Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 3 fázisú motor indítása triakkal
Témaindító: k.i.r.a.l.y, idő: Márc 21, 2008
Témakörök:
Arra gondoltam hogy a pincében porosodó nagyteljesítményű triakkokal ki lehetne-e váltani a csillag-delta kapcsolást egy 5 kw-os háromfázisú motornál? Amenyiben igen, tudna valaki kapcsolási rajzot hozzá?
A csillag-delta kapcsolás nem automatikusan minden motornál lehetőség, még ha a 6 kivezetésből ez következne is. Csakis azok a motorok járhatnak deltába, amelyek tekercse 380V-ra van tekerve (a motorok - különösebben a kisebbek - többsége nem ilyen, ezek felirata:220/380V delta/csillag). A legjellemzőbb felirat a csillag-deltás motoron a 380V delta (háromszög).
A kapcsolóelemekkel az áthidaló lemezek által megvalósult állapotokat kell létrehozni. Csillagban a három tekercsvéget kell egy csomópontba kapcsolni (ez a csillagpont), deltában viszont a tekercsek kezdeteit kell a másik tekercs végpontjával összekötni. Ezek vezérlését nem egyszerű megoldani, mivel csak csillagkapcsolás esetén lehet a 3 triacot egybe kötni.
Egyetértek.
Azt még hozzáfűzöm, hogy "egyszerű" irányváltással is küzdöttem valami nagyobb lift motorral. A triac egyáltalán nem szerette az induktív terhelést (6kW), ezért gyári, antiparalel tirisztorpár kimenetű SSR-ekkel próbáltam. Sajnos, az eredmény elmaradt, mert mindenféle zavarszűrés beépítésével sem lehetett meggátolni az időnként fellépő téves gyújtást, ami minden esetben 2db NKI100-asba került...
A csillag-delta kepcsolást ismerem , és több faipari gépembe beépítettem, csak arra gondoltam hogy a most divatos lágyindítóhoz hasonlót lehetne-e építeni?
Az sajnos semmiből nem derül ki, hogy ki milyen rálátással van a dolgokra. Ha Neked nem is írtam le újat, hidd el, hogy másnak akár hasznos is lehet. Sok csodálkozó emberkével beszéltem, aki leégette a motorját, mert azt "tanácsolták" neki, hogy kösse deltába, mert úgy erősebb. Ez igaz is volt pár percig.
Nem volt szándékomban megbántani, bocs ha így értetted!
Nem, nem is gondoltam erre.
Szia !
láttam ilyen vezérlőt --targoncában . 1 fokozat párhuzamos csillagban 40V Dc -vel 2 fikizat deltában 80V dc- vel persze szerintem nem erre gondoltál.....
Hali!
Nálam pl. a probléma az volt hogy egy 4 KW-os 3 fázisú motort hogyan lehetne indítani, ami nem vágja le 10A-es automatát. A megoldás az indítóellenállás lett. Az igaz hogy ez nem triac hanem csak 3db igen méretes teljesítményű ellenállás és egy 3 fázisú mágneskapcsoló, de a dolog működik.
Hja, hát ezért találták ki eleink a csillag-delta indítást, hogy ne kelljen más eszköz as motor mellé. A 4kW-os csillag-deltában teherrel is (fűrészgép tengely, ékszíj hajtással) szépen indul a B10-ről. A dolognak végiülis az a lényege, hogy akkor kapja "direktbe" meg a hálózatot, mikor már fordulaton van. Az, hogy ezt miképp érjük el, az már mellékes. Régebben a veszteségek csökkentésére indító transzformátorokat is használtak.
Az is igaz, hogy ma már kevésbé találhatók meg a csillag-deltás motorok. A hálózatok jóval nagyobb terhelhetőségűek lettek. Ez viszont nem érinti azt, aki a 3X10A-ja mögött van.
Sziasztok !
Nem akartam új témát nyitni, ezért ide írtam... Imi65 írta egy korábbi hozászólásában: A legjellemzőbb felirat a csillag-deltás motoron a 380V delta (háromszög) Adott egy vadi új hidraulika tápegység. A motor teljesítménye: 3.0 kW. Feszültségként csak ennyi van ráírva : 400V Δ (delta) A motor fordulatszámát változtatni kell egy OMRON V1000-es, VZA típusú frekvenciaváltóval. Kérdés: - A motor ráköthető-e deltában a frekvenciaváltóra ? (úgy tudom, a deltába való rákötéshez a 380/660V felirat kellene...) - A felfutás idejét mekkorára válasszam ? (mivel az autotuning funkció használatára nincs mód) (a motort nem tudom leválasztani a szivattyúról) Várom mielőbbi szíves válaszotokat. Köszönöm.
Helló
Ha a frekvenciaváltód 400V-os rákötheted. [quote] (úgy tudom, a deltába való rákötéshez a 380/660V felirat kellene...) Ez pont ilyen motor! A felfutási idő csak a mechanika ismeretében lehetne saccolni. Segitségül a VZA-k dokumentációja.
Hali Tibor !
Nagyon köszönöm a várva várt válaszod, és a segédanyagot. Sajnos elfelejtettem megnézni a pontos típusát, csak a "Rövid használaiti útmutató" van most nálam... Csak holnap látom ismét a frekiváltót, de erősen aggódom, hogy csak 230V-os. Se a motort, se frekiváltót nem én vettem, hanem két különböző személy, akik szintén nem voltak a helyzet magaslatán. Mivel a vezérlő már beépítésre került, esély sincs a visszacserélésére. Tehát marad a csillag kapcsolás erősen csökkent teljesítménnyel (félek, hogy kevés lesz). Tehát a problémám megfordult: Már nem az a kérdés, hogy a motor jó-e aa frekiváltóhoz, hanem, hogy a frekiváltó jó-e aa motorhoz ???
Üdv!
Falunk templomában a harangokat 3 fázisú kevesebb mint 1kW-os motorok hajtják lánckerékkel. Higanykapcsolókkal érzékeli a harang állását és ezen információk alapján kapcsolgatja ki-be a motort két relével. Az egyik az egyik irányba forgatja, a másik a m-sik irányba. Persze általában csak nagyon kis időintervallumban van bekapcsolva az egy-egy relé (akkor, amikor a harang pl. balra lendül, akkor csak a pályájának alsó pontján egy kis ideig kapcsolja be a motort a forgásiránynak megfelelően a motort; a relék tehát gyorsan ki-be kapcsolnak). Leállításnál pedig a motort a harang mozgásával ellenkező irányban forgatja a vezérlés. A kérdésem az, hogy ki lehetne-e váltani ezeket a szerencsétlen reléket? Kb. 1-2 évente cserélni kell őket, mert sokszor használják a harangokat úgy, hogy két kondulásig bekapcsolják, majd ki, aztán megint be, megint ki stb. kb. 10-20-szor egymás után. Mondanom sem kell, hogy milyen kellemesen érzi magát a motor és a vezérlés ilyenkor. Tudom, az volna a legjobb, ha az egész átépítésre kerülne, de arra sajnos még nincs keret.
Én építenék 1db 3fázisú szilárdtest relét a gyors kapcsolgatáshoz, az irányokhoz meghagyva a mágneskapcsolókat. Így ezek szikramentesen kapcsolhatnak, csak az SSR-t kell picit késleltetve índítani bekapcsoláskor (hogy a MK zárjon előbb).
Amit én láttam harangmozgatót, az az áttört födémen nyugvó 30cm átmérőjű tekercseket használt, ebben mozgott a vasmag, amit periodikusan bekapcsolt árammal tápláltak...
Én is már nézegettem SSR-eket, persze a gyáriak méreg drágák. Tudnál 3 fázisú SSR kapcsolást mutatni? Vagy csak meg kell építeni egy hasonlót 3-szor és minden fázisra rákötni egyet? Ebben az esetben nem gond az, hogy minden fázis a saját nullátmeneténél kapcsol? Akkor indulásnál lesz olyan időpillanat, amikor csak egy fázis lesz rákapcsolva a motorra, nem?
Sziasztok!
Egyik ismimnek van valami kondis kütyüje ami 1 fázisból 3 fázist csinál.Szétszedtem belenéztem,tök 1xű.Egy 2.6 kW-os motort működtet vele.Csináltam pár telós képet,majd felrakom.
Kondival nem tud senki egyfázisból három fázist csinálni, de egy háromfázisú asszinkron motort el lehet indítani kondival előállított segédfázissal. És nem ebben a topikban, hanem a megfelelő topikban leírt módon.
Bővebben: Link Bővebben: Link
Üdv!
Biztos igazad van,én nem értek hozzá.... Ha lesz időm felteszem a képeket,kíváncsi vagyok én is mi hogy van.
Sziasztok.
A topik a címe alapján pont kapóra jön, bár átolvasva nincs benne szó a problémámról. Ami a következő, hoztak javításra egy kazánvezérlőt, ami kisipari gyártású. Jellemző hibajelensége, hogy rendszeresen ki-be kapcsol egy háromfázisú motort egy mikrovezérlő 3 darab S216S02 nullaátmenetes szilárdtest relével, ill. valójában triakkal. Nos, ezek random módon, érthető okból meghibásodnak. Szerintem induktív terhelést nem szeretik... Láthatólag ennek a védelmére, minden szt.relével sorosan van egy pc-táp sárga gyűrűre tekercselt induktivitás. Mivel nem fázist hasít a gyakorlati működése, ezért nem zavarszűrési célzattal van ott. De meghibásodás okán, a kívánt feladatát nem is látja el. Így a hibás szt.relék cseréje után, lenne feladat megelőzni a meghibásodást. Erre keresek megoldást. Ötletként felvetődött bennem, hogy kidobom a soros tekercseket, és teszek helyettük NTC-t, a szilárdtest relé triakjával párhuzamosan egy VDR-t 275V típusból. A kapcsolt motor, valószínűleg nem túl nagy teljesítményű, talán pár száz Watt lehet. De talán e-miatt is túl nagy lehet a ki- vagy bekapcsolási feszültséglökés. Az a kérdés, jó -e így, illetve van -e jobb ötlet? Mágneskapcsolót elvetette a javítást megrendelő.
Vegyetek ipari célra való lágyindítót (nem frekvenciaváltó), mert itt a barkácsolás nem lesz kifizetődő.
Igazad van. Ez rajtam nem is múlna, javasolni is fogom. Nem is vagyok híve, az ilyesmi barkácsolásnak. Nem azt mondom, hogy fejemhez van tartva a pisztoly, de megoldást keresek rá, mert ezt várják tőlem. A kazánvezérlő dobozába nem sok okosság fér el. Mindenesetre olyannyira spóroltak, hogy a snubber áramkör sem került bele a kapcsolásba.
Nincs reális esély arra, hogy ez illetve ezek pótlása megoldaná az ilyen random hibát? Egy valaggal gyárthattak ilyet, tipikus hibája ez mindnek. Lehet, hogy ezek supportálása egyfajta nyugdíjbiztosítás volt...
Tapasztalatom szerint a lágyindítók drágábbak, mint a frekiváltók és szolgáltatásaikban is kevesebbet tudnak.
De nem is kell lágyindító, csak szerezz be egy motorokhoz való SSR-t. Példa.
Igen, ha továbbra is kerül hozzám ilyen, illetve ez majd visszakerül akkor ilyesmit nézünk bele. Bár ebből is akad variáció, nullos, vdr-es, fázisfigyelős... Mindenesetre hozták a pótlás alkatrészt bele automatikusan, így nehéz már elküldeni egy ilyen SSR-ért. De a jövő tényei majd meghajlítják rá.
De mellékesen jól sejtem, hogy a triakkal soros induktivitás, főleg induktív terhelésre, snubber és vdr nélkül öngóllal egyenértékű? A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2014
Ezekben a motorokhoz készült relékben minden szükséges védelmi alkatrész megtalálható, ezért nem szükséges plusz külső elem. Adatlap.
Igen, láttam. Egyik ok, hogy megfelelő a motorok működtetésére. Ma reggel megnéztem közelebbről az ominózus vezérlőt, van benne 3 f. kismegszakító, AEG MBS25 motoráram korlát, 1.3A beállítva.
6 darab SSR 16Amper 600Volt, amiből 3 darab ezt- azt kapcsol, másik 3 darab kapcsol 3 fázist egyszerre, ami egy adagoló motor lenne ~400W -os. Még nem néztem mely SSR halt el. De kifejezetten nem tetszik, hogy a SSR-ek kimenetén, mindegyiken sorosan van egy sárga porvas gyűrűkön egy tekercs. De se snubber, se varisztor. Ezért gondolom, tekercsek kiirtása, és minimum a snubberek pótlása létminimum lenne a helyes működéshez. De a varisztor se ártana meg, azokból a 380 volt miatt 2 darab sorosan és így párhuzamosan a SSR -rel. Ekképpen megjavítom, mert jobb ötletem nincsen. Ha nem válik be hosszú távon, akkor lépünk komolyabb alkatrészek felé. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2014
Rendben, sok sikert! De 400V-os VDR-eket használj, mert a S216S02 600V-os és 400V-on is működik. Az a kis ferritmagos tekercs pedig biztosan nem védelmi célzattal van ott, hanem zavarszűrés miatt, mert a triakos kapcsolók még nullátmenetes kapcsolásnál is termelnek zavart. Pár menet egy kis ferritgyűrűn egyébként sem jelent túl nagy fojtást.
Azon még gondolkodom, hogy miért S216s02 nullaátmenetnél kapcsoló SSR-t raktak bele. Induktív terhelés kapcsolása okán, ez rossz választásnak tűnik. Jól sejtem? De lehet, hogy a 3 fázis egyszerre való kapcsolásának okaként, nem nullaátmenetes kapcsolók közül valamelyik mindig rossz pillanatban kapcsolna.
Meg kell néznem, hogy kapható -e kishazánkban ilyen 3 fázisú SSR motor kapcsolására. |
Bejelentkezés
Hirdetés |