Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 3 fázisú motor indítása triakkal
Lapozás: OK   1 / 2
(#) k.i.r.a.l.y hozzászólása Márc 21, 2008 /
 
Arra gondoltam hogy a pincében porosodó nagyteljesítményű triakkokal ki lehetne-e váltani a csillag-delta kapcsolást egy 5 kw-os háromfázisú motornál? Amenyiben igen, tudna valaki kapcsolási rajzot hozzá?
(#) Imi65 válasza k.i.r.a.l.y hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
A csillag-delta kapcsolás nem automatikusan minden motornál lehetőség, még ha a 6 kivezetésből ez következne is. Csakis azok a motorok járhatnak deltába, amelyek tekercse 380V-ra van tekerve (a motorok - különösebben a kisebbek - többsége nem ilyen, ezek felirata:220/380V delta/csillag). A legjellemzőbb felirat a csillag-deltás motoron a 380V delta (háromszög).
A kapcsolóelemekkel az áthidaló lemezek által megvalósult állapotokat kell létrehozni. Csillagban a három tekercsvéget kell egy csomópontba kapcsolni (ez a csillagpont), deltában viszont a tekercsek kezdeteit kell a másik tekercs végpontjával összekötni. Ezek vezérlését nem egyszerű megoldani, mivel csak csillagkapcsolás esetén lehet a 3 triacot egybe kötni.
(#) Sebi válasza Imi65 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Egyetértek.
Azt még hozzáfűzöm, hogy "egyszerű" irányváltással is küzdöttem valami nagyobb lift motorral. A triac egyáltalán nem szerette az induktív terhelést (6kW), ezért gyári, antiparalel tirisztorpár kimenetű SSR-ekkel próbáltam. Sajnos, az eredmény elmaradt, mert mindenféle zavarszűrés beépítésével sem lehetett meggátolni az időnként fellépő téves gyújtást, ami minden esetben 2db NKI100-asba került...
(#) k.i.r.a.l.y válasza Imi65 hozzászólására (») Márc 22, 2008 /
 
A csillag-delta kepcsolást ismerem , és több faipari gépembe beépítettem, csak arra gondoltam hogy a most divatos lágyindítóhoz hasonlót lehetne-e építeni?
(#) Imi65 válasza k.i.r.a.l.y hozzászólására (») Márc 22, 2008 /
 
Az sajnos semmiből nem derül ki, hogy ki milyen rálátással van a dolgokra. Ha Neked nem is írtam le újat, hidd el, hogy másnak akár hasznos is lehet. Sok csodálkozó emberkével beszéltem, aki leégette a motorját, mert azt "tanácsolták" neki, hogy kösse deltába, mert úgy erősebb. Ez igaz is volt pár percig.
(#) k.i.r.a.l.y válasza Imi65 hozzászólására (») Márc 22, 2008 /
 
Nem volt szándékomban megbántani, bocs ha így értetted!
(#) Imi65 válasza k.i.r.a.l.y hozzászólására (») Márc 22, 2008 /
 
Nem, nem is gondoltam erre.
(#) Atis57 válasza k.i.r.a.l.y hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
Szia !
láttam ilyen vezérlőt --targoncában .
1 fokozat párhuzamos csillagban 40V Dc -vel
2 fikizat deltában 80V dc- vel persze szerintem nem erre gondoltál.....
(#) cln válasza k.i.r.a.l.y hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
Hali!
Nálam pl. a probléma az volt hogy egy 4 KW-os 3 fázisú motort hogyan lehetne indítani, ami nem vágja le 10A-es automatát. A megoldás az indítóellenállás lett. Az igaz hogy ez nem triac hanem csak 3db igen méretes teljesítményű ellenállás és egy 3 fázisú mágneskapcsoló, de a dolog működik.
(#) Imi65 válasza cln hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
Hja, hát ezért találták ki eleink a csillag-delta indítást, hogy ne kelljen más eszköz as motor mellé. A 4kW-os csillag-deltában teherrel is (fűrészgép tengely, ékszíj hajtással) szépen indul a B10-ről. A dolognak végiülis az a lényege, hogy akkor kapja "direktbe" meg a hálózatot, mikor már fordulaton van. Az, hogy ezt miképp érjük el, az már mellékes. Régebben a veszteségek csökkentésére indító transzformátorokat is használtak.
Az is igaz, hogy ma már kevésbé találhatók meg a csillag-deltás motorok. A hálózatok jóval nagyobb terhelhetőségűek lettek. Ez viszont nem érinti azt, aki a 3X10A-ja mögött van.
(#) elektrorudi hozzászólása Jún 22, 2008 /
 
Sziasztok !
Nem akartam új témát nyitni, ezért ide írtam...
Imi65 írta egy korábbi hozászólásában:

A legjellemzőbb felirat a csillag-deltás motoron a 380V delta (háromszög)

Adott egy vadi új hidraulika tápegység.
A motor teljesítménye: 3.0 kW.
Feszültségként csak ennyi van ráírva : 400V Δ (delta)

A motor fordulatszámát változtatni kell egy OMRON V1000-es, VZA típusú frekvenciaváltóval.

Kérdés:
- A motor ráköthető-e deltában a frekvenciaváltóra ?
(úgy tudom, a deltába való rákötéshez a 380/660V felirat kellene...)
- A felfutás idejét mekkorára válasszam ? (mivel az autotuning funkció használatára nincs mód) (a motort nem tudom leválasztani a szivattyúról)

Várom mielőbbi szíves válaszotokat. Köszönöm.
(#) frank tibor válasza elektrorudi hozzászólására (») Jún 22, 2008 /
 
Helló
Ha a frekvenciaváltód 400V-os rákötheted.
[quote] (úgy tudom, a deltába való rákötéshez a 380/660V felirat kellene...) Ez pont ilyen motor! A felfutási idő csak a mechanika ismeretében lehetne saccolni. Segitségül a VZA-k dokumentációja.
(#) elektrorudi válasza frank tibor hozzászólására (») Jún 22, 2008 / 4
 
Hali Tibor !

Nagyon köszönöm a várva várt válaszod, és a segédanyagot.
Sajnos elfelejtettem megnézni a pontos típusát, csak a "Rövid használaiti útmutató" van most nálam...
Csak holnap látom ismét a frekiváltót, de erősen aggódom, hogy csak 230V-os.
Se a motort, se frekiváltót nem én vettem, hanem két különböző személy, akik szintén nem voltak a helyzet magaslatán.
Mivel a vezérlő már beépítésre került, esély sincs a visszacserélésére. Tehát marad a csillag kapcsolás erősen csökkent teljesítménnyel (félek, hogy kevés lesz).
Tehát a problémám megfordult:
Már nem az a kérdés, hogy a motor jó-e aa frekiváltóhoz, hanem, hogy a frekiváltó jó-e aa motorhoz ???
(#) punkkazy hozzászólása Máj 19, 2012 /
 
Üdv!
Falunk templomában a harangokat 3 fázisú kevesebb mint 1kW-os motorok hajtják lánckerékkel. Higanykapcsolókkal érzékeli a harang állását és ezen információk alapján kapcsolgatja ki-be a motort két relével. Az egyik az egyik irányba forgatja, a másik a m-sik irányba. Persze általában csak nagyon kis időintervallumban van bekapcsolva az egy-egy relé (akkor, amikor a harang pl. balra lendül, akkor csak a pályájának alsó pontján egy kis ideig kapcsolja be a motort a forgásiránynak megfelelően a motort; a relék tehát gyorsan ki-be kapcsolnak).

Leállításnál pedig a motort a harang mozgásával ellenkező irányban forgatja a vezérlés.

A kérdésem az, hogy ki lehetne-e váltani ezeket a szerencsétlen reléket? Kb. 1-2 évente cserélni kell őket, mert sokszor használják a harangokat úgy, hogy két kondulásig bekapcsolják, majd ki, aztán megint be, megint ki stb. kb. 10-20-szor egymás után. Mondanom sem kell, hogy milyen kellemesen érzi magát a motor és a vezérlés ilyenkor.

Tudom, az volna a legjobb, ha az egész átépítésre kerülne, de arra sajnos még nincs keret.
(#) Sebi válasza punkkazy hozzászólására (») Máj 19, 2012 /
 
Én építenék 1db 3fázisú szilárdtest relét a gyors kapcsolgatáshoz, az irányokhoz meghagyva a mágneskapcsolókat. Így ezek szikramentesen kapcsolhatnak, csak az SSR-t kell picit késleltetve índítani bekapcsoláskor (hogy a MK zárjon előbb).
Amit én láttam harangmozgatót, az az áttört födémen nyugvó 30cm átmérőjű tekercseket használt, ebben mozgott a vasmag, amit periodikusan bekapcsolt árammal tápláltak...
(#) punkkazy válasza Sebi hozzászólására (») Máj 19, 2012 /
 
Én is már nézegettem SSR-eket, persze a gyáriak méreg drágák. Tudnál 3 fázisú SSR kapcsolást mutatni? Vagy csak meg kell építeni egy hasonlót 3-szor és minden fázisra rákötni egyet? Ebben az esetben nem gond az, hogy minden fázis a saját nullátmeneténél kapcsol? Akkor indulásnál lesz olyan időpillanat, amikor csak egy fázis lesz rákapcsolva a motorra, nem?
(#) Töröcsik Tibor hozzászólása Máj 27, 2012 /
 
Sziasztok!
Egyik ismimnek van valami kondis kütyüje ami 1 fázisból 3 fázist csinál.Szétszedtem belenéztem,tök 1xű.Egy 2.6 kW-os motort működtet vele.Csináltam pár telós képet,majd felrakom.
(#) pucuka válasza Töröcsik Tibor hozzászólására (») Máj 27, 2012 /
 
Kondival nem tud senki egyfázisból három fázist csinálni, de egy háromfázisú asszinkron motort el lehet indítani kondival előállított segédfázissal. És nem ebben a topikban, hanem a megfelelő topikban leírt módon.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
(#) Töröcsik Tibor válasza pucuka hozzászólására (») Máj 29, 2012 /
 
Üdv!
Biztos igazad van,én nem értek hozzá....
Ha lesz időm felteszem a képeket,kíváncsi vagyok én is mi hogy van.
(#) dokidoki hozzászólása Dec 28, 2014 /
 
Sziasztok.
A topik a címe alapján pont kapóra jön, bár átolvasva nincs benne szó a problémámról. Ami a következő, hoztak javításra egy kazánvezérlőt, ami kisipari gyártású. Jellemző hibajelensége, hogy rendszeresen ki-be kapcsol egy háromfázisú motort egy mikrovezérlő 3 darab S216S02 nullaátmenetes szilárdtest relével, ill. valójában triakkal. Nos, ezek random módon, érthető okból meghibásodnak. Szerintem induktív terhelést nem szeretik... Láthatólag ennek a védelmére, minden szt.relével sorosan van egy pc-táp sárga gyűrűre tekercselt induktivitás. Mivel nem fázist hasít a gyakorlati működése, ezért nem zavarszűrési célzattal van ott. De meghibásodás okán, a kívánt feladatát nem is látja el.
Így a hibás szt.relék cseréje után, lenne feladat megelőzni a meghibásodást. Erre keresek megoldást.
Ötletként felvetődött bennem, hogy kidobom a soros tekercseket, és teszek helyettük NTC-t, a szilárdtest relé triakjával párhuzamosan egy VDR-t 275V típusból. A kapcsolt motor, valószínűleg nem túl nagy teljesítményű, talán pár száz Watt lehet. De talán e-miatt is túl nagy lehet a ki- vagy bekapcsolási feszültséglökés.
Az a kérdés, jó -e így, illetve van -e jobb ötlet? Mágneskapcsolót elvetette a javítást megrendelő.
(#) kadarist válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 28, 2014 /
 
Vegyetek ipari célra való lágyindítót (nem frekvenciaváltó), mert itt a barkácsolás nem lesz kifizetődő.
(#) dokidoki válasza kadarist hozzászólására (») Dec 28, 2014 /
 
Igazad van. Ez rajtam nem is múlna, javasolni is fogom. Nem is vagyok híve, az ilyesmi barkácsolásnak. Nem azt mondom, hogy fejemhez van tartva a pisztoly, de megoldást keresek rá, mert ezt várják tőlem. A kazánvezérlő dobozába nem sok okosság fér el. Mindenesetre olyannyira spóroltak, hogy a snubber áramkör sem került bele a kapcsolásba.
Nincs reális esély arra, hogy ez illetve ezek pótlása megoldaná az ilyen random hibát?
Egy valaggal gyárthattak ilyet, tipikus hibája ez mindnek. Lehet, hogy ezek supportálása egyfajta nyugdíjbiztosítás volt...
(#) TheShaft válasza kadarist hozzászólására (») Dec 28, 2014 /
 
Tapasztalatom szerint a lágyindítók drágábbak, mint a frekiváltók és szolgáltatásaikban is kevesebbet tudnak.
(#) kadarist válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 28, 2014 / 1
 
De nem is kell lágyindító, csak szerezz be egy motorokhoz való SSR-t. Példa.
(#) dokidoki válasza kadarist hozzászólására (») Dec 28, 2014 /
 
Igen, ha továbbra is kerül hozzám ilyen, illetve ez majd visszakerül akkor ilyesmit nézünk bele. Bár ebből is akad variáció, nullos, vdr-es, fázisfigyelős... Mindenesetre hozták a pótlás alkatrészt bele automatikusan, így nehéz már elküldeni egy ilyen SSR-ért. De a jövő tényei majd meghajlítják rá.
De mellékesen jól sejtem, hogy a triakkal soros induktivitás, főleg induktív terhelésre, snubber és vdr nélkül öngóllal egyenértékű?
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2014
(#) kadarist válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 29, 2014 /
 
Ezekben a motorokhoz készült relékben minden szükséges védelmi alkatrész megtalálható, ezért nem szükséges plusz külső elem. Adatlap.
(#) dokidoki válasza kadarist hozzászólására (») Dec 29, 2014 /
 
Igen, láttam. Egyik ok, hogy megfelelő a motorok működtetésére. Ma reggel megnéztem közelebbről az ominózus vezérlőt, van benne 3 f. kismegszakító, AEG MBS25 motoráram korlát, 1.3A beállítva.
6 darab SSR 16Amper 600Volt, amiből 3 darab ezt- azt kapcsol, másik 3 darab kapcsol 3 fázist egyszerre, ami egy adagoló motor lenne ~400W -os. Még nem néztem mely SSR halt el. De kifejezetten nem tetszik, hogy a SSR-ek kimenetén, mindegyiken sorosan van egy sárga porvas gyűrűkön egy tekercs. De se snubber, se varisztor. Ezért gondolom, tekercsek kiirtása, és minimum a snubberek pótlása létminimum lenne a helyes működéshez. De a varisztor se ártana meg, azokból a 380 volt miatt 2 darab sorosan és így párhuzamosan a SSR -rel.
Ekképpen megjavítom, mert jobb ötletem nincsen. Ha nem válik be hosszú távon, akkor lépünk komolyabb alkatrészek felé.
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2014
(#) kadarist válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 29, 2014 /
 
Rendben, sok sikert! De 400V-os VDR-eket használj, mert a S216S02 600V-os és 400V-on is működik. Az a kis ferritmagos tekercs pedig biztosan nem védelmi célzattal van ott, hanem zavarszűrés miatt, mert a triakos kapcsolók még nullátmenetes kapcsolásnál is termelnek zavart. Pár menet egy kis ferritgyűrűn egyébként sem jelent túl nagy fojtást.
(#) dokidoki válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 29, 2014 /
 
Azon még gondolkodom, hogy miért S216s02 nullaátmenetnél kapcsoló SSR-t raktak bele. Induktív terhelés kapcsolása okán, ez rossz választásnak tűnik. Jól sejtem? De lehet, hogy a 3 fázis egyszerre való kapcsolásának okaként, nem nullaátmenetes kapcsolók közül valamelyik mindig rossz pillanatban kapcsolna.
Meg kell néznem, hogy kapható -e kishazánkban ilyen 3 fázisú SSR motor kapcsolására.
(#) kadarist válasza dokidoki hozzászólására (») Dec 29, 2014 / 1
 
Számtalan helyen kapsz ilyet. Példa. Keresés.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem