebb 3fázisú motort (v. motorokat).
(#) sonajkniz válasza Bergi hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Nagyon szívesen.

Kicsit az elmű kérdésben is segítenék.
Az elmű, ha egyszer már kiadták az engedélyt a rákötésre, többé már nem foglalkozik a mérő utáni hálózattal. Ha nem bírja a bővítést, az már a te bajod. Tehát a fogyasztásmérőtől a saját elosztódig terjedő vezeték még az elműre tartozik, mivel az plombált dobozból jön. Kivéve, ha olyan fogadószekrény van fölszerelve, aminek van egy leplombálatlan mezője, egy 3 fázis fogadására alkalmas kismegszakítóval, vagy FI relével.. Ebben az esetben csak addig érdekli őket. Mindenesetre mindenképpen borsos összeg. Csak akkor van értelme, ha ki is tudod használni.
(#) sonajkniz válasza Skori hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Bocs, de én ezt nem pont így tudom.
Nullával nem rendelkező 3 fázisú rendszer esetén egy komolyabb teljesítményű 3 fázisú, csillag kötésű fogyasztó csillagponjáról levehető a nulla, kisebb fogyasztók számára. Ilyet már én is csináltam. Persze működik, amit írtál, de a fázisegyensúly ettől csúnyán megborul.
A cos.fi értéke sem lesz jó, és a slip is több lesz a kelleténél.
Az eredeti motor számára pedig az a látszat 3 fázis nem fogja egyenletessé tenni a tekercs terheléseket. Legfeljebb a rákötött kisebb motor számára javul a helyzet.
(#) pucuka válasza sonajkniz hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Skori a Ferrari-Arno asszinkron fázisváltóra gondolt, bár nem nagyon tartozik ide.
Bővebben: Link
Egyébként az egyfázisú segédfázisos motorban igazi forgómező nem, csak asszimetrikus lüktető mező keletkezik, aminek van nagyobb veleforgó, és kisebb ellenforgó mezője.
(#) Alkotó válasza Bergi hozzászólására (») Jún 11, 2016 / 1
 
Nem a megfelelő szempontokat vizsgálod. A kérdést úgy próbálod eldönteni, hogy a "lehetetlen" és a "megoldhatatlan" alternatívákat jól átgondold, és csodálkozol az eredményen.
3 fázisú motort egyetlen fázisról járatni, az együtt jár kompromisszumokkal. Ha nálad ezek vállalhatóak, akkor hajrá, máris célba értél.
De ha nem vállalhatóak, akkor 2 dolgot tehetsz. Vagy veszel direkt 1 fázisú motorokat, vagy elmozdulsz a 3 fázis irányába. Az egyfázisú motorok üzemelési viszonyai sem ideálisak, de azért elég jól kézben tartható a téma. A legnagyobb hátrányuk a korlátozott teljesítmény, és a korlátozott indító nyomaték. Azt ne hidd el senkinek, mikor azt mondja olyan körfűrészt csinált, ami egy mosógépmotorral vígan szeleteli az akácrönköt a téli tüzeléshez. Valahol 2 kW környékén van a felső határ, és már ehhez is jó nagy induló áram kell. Ha ettől nagyobb teljesítményt akarsz, akkor kerül képbe a 3 fázis. Ezzel kapcsolatban kb. annyi legenda van, mint az ufók körül, vagy a horgászok kifogott halainak méretei körül.
Ha információra van szükséged, akkor kizárólag az áramszolgáltató ügyfél szolgálatát keresd, és azt hidd el amit ők mondanak. Nagyjából arra számíts, hogy összesen 32 A-ig nincs hálózatfejlesztés, de minden e fölötti Amperre fizetni kell egyszer bő 4000 Ft-ot. Az oszloptól a mérőig történő bekötés az a helytől függ, de pl. én egy fillért sem fizettem érte, azaz csak egy kiszállási díjat (mert nem hibára jöttek hanem szerelni hívtam őket), ami talán 3-4000 Ft nagyságrend volt.
Az viszont igaz, hogy a mérőhelynek megfelelőnek kell lennie. Ha már most is olyan, akkor csak egy "akreditált" szerelő véleménye kell, ami kb. 10 ezerbe fáj, de ha rendbe kell hozni, akkor annak nagyobb a költsége. Én "véletlenül" éppen azt a villanyszerelőt bíztam meg ezzel, aki egyébként is az Émász-nál dolgozik, és szintén véletlenül, éppen ő jött szerelni is.

Nálam sok évig 3x10 A volt a bekötés (erről szólt a fenti leírás is). Erről vígan elindul egy 4 kW-os motor, és ha már egy forog, akkor mellé lehet indítani egy másikat is. Mivel én egyedül dolgozok, ritkán megy 2 géptől több egyszerre. Viszont a lakás bekötése már sokkal nagyobb kihívás volt, mert ott szinte minden 1- fázisú, és mondjuk a mosógép, vagy a mosogató gép már önmagában is kiterhel 1-1 fázist, és mikor vettem néhány klímát, akkor ezek rákötése sem volt egyszerű. Mindenesetre sok évig prímán ment. Egyedül hegeszteni nem tudtam, csak kis áramokkal.
A ház átkötése pedig csak látszatra megoldhatatlan. A meglévő kötések is adott helyeken csatlakoznak egymáshoz, és ha ezeket megtalálod, már csak idáig kell elhozni a külön fázisokat. Én a padláson oldottam meg ezeket, és most is jól működnek, mikor már lényegesen több villamos energiát veszek a szolgáltatótól.
(#) sonajkniz válasza pucuka hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Akkor ezért nem voltunk Skori-val egy hullámhosszon.
Ugyanis én a deltakötésű kondenzátoros motorokról beszéltem, amit pedig belinkeltél, az csillagkötésű, rövidre zárt motor, amiben nincs kondenzátor.
Hasonló félreértésből már volt vitám egyszer egy villamosmérnökkel. Ő azt állította, hogy egy motor csillagpontján nem szabad megszüntetni a kontaktust, ha a feszültség van a motoron, mert több kilovoltra is felszökhet a feszültség. Én állítottam, hogy ez hülyeség, mert ha a csillagpontot megbontom, akkor nem lesz zárt áramköröm. Bő negyed óra után derült ki, hogy míg én a csillag - delta indítású motorokról beszéltem,(ahol az átkapcsoláskor nem kell a feszültséget lekapcsolni) addig ő a csúszógyűrűsökről, ami transzformátorként is felfogható.
(#) szamóca válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Van még egy megoldás, amit én használok, az egyfázisú frekiváltó. Nekem a teljes udvart házat, kertet szét kellene bombáznom ha három fázist szeretnék. Ez rengeteg munkát, és pénzt emésztene fel, ezért nálam a "hálózatbővítés" egy nagyobb frekiváltó csere lesz.
(#) Alkotó válasza szamóca hozzászólására (») Jún 12, 2016 / 1
 
Mérlegelni kell, mekkora ráfordítással, milyen eredmény várható.
Én nem bántam annó, hogy megléptem a 3 fázis bekötését, de lehetnek olyan egyedi körülmények, amik felülírhatják ezt.
Összességében mégis azt gondolom, ahol sok motor/gép van, oda erre szükség van.
Pl. megtehed azt is, mindent hagysz úgy ahogy van (csak a frekiváltót dobod ki), és a fázis-szám bővítést csak a műhelyedig viszed el (akár egy külső erősebb csőben, vagy kábelcsatornában az órátol a műhelyig), a ház továbbra is marad 1 fázison. De ennek csak akkor van értelme, ha valóban ott vannak a gépek, mert ha már eleve be vagy rendezkedve csupa egyfázisú motoros gépre, akkor azokon költséges a motorok cseréje. Nálam is ez volt a kiadás nagyobb része, de sikerült az 1 fázisú motorokat racionális értéken eladnom.
(#) sportsboypaper hozzászólása Júl 19, 2016 /
 
Sziasztok, egy kis segítségre lenne szükségem 3 fázisú motor bekötéssel kapcsolatban. Volna egy 3 fázisú motorral szerelt elszívó, valamint egy kapcsoló elektronikám (ami annyit csinál, hogy ha elindítok egy gépet akkor vele együtt indul az elszívó is) Itt ugye annyi történik, hogy az elektronika figyeli, hogy folyik-e áram, és ha igen, behúz a relé. Ebbe szerintetek be lehet kötni egy 3 fázisú motort? 3 fázis rendelkezésre áll, szóval nem berhelni szeretnék, csak tudni, hogy ha 3-ból 2 fázis állandóan kap áramot, csak a harmadik van kapcsolva, akkor mi is történik. Szendvedni fod a motor és próbál működni, vagy nem árt neki egyáltalán? Vagy elindul, de gyenge lesz? Még nem vettem meg a 3 fázisú elszívót így nem tudom kipróbálni, de nem is venném meg, ha nem megy. Köszönöm!
(#) kadarist válasza sportsboypaper hozzászólására (») Júl 19, 2016 /
 
Szia!
Ha háromból kettőt kap meg, akkor rövid úton leég.
(#) ferci válasza sportsboypaper hozzászólására (») Júl 19, 2016 / 1
 
Szia!
Az áramfigyelő reléddel kapcsoltass egy mágneskapcsolót, ami a 3 fázist réteszi a motorodra.
(#) emerzee hozzászólása Júl 26, 2016 /
 
Sziasztok! Van egy Evig VZ 80 h4 motorom. Olvastam itt a fórumokon egy csomó mindent, de csak odáig jutottam, hogy már nem tudom, mi az igazság. (Egyharmada marad - egyharmada vész el, 14 microtól - 120 microig kell a kondi, le fog égni - menni fog, már nem értem a dolgot...)
Fa eszterga gépen van, és eddig 380-ról ment. Most átkerült olyan helyre, ahol nincs 380, csak 220. Be kéne kötni a motort, mert nincs pénzem másikra, se frekvenciaváltóra, de a gépnek menni kéne, még ha kisebb fogásmélységgel is használom.
Az adattábla ezeket az információkat tartalmazza (Amiket le tudok olvasni:
0,75kw
380/220v
1420rpm
50 c/s hz
y/ delta 1,9/3,3
0,78pf
rotor
-----------
Van egy 80-100-as indítókondim, egy irányváltó kapcsolóm, egy nyomógombom, és egy kerámia ipari kapcsolóm. Szeretném úgy üzemeltetni, hogy visszafelé is tudjon forogni, mert a készrecsiszolásnál könnyebb leszedni a szőröket.
Jelenleg a 380 miatt a motorban három érintkező össze van kapcsolva, és a szembe háromra van rákötve a három vezeték.
Segítséget szeretnék kérni a bekötéshez.
(#) Gafly válasza emerzee hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Miért nem veszel frekvenciaváltót? Börzén (például) nevetséges összegért kapsz.
Erre (is) találták ki, irnyt is tudsz vele váltani, fordulatszámot fokozatmentesen állitani, stb...
Már én is majdnem vettem, de aztán rájöttem hogy nekem van három fázisom, de összesen csak egy motorom, amit kb. 30 éve használtam utoljára
(#) ferci válasza emerzee hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Hali!
Találsz itt a képek között bekötési vázlatot. Az üzemi kondit ( kb. 10-16 µF elég ) hol egyik, hol a másik szabad tekercsvégre kötve változik a forgásirány.
A kötéseket viszont jó lenne forrasztott kábelsaruval megoldanod, nem ilyen alágyűrt dróttal.
Az indítókondidat esetleg az üzemi mellé rányomhatod a nyomógomboddal, ha nehezen indulna.
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2016
(#) emerzee válasza Gafly hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Sajnos nincs pénzem jelenleg rá. Az eszterga teljesen kiherélte a pénztárcám...
(#) VIM válasza emerzee hozzászólására (») Júl 26, 2016 /
 
Szia! Ha a képlet szerint kiszámolod akkor 317 W jön ki. Elég lesz? A kapcsolót is másikat és máshogyan kell bekötni. ITT van két kapcsolási megoldás, közte a forgásirányváltós megoldás is. Ehhez annyit lehetne hozzátenni, hogy ha Neked nem kell a starter indítás akkor az a része elhagyható és csak az üzemi kondenzátort kell működtetni (jobb oldali ábra). Lassan fog indulni (felpörögni) de fordulaton kellő nyomatéka van, már ha egy 320 W-nál lehet ilyesmiről beszélni.
(#) scooby_ hozzászólása Okt 25, 2016 /
 
Sziasztok!
Van egy három fázisú motorom, ezt szeretném 230V-ról járatni. A bekötéssel, tisztában vagyok, a számításokkal is. Inkább az adattáblával vagyok nagy dilemmában.
A számításhoz a lényegesebb adatok a következők:
230V-os motor, az adattábla szerint ilyenkor 1A-t vesz fel. A kérdés, hogy ez az 1A áramfelvétel csak az indulási árama a motornak, tehát ez a legnagyobb áram amit felvehet? Cos. Fi 0,53. Teljesítményként pedig 120W van a motorra írva, na most ezek az adatok fontosak, hogy motorindító kapacitást tudjak meghatározni. Mivel érdemes számolni? A 120W-ból kiszámolt árammal, vagy a feltüntetett 1A-rel?
A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2016
(#) scooby_ válasza scooby_ hozzászólására (») Okt 25, 2016 /
 
Van egy adattáblám is.
(#) Johnycorp válasza scooby_ hozzászólására (») Okt 25, 2016 /
 
Szia.

Az ilyen és hasonló aszinkron motorok indulási árama a névleges 8-12 szerese. Persze rövid ideig.
Ennek a feszültsége 230 V, teljesítménye 120 W, és ahogy írtad a cos Fi pedig 0,53.
Tehát , mivel kis teljesítményű motorról van szó, az "átlagosnál" rosszabb cos Fi rontja a hatásfokot.
Így mind a 120 W, mind pedig az 1 A (névleges) áram, ugyanoda mutat. Tehát ezzel számolhatsz.
(#) scooby_ válasza Johnycorp hozzászólására (») Okt 26, 2016 /
 
Szia!
Értem, köszönöm. Én 10µF üzemi kondenzátor értéket számoltam a (4800*I)/U képlettel, ahol is az I-t a P/U képlettel határoztam meg. Az "ökölszabálynak" beállított 70µF/1kW értékkel számolva viszont már csak 8,4µF-ot számoltam. Emlékeim szerint a mosógép motorok is 10µF körüli üzemi kondit kaptak
Szerk.: És igazad is van, mert itt a teljesítményt még a cos. Fi értékével is szorozni kell, az pedig úgy közel 120W. Akkor a 10µF elméletileg jó is lehet. Indítót nem kötök rá, mert végül is elindul az nélkül is a motor üresen, később sem kell majd nagy terhet mozdítania.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2016
(#) Vega8566 hozzászólása Jan 1, 2017 /
 
Üdv. Tudnátok segíteni az alabbi motor bekötésében? 230 voltra szeretném kötni ha lehet.

motor.jpg
    
(#) eyess válasza Vega8566 hozzászólására (») Jan 1, 2017 /
 
Ott van a tábláján minden , hogy hogy kell kötni.
(#) uniman válasza eyess hozzászólására (») Jan 1, 2017 /
 
Akkor próbáld meg szavakkal leírni. A motor 3 fázisú...a konnektorban pedig csak 1 fázis van.
Meg aztán egy kondenzátort is be kéne kötni valahová..."nemdeugyebár"?
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2017
Következő: »»   10 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem