Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DCF77 óra Nixie-csövekkel
A mule v2-met nagyobb tâpfeszre terveztem, ezért 13k-s anódellenállások vannak benne. A tápot végül nekem is vissza kellett vennem 175v-ra, mert a kioltott karakterekben derengés (nem kék , hanem narancs) volt a menüben, amit csak az anód és a katód együttes kikapcsolásával lehet megszüntetni (ez egy másik óránál kiderült),viszont az anódellenâllás maradt. A 7-es szám alsó szárvégén viszont ott a kék fényjelenség és 170v nál sem szűnik meg. Ez inkább valami cső specifikus dolog lehet, gázösszetétel, tervezés stb. és nem is látszana, ha a piros lakk még a csöveken lenne.
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2016
Szia! 4,7K az anódellenállás. 178V a tápfesz.
Egy kis szösszenet a múltból. Ezeket a csöveket használjuk. Nem kis munka lehetett egész nap ilyeneket összeállítani. Teljesen kézzel készültek.
Nixie
Legalább volt munkájuk a falusi nőknek. Ma már munkanélküliek.
Sziasztok!
A képen látható Z5660M csöveknek különbözik a hátoldali lemeze. Az egyik szürkés színű, a másik fémes. A fémes színűn látható egy kevés szürke lerakódás is, ez a katódporlás miatt lehet? Mi lehet a két cső között a különbség? A Z5660M feliraton kívül látható mindegyiken egy háromjegyű szám is és egy másik TGL-el kezdődő felirat. A szürkés lemezűn: 825 a háromjegyű szám. Ez gondolom azt jelenti, hogy 1982-ben készült, de a 3. számjegy nem tudom mi lehet, mert ha a heteket vagy hónapokat jelölné, akkor kellene egy 4. számjegy is. A fémes lemezűn: 817 a háromjegyű szám. Ez pedig 1981-et jelenthet, tehát valószínűleg később tértek át a szürkés lemez alkalmazására. Ezenkívül mindegyik csövön megtalálható a TGL-24823 jelzés, ez mit jelenthet? Valaki esetleg tudja ezeknek a kódoknak a jelentését?
Szia!
Az anódlemez: Szerintem egyszerűen csak máskor, kicsit más anyagból készült, nagy jelentősége nincs. A katódporlás inkább az üvegen látszik meg jobban, az is a cső elején, ha van. A számoknak egyszer utánajártam: A TGL szám, az a szabvány száma ami alapján a cső készült, az NDK-ban rengeteg cuccnak volt ilyen száma, minden típusnak más. Egyébként ennek a rövidítése: Technische Normen, Gütevorschriften und Lieferbedingungen. A 3 jegyű számról nem sikerült sokat megtudnom, viszont biztos, hogy nem dátumkód. Legalábbis biztosan nem közvetlenül leolvasandó, ha az is. Van olyan csövem, amin 221 szerepel, ebből én épkézláb évet sem tudok így kiolvasni. Szerintem inkább valami gyártósori azonosító lehet. A háromszög benne számmal, vagy szám nélkül pedig minőségi besorolás elvileg. De a pontos osztályzást így nem tudom most.
Köszi, érdekesek ezek a jelölések. Kár, hogy az adatlapban nem magyarázzák meg őket.
Sziasztok, valakinek van tapasztalata ezekkel az újonnan gyártott K155ID1 ICkkel? Korábban hallottam hogy vannak akiknél szellemképes a régi orosz nagy frekin. Létezik hogy korszerűsített gyártástechnológiával kiküszöbölték ezt a hibát?
Szerintem csak újra beüzmelték a régi gyártósorok egyikét, kizártnak tartom, hogy bármiben is eltérne a régiektől. Persze ki lehet próbálni, de nem várnék nagy csodát. (Egyébként ez nem hiba szerintem, más anyagból, máshogy készült gondolom, mint az eredeti 74141, csak logikailag ugyanolyan. Márhogy az újabb verziói. Mert a régebbiek a 7441-nek feleltek meg.)
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Mindegy miből van, a szellemképesedés akkor is hiba. Abban reménykedtem, hogy bár a régi tervek alapján, de modern gyártósoron csinálják (más nodeon, esetleg más tranzisztor technológiával) így kisebb lenne a selejt arány és lehet még a fogyasztáson is nyernénk.
Szerk: amilyen olcsó, szerintem veszek párat és kipróbálom milyenek. A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Idézet: „Mindegy miből van, a szellemképesedés akkor is hiba” Kérdés eredetileg mekkora multiplex frekvenciára tervezték őket. Pár ruszkit próbáltam már az egyik órámban, amiben eredeti texas van (és minimálisan még azzal is szellemképes, ha nincs jól beállítva a tápfesz) és akármelyik ruszki volt benne, azokkal élvezhetetlen volt a kijelzés. Amúgy tényleg nem vészes az ára, kíváncsi vagyok mit tapasztalsz majd, ha veszel.
Igazad van, nem valószínű hogy erre tervezték őket, bar én eddig még semmilyen felhasználásnál nem tapasztaltam szellemképesedést. A hétvégén rendelek párat, ha megjött majd írok hogy milyenek.
Ha szellemképes a kijelzés, ott időzítési gondok vannak. A nagyfeszültség kikapcsolása a viszonylag nagy bázis ellenállás miatt több us -ig tart, de a program ezt nem várja ki, hanem a következő 1..4 utasítás segítségével már a következő digitet vezérli. Valamikor réges-régen ( talán még ebben a galaxisban) átírtam náhány verziót, hogy legyen egy kis idő a kikapcsolás után. A szellemkép intenzitása drasztikusan csökkent....
Itt van bizony )
Bővebben: Link
Sokszor "csalnak" a képekkel, lusták újat csinálni gondolom. Az a két év egyébként sem mérvadó, a lényeg az hogy mostanában csinálták.
Én most cseréltem az órámban az orosz ic-t, mert már nem ment egyáltalán, de az bontott volt és vagy 30 éves, de kb 4 évet ment minden hiba nélkül. Nemrég láttam valamelyik aukciós oldalon árul egy kolléga, aki itt is tag árul Tesla gyártmányút. Nem olcsó, de vettem 5 db-ot, hogy legyen tartalék.
Van itthon egy külön overkill tápom csupalyuk nyákon, aprón vett csövek tesztelésére használom. Az LDR helyén 1k van. Nem használtam vagy fél éve, most elővettem bekapcsoltam, semmi. Rámértem a kimeneti feszültségre, 4V a FET pedig tűz forró volt már 10 másodperc után. Gondoltam nem szórakozok vele, csinálok egy normálisat rendes nyákra, mindenből újat használtam és összedobtam próba panelen hogy minden stimmel-e mielőtt nyákot marok. Erre ugyanaz a hiba, kimeneti fesz 4V FET tűzforró lesz azonnal... Tranyók nincsenek fordítva, MPSA42-t kétszer cseréltem, bemeneten labortáp van, alapvetően 5V-ot kap, de próbáltam 12V-tal is. A régebbi FET egy IRF730 az újabb meg egy IRF830, a dióda egy UF4007-es, minden más úgy van ahogy az eredeti kapcsolásban. Valakinek van esetleg tippek hogy mit rontok el, vagy mi mehetett tönkre? Vettem néhány IN-8-2 -t és megöl a kíváncsiság hogy működés közben is lássam őket .
Pali79: Nekem is TESLA k vannak tartalékban, szerintem én is attól vettem akitől te.
Az általad épített verzióról tehetnél fel egy rajzot, mert így nem nagyon lehet tanácsot adni. Ha labortápról járatod mekkora az áramfelvétele? Szerintem nem megy az az oszci, azért forrósodik a FET.
Ugyan az mint az eredeti, csak a led meghajtás nincs benne plusz az előbb említett alkatrész változások. Amúgy köszi a tippet, ha hazaértem megnézem szkóppal az 555-öt, bar kétlem hogy mind a kettőben az halt volna meg (főleg hogy újakat használtam).
A FET és a C1 között D1 dióda milen típus? Ide UltraFast dióda kell néhányszor 10ns Trr (reverse recovery time) paraméterrel: UF4007, SF18G, stb. C3 helyére is nagyobb feszültségű kerámia kondenzátor javasolt (100pF 1kV).
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2016
Köszi a segítséget, benne van a hszben, a dióda UF4007 és az összes kerámia kondi kV-os.
Vedd ki a FEt-et és nézd meg, hogy az 555 kiadja-e a négyszögjelet. Ez a kapcsolás nem egy űrtechnika, ha van normális jel, akkor működni is szokott.
Köszönöm mindenkinek a segítséget, tényleg az oszcillátor nem indult be, ránéztem szkóppal semmi, újraépítettem az egészet, másik 555-tel semmi, harmadjára is újraépítettem ugyanazzal az 555-tel, lépésről lépésre ugyanúgy, csak folyamatosan néztem a szkóppal az 555 kimenetét, és erre most működik (bár 130V fölé nem bírtam vinni 5V-os bemenetről, de ez szerintem a breadboardon összetákolt áramkör miatt van)... Nem tudom mi lehetett a baja.
A FET gétjén meg kellene nézni a vezérlőjelet, ha lassú a fel- vagy lefutása a jelnek az is okozhatja ezt a jelenséget. Vagy esetleg alacsony a kapcsolófreki, vagy kicsi a tekercs induktivitása!
Fotomen32 kérésére a Tom025 ds3231-es változatához készítettem egy frissítést. A percek váltásakor egy csőkímélés és a gombok kezelésében egy kis lassítás, hogy könnyebb legyen beállítani.
És a 4 digites verziók:
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2016
Hálás köszönet hétvégén ki is próbálom.
A 4 digites verziók áttűnéseit lelassítottam, mivel úgysincs mp kijelzés... (kérésre)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |